Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Det märks mer när man stänger av det efter att ha kört med det ett tag

Okej det visar sig,men skönt Samsung fick tummen ur till slut!

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk

Utökar listan med SSD:er som använder sig av TLC NAND under 20nm med Crucial BX200 (Intel/Micron 16nm) och Patriot Blast (skulle tro det är Intel/Micron 16nm även där).

Permalänk
Skrivet av Glaring_Mistake:

I bokstavsordning: ADATA SP550 använder sig av 16nm TLC NAND från Intel/Micron,OCZ Trion 100 16nm TLC NAND från SanDisk/Toshiba,SanDisk Ultra II 19nm NAND från SanDisk/Toshiba och Toshiba Q300 16nm TLC NAND från SanDisk/Toshiba.

Så det finns en del redan förutom Samsung som använder sig av TLC NAND under 20nm och även om det inte är en så stor mängd än så har både Intel/Micron och SanDisk/Toshiba TLC NAND under 20nm i tillverkning vilket betyder att det kan öka.

Och med 3D NAND kommer TLC NAND bli mer attraktivt än det är just nu.

Får rätta till ytterligare ett fel här.
ADATA SP550 använder sig av 16nm TLC NAND från Micron/Hynix och inte från Intel/Micron som jag först sade.

Permalänk
Avstängd

Har nu kört magician 4.8 sen den kom.Rapid funktionen slutar att fungera varannan dag.Måste då köra igång den igen.Någon mer med samma problem? Har Win 10 home.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Har nu kört magician 4.8 sen den kom.Rapid funktionen slutar att fungera varannan dag.Måste då köra igång den igen.Någon mer med samma problem? Har Win 10 home.

Prova att tanka ner 4.9.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomle:

Prova att tanka ner 4.9.

Tack för tipset.Trodde magician höll koll på det.Men tydligen inte,säger jag har senaste.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomle:

Prova att tanka ner 4.9.

Problemet verkar löst nu.Kört 4.9 ett tag och nu fungerar rapid.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@S-OD: Ja lyckan var kortvarig,efter att ha kört 4.9 ett tag nu så har det rasat totalt.Rapid mode fungerar inte alls dessutom har ssd,n blivit riktigt seg och beter sig konstigt överlag. Naturligtvis ominstallerade jag 4.9 med det gjorde ingen skillnad.Får bara upp felmeddelande att rapidmode saknar vissa komponenter och måste åtgärdas. Gör som instruktionerna säger och det stängs av och startas om och det stängs av och startas om osv.......när det äntligen är klart så kommer felmeddelande som tidigare. Förut så gick det att gå tillbaks till en äldre version för att få rapid att fungera men det går inte längre.Nu har jag tröttnat på detta och kommer aldrig mera att köpa en Samsung produkt, detta förnekande om att det inte finns något problem på 840 är pinsamt.Jag vill inte ha några bror duktig kommentarer på detta om att 840 var en usel produkt från början.Det handlar inte om det utan det är Samsungs sätt att hantera sina kunder efter köp.Inte nog med den långa väntan på en fix,det värsta är att ringa supporten som mer eller mindre skrattar åt en.Jag kör win 10 på en dator med fyrkärnig processor och 8gig ram.

Sammanfattning= Tack vara ett trist hanterande av sina kunder efter köp Aldrig mer en Samsung produkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@S-OD:
Surt som fan men du kan i alla fal klona disken och köra Diskfresh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

@S-OD: Ja lyckan var kortvarig,efter att ha kört 4.9 ett tag nu så har det rasat totalt.Rapid mode fungerar inte alls dessutom har ssd,n blivit riktigt seg och beter sig konstigt överlag. Naturligtvis ominstallerade jag 4.9 med det gjorde ingen skillnad.Får bara upp felmeddelande att rapidmode saknar vissa komponenter och måste åtgärdas. Gör som instruktionerna säger och det stängs av och startas om och det stängs av och startas om osv.......när det äntligen är klart så kommer felmeddelande som tidigare. Förut så gick det att gå tillbaks till en äldre version för att få rapid att fungera men det går inte längre.Nu har jag tröttnat på detta och kommer aldrig mera att köpa en Samsung produkt, detta förnekande om att det inte finns något problem på 840 är pinsamt.Jag vill inte ha några bror duktig kommentarer på detta om att 840 var en usel produkt från början.Det handlar inte om det utan det är Samsungs sätt att hantera sina kunder efter köp.Inte nog med den långa väntan på en fix,det värsta är att ringa supporten som mer eller mindre skrattar åt en.Jag kör win 10 på en dator med fyrkärnig processor och 8gig ram.

