Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Comhem erbjuder endast 100/10 via fiber till villa

Permalänk

Comhem erbjuder endast 100/10 via fiber till villa

Jag bor i en villa med relativt nydraget fiber. Idag har vi alltele men vi har sagt upp tjänsten och köpt nytt bredband, tv, telefoni hos comhem som gav betydligt bättre support och erbjudande än alltele + viasat. Hur som helst så erbjöd alltele oss snabbare bredband för att vi inte skulle säga upp, inget vi ville ha.

Nu när vi skaffat comhem tänkte jag kika på snabbare bredband. Talade med kundtjänst som sa att de endast kan erbjuda 100/10 till vår villa. De kan inte ge oss högre. Varför undrade jag och tjejen på kundtjänsten visste inte riktigt men det gick helt enkelt inte. Informerade henne om att alltele kunde ge i princip alla hastigheter och att vi faktiskt bor i en villa med fiber, vad är problemet mer eller mindre? Men det är ju såklart vad det är med den saken.

Men vad tror ni, är det bara comhem som inte har ett uppdaterat register där de kan se att vi är fiberanslutna? Det var ungefär samma problem på deras hemsida när jag kollade iptv, stod att vi inte kunde ha det men det gick såklart när jag talade med kundtjänst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewizdoc:

Jag bor i en villa med relativt nydraget fiber. Idag har vi alltele men vi har sagt upp tjänsten och köpt nytt bredband, tv, telefoni hos comhem som gav betydligt bättre support och erbjudande än alltele + viasat. Hur som helst så erbjöd alltele oss snabbare bredband för att vi inte skulle säga upp, inget vi ville ha.

Nu när vi skaffat comhem tänkte jag kika på snabbare bredband. Talade med kundtjänst som sa att de endast kan erbjuda 100/10 till vår villa. De kan inte ge oss högre. Varför undrade jag och tjejen på kundtjänsten visste inte riktigt men det gick helt enkelt inte. Informerade henne om att alltele kunde ge i princip alla hastigheter och att vi faktiskt bor i en villa med fiber, vad är problemet mer eller mindre? Men det är ju såklart vad det är med den saken.

Men vad tror ni, är det bara comhem som inte har ett uppdaterat register där de kan se att vi är fiberanslutna? Det var ungefär samma problem på deras hemsida när jag kollade iptv, stod att vi inte kunde ha det men det gick såklart när jag talade med kundtjänst..

Fiber är en fantastisk bärare av information. Till denna fantastiska kabel ska utrustning kopplas. Om ComBort inte äger allt själv så måste de hyra in sig hos leverantören som har dragit fiber till dig. Den leverantören tar betalt av ComBort beroende på hur mycket kapacitet de ska använda och ha tillgång till. Denna kostnad kan man inte alltid överföra på slutkunden.

Jag gissar att ComBort har börjat smått och satsat på 100/10 som max så att de kan packa så många kunder som möjligt i den upphandlade kapaciteten.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Att du väljer ComHem frivilligt förstår jag inte. Men kolla med Banhof om dom kan leverera det du vill annars är det Telia som gäller! (Min åsikt)

Permalänk
Medlem

Varför är det viktigt med högre hastighet?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Att du väljer ComHem frivilligt förstår jag inte. Men kolla med Banhof om dom kan leverera det du vill annars är det Telia som gäller! (Min åsikt)

Jag vet att många klagar på Comhem men ärligt talat så finns det inte speciellt många konkurrenter som är så mycket bättre. Vi har Viasat guld idag och vi har fått extremt dålig service från kundtjänst och inte något speciellt bra erbjudande att vara fortsatta kunder trots att vi varit guldkunder i omkring 5 år. Så av ren principsak vill jag inte vara fortsatt kund hos Viasat. Andra valet var Canal Digital som slutat med iptv helt av någon outgrundlig anledning. Det var då comhem och bredbandsbolaget som fanns som tredje val och det föll på Comhem med Tivo Max samt Cmore till ett bra erbjudande.

