Permalänk
Medlem

Höga temps 17 4790k

Hej, har extremt höga temps då jag spelar med min i7a. Max är oftast på 90-92c under full load och förstår inte riktigt varför.

Har endast stock kylaren men tempsen ska väl ändå inte dra iväg sådär mycket? Borde jag bara köpa en ny kylare eller?

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrevorFranklin:

Hej, har extremt höga temps då jag spelar med min i7a. Max är oftast på 90-92c under full load och förstår inte riktigt varför.

Har endast stock kylaren men tempsen ska väl ändå inte dra iväg sådär mycket? Borde jag bara köpa en ny kylare eller?

har du någonsin försökt montera om kylaren?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

har du någonsin försökt montera om kylaren?

Nej har tänkt göra detta men har inte haft tillgång till kylpasta. Ska jag bara prova montera om kylaren först och sätta på ny kylpasta?

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Testa att montera om men stock kylaren är inte speciellt bra så förvänta dig inga underverk. Har inte sett jättemånga tester men du bör kunna komma ner till ca 80 grader med stock.

Permalänk
Medlem

Min ex 4790K spikade lätt 80+ grader standarklockat med en DH15.
Det är helt enkelt en ruskigt het CPU.
Det finns dock "trix" för att få kontroll över temperaturerna:
https://communities.intel.com/thread/54032?start=30&tstart=0
I princip så överklockar moderna moderkort CPU'er redan "out of the box".
CPU'n får dra i princip obegränsat med ström och TDP justering sätts låååångt över vad som är tänkt.
Normalt så är detta inga problem, men just med en 4790K så hamnar man väldigt nära gränsen redan från början.

Permalänk
Medlem

Som @Svensktiger skriver är det en "het" CPU Stock kylaren är inte så himla bra om man säger så, rekommenderar att du köper en ny kylare. Kanske denna http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev....

Sen vet jag med egna erfarenheter att ASUS har något som heter "multicore enhancement" vilket gör att din cpu körs i 4,4Ghz på alla 4 kärnor så disabla den under tiden så bör den gå ner ett par grader tills du har en ny kylare

Visa signatur

Intel Core i7 9700K | Corsair H80i GT Kylare | ASUS ROG STRIX F-GAMING | EVGA GTX 1080 Founders Edition | G.Skill 16GB DDR4 3200Mhz | BitFenix Whisper 450W | Fractal Design Define S | Windows 10 Pro | Samsung 830 256GB |

Permalänk
Medlem

Förlåt för min nybörjarfråga men vart ställer jag in multicore enhancement och ändrar så den inte får öka voltage hur den vill? Förstår att det är i BIOS men hittar det inte.

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superbia:

Förlåt för min nybörjarfråga men vart ställer jag in multicore enhancement och ändrar så den inte får öka voltage hur den vill? Förstår att det är i BIOS men hittar det inte.

Ungefär såhär:
http://rog.asus.com/253612013/labels/rog-exclusive/maximus-vi...
ROG iofs. så vissa saker ser lite annorlunda ut.

Kolla även igenom:
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?57357-For-anyone-wh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

CPU'n får dra i princip obegränsat med ström och TDP justering sätts låååångt över vad som är tänkt.

Stämmer bra, blir så på mitt asus z97-a när jag aktiverar xmp profilen & man kan inte ändra tillbaka inställningarna som finns under turbo inställningarna i uefi.

Man kan dock manuellt ställa ner dom med hjälp av Intel® Extreme Tuning Utility (Intel® XTU) det tråkiga är att man får göra varje gång man startar datorn.

Såhär ser det ut för min dator med XMP aktiverat, lägg märke till ström & effektgränserna!

http://www.intel.se/content/www/se/sv/motherboards/desktop-mo...

Om man ställer ner:
Turbo Boost Short Power Max till 110w
Turbo Boost Power Max till 90w
Processor Current Limit till 105A
Så får man förhoppnings lite trevligare temperaturer vid belastning

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Hade också väldigt höga temps på min i7:a innan jag med lite hjälp av folk här på sweclockers listade ut att moderkortet gav alldeles för hög spänning till cpun. Min temp var från början på 78-82 på standard klocks. Nu ligger den på 73-75 grader notera att jag då även har överklockat den till 4,6 GHz.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Ska kika på era förslag, återkommer med resultat imorgon!

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Extremt sent svar, men jag bytte kylare till en TX3 Hyper Evo (Budgetkylare, jag vet men ska ändå inte överklocka inom den närmsta framtiden.)

Mina temps är helt okej nu, med en temp på runt 65-70c i full load. Tippar på att jag fick ett måndagsexemplar på kylaren då det inte blev någon skillnad trots att jag bytte kylpasta.

Stängde även av turbo mode och dynamic voltage i BIOS.

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+