Permalänk
Medlem

Torr panna pga skärm

Har ett stort problem, min panna är torr som en fralla som har legat i skafferiet i två månader...nästan iaf.

Min panna började bli torr efter jag införskaffade min skärm. Jag var på semester i Sälen förra veckan och när jag kom hem nu i helgen så var min panna len som sammet, men nu efter några dagars användande av datorn så är pannan torr igen.
Jag har en 21"; Dell™ UltraScan P1110 Color Monitor som jag har haft några veckor, innan så hade jag en 17" skuggmaskskärm som jag inte hade några problem alls med.

Kan det vara så att Triniton skärmar inte är bra pga strålning eller är det lika med skuggmaskskärmar?
Ska jag satsa på TFT-skärm eller en skuggmaskskärm?
Har kollat efter skärmfilter men hittar inga till 21".
Jag sitter ca: 50-60cm från skärmen så det borde ju inte vara skadligt samt 2-3 timmar om dagen.

Permalänk
Medlem

Efter några timmars arbete framför min gamla laptop blev man alltid helt röd i ansiktet...
Kändes som ett solarium eller nåt..

Permalänk
Medlem

Använder ni jordade uttag? Skärmar strålar många ggr mer om dom är kopplade till ojordade uttag...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har du kopplat skärmen till ett jordat uttag? Strålningsskydd i skärmen funkar mycket sämre om du inte kör i ett jordat uttag. Min lägenhet har inga jordade uttag... :(... slipper iaf gå ut o sola..

Permalänk
Medlem

pari: Jag köper den dära laptoppen av dig...
Så kan inte morsan klaga på att jag inte får någon sol när jag sitter framför datorn hela tiden

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Jepp jag har jordat uttag men dessvärre så verkar ju inte det hjälpa min panna...man kanske har blivit elkänslig...usch.

Permalänk

Haha, bra sagt PointMan! Vore ju helshysst me ett inbyggt solarie i skärmen!

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morsbo
Jepp jag har jordat uttag men dessvärre så verkar ju inte det hjälpa min panna...man kanske har blivit elkänslig...usch.

Hade samma problem innan jag bytte till TFT. Både min hy och mina bihålor mår mycket bättre nu. Värst mådde de när jag körde på min ex-flickväns dubbla 19":are.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore

Hade samma problem innan jag bytte till TFT. Både min hy och mina bihålor mår mycket bättre nu. Värst mådde de när jag körde på min ex-flickväns dubbla 19":are.

Hehe det låter ju skitbra...efter att jag har spånat runt lite i forumet så verkar ju Hitachi CML174SXW 17" TFT skärmen riktigt lovande med 16ms i svarstid...man kanske skulle sätta ut en annons på min Dell 21".

Permalänk
Medlem

Dåligt aprilskämt eller?
inte blir man väl torr i pannan av en datorskärm?

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZtarDuzt
Dåligt aprilskämt eller?
inte blir man väl torr i pannan av en datorskärm?

Jag antar att du inte har problem med din panna, men jag har det och det är inget aprilskämt...tyvärr.
Min skärm strålar nog fruktansvärt eller så har jag mycket känslig hy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag antar att du inte har problem med din panna, men jag har det och det är inget aprilskämt...tyvärr.
Min skärm strålar nog fruktansvärt eller så har jag mycket känslig hy.

Mina problem började med Baldurs Gate, Dell 21" och arbetslöshet. Jag satt framför den skärmen konstant i tre månader.
Och inte fasen var det kul när problemen kom. Precis som morsbo var jag orolig för "elallergi" eller någon annan hypokondrisk sjukdom. Ett liv utan datorn hade ju varit som att kastrera sig.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Både min hy och mina bihålor mår mycket bättre nu
hmmm så då var det som jag misstänkte ....blev arbetsbefriad i julas ock sen dess har jag haft bihålsinflamation tre ggr ständigt förkyld o jävlig.
blir till o köpa ny skärm då alltså
är det nån som har förslag på lågstrålande skärmar till vettiga priser? max 3500kr

Permalänk
Medlem

Hum så det var därför som jag hade så torr panna innan jag bytte up mig från 15tums skit skärm till en 19tummare nu är pannan fin fin igen och jag har inte jordade uttag.