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Varför är det viktigt med högre hastighet?

Om man får erbjudande på 500/100 för samma pris som 100/10 är det väl ändå bättre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thewizdoc:

Jag bor i en villa med relativt nydraget fiber. Idag har vi alltele men vi har sagt upp tjänsten och köpt nytt bredband, tv, telefoni hos comhem som gav betydligt bättre support och erbjudande än alltele + viasat. Hur som helst så erbjöd alltele oss snabbare bredband för att vi inte skulle säga upp, inget vi ville ha.

Nu när vi skaffat comhem tänkte jag kika på snabbare bredband. Talade med kundtjänst som sa att de endast kan erbjuda 100/10 till vår villa. De kan inte ge oss högre. Varför undrade jag och tjejen på kundtjänsten visste inte riktigt men det gick helt enkelt inte. Informerade henne om att alltele kunde ge i princip alla hastigheter och att vi faktiskt bor i en villa med fiber, vad är problemet mer eller mindre? Men det är ju såklart vad det är med den saken.

Men vad tror ni, är det bara comhem som inte har ett uppdaterat register där de kan se att vi är fiberanslutna? Det var ungefär samma problem på deras hemsida när jag kollade iptv, stod att vi inte kunde ha det men det gick såklart när jag talade med kundtjänst..

Har helt och hållet med avtalet som din stadsnäts/fiber-leverantör har med Comhem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewizdoc:

Om man får erbjudande på 500/100 för samma pris som 100/10 är det väl ändå bättre?

Vem erbjuder det?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Vem erbjuder det?

Erbjudande hos alltele för att vara fortsatt kund.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thewizdoc:

Erbjudande hos alltele för att vara fortsatt kund.

Så gå tillbaka till Alltele.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Varför är det viktigt med högre hastighet?

Lägre ping med högre hastigheter speciellt om man har flera i familjen som gör något på linan.

Skrivet av thewizdoc:

Om man får erbjudande på 500/100 för samma pris som 100/10 är det väl ändå bättre?

Ja 500/100 är bättre.
När jag kolla vad jag kan få via Comhem i mitt stadsnät så kan jag få 100/10 och 100/100 pris skillnaden är 30:- men dom är 200:- dyrare än alla andra.
Har själv haft Alltele engång i tiden då dom köpte upp Ephone och så dålig support och ner-tid som jag hade på min internet då har jag aldrig haft tror dom skaffa fler kunder en dom klara av då.
Då bytte jag till bredband2 och har inte haft några problem sedan dess.

Att C-more/Canal digital sluttat att köra via fiber beror nog på att dom kör sin web variant istället.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Lägre ping med högre hastigheter speciellt om man har flera i familjen som gör något på linan.

Hastighet har inget med ping att göra. Jag skulle gissa att du får nog bättre ping med ComBort än med Alltele.

BTW, Alltele är skit. De väljer man endast som sista alternativ. Bredband2 är ok så länge det inte strular.
När det strular så behöver du kontakta deras "telefonvakter". Då är de roliga över.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewizdoc:

Jag bor i en villa med relativt nydraget fiber. Idag har vi alltele men vi har sagt upp tjänsten och köpt nytt bredband, tv, telefoni hos comhem som gav betydligt bättre support och erbjudande än alltele + viasat. Hur som helst så erbjöd alltele oss snabbare bredband för att vi inte skulle säga upp, inget vi ville ha.

Nu när vi skaffat comhem tänkte jag kika på snabbare bredband. Talade med kundtjänst som sa att de endast kan erbjuda 100/10 till vår villa. De kan inte ge oss högre. Varför undrade jag och tjejen på kundtjänsten visste inte riktigt men det gick helt enkelt inte. Informerade henne om att alltele kunde ge i princip alla hastigheter och att vi faktiskt bor i en villa med fiber, vad är problemet mer eller mindre? Men det är ju såklart vad det är med den saken.