Sammanfattning= Tack vara ett trist hanterande av sina kunder efter köp Aldrig mer en Samsung produkt.

Hur du ens får RAPID Mode att fungera med 840 är ett mysterium. Då 840 stödjer inte RAPID Mode, 840 EVO/Pro däremot gör det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Har det kommit någon fix för 840 basic eller non pro eller vad man ska kalla den. Kollade just med HD tune verkar inte va katastrof än i alla fall.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommit någon fix då samsung Offecielt förnekar felet på 840. Annars hade jag flashat päronens ASAP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har det kommit någon fix för 840 basic eller non pro eller vad man ska kalla den. Kollade just med HD tune verkar inte va katastrof än i alla fall.

Kommer troligen aldrig komma, var på håret att ens EVO fick en ens. Support är EOL på båda diskarna nu (om inte samsung överraskar).

Hur som felet på 840 är inte lika stort som EVO (desegregeras betydligt långsammare). Så samsung i det fallet hade dels dessa fått ha en/flera diskar som legat 1/2 år och sen fixa en fix och kolla så den fungerar.

Men såna här smällar får man tyvärr ta, SSD marknaden är ju inte helt utvecklad än och bara titta på sandforce (riktig katastrof kontroller även idag är den svår att jobba med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Hur du ens får RAPID Mode att fungera med 840 är ett mysterium. Då 840 stödjer inte RAPID Mode, 840 EVO/Pro däremot gör det.

Miss av mig är en 840 evo jag har.Har även en 840 och där är jag medveten om att rapid inte har stöd.

Visa signatur

Permalänk

Ska man köra RAPID mode på 840 EVO? Sen undrar jag hur min disk ser ut då jag tycker det ser OK ut men vill dubbelkolla. Passar på att tillägga att jag anvädner mig av FW: EXT0DB6Q (Är det den nyaste?)

http://i.imgur.com/rJgMJOV.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Ska man köra RAPID mode på 840 EVO? Sen undrar jag hur min disk ser ut då jag tycker det ser OK ut men vill dubbelkolla. Passar på att tillägga att jag anvädner mig av FW: EXT0DB6Q (Är det den nyaste?)

Vill du köra RAPID så gör du det (vet att tex Windows 10 och RAPID är inte alltid vänner), men det kan hjälpa till att hålla prestandan på topp.

Din kurva och accesstid ser helt okej ut, och ja det är senaste FW.

Permalänk

Vill upplysa om att jag testat ADATA SP550 (16nm Micron/Hynix TLC NAND) för att se om den lider av samma problem som 840 och 840 EVO.
Det verkar den kunna göra.

Ni kan se dess egna tråd på Sweclockers här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1413065-adata-premier-s...

Permalänk
Medlem

Gäller detta också 840 pro 256 gb? har haft min 840 pro i 2 år inte märkt av nå prestanda strul?

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Gäller detta också 840 pro 256 gb? har haft min 840 pro i 2 år inte märkt av nå prestanda strul?

Nej kör MLC, men allt nand tappar data (fast i olka grad). Hur som har inte MLC lika stort problem och kommer ta bra mycket lägre tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej kör MLC, men allt nand tappar data (fast i olka grad). Hur som har inte MLC lika stort problem och kommer ta bra mycket lägre tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Har nog inte ens uppgraderat mjukvaran sen ja köpte den men tycker denn fungerar väldigt bra

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk

Det har kommit ny firmware för 840, vet inte om det betyder att den kommer skriva om filer automatiskt som 840 EVO gör men det känns värt att prova åtminstone.
I alla fall ska man kunna köra Advanced Optimization i Samsung Magician då (skriver om filer).

Uppdateringen ska dyka upp om du har senaste Samsung Magician och den nya firmwaren heter DXT0AB0Q.
Enligt Paddanx ska det dock vara bäst att köra DiskFresh en gång innan man installerar ny firmware för 840 EVO och samma sak borde gälla här.
Sen ska man alltid komma ihåg att göra backup innan man installerar ny firmware.

Permalänk

Bekräftelse på att dess nya firmware ska fixa problemen med läshastigheter här: https://www.pcper.com/reviews/Storage/Samsung-Magician-497-an...