Visa signatur

I7920 @ 4Ghz, 12gig ram och 9800X2 (Väntar på GTX 480)

Permalänk
Medlem

Re: Torr panna pga skärm

Citat:

Har ett stort problem, min panna är torr som en fralla som har legat i skafferiet i två månader...nästan iaf.

Min panna började bli torr efter jag införskaffade min skärm. Jag var på semester i Sälen förra veckan och när jag kom hem nu i helgen så var min panna len som sammet, men nu efter några dagars användande av datorn så är pannan torr igen.
Jag har en 21"; Dell™ UltraScan P1110 Color Monitor som jag har haft några veckor, innan så hade jag en 17" skuggmaskskärm som jag inte hade några problem alls med.

Kan det vara så att Triniton skärmar inte är bra pga strålning eller är det lika med skuggmaskskärmar?
Ska jag satsa på TFT-skärm eller en skuggmaskskärm?
Har kollat efter skärmfilter men hittar inga till 21".
Jag sitter ca: 50-60cm från skärmen så det borde ju inte vara skadligt samt 2-3 timmar om dagen.

hade du "torr panna" före du for till sälen ?
om inte så kan det vara så att solen har "stekt" din panna och det resulterar i din torra panna.
annars så sätt en mössa på huvet som täcker pannan, + solglasögon och en halsduk för resten av ansiktet

Permalänk
Medlem

Re: Re: Torr panna pga skärm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0

hade du "torr panna" före du for till sälen ?
om inte så kan det vara så att solen har "stekt" din panna och det resulterar i din torra panna.
annars så sätt en mössa på huvet som täcker pannan, + solglasögon och en halsduk för resten av ansiktet

Om du läser igenom mitt första inlägg riktigt ordentligt så har du svar på din fråga men eftersom jag känner mig extra generös idag så får du svaret här> JA!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Torr panna pga skärm

Citat:

Om du läser igenom mitt första inlägg riktigt ordentligt så har du svar på din fråga men eftersom jag känner mig extra generös idag så får du svaret här> JA!

framgick inte när du hade skaffat skärmen. kunna ha varit efter att du hade varit till sälen med..

"Min panna började bli torr efter jag införskaffade min skärm. Jag var på semester i Sälen förra veckan och när jag kom hem nu i helgen så var min panna len som sammet, men nu efter några dagars användande av datorn så är pannan torr igen."

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Torr panna pga skärm

Citat:

framgick inte när du hade skaffat skärmen. kunna ha varit efter att du hade varit till sälen med..

"Min panna började bli torr efter jag införskaffade min skärm. Jag var på semester i Sälen förra veckan och när jag kom hem nu i helgen så var min panna len som sammet, men nu efter några dagars användande av datorn så är pannan torr igen."

Du får ju läsa hela mitt inlägg, det framgår visst när jag skaffade skärmen...

"Jag har en 21"; Dell™ UltraScan P1110 Color Monitor som jag har haft några veckor, innan så hade jag en 17" skuggmaskskärm som jag inte hade några problem alls med."

Sälen var jag på semester förra veckan så jag hade skärmen innan. Förstår du nu eller ska jag förklara med ett inlägg till?

Permalänk
Avstängd

fick rosiga kinder av min 19" som endå flimmrade som satan...nu har jag en 15" TFT, mycket bättre!