Men vad tror ni, är det bara comhem som inte har ett uppdaterat register där de kan se att vi är fiberanslutna? Det var ungefär samma problem på deras hemsida när jag kollade iptv, stod att vi inte kunde ha det men det gick såklart när jag talade med kundtjänst..

Jag skulle fråga dom på deras Facebook eller Twitter. Dom brukar vara hjälpsamma att svara på såna här specifika frågor. Adresss, kundnummer osv brukar dom vilja ha men först när du har fått kontakt med dom brukar dom vilja veta det. Det kan finnas alla möjliga anledningar till att du inte kunde beställa mer än 100/10 allt från att avtalet med KO ser ut så till att interna systemen som kundtjänst tittade i inte var uppdaterade med ny information, alla som jobbat inom denna sektor vet att det är mycket information som skall in och uppdateras och det sker inte alltid över en natt. Så det är mitt råd, sök dom på Facebook eller Twitter.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Skrivet av deegan:

Jag skulle fråga dom på deras Facebook eller Twitter. Dom brukar vara hjälpsamma att svara på såna här specifika frågor. Adresss, kundnummer osv brukar dom vilja ha men först när du har fått kontakt med dom brukar dom vilja veta det. Det kan finnas alla möjliga anledningar till att du inte kunde beställa mer än 100/10 allt från att avtalet med KO ser ut så till att interna systemen som kundtjänst tittade i inte var uppdaterade med ny information, alla som jobbat inom denna sektor vet att det är mycket information som skall in och uppdateras och det sker inte alltid över en natt. Så det är mitt råd, sök dom på Facebook eller Twitter.

Enligt samtal med kundtjänst verkar det bara som att de, för tillfället, inte konkurrerar med andra leverantörer i mitt område. Blir väl förändring snart förhoppningsvis.

Permalänk

Btw, varför är det alltid så sura miner när det gäller comhem? Personligen är jag mer än missnöjd med alltele samt viasat som gett urusla erbjudanden till en trogen kund och därmed även förlorat en bra, och fram tills nu, trogen kund. Jag kan inte begripa att man inte tar hand om gamla, trogna kunder på ett bättre sätt för att de ska stanna kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Hastighet har inget med ping att göra. Jag skulle gissa att du får nog bättre ping med ComBort än med Alltele.

BTW, Alltele är skit. De väljer man endast som sista alternativ. Bredband2 är ok så länge det inte strular.
När det strular så behöver du kontakta deras "telefonvakter". Då är de roliga över.

Jo när man är några stycken på linan har man 10 i fart eller 100 så märker man skillnad på pingen då det går massa annan trafik i linan med och har den då större bandbredd att utnyttja så blir pingen bättre så kom inte och säg att en lina med lägre hastighet har samma ping när det blir belastning på linan är det ingen belastning alls då kommer man inte märka någon skillnad.

Edit: router? vad ska man ha det till? får ha 5 ipnummer så behöver inte router räcker med en bra switch.
tycker det är att sonen och jag kan sitta på olika ip så blir det mindre buggar i vissa spel om man spelar tillsammans.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewizdoc:

Btw, varför är det alltid så sura miner när det gäller comhem? Personligen är jag mer än missnöjd med alltele samt viasat som gett urusla erbjudanden till en trogen kund och därmed även förlorat en bra, och fram tills nu, trogen kund. Jag kan inte begripa att man inte tar hand om gamla, trogna kunder på ett bättre sätt för att de ska stanna kvar.

Det är nog för att Comhem oftast lovar mer än vad dom klarar där av tycker inte folk om dom.
Bor du norrut så lär du inte få problem med Alltele bor du söder ut kan du får problem verkar det som.
Hade Alltele i ca 4 månader och har aldrig haft så mycket problem med min internet som jag hade dom och dom skyllde att felet var hos mig fast stadsnät kunde bekräfta att så var inte fallet.
Så fort jag byte leverantör så hoppa det igång på några sekunder och har sedan dess funkat för mig.

tycker du att du får ett bra erbjudande från Comhem så kör med dom skulle jag byta i mitt nät så är dom 200:- dyrare än alla andra för samma hastighet
Alltele 319:-
Vökby 329:-
Universal 308:-
Forssbredb 399:-
Tyfon 313:-
T3 307:-
Banhof 319:-
Bredband2 307:-
Ownit 319:-
Bornet 325:-
dj's data 365:-
Comhem 529:-
BB 369:-

Det är alla som leverar 100/100 i mitt stadsnät och till vilka priser Där kan du se varför jag inte väljer comhem över något annat.