Enligt Allyn ska 840 med ny firmware kunna rätta till problem utan att skriva om filer vilket jag inte väntade mig.
Inte heller att även innan uppdateringen kunde den justera tillräckligt för att höja läshastigheter när man läste filerna (som lästes långsamt) även om den inte kunde hålla läshastigheterna så höga som man skulle hoppats på.

Permalänk
Medlem

Såg idag att det hade kommit en fix för problemet på 840. Har nyaste samsung magician och firmware uppdateringen dyker upp men stannar alltid vid 60% går ej att uppdatera disken kommer det som svar. Någon som stött på detta? Gör jag något fel?

Kan tilläggas att jag ej har uppdaterat något förut så sitter på den firmware som kom med disken vid köp... Kan det vara de som ställer till problem?

Permalänk
Medlem

Hade ju helt glömt att uppdatera min disk! Blev lite skillnad med FW upgrade, men de som gjorde all skillnad va ju en diskfresh! Herre jäklar, som en ny dator.

innan fw och diskfresh

efter fw

efter diskfresh

LITE skillnad! Inte konstigt att jag tyckte datorn va slö! Blev ju som ny!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkus:

Hade ju helt glömt att uppdatera min disk! Blev lite skillnad med FW upgrade, men de som gjorde all skillnad va ju en diskfresh! Herre jäklar, som en ny dator.

innan fw och diskfresh
http://linkus.se/images/HDTunePro_2016-07-06_22-14-48.png

efter fw
http://linkus.se/images/HDTunePro_2016-07-06_22-32-08.png

efter diskfresh
http://linkus.se/images/HDTunePro_2016-07-07_07-25-28.png

LITE skillnad! Inte konstigt att jag tyckte datorn va slö! Blev ju som ny!

Kan intyga att den hade blivit bra även utan diskfresh, men det hade tagit lite tid. Disken går igenom sina celler regelbundet i IDLE tid och fixar dåliga celler. Kan dock ta rätt många timmar med en disk i det dåliga skicket, så för att snabba på det kan du köra diskfresh, eller ännu bättre, samsungs egna "avancerad Trim" funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan intyga att den hade blivit bra även utan diskfresh, men det hade tagit lite tid. Disken går igenom sina celler regelbundet i IDLE tid och fixar dåliga celler. Kan dock ta rätt många timmar med en disk i det dåliga skicket, så för att snabba på det kan du köra diskfresh, eller ännu bättre, samsungs egna "avancerad Trim" funktion.

Sedär där lärde man sig nått nytt! Jag tyckte att jag kunde avvara en cykel på cellerna för att få den fit for fight igen

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Kan någon ställa en diagnos på mina diskar? Vet inte riktigt hur jag ska tolka osv, aldrig gjort någon uppdatering på någon av dem.

Samsung 840 PRO 256GB

Samsung 840 EVO

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

@ElectricPulze: Din 840 Pro ska inte vara drabbad eftersom den har MLC NAND. Det är 840 och 840 EVO med TLC som har problem. Det verkar som att den har låg skrivhastighet, men jag skulle tro det beror på att den är 98% full.

Kör en HD Tune benchmark på din EVO för att få fram några intressanta resultat. Det är gammal data på disken som blir långsammare att läsa med tiden, och någon får rätta mig om jag har fel men jag tror att CrystalDiskMark skapar färska filer att benchmarka och kommer därför inte visa några konstigheter.

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

@ElectricPulze: Din 840 Pro ska inte vara drabbad eftersom den har MLC NAND. Det är 840 och 840 EVO med TLC som har problem. Det verkar som att den har låg skrivhastighet, men jag skulle tro det beror på att den är 98% full.

Kör en HD Tune benchmark på din EVO för att få fram några intressanta resultat. Det är gammal data på disken som blir långsammare att läsa med tiden, och någon får rätta mig om jag har fel men jag tror att CrystalDiskMark skapar färska filer att benchmarka och kommer därför inte visa några konstigheter.

Är det detta du menar?

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

@ElectricPulze: Verkar se bra ut. Men du, det är ju en 850 EVO du har, inte en 840 EVO Tror inte att den är drabbad av prestandaproblemet.

Du kanske borde kolla på det där Interface CRC Error Count dock. Har aldrig råkat ut för det själv men google säger att du kan testa se till att SATA-kabeln sitter ordentligt eller byta ut den, eller testa en annan slot på moderkortet och se om värdet slutar öka. Någon annan med mer koll på S.M.A.R.T. kanske kan hjälpa dig mer.

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