Sura miner när det gäller ComHem kan bero på att de är så stora och har många kunder. Många fastigheter har avtal med ComHem som gör dem låsta till just ComHem.
Beträffande ComHem, som jag är kund hos, kan jag dela med mig av mycket erfarenhet från. ComHems support har varit allt annat än bra under många år. De senaste två åren har de dock lyft sig och blivit bättre.
Jag har dragit ComHem hela vägen till ARN för ett antal år sedan. Först när ärendet var hos ARN gav ComHem med sig och medgav att den tjänst jag köpte och betalade för kunde de inte leverera. Fram tills dess ARN fick ärendet på sitt bord låg alla fel hemma hos mig.
När jag felanmält TV-tjänsten har de vägrat ge mig support om min kabel mellan TV-boxen och TVn varit äldre än 1 år eller längre än 10 meter. De har haft (kanske fortfarande har) personal i kundtjänst som försökt läxa upp mig inom elektronik. Personalen har fått intern utbildning, jobbat i 1 år på kundtjänst, är 20 år gammal. Ingen utbildning inom elektronik. Ändå försöker de läxa upp mig inom elektronikens värld, där jag har 3 års gymnasial utbildning, flertalet utbildningar inom de företag jag jobbat samt att jag jobbat professionellt med service på elektronisk utrustning i många år.
Då har jag blivit förbannad på dem och bett dem förklara för mig hur olika delar i boxarna fungerar. Det klarar de inte, men det gör jag. Trots det inkompetensförklarar de mig.
ComHems kundtjänst har dock gjort rejäla lyft. Det senaste årens felanmälningar har bara varit bra. ComHem säger att de återkommer för att höra om problemen är lösta eller ej. De återkommer!
Varför är jag kvar hos ComHem?
Jag har ComHem eller Telia att välja på.
Min granne tröttnade på ComHem och bytte till Telia. Min granne gick ur askan in i elden!
Jag fick hjälpa min granne att lösa alla problem med deras Telia-uppkoppling. Väntetiden i telefon hos Telias kundtjänst är i genomsnitt 40 minuter. Kundsupporten informerar det första de gör att om det inte är fel hos Telia kommer de att debitera supporten.
Telia kopplade in grannens abonnemang till fel lägenhet. Det tog mig två dagar innan jag fick den hjälp jag behövde av Telia för att reda ut detta. Telia beklagade men gav ingen kompensation.
När Telia till slut fick fram att tjänsterna min granne skulle ha var länkade till fel bostad fick min granne igång bredbandet.
TV och telefon fungerade inte. Jag felsökte på nytt men hittade inget fel hos grannen.
Nya samtal med Telia visade sig att Telia inte startat TV och telefonitjänsterna. De hade glömt detta.
Fem dagar senare, bortåt 15 samtal med Telia så var alla tre tjänsterna igång. Inte vid ett enda samtal kunde Telia se till att samtliga tjänster aktiverades direkt. Inte en enda ursäkt för att de inte klarade av att leverera tjänsterna direkt.
AllTele ger jag inte mycket för.
En bekant till mig tecknade för ett litet tag sedan en bredbandstjänst via stadsnätet med AllTele. När modemet kommit fick min bekant inte igång internet. Han bad mig titta på det.
Jag felsökte och kunde, efter ett par timmar, konstatera att allt fungerade mellan min väns enheter och modemet. Modemet däremot kopplade inte upp mot internet.
Ett samtal till AllTeles support gav svaret att det låg ett abonnemang och blockerade. Min vän förstod inget av det då han aldrig använt fiberanslutningen.
Jag tog över även detta. Många samtal till AllTele blev det. Ett flertal gånger lovade de att återkomma men det hände inget!
AllTele hävdade att det låg på min väns ansvar att se till att fiberanslutningen var fri. Min vän fick i uppgift att se till att det abonnemang som spärrade sades upp. Den enda som har legal rätt till detta är den som har abonnemanget. Men vem är det som har det?
Veckorna gick, inget bredband och AllTele struntade helt i kundens problem. De skickade glatt sina fakturor men leverera bredband, det gjorde de inte. Jag ringde Telia, som äger fibern, men de kunde inget göra.
Jag hittade en paragraf i AllTeles villkor som min vän kunde hänvisa till och häva avtalet.
Han ringde och fick muntlig bekräftelse på att avtalet var hävt. Tre veckor utan bredband och AllTele kunde inte leverera.
Till hans stora förvåning kom en ny faktura några veckor senare. Han hörde av sig till AllTele. Fick beskedet att en överordnad chef återtagit hävningsbeslutet och återinsatt min vän i avtalet. Denna chef hävdade att paragrafen inte kunde tillämpas.
Jag ringde på nytt ett antal samtal till AllTele. Fick prata med olika personer varje gång. Flera av dem lovade att återkomma men inget hände. De lovade att den överordnade chefen skulle ringa mig. Inget hände. Vände mig till Telekområdgivarna. De bad mig skriva till AllTele och återkomma om inget hände inom 10 arbetsdagar. Inget hände!
Jag tog kontakt på nytt med Telekområdgivarna som tog kontakt med AllTele. Först då hände det saker. Det tog bara en timme från det att Telekområdgivarna kontaktat AllTele tills dess ett skriftligt besked skickats om att hävning av avtalet genomförts.
Min vän kommer aldrig att fundera på AllTele igen. Ingen i hans vänkrets kommer att teckna avtal med AllTele.
Självklart finns det kunder som är nöjda med AllTele, Telia och ComHem.
Självklart finns det kunder som är missnöjda med AllTele, Telia och ComHem.
Tyvärr är det i vissa fall svårt som kund att komma i kontakt med sin leverantör. ComHem är jag fortfarande kund hos. Mina avtal hos dem är bra. Jag har haft mina konflikter med ComHem tidigare. Idag upplever jag dem som betydligt bättre än de en gång varit. Väntetiden i telefon hos ComHem idag är kort. De senaste två veckorna har jag väntat som mest 10 minuter innan jag är framme.
Telia har mycket lång väntetid i telefon till kundtjänst. Generellt gäller minst 30 minuter enligt min erfarenhet.
AllTele har också mycket långa väntetider i telefon. Genomsnittstiden för de samtal jag haft för min väns räkning är 43 minuter. Den längsta väntetiden jag hade var 1 timme och 5 minuter. Dessutom återkommer AllTele aldrig hur mycket de än lovar!