Att jag byte till Bredband2 Beror på att dom hade kortast uppsägningstid (1månad) var dom ensamma om det, dem flesta hade att du var tvungen att ha ett år eller 3-6 månader uppsägning så är det inte längre tack och lov.
Sedan om man har andra tjänster typ telefon eller nåt med så kan man få visa rabatter om man kör det från samma leverantör.
När det gäller tv så blir det via webben så då behöver man ingen tv utan bara en stor monitor(46") och en dator under. då slipper man tv-licens med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av thewizdoc:

Btw, varför är det alltid så sura miner när det gäller comhem? Personligen är jag mer än missnöjd med alltele samt viasat som gett urusla erbjudanden till en trogen kund och därmed även förlorat en bra, och fram tills nu, trogen kund. Jag kan inte begripa att man inte tar hand om gamla, trogna kunder på ett bättre sätt för att de ska stanna kvar.

Sura miner när det gäller ComHem kan bero på att de är så stora och har många kunder. Många fastigheter har avtal med ComHem som gör dem låsta till just ComHem.

Beträffande ComHem, som jag är kund hos, kan jag dela med mig av mycket erfarenhet från. ComHems support har varit allt annat än bra under många år. De senaste två åren har de dock lyft sig och blivit bättre.

Jag har dragit ComHem hela vägen till ARN för ett antal år sedan. Först när ärendet var hos ARN gav ComHem med sig och medgav att den tjänst jag köpte och betalade för kunde de inte leverera. Fram tills dess ARN fick ärendet på sitt bord låg alla fel hemma hos mig.
När jag felanmält TV-tjänsten har de vägrat ge mig support om min kabel mellan TV-boxen och TVn varit äldre än 1 år eller längre än 10 meter. De har haft (kanske fortfarande har) personal i kundtjänst som försökt läxa upp mig inom elektronik. Personalen har fått intern utbildning, jobbat i 1 år på kundtjänst, är 20 år gammal. Ingen utbildning inom elektronik. Ändå försöker de läxa upp mig inom elektronikens värld, där jag har 3 års gymnasial utbildning, flertalet utbildningar inom de företag jag jobbat samt att jag jobbat professionellt med service på elektronisk utrustning i många år.
Då har jag blivit förbannad på dem och bett dem förklara för mig hur olika delar i boxarna fungerar. Det klarar de inte, men det gör jag. Trots det inkompetensförklarar de mig.

ComHems kundtjänst har dock gjort rejäla lyft. Det senaste årens felanmälningar har bara varit bra. ComHem säger att de återkommer för att höra om problemen är lösta eller ej. De återkommer!

Varför är jag kvar hos ComHem?
Jag har ComHem eller Telia att välja på.
Min granne tröttnade på ComHem och bytte till Telia. Min granne gick ur askan in i elden!
Jag fick hjälpa min granne att lösa alla problem med deras Telia-uppkoppling. Väntetiden i telefon hos Telias kundtjänst är i genomsnitt 40 minuter. Kundsupporten informerar det första de gör att om det inte är fel hos Telia kommer de att debitera supporten.
Telia kopplade in grannens abonnemang till fel lägenhet. Det tog mig två dagar innan jag fick den hjälp jag behövde av Telia för att reda ut detta. Telia beklagade men gav ingen kompensation.
När Telia till slut fick fram att tjänsterna min granne skulle ha var länkade till fel bostad fick min granne igång bredbandet.
TV och telefon fungerade inte. Jag felsökte på nytt men hittade inget fel hos grannen.
Nya samtal med Telia visade sig att Telia inte startat TV och telefonitjänsterna. De hade glömt detta.
Fem dagar senare, bortåt 15 samtal med Telia så var alla tre tjänsterna igång. Inte vid ett enda samtal kunde Telia se till att samtliga tjänster aktiverades direkt. Inte en enda ursäkt för att de inte klarade av att leverera tjänsterna direkt.