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem

efter några timmar framför data börjar det klia i hela kroppen. antgligen bara damp eller nått

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

swoops: Usch, din skärm skulle inte jag vilja ha

Permalänk
Medlem

Välkänt problem. Filter kan hjälpa i vissa fall, dock långt ifrån alla. Dessutom kostar ett 21" skärmfilter lika mycket som en 21" skärm ungefär...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe det låter ju skitbra...efter att jag har spånat runt lite i forumet så verkar ju Hitachi CML174SXW 17" TFT skärmen riktigt lovande med 16ms i svarstid...man kanske skulle sätta ut en annons på min Dell 21".

Du behöver inte sätta ut en annons....Jag finns i uppsala och köper GÄRNA din 21" , till rätt pris vill säga..
Men de e klart, 2-3 timmar battlefield om dan sen är man väl "kokt"... He he he

Visa signatur

Pentium 2.8Ghz (Bus 960Mhz) @3.36 Ghz, P4C800 deluxe, 2 x 512Mb Gail pc 4400 Dual, Radeon 9800 pro 128Mb. 405/350 , 3X 80 Gb Western Digital XL Caviar 8Mb cache. Maxtor SATA 200G. 6455p 3Dmark03

Permalänk
Medlem

Har hört att Dells skärmar inte är nådiga på strålningspunkten. Vet iof inte om det stämmer.

TCO?

Visa signatur

*Signatur raderad 2003-12-31 09:58* Utloggningslänkar är inte snälla /Mental:D (Mental söp bort min signatur vid nyår).
Inloggningslänkar då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneman

Du behöver inte sätta ut en annons....Jag finns i uppsala och köper GÄRNA din 21" , till rätt pris vill säga..
Men de e klart, 2-3 timmar battlefield om dan sen är man väl "kokt"... He he he

Det är tyvärr redan försent jag la ut den på försäljning tidigare idag på diverse annonsplatser som tex Blocket om du är intresserad så hör av dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woody
Har hört att Dells skärmar inte är nådiga på strålningspunkten. Vet iof inte om det stämmer.

TCO?

Den är konstigt nog TCO99-certifierad...dom mutade väl till sig den antar jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Den är konstigt nog TCO99-certifierad...dom mutade väl till sig den antar jag

Har en klasskamrat som klagade på sin 17" Dell, han fick ont i huvudet av den och den var nog inte ens TCO godkännd.

Visa signatur

*Signatur raderad 2003-12-31 09:58* Utloggningslänkar är inte snälla /Mental:D (Mental söp bort min signatur vid nyår).
Inloggningslänkar då?

Permalänk
Medlem

Fan, när man läst dett inlägg börjar man fundera.
Själv sitter jag många timmar framför datorn varje dag och jag skulle inte tro att skärmen jag använder släpper ut lite strålning.
En 21" mitshubitshi från 1989.
iofs har jag inte märkt av några bieffekter, men de kanske kommer om något år i form av en stor jävla tumör. Nä fy vilka tankegångar man fick helt plötsligt.
Vad tror ni om strålning från denna skärmen ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahoof
Fan, när man läst dett inlägg börjar man fundera.
Själv sitter jag många timmar framför datorn varje dag och jag skulle inte tro att skärmen jag använder släpper ut lite strålning.
En 21" mitshubitshi från 1989.
iofs har jag inte märkt av några bieffekter, men de kanske kommer om något år i form av en stor jävla tumör. Nä fy vilka tankegångar man fick helt plötsligt.
Vad tror ni om strålning från denna skärmen ?

Då min är tillverkad mars 2000 så vill man ju inte föreställa sig hur mycket din skärm strålar, men det behöver ju inte vara så heller.

Har du några besvär alls såsom svidande ögen, trötthet, torr hud m.m.?
Om du inte har det så kan du kanske vara lite lugnare, men jag har iaf bestämt mig för att slå till på en TFT-skärm.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Torr panna pga skärm

Citat:

Men herregud

Visa signatur

This Thug Life stuff, it was just ignorance. My intentions was always in the right place. I never killed anybody, I never raped anybody, I never committed no crimes that weren't honorable-that weren't to defend myself.