AllTele ger jag inte mycket för.
En bekant till mig tecknade för ett litet tag sedan en bredbandstjänst via stadsnätet med AllTele. När modemet kommit fick min bekant inte igång internet. Han bad mig titta på det.
Jag felsökte och kunde, efter ett par timmar, konstatera att allt fungerade mellan min väns enheter och modemet. Modemet däremot kopplade inte upp mot internet.
Ett samtal till AllTeles support gav svaret att det låg ett abonnemang och blockerade. Min vän förstod inget av det då han aldrig använt fiberanslutningen.

Jag tog över även detta. Många samtal till AllTele blev det. Ett flertal gånger lovade de att återkomma men det hände inget!
AllTele hävdade att det låg på min väns ansvar att se till att fiberanslutningen var fri. Min vän fick i uppgift att se till att det abonnemang som spärrade sades upp. Den enda som har legal rätt till detta är den som har abonnemanget. Men vem är det som har det?

Veckorna gick, inget bredband och AllTele struntade helt i kundens problem. De skickade glatt sina fakturor men leverera bredband, det gjorde de inte. Jag ringde Telia, som äger fibern, men de kunde inget göra.
Jag hittade en paragraf i AllTeles villkor som min vän kunde hänvisa till och häva avtalet.

Han ringde och fick muntlig bekräftelse på att avtalet var hävt. Tre veckor utan bredband och AllTele kunde inte leverera.
Till hans stora förvåning kom en ny faktura några veckor senare. Han hörde av sig till AllTele. Fick beskedet att en överordnad chef återtagit hävningsbeslutet och återinsatt min vän i avtalet. Denna chef hävdade att paragrafen inte kunde tillämpas.

Jag ringde på nytt ett antal samtal till AllTele. Fick prata med olika personer varje gång. Flera av dem lovade att återkomma men inget hände. De lovade att den överordnade chefen skulle ringa mig. Inget hände. Vände mig till Telekområdgivarna. De bad mig skriva till AllTele och återkomma om inget hände inom 10 arbetsdagar. Inget hände!
Jag tog kontakt på nytt med Telekområdgivarna som tog kontakt med AllTele. Först då hände det saker. Det tog bara en timme från det att Telekområdgivarna kontaktat AllTele tills dess ett skriftligt besked skickats om att hävning av avtalet genomförts.

Min vän kommer aldrig att fundera på AllTele igen. Ingen i hans vänkrets kommer att teckna avtal med AllTele.

Självklart finns det kunder som är nöjda med AllTele, Telia och ComHem.
Självklart finns det kunder som är missnöjda med AllTele, Telia och ComHem.

Tyvärr är det i vissa fall svårt som kund att komma i kontakt med sin leverantör. ComHem är jag fortfarande kund hos. Mina avtal hos dem är bra. Jag har haft mina konflikter med ComHem tidigare. Idag upplever jag dem som betydligt bättre än de en gång varit. Väntetiden i telefon hos ComHem idag är kort. De senaste två veckorna har jag väntat som mest 10 minuter innan jag är framme.
Telia har mycket lång väntetid i telefon till kundtjänst. Generellt gäller minst 30 minuter enligt min erfarenhet.

AllTele har också mycket långa väntetider i telefon. Genomsnittstiden för de samtal jag haft för min väns räkning är 43 minuter. Den längsta väntetiden jag hade var 1 timme och 5 minuter. Dessutom återkommer AllTele aldrig hur mycket de än lovar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jo när man är några stycken på linan har man 10 i fart eller 100 så märker man skillnad på pingen då det går massa annan trafik i linan med och har den då större bandbredd att utnyttja så blir pingen bättre så kom inte och säg att en lina med lägre hastighet har samma ping när det blir belastning på linan är det ingen belastning alls då kommer man inte märka någon skillnad.

En full länk är en full länk, oavsett om den är 100, 500 eller 1000 Mbit. Har man 10 Mbit, då måste man tänkta till extra mycket när det är fler som använder den. Då behöver man ha en bra router som kan prioritera trafiken. Har man bra utrustning så kommer inte din ping att påverkas, fast du sitter på 10 Mbit.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Sura miner när det gäller ComHem kan bero på att de är så stora och har många kunder. Många fastigheter har avtal med ComHem som gör dem låsta till just ComHem.

Beträffande ComHem, som jag är kund hos, kan jag dela med mig av mycket erfarenhet från. ComHems support har varit allt annat än bra under många år. De senaste två åren har de dock lyft sig och blivit bättre.

Jag har dragit ComHem hela vägen till ARN för ett antal år sedan. Först när ärendet var hos ARN gav ComHem med sig och medgav att den tjänst jag köpte och betalade för kunde de inte leverera. Fram tills dess ARN fick ärendet på sitt bord låg alla fel hemma hos mig.
När jag felanmält TV-tjänsten har de vägrat ge mig support om min kabel mellan TV-boxen och TVn varit äldre än 1 år eller längre än 10 meter. De har haft (kanske fortfarande har) personal i kundtjänst som försökt läxa upp mig inom elektronik. Personalen har fått intern utbildning, jobbat i 1 år på kundtjänst, är 20 år gammal. Ingen utbildning inom elektronik. Ändå försöker de läxa upp mig inom elektronikens värld, där jag har 3 års gymnasial utbildning, flertalet utbildningar inom de företag jag jobbat samt att jag jobbat professionellt med service på elektronisk utrustning i många år.
Då har jag blivit förbannad på dem och bett dem förklara för mig hur olika delar i boxarna fungerar. Det klarar de inte, men det gör jag. Trots det inkompetensförklarar de mig.

ComHems kundtjänst har dock gjort rejäla lyft. Det senaste årens felanmälningar har bara varit bra. ComHem säger att de återkommer för att höra om problemen är lösta eller ej. De återkommer!

Varför är jag kvar hos ComHem?
Jag har ComHem eller Telia att välja på.
Min granne tröttnade på ComHem och bytte till Telia. Min granne gick ur askan in i elden!
Jag fick hjälpa min granne att lösa alla problem med deras Telia-uppkoppling. Väntetiden i telefon hos Telias kundtjänst är i genomsnitt 40 minuter. Kundsupporten informerar det första de gör att om det inte är fel hos Telia kommer de att debitera supporten.
Telia kopplade in grannens abonnemang till fel lägenhet. Det tog mig två dagar innan jag fick den hjälp jag behövde av Telia för att reda ut detta. Telia beklagade men gav ingen kompensation.
När Telia till slut fick fram att tjänsterna min granne skulle ha var länkade till fel bostad fick min granne igång bredbandet.
TV och telefon fungerade inte. Jag felsökte på nytt men hittade inget fel hos grannen.
Nya samtal med Telia visade sig att Telia inte startat TV och telefonitjänsterna. De hade glömt detta.
Fem dagar senare, bortåt 15 samtal med Telia så var alla tre tjänsterna igång. Inte vid ett enda samtal kunde Telia se till att samtliga tjänster aktiverades direkt. Inte en enda ursäkt för att de inte klarade av att leverera tjänsterna direkt.

AllTele ger jag inte mycket för.
En bekant till mig tecknade för ett litet tag sedan en bredbandstjänst via stadsnätet med AllTele. När modemet kommit fick min bekant inte igång internet. Han bad mig titta på det.
Jag felsökte och kunde, efter ett par timmar, konstatera att allt fungerade mellan min väns enheter och modemet. Modemet däremot kopplade inte upp mot internet.
Ett samtal till AllTeles support gav svaret att det låg ett abonnemang och blockerade. Min vän förstod inget av det då han aldrig använt fiberanslutningen.

Jag tog över även detta. Många samtal till AllTele blev det. Ett flertal gånger lovade de att återkomma men det hände inget!
AllTele hävdade att det låg på min väns ansvar att se till att fiberanslutningen var fri. Min vän fick i uppgift att se till att det abonnemang som spärrade sades upp. Den enda som har legal rätt till detta är den som har abonnemanget. Men vem är det som har det?

Veckorna gick, inget bredband och AllTele struntade helt i kundens problem. De skickade glatt sina fakturor men leverera bredband, det gjorde de inte. Jag ringde Telia, som äger fibern, men de kunde inget göra.
Jag hittade en paragraf i AllTeles villkor som min vän kunde hänvisa till och häva avtalet.

Han ringde och fick muntlig bekräftelse på att avtalet var hävt. Tre veckor utan bredband och AllTele kunde inte leverera.
Till hans stora förvåning kom en ny faktura några veckor senare. Han hörde av sig till AllTele. Fick beskedet att en överordnad chef återtagit hävningsbeslutet och återinsatt min vän i avtalet. Denna chef hävdade att paragrafen inte kunde tillämpas.

Jag ringde på nytt ett antal samtal till AllTele. Fick prata med olika personer varje gång. Flera av dem lovade att återkomma men inget hände. De lovade att den överordnade chefen skulle ringa mig. Inget hände. Vände mig till Telekområdgivarna. De bad mig skriva till AllTele och återkomma om inget hände inom 10 arbetsdagar. Inget hände!
Jag tog kontakt på nytt med Telekområdgivarna som tog kontakt med AllTele. Först då hände det saker. Det tog bara en timme från det att Telekområdgivarna kontaktat AllTele tills dess ett skriftligt besked skickats om att hävning av avtalet genomförts.

Min vän kommer aldrig att fundera på AllTele igen. Ingen i hans vänkrets kommer att teckna avtal med AllTele.

Självklart finns det kunder som är nöjda med AllTele, Telia och ComHem.
Självklart finns det kunder som är missnöjda med AllTele, Telia och ComHem.

Tyvärr är det i vissa fall svårt som kund att komma i kontakt med sin leverantör. ComHem är jag fortfarande kund hos. Mina avtal hos dem är bra. Jag har haft mina konflikter med ComHem tidigare. Idag upplever jag dem som betydligt bättre än de en gång varit. Väntetiden i telefon hos ComHem idag är kort. De senaste två veckorna har jag väntat som mest 10 minuter innan jag är framme.
Telia har mycket lång väntetid i telefon till kundtjänst. Generellt gäller minst 30 minuter enligt min erfarenhet.

AllTele har också mycket långa väntetider i telefon. Genomsnittstiden för de samtal jag haft för min väns räkning är 43 minuter. Den längsta väntetiden jag hade var 1 timme och 5 minuter. Dessutom återkommer AllTele aldrig hur mycket de än lovar!

Ta inte detta på fel sätt, men du låter som en jobbigt person att ha i luren!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Skulle också blivit förbannad om leverantören inte kan något så man som kund ska behöva felsöka och ge dem besked vad de ska göra och hur.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Ta inte detta på fel sätt, men du låter som en jobbigt person att ha i luren!

Jag tror jag tar din kommentar på rätt sätt.

Jag kan säkert uppfattas som jobbig i telefon. Sannolikt för att jag kan prata för mig, tekniskt kunnig och svår att "lura".
Min vän fick beskedet av AllTele att ansluta till www.bredbandskollen.se så skulle han se vilken leverantör som blockerar nätet.
Han ringde mig och frågade hur han skulle göra.
Hade jag fått det förslaget när jag pratade med AllTele hade jag frågat vad personen gör på den tekniska supporten. Den som gav honom detta förslag diskvalificerade sig själv direkt som lämplig på support.

Saken är den att jag också ger beröm till support ibland. När jag blir bra bemött och får en konstruktiv behandling ger jag gärna beröm till den jag pratar med. För mig är det viktigt att både ge och ta.

Jag jobbar själv mycket med kundkontakter i supportärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

En full länk är en full länk, oavsett om den är 100, 500 eller 1000 Mbit. Har man 10 Mbit, då måste man tänkta till extra mycket när det är fler som använder den. Då behöver man ha en bra router som kan prioritera trafiken. Har man bra utrustning så kommer inte din ping att påverkas, fast du sitter på 10 Mbit.

Så du menar om jag har 10mbit och frugan sitter och tottar på tv via fiber så sticker inte pingen iväg?
Det gör den jag har testat plus att tv sändning börjar hack för att den inte kan klämma in all den informationen som behövs
Så mer hastighet gör nytta även för pingen om man gör många saker på engång. det blir en flqask effekt precis som om du har för dåligt cpu till en bra gpu du kommer få en flask effekt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Jag tror jag tar din kommentar på rätt sätt.

Jag kan säkert uppfattas som jobbig i telefon. Sannolikt för att jag kan prata för mig, tekniskt kunnig och svår att "lura".
Min vän fick beskedet av AllTele att ansluta till www.bredbandskollen.se så skulle han se vilken leverantör som blockerar nätet.
Han ringde mig och frågade hur han skulle göra.
Hade jag fått det förslaget när jag pratade med AllTele hade jag frågat vad personen gör på den tekniska supporten. Den som gav honom detta förslag diskvalificerade sig själv direkt som lämplig på support.

Saken är den att jag också ger beröm till support ibland. När jag blir bra bemött och får en konstruktiv behandling ger jag gärna beröm till den jag pratar med. För mig är det viktigt att både ge och ta.

Jag jobbar själv mycket med kundkontakter i supportärenden.

Du är som mig många gånger jag har slagit supporten på fingrarna.

Jag hade nästan samma problem med alltele som din kompis hade fast mitt bredband funka i ca 3 timmar om dygnet max sedan fick jag inget ip och dom skyllde på fel hos mig som inte fanns. fakturor gilla dom att skicka med men ringde kundtjänsten och fråga vad fakturor var för då sa dom internet du har, då fråga jag den ni inte kan leverera ska jag betala för då blev dom tysta i andra änden. dom såg att jag hade ring till dom varje dag i över 3 veckor. Men fick tjat många gången innan fakturorna blev strukna.
Prata sedan med dom på stadsnät och fråga om dom kunde koppla om mig till min nya leverantör ca 1 vecka för tidigt och det gjorde dom jag starta om min dator och vips så funka allt och har funkat sedan dess. Enda gångerna det har varit nere sedan des sär när någon grävt av någon kabel ute i landet(hänt 2 gånger och då har det varit ner 30min och 2 timmar) eller när blixten slagit ner någonstans så huset varit strömlöst men då har inget annat funkat heller

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewizdoc:

Om man får erbjudande på 500/100 för samma pris som 100/10 är det väl ändå bättre?

Om du får välja mellen en HDD på 500GB (ComHem) eller en SSD på 250GB (Telia) vilken tar du?
Bandbredd är som lagringskapacitet på en hårddisk, mer behöver inte betyda bättre om man värdesätter kvalité framför kvantitet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Så du menar om jag har 10mbit och frugan sitter och tottar på tv via fiber så sticker inte pingen iväg?
Det gör den jag har testat plus att tv sändning börjar hack för att den inte kan klämma in all den informationen som behövs
Så mer hastighet gör nytta även för pingen om man gör många saker på engång. det blir en flqask effekt precis som om du har för dåligt cpu till en bra gpu du kommer få en flask effekt.

En full länk är en full länk. Det spelar ingen roll om den är på 10 eller 100 Mbit! Har du lägre kapacitet så behöver du tänkta dig för
mer än med mycket kapacitet. Dock så får du samma problem när du fyller länken, OAVSETT kapacitet.

Så du menar att en full 100 Mbit länk beter sig annorlunda än en full 10Mbit länk?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |