Från 8.1 till 7, värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ungefär som det är med XP som klamrar sig fast, troligen så kommer det finnas support för W7 efter 2020 med, kanske som betalversion som med XP.
Hoppas Microsoft släpper en "betala 149 kr/år för W7 support" för privatpersoner (eller liknande rimligt pris) så skulle det nog bli rätt populärt.
Det handlar i tester om upp mot 10 fps i ex BF4 mellan W7 och W8.1, det är knappast att kalla "rejäl prestanda skjuts"

XP-betalversion är endast för företag.
Varför skulle de fortsätta uppdatera ett 11 år gammalt OS för privatpersoner för 149 kr/år bara för att vissa typer bestämt ska sitta kvar på något föråldrat? De vill ju få alla att uppdatera till något modernt för att lättare kunna utveckla utan att behöva ta i beaktande gamla OS.

Skillnad på 10 fps säger ingenting.
Är det 160 vs 150, visst ingen skillnad som syns om man inte har den där 165 Hz-skärmen.
50 vs 60 däremot är en stor skillnad, 20%.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Hur många av alla er som caveat vägrat uppgradera till W10 för att det enligt er är en "nedgradering" har gjort ett ärligt försök? Hur många av er har ens testat W10?

Ni får gärna ge feedback på vad som är dåligt. Att klaga på apparna och att det är Touch-anpassat visar bara att ni inte testat själva.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Hur många av alla er som caveat uppgradera till W10 för att det enligt er är en "nedgradering" har gjort ett ärligt försök? Hur många av er har ens testat W10?

Ni får gärna ge feedback på vad som är dåligt. Att klaga på apparna och att det är Touch-anpassat visar bara att ni inte testat själva.

"Det är inte exakt samma som W7 alltså är det skit" är säkert en av huvudorsakerna.

Jag har inte uppgraderat (har W8.1) på laptopen och jag brukar alltid vänta till sista stund om det finns en deadline (inte om det gäller jobb dock)

Jag förstår nog om man inte tänker uppgradera om man redan har en dator med W7, men köper man en ny dator är det ju dumt att installera något gammalt på. Eller gjorde ni samma sak med XP fastän W7 redan hade kommit?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Ni som älskar senaste, är det endast pga att det är just "senaste" eller är det 'features' som ni faktiskt använder osv?

Som tidigare nämnt så är det enda jag märkt är snabbare på massor av olika datorer att det enda som är snabbare/bättre i Windows 8 och nyare är uppstarten? Kom gärna med tips på vad som är så mycket bättre att man inte ens skulle kunna tänka tanken att ha Windows 7 (aka inte senaste möjliga) ?

På rak arm, det första som jag kommer på när jag försöker hjälpa polare med deras datorer. Task Managern.

Fy in åt helvete vad dålig den är i 7:an, kan ju inte se någon viktig information i den. Det gör ont varje gång jag öppnar upp den på en Windows 7 burk.

Att utseendet passar mig är väl också positivt, men lite mer personligt (Fixade alltid teman till Windows 7 för jag inte gillade utseendet)

Finns mer saker, men som svar på din fråga. Nej, jag gillar inte Windows 7 mindre för att det är en sämre versionnummer. Jag har andra anledningar för mig när jag skakar vid användandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

~"Anti Win 10 text"

Skrivet av PowerNet:

Varför nedgradera från W7 till W10 snarare?

Skrivet av Grönahunden:

kommer det en Windows version som har funktionen att stänga av Appar och Modern UI. där man från Början kan ställa in "ja vill att UI ska ser ut som windows7, då kan ja tänka mig att byta.. (nej Clasic shell eller Start8 är inte samma som win7)
fast man är väl bakåtsträvare om man inte hysteriskt uppgraderar 10 sekunder efter att en ny version har kommit ?

om man följer teorin att varannan Windows är skräp så kommer Win11 se ut som en LSD tripp till 70talet?

Jag kan hade Win7 ända fram till i januari i år och jag älskade det OSet. Sen köpte jag ny dator och Win8.1 för att de gick ut med att Win10 skulle gå att uppgradera gratis till. Trodde redan innan att Win8.1 skulle vara skit, och det var skit. Det var den värsta skiten som går att uppbringa. Men körde det ändå under ett halvår tills sensommaren när Win10 kom. Win10 var som en befrielse för mig, äntligen ett fungerande, snyggt och snabbt GUI. Snabb och uppdaterad backend. Allt bara funkade!

Har fortfarande Win7 på min andra dator och det känns väldigt gammalt och sunkigt om man jämför med Win10. Så en stor varning för Win8/8.1 om ni kör Win7 nu. Men kan rekommendera er att uppdatera till Win10, ni kommer inte att bli besvikna om ni gillade Win7.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

XP-betalversion är endast för företag.
Varför skulle de fortsätta uppdatera ett 11 år gammalt OS för privatpersoner för 149 kr/år bara för att vissa typer bestämt ska sitta kvar på något föråldrat? De vill ju få alla att uppdatera till något modernt för att lättare kunna utveckla utan att behöva ta i beaktande gamla OS.

För att Microsoft vill tjäna pengar?
Microsoft tjänar inga pengar på att en användare sitter på W10 för all framtid (om de inte köper en ny dator från en tillverkare) utan då tjänar de pengar på att sälja support / uppdateringar och få in en avgift därifrån.

Skrivet av Fltoig:

Hur många av alla er som caveat uppgradera till W10 för att det enligt er är en "nedgradering" har gjort ett ärligt försök? Hur många av er har ens testat W10?

Ni får gärna ge feedback på vad som är dåligt. Att klaga på apparna och att det är Touch-anpassat visar bara att ni inte testat själva.

Det är touch baserat, så länge Metro finns med så är det inget intressant, och så länge de har den sunkiga startmenyn och röriga nya kontrollpanelen kombinerat med den äldre fungerande och vettiga.
O ja, både W8, W8.1 och W10 är testat, och de är sämre än Vista på en del sätt, förutom att Vista hade problem med prestanda och var buggigt vid lansering, vilket W8/W8.1/W10 med var.

Skrivet av ArcticFire:

"Det är inte exakt samma som W7 alltså är det skit" är säkert en av huvudorsakerna.
men köper man en ny dator är det ju dumt att installera något gammalt på. Eller gjorde ni samma sak med XP fastän W7 redan hade kommit?

Kolla bara ex på Mozilla och Firefox, "oh vi är på v 3.x och Google Chrome är långt högre, vi måste släppa en ny version var sjätte vecka så vi kommer ifatt" och nu är de uppe på 40+ vilket Google med är.

Skrivet av Reyintaz:

På rak arm, det första som jag kommer på när jag försöker hjälpa polare med deras datorer. Task Managern.

Fy in åt helvete vad dålig den är i 7:an, kan ju inte se någon viktig information i den. Det gör ont varje gång jag öppnar upp den på en Windows 7 burk.

W7 aktivitetshanteraren är långt mycket bättre än den röriga lull lull aktivitetshanteraren i W8/W8.1/W10.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Hur säkert är det att stänga av UAC i W8.1 via alternativet "Meddela aldrig"? Om man inte använder sig utav appar då menar jag?

Att sänka nivån på UAC innebär att man sänker säkerheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Hur säkert är det att stänga av UAC i W8.1 via alternativet "Meddela aldrig"? Om man inte använder sig utav appar då menar jag?

Beror på användaren, enligt mig är det säkert. Tar det ett steg längre, stänger ner skiten i registret. Lika självklart som att jag ska ha root på androidluren.

Permalänk
Medlem

en "vän" säger inom en 3 års period slutas w7/8.1 säljes. Microsoft vill gå helt för W10.
Detta kommer insider info. Dock har inte de bestämt sig om det ska slutas komma uppdateringar.
Redan nu är W10 större än W7/8.1.
Företag kommer kunna köpa speciell support etc.

Och nästa år kommer spel som KRÄVER windows 10 och DX12. de kommer inte kunna startas/spelas på W7/8.1

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Netforce:

en "vän" säger inom en 3 års period slutas w7/8.1 säljes. Microsoft vill gå helt för W10.
Detta kommer insider info. Dock har inte de bestämt sig om det ska slutas komma uppdateringar.
Redan nu är W10 större än W7/8.1.
Företag kommer kunna köpa speciell support etc.

Och nästa år kommer spel som KRÄVER windows 10 och DX12. de kommer inte kunna startas/spelas på W7/8.1

Det är ingen "inside" information, det är information Microsoft publicerat själva publikt se:
Om försälning: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/lifecycle#section_...
Om uppdateringar: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/lifecycle#section_...
W7 supporten upphör 2020
W8/W8.1 supporten upphör 2023
W10 supporten upphör 2025

Och det var samma visa vid Vista, att spel skulle kräva Vista, men de var snart knäckta och kunde köras på XP med, kommer bli samma visa nu.
Och spelutgivarna vill nog inte riskera att låsa sig till ett enda OS och tappa större delen av marknaden på PC.
Så något W10 och DX12 krav kommer inte lyckas, utan det kommer bli att det släpps till W7 med.

Och W10 är en droppe i havet mot W7, W10 är till och med bakom W8.1 och även XP.

SYSTEM TOTAL MARKET SHARE
Market Share of Windows 7 Windows 7 55.71%
Market Share of Windows XP Windows XP 11.68%
Market Share of Windows 8.1 Windows 8.1 10.68%
Market Share of Windows 10 Windows 10 7.94%

I fortsättningen får du nog kolla upp din fakta före du skriver att W10 är störst, och att det är inside information om Microsofts datum då de är publika.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig använda w8 eller w8.1 om det fanns möjlighet att köra w7 eller w10.
w7 är bäst förutom uppstartstiden, w10 är nästan lika bra, en något försämrad w7 när det gäller användarvänlighet.
Jag kör w10 och har absolut inte ångrat den uppgraderingen, men du, kör en cleaninstall så slipper du mystiskna processer i bakgrunden.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kronwalled:

Beror på användaren, enligt mig är det säkert. Tar det ett steg längre, stänger ner skiten i registret. Lika självklart som att jag ska ha root på androidluren.

Skillnaden är att du redan har "root" i Windows. UAC är mer som SuperSU-appen som varnar och frågar när något program vill använda förhöjda privilegier.

Till frågan så tycker jag att en uppgradering till tian är ganska självklar för de allra flesta, alla som inte har något specifikt gammalt program eller gammal hårdvara som kräver äldre version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Att gå till W7 från W8 är att uppgradera, inte att nedgradera.

Det verkar vara en del som fortfarande tycker som du, men jag och många andra håller inte med dig, eftersom det skett många fler förbättringar i hur systemet fungerar än försämringar.

Vad anser du vara sämre i 8.1 än i 7?

Det enda jag hade problem med när jag började med 8 var utseendet. Vilket fixades med ClassicShell och UXStyle plus ett separat Aero-liknande tema. Det tog kanske 10-15 minuter att ställa in.

Jag körde redan bägge programmen i 7an för att få bättre startmeny och möjlighet till flera teman, så det var ingen skillnad för mig.

Fördelarna däremot var snabbare uppstart av datorn, lite bättre prestanda i spel, bättre minneshantering i systemet, bättre stöd för flerskärmskonfigurationer, fler säkerhetsfunktioner, bättre stöd för ny hårdvara, bättre aktivitetshanterare, bättre funktioner i explorer m.m.

En hel del som är bättre med andra ord, eftersom de optimerat funktioner, lagt till stöd och effektiviserat gamla grejer, som förväntat när man gör en ny OS-version.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackeagle:

Vad menar du? Varför vill du nedgradera om du tappar prestanda på det? Windows 8.1 är lite bättre än 7 på det mesta. Windows 10 är ytterligare lite bättre på saker här och var.

Det enda som krånglat för mig är grafikdrivrutinerna i Windows 10, men det har kommit ett par betaversioner som löst felen för mig på sistone, så nu ser jag ingen vits att inte gå upp till 10.

Ladda hem ClassicShell om du vill ha startmeny. Prova UXStyle om du vill ha samma utseende på fönster och så, men det kan bli instabilt med grafikdrivrutinerna. Jag misstänker att jag hade en del av mina problem när det var installerat.

Det enda skulle jag säga Windows 8.1 är sämre på är sämre kompabilitet med äldre spel. Gamla spel som fungerade med Windows 7 fungerar inte i Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det enda skulle jag säga Windows 8.1 är sämre på är sämre kompabilitet med äldre spel. Gamla spel som fungerade med Windows 7 fungerar inte i Windows 8.1.

Det verkar vara lite olika där. De gamla spel som funkade i 7an har funkat lika bra i 8.1 för mig personligen i alla fall. Jag har inte provat i 10 än.

En del forum säger att gamla spel funkar bättre med kompatibilitetslägena i 8.1 än 7 till och med, så det varierar nog åt bägge håll i så fall.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackeagle:

Det verkar vara lite olika där. De gamla spel som funkade i 7an har funkat lika bra i 8.1 för mig personligen i alla fall. Jag har inte provat i 10 än.

En del forum säger att gamla spel funkar bättre med kompatibilitetslägena i 8.1 än 7 till och med, så det varierar nog åt bägge håll i så fall.

Nu snackar jag äldre Windows spel från perioden runt '95-05. Inte fem år gamla spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Nu snackar jag äldre Windows spel från perioden runt '95-05. Inte fem år gamla spel

Öh, ja självklart... allt inom fem år är ju nya spel!

Jag menar spel som Diablo 1/2, Carmageddon, UT2001, Might & Magic 6,7,8, Heroes of M&M 3 osv som jag kör då och då.

Eller varför inte MTVs Beavis and Butthead Hock-a-Loogie

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Att gå till W7 från W8 är att uppgradera, inte att nedgradera.

Att ersätta Windows 7 med Windows 8 är en uppgradering.

Sedan har det inget med saken o göra vad man tycker om de båda operativen.

I vissa fall kan det vara bättre att göra en nedgradering.

Ont: Passa på att installera Windows 10 nu när man inte behöver betala extra för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Det verkar vara en del som fortfarande tycker som du, men jag och många andra håller inte med dig, eftersom det skett många fler förbättringar i hur systemet fungerar än försämringar.

Vad anser du vara sämre i 8.1 än i 7?

Det enda jag hade problem med när jag började med 8 var utseendet. Vilket fixades med ClassicShell och UXStyle plus ett separat Aero-liknande tema. Det tog kanske 10-15 minuter att ställa in.

Jag körde redan bägge programmen i 7an för att få bättre startmeny och möjlighet till flera teman, så det var ingen skillnad för mig.

Fördelarna däremot var snabbare uppstart av datorn, lite bättre prestanda i spel, bättre minneshantering i systemet, bättre stöd för flerskärmskonfigurationer, fler säkerhetsfunktioner, bättre stöd för ny hårdvara, bättre aktivitetshanterare, bättre funktioner i explorer m.m.

En hel del som är bättre med andra ord, eftersom de optimerat funktioner, lagt till stöd och effektiviserat gamla grejer, som förväntat när man gör en ny OS-version.

* Påtvingat Metro (Microsofts försök att få samma gui på både mobiler, surfplattor, laptops och desktop, en bra tanke som underlättar skiftet av enhet för de som inte har så lätt att lära sig nytt, men väldigt dåligt för erfarna användare som använt Windows länge).

* Försämringar i övriga GUI, i ex mappar som fått flikar (ribbon från Office?) som krånglar till menyerna.
* Ingen bra startmeny (ex XP eller W7 är en bra, inte W10).
* Onödigt utspridande av menyer/inställningar i både gamla och nya kontrollpanelen, och den nya kontrollpanelen ser ut som den är gjort av en 3 åring i det grafiska, alldeles för "lull lull" mot vad det bör vara.
* Sämre aktivitetshanterare
* * Sämre utforskare
* Sämre Internet Explorer (Microsoft Edge).

I övrigt så ger varken W8 eller W10 någon nämnvärd "boost" i prestanda, det handlar om ett fåtal fps, vilket de hade kunnat ge i W7 med, då det handlar om att det optimerat DX11 delen för W8 och W10, och de optimeringarna kom inte till W7 DX11 versionen, allt för att framhäva att nya "är bättre" när det handlar om fuskande med optimering.

Och man ska inte behöva installera tredjepartsverktyg för att få det att funka, det ska funka från fabrik/tillverkare direkt, inte behöva köpa andra verktyg för att lösa Microsofts fel och brister.

Skrivet av Kaine_Uro:

Att ersätta Windows 7 med Windows 8 är en uppgradering.

Sedan har det inget med saken o göra vad man tycker om de båda operativen.

I vissa fall kan det vara bättre att göra en nedgradering.

Ont: Passa på att installera Windows 10 nu när man inte behöver betala extra för det.

Nej, att ersätta W7 med W8 är en nedgradering, finns inget sämre än W8 och W10 i dagsläget.

Behöver inte passa på att installera något, har gratis licenser så det skriker om det om jag vill nyttja det. Men inget behov av att nedgradera till ett sämre OS.

Varför tror du att många köpare av datorer (Inte de på Elgiganten/Siba/NetOnNet) vill ha W7 eller till och med XP i dagsläget ännu? Jo för att de inte vill ha det nya som är sämre, utan vill ha det som de är vana vid, känner igen och inte har massa lull lull som W8/W10 har i överflöd.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

* Påtvingat Metro (Microsofts försök att få samma gui på både mobiler, surfplattor, laptops och desktop, en bra tanke som underlättar skiftet av enhet för de som inte har så lätt att lära sig nytt, men väldigt dåligt för erfarna användare som använt Windows länge).

* Försämringar i övriga GUI, i ex mappar som fått flikar (ribbon från Office?) som krånglar till menyerna.
* Ingen bra startmeny (ex XP eller W7 är en bra, inte W10).
* Onödigt utspridande av menyer/inställningar i både gamla och nya kontrollpanelen, och den nya kontrollpanelen ser ut som den är gjort av en 3 åring i det grafiska, alldeles för "lull lull" mot vad det bör vara.
* Sämre aktivitetshanterare
* * Sämre utforskare
* Sämre Internet Explorer (Microsoft Edge).

I övrigt så ger varken W8 eller W10 någon nämnvärd "boost" i prestanda, det handlar om ett fåtal fps, vilket de hade kunnat ge i W7 med, då det handlar om att det optimerat DX11 delen för W8 och W10, och de optimeringarna kom inte till W7 DX11 versionen, allt för att framhäva att nya "är bättre" när det handlar om fuskande med optimering.

Och man ska inte behöva installera tredjepartsverktyg för att få det att funka, det ska funka från fabrik/tillverkare direkt, inte behöva köpa andra verktyg för att lösa Microsofts fel och brister.

Nej, att ersätta W7 med W8 är en nedgradering, finns inget sämre än W8 och W10 i dagsläget.

Behöver inte passa på att installera något, har gratis licenser så det skriker om det om jag vill nyttja det. Men inget behov av att nedgradera till ett sämre OS.

Varför tror du att många köpare av datorer (Inte de på Elgiganten/Siba/NetOnNet) vill ha W7 eller till och med XP i dagsläget ännu? Jo för att de inte vill ha det nya som är sämre, utan vill ha det som de är vana vid, känner igen och inte har massa lull lull som W8/W10 har i överflöd.

Haha herregud, varför så rädd för något nytt? Berätta gärna vilka fördelar W7 har över 8.1 med Classic Shell. Det finns inga.
Snabbare boot-tider, mer kompatibel med ny programvara, längre support osv osv.

Du klagar så mycket på metro men glömmer att man helt kan bli av med skiten på 10 minuter efter en fresh install? Plus att Metro är ganska användbart om du har en dator med touchskärm och den ska användas på en skola osv.

Kan hålla med om att W10 inte är bättre än W7 men 8.1 är överlägsen 7an. Så är det bara

Om min mormor på 63 år kunde lära sig 8.1 efter en timme efter jag installerat Classic Shell åt henne, varför skulle inte alla andra kunna det? Min far som verkligen inte är teknisk lyckades till och med fixa Classic Shell själv. Ditt argument om att fler vill ha w7 håller inte, då det är bara personer som är för lata för att lägga några minuter av sin dyrbara tid att lära sig något nytt.

I såna fall är det ju helt onödigt att släppa nya OS överhuvudtaget, då kunde vi ju lika gärna kört på windows 3.1 fortfarande, för folk kan ju inte lära sig något nytt.

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, att ersätta W7 med W8 är en nedgradering, finns inget sämre än W8 och W10 i dagsläget.

Behöver inte passa på att installera något, har gratis licenser så det skriker om det om jag vill nyttja det. Men inget behov av att nedgradera till ett sämre OS.

Varför tror du att många köpare av datorer (Inte de på Elgiganten/Siba/NetOnNet) vill ha W7 eller till och med XP i dagsläget ännu? Jo för att de inte vill ha det nya som är sämre, utan vill ha det som de är vana vid, känner igen och inte har massa lull lull som W8/W10 har i överflöd.

Windows 7 -> Windows 8 = uppgradering

Windows 8 -> Windows 7 = nedgradering

Spelar ingen roll vilket av dem man tycker är bäst/sämst. Det är så det är.

För övrigt... vad finns det för nackdelar med Windows 10? Vissa får det o låta som datorn blev obrukbar.

Permalänk
Medlem

7:an är fortfarande det bästa OS:et från MS på marknaden. Väl beprövat och inget fluffigt lull-lull. Kör du tangentbord och mus: Kör 7:an!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Nu så flyter ju iOS på som bara den på enheterna, så det kan du ju inte jämföra W10 mot :).
Varför nedgradera från W7 till W10 snarare?

Min iPhone 6 är allt annat än smooth, hackigt, laggigt och buggigt OS!
iOS 9 måste vara det sämsta ios:et någonsin?

Aldrig varit med om dessa prestandaproblem med iPhones förut.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

* Påtvingat Metro (Microsofts försök att få samma gui på både mobiler, surfplattor, laptops och desktop, en bra tanke som underlättar skiftet av enhet för de som inte har så lätt att lära sig nytt, men väldigt dåligt för erfarna användare som använt Windows länge).

* Försämringar i övriga GUI, i ex mappar som fått flikar (ribbon från Office?) som krånglar till menyerna.
* Ingen bra startmeny (ex XP eller W7 är en bra, inte W10).
* Onödigt utspridande av menyer/inställningar i både gamla och nya kontrollpanelen, och den nya kontrollpanelen ser ut som den är gjort av en 3 åring i det grafiska, alldeles för "lull lull" mot vad det bör vara.
* Sämre aktivitetshanterare
* * Sämre utforskare
* Sämre Internet Explorer (Microsoft Edge).

I övrigt så ger varken W8 eller W10 någon nämnvärd "boost" i prestanda, det handlar om ett fåtal fps, vilket de hade kunnat ge i W7 med, då det handlar om att det optimerat DX11 delen för W8 och W10, och de optimeringarna kom inte till W7 DX11 versionen, allt för att framhäva att nya "är bättre" när det handlar om fuskande med optimering.

Och man ska inte behöva installera tredjepartsverktyg för att få det att funka, det ska funka från fabrik/tillverkare direkt, inte behöva köpa andra verktyg för att lösa Microsofts fel och brister.

Nej, att ersätta W7 med W8 är en nedgradering, finns inget sämre än W8 och W10 i dagsläget.

Behöver inte passa på att installera något, har gratis licenser så det skriker om det om jag vill nyttja det. Men inget behov av att nedgradera till ett sämre OS.

Varför tror du att många köpare av datorer (Inte de på Elgiganten/Siba/NetOnNet) vill ha W7 eller till och med XP i dagsläget ännu? Jo för att de inte vill ha det nya som är sämre, utan vill ha det som de är vana vid, känner igen och inte har massa lull lull som W8/W10 har i överflöd.

*Nej, du måste inte använda Metro. Det fungerar utan tredjepartsverkyg också, det ser bara lite annorlunda ut. Alla funktioner finns kvar, det är lika enkelt att använda, det är bara en vanesak. Men visst, jag tyckte inte heller om det - så jag tog 5 minuter och installerade ClassicShell. Sen dess har jag ALDRIG sett metro
*Kan inte påstå att mapparna har ändrats, vad skiljer menar du?
*Se svar 1
*Även här är det helt frivilligt. Du behöver aldrig se eller använda den nya kontrollpanelen, den gamla finns kvar och ser/fungerar exakt som det gjorde i Windows 7.
*Enligt mig, och många fler i denna tråden, så är aktivitetshanteraren betydligt bättre - inte sämre. Tydligare att se vad som sker, enklare att få en överblick och smidigare att sortera. Vad är sämre?
*Vad har ändrats i utforskaren?
*FEL, Microsoft Edge finns inte i W8.1 (Hur många använder ens IE idag?)

Alltså, det enda jag kan se är sämre är just startmenyn. Men det går enkelt att fixa. Så jag kan faktiskt inte se var försämringen ligger, eftersom fördelarna är många fler

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

* Påtvingat Metro (Microsofts försök att få samma gui på både mobiler, surfplattor, laptops och desktop, en bra tanke som underlättar skiftet av enhet för de som inte har så lätt att lära sig nytt, men väldigt dåligt för erfarna användare som använt Windows länge).

* Försämringar i övriga GUI, i ex mappar som fått flikar (ribbon från Office?) som krånglar till menyerna.
* Ingen bra startmeny (ex XP eller W7 är en bra, inte W10).
* Onödigt utspridande av menyer/inställningar i både gamla och nya kontrollpanelen, och den nya kontrollpanelen ser ut som den är gjort av en 3 åring i det grafiska, alldeles för "lull lull" mot vad det bör vara.
* Sämre aktivitetshanterare
* * Sämre utforskare
* Sämre Internet Explorer (Microsoft Edge).

I övrigt så ger varken W8 eller W10 någon nämnvärd "boost" i prestanda, det handlar om ett fåtal fps, vilket de hade kunnat ge i W7 med, då det handlar om att det optimerat DX11 delen för W8 och W10, och de optimeringarna kom inte till W7 DX11 versionen, allt för att framhäva att nya "är bättre" när det handlar om fuskande med optimering.

Och man ska inte behöva installera tredjepartsverktyg för att få det att funka, det ska funka från fabrik/tillverkare direkt, inte behöva köpa andra verktyg för att lösa Microsofts fel och brister.

Metro är visserligen fult och jag gillar inte utseendet på "appar", vilket är anledningen till att jag kör vanliga program istället. Men prestandamässigt är det ett mycket snababre system. Aero drog en del grafikkraft vilket var en stor bidragande faktor till bytet, utöver att de ville unifiera utseendet med mobilversionerna.

Det är knappast massa "lulllull" i nya inställningsmenyerna. Om du med treåring menar mer avskalat och simpelt liknande mobil-OS, så visst, men lättare att hitta i när man vant sig. I det gamla så var ju varje inställningsdel ett helt eget program med fönster och ibland underfönster som kunde gömmas bakom varandra.

Menyerna med ribbon i t.ex. explorer går att anpassa som man vill ha det och lägga till de knappar man använder oftast i titelraden t.ex. vilket är en klar förbättring mot tidigare versioner, även om jag personligen tycker att explorer är en kass filhanterare och köpte DirectoryOpus för ett bra tag sen hemma.

* Utspridandet i både gamla och nya inställningar är ju givetvis störande, men det är ju något som blivit bättre hela tiden allteftersom de fått in alla de gamla inställningarna i det nya och samlat ihop dem bättre.

* Om de optimerat DX11 så att det funkar bättre i W8/W10 så är det ju inte "fusk" utan just en förbättring. Hela vitsen med att uppdatera ett OS är väl att optimera, skriva om och lägga till funktioner så att det förhoppningsvis ska fungera bättre?

Om man kan lösa något som att byta ut en design man inte gillar med ett tredjepartsprogram så ser jag det inte som någon nämnvärt problem. Man laddar ju hem massor av program för att få datorn att "funka" som t.ex. office-paket för att kunna arbeta med dokument och kalkyler.

* Internet Explorer finns kvar, det är bara att köra igång. Edge är mycket snabbare dock. Vad gäller om det är sämre är väl en smaksak.

Det är bara att välja om man vill ha en snabb läsare eller fler funktioner, precis som valet var mellan Chrome och Firefox eller andra webläsare. Själv kör jag PaleMoon x64 som är en FF-baserad läsare.

Återigen, varför ska man räkna med att de medskickade programmen "bara ska funka som man vill", när det i princip aldrig varit så i datorvärlden? Jag har alltid suttit och valt de program som passat mig bäst. Ibland har det varit medföljande, men ofta har jag fått ladda hem bättre alternativ.

* Windows 8 hade en dålig startmeny, det håller jag med om, men 10 har väl en ganska bra.

Nu kör ju jag som sagt ClassicShell, men det gjorde jag även i Windows 7 eftersom jag ville ha fler möjligheter till utseendeändringar och funktioner.

Men menyn i 10 är ju ganska lik 7an funktionsmässigt i alla fall. Den stora skillnaden är väl att alla program ligger i bokstavsordning istället för kategorier och att man kan få live-tiles med appar om man vill.

Man söker som vanligt genom att öppna startmenyn och börja skriva, precis som i 7an.
Man kan välja vad om man vill ha "Senaste använda" "Pictures" "Documents" osv på menyn eller inte. Man kan ha live tiles till höger om den ifall man gillar Metro-appar och sånt, eller så tar man bort dem. Återigen är det fritt att ställa in vilket man föredrar.

Men som sagt, laddar man hem ClassicShell så får man en bättre startmeny när man ställt in den än vad något Windows haft med som default.

* Vad är sämre med aktivitetshanteraren menar du?
Den visar samma plus mer information som den gamla. Man kan se t.ex. disk-/ nätverksanvändning utöver bara CPU/minne för att ta ett exempel på förbättringar.

Utöver allt detta som mest har med utssende att göra, men en del funktion så är det ju massvis med just optimeringar som gjorts i systemet med minneshantering, utökat stöd för nya grejer som jag skrev.

Du säger att man kunde gjort samma optimeringar i 7an? Ja, det är ju det man gjorde... såpass mycket att det berättigade att kallas Windows 8 istället för 7. Det är utveckling, inte "fusk".

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Våga vägra 7

Tryck in W10 helt klart bästa jag använt på länge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skillnaden är att du redan har "root" i Windows. UAC är mer som SuperSU-appen som varnar och frågar när något program vill använda förhöjda privilegier.

Helt rätt. Sa bara att de var lika självklara för mig. Jag vill icke ha en inkräktande barnvakt. UAC är också långt mer irriterande än SuperSU som mer eller mindre bara presentera en enkel metod att ställa in en regel för programmet i fråga.

Permalänk

Nu när alla mer eller mindre hurrar och klappar händer för det nya W10. Hur många bryr sig om säkerheten? Menar inkräktandet på den personliga integriteten. För W10 ringer hem väldigt frekvent jämfört med tidigare OS. Verkar som om att det hela glömts bort väldigt fort. Det är ju ingenting man kan direkt blunda för när det gäller 10:an om man läser på lite och inte låter sig förföras utav alla "bra" sakerna. Eller skiter majoriteten helt enkelt i vilket? Verkar ju så. Och snälla, kom nu inte med foliehattsanklagelserna.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superbia:

Haha herregud, varför så rädd för något nytt? Berätta gärna vilka fördelar W7 har över 8.1 med Classic Shell. Det finns inga.
Snabbare boot-tider, mer kompatibel med ny programvara, längre support osv osv.
Du klagar så mycket på metro men glömmer att man helt kan bli av med skiten på 10 minuter efter en fresh install? Plus att Metro är ganska användbart om du har en dator med touchskärm och den ska användas på en skola osv.
Kan hålla med om att W10 inte är bättre än W7 men 8.1 är överlägsen 7an. Så är det bara
Om min mormor på 63 år kunde lära sig 8.1 efter en timme efter jag installerat Classic Shell åt henne, varför skulle inte alla andra kunna det? Min far som verkligen inte är teknisk lyckades till och med fixa Classic Shell själv. Ditt argument om att fler vill ha w7 håller inte, då det är bara personer som är för lata för att lägga några minuter av sin dyrbara tid att lära sig något nytt.
I såna fall är det ju helt onödigt att släppa nya OS överhuvudtaget, då kunde vi ju lika gärna kört på windows 3.1 fortfarande, för folk kan ju inte lära sig något nytt.

Nej, det är inget om "rädsla". Och jag har redan sagt alla fördelar, och det finns en uppsjö till.
Nej, du kan inte bli av med Metro och ribbons helt, det du kan göra är att fulinstallera en meny från tredjepart, det ska inte behövs på ett OS i dagens läge.
Det ärt väldigt få dekstops som kör med touchskärm, och touchskärm på en laptop är inte heller något att föredra, så Microsofts "samma gui på alla enheter" faller platt, se bara på ex Xbox där de börjar gå ifrån Metro, fast nu till ett ännu sämre och laggigare gui....
Jo det håller, då det är många som köper dator som vill ha W7 installerat istället för W8 eller W10.
Hade inte haft något emot att de stannat och byggt vidare på W7 som plattform, släppt nytt DX till W7, släppt en store som en separat mjukvara för de som vill osv.

Skrivet av Kaine_Uro:

Windows 7 -> Windows 8 = uppgradering

Windows 8 -> Windows 7 = nedgradering

Spelar ingen roll vilket av dem man tycker är bäst/sämst. Det är så det är.

För övrigt... vad finns det för nackdelar med Windows 10? Vissa får det o låta som datorn blev obrukbar.

Nej, W7 - W8 är en nedgradering, W8 - W7 är en uppgradering.
Har redan sagt vilka nackdelar det finns med W8 och W10.

Skrivet av juniorjesper:

Min iPhone 6 är allt annat än smooth, hackigt, laggigt och buggigt OS!
iOS 9 måste vara det sämsta ios:et någonsin?

Aldrig varit med om dessa prestandaproblem med iPhones förut.

Då har du nog gjort något galet vid installationen, eller så har du inte gjort en "ren" uppgradering (uppgraderat via iTunes) på länge utan bara kört OTA hela tiden, för iOS9 flyter på hur bra som helst på både iPhone 6 och andra enheter som testats.
Testa att ta en backup på enheten, och sedan återställ den till fabriksinställningarna och återläs backupen så ska du se att det blir bra.

Skrivet av Fltoig:

*Nej, du måste inte använda Metro. Det fungerar utan tredjepartsverkyg också, det ser bara lite annorlunda ut. Alla funktioner finns kvar, det är lika enkelt att använda, det är bara en vanesak. Men visst, jag tyckte inte heller om det - så jag tog 5 minuter och installerade ClassicShell. Sen dess har jag ALDRIG sett metro
*Kan inte påstå att mapparna har ändrats, vad skiljer menar du?
*Se svar 1
*Även här är det helt frivilligt. Du behöver aldrig se eller använda den nya kontrollpanelen, den gamla finns kvar och ser/fungerar exakt som det gjorde i Windows 7.
*Enligt mig, och många fler i denna tråden, så är aktivitetshanteraren betydligt bättre - inte sämre. Tydligare att se vad som sker, enklare att få en överblick och smidigare att sortera. Vad är sämre?
*Vad har ändrats i utforskaren?
*FEL, Microsoft Edge finns inte i W8.1 (Hur många använder ens IE idag?)

Alltså, det enda jag kan se är sämre är just startmenyn. Men det går enkelt att fixa. Så jag kan faktiskt inte se var försämringen ligger, eftersom fördelarna är många fler

* Man måste använda Metro på W8 ja.
* Jämför mapparna i W7 mot W8 och W10 som kör ribbons (fliksystemet som introducerades i Office 2007).
* Startmenyn är ändå inte bra på W10.
* Nej, då en del har blivit flyttat till nya (ex Windows Update) så tvingas man dit ändå, det gör systemet rörigt att arbeta i och den nya kontrollpanelen är rent lull lull, mer gjort för att "se snygg ut" (men misslyckas) än att vara funktionell som den gamla är.
* Den visar massa onödigt lull lull, den är rätt rörig. Mot den gamla som är en bra aktivitetshanterare och visar det den behövde på ett snyggt och bra sätt.
* Fortfarande ribbons.
* Edge finns i W10 vilket det handlade om, och det finns saker som kräver Internet Explorer idag med, så det går inte att undvika.

Det är inga fördelar med varken W8 eller W10, utan bara nackdelar som det ser ut idag, och på det att W10 samlar in mer information (allt du skriver på tangentbordet, WiFi lösenord/SSID mm).

Skrivet av blackeagle:

Metro är visserligen fult och jag gillar inte utseendet på "appar", vilket är anledningen till att jag kör vanliga program istället. Men prestandamässigt är det ett mycket snababre system. Aero drog en del grafikkraft vilket var en stor bidragande faktor till bytet, utöver att de ville unifiera utseendet med mobilversionerna.

Det är knappast massa "lulllull" i nya inställningsmenyerna. Om du med treåring menar mer avskalat och simpelt liknande mobil-OS, så visst, men lättare att hitta i när man vant sig. I det gamla så var ju varje inställningsdel ett helt eget program med fönster och ibland underfönster som kunde gömmas bakom varandra.

Menyerna med ribbon i t.ex. explorer går att anpassa som man vill ha det och lägga till de knappar man använder oftast i titelraden t.ex. vilket är en klar förbättring mot tidigare versioner, även om jag personligen tycker att explorer är en kass filhanterare och köpte DirectoryOpus för ett bra tag sen hemma.

* Utspridandet i både gamla och nya inställningar är ju givetvis störande, men det är ju något som blivit bättre hela tiden allteftersom de fått in alla de gamla inställningarna i det nya och samlat ihop dem bättre.

* Om de optimerat DX11 så att det funkar bättre i W8/W10 så är det ju inte "fusk" utan just en förbättring. Hela vitsen med att uppdatera ett OS är väl att optimera, skriva om och lägga till funktioner så att det förhoppningsvis ska fungera bättre?

Om man kan lösa något som att byta ut en design man inte gillar med ett tredjepartsprogram så ser jag det inte som någon nämnvärt problem. Man laddar ju hem massor av program för att få datorn att "funka" som t.ex. office-paket för att kunna arbeta med dokument och kalkyler.

* Internet Explorer finns kvar, det är bara att köra igång. Edge är mycket snabbare dock. Vad gäller om det är sämre är väl en smaksak.

Det är bara att välja om man vill ha en snabb läsare eller fler funktioner, precis som valet var mellan Chrome och Firefox eller andra webläsare. Själv kör jag PaleMoon x64 som är en FF-baserad läsare.

Återigen, varför ska man räkna med att de medskickade programmen "bara ska funka som man vill", när det i princip aldrig varit så i datorvärlden? Jag har alltid suttit och valt de program som passat mig bäst. Ibland har det varit medföljande, men ofta har jag fått ladda hem bättre alternativ.

* Windows 8 hade en dålig startmeny, det håller jag med om, men 10 har väl en ganska bra.

Nu kör ju jag som sagt ClassicShell, men det gjorde jag även i Windows 7 eftersom jag ville ha fler möjligheter till utseendeändringar och funktioner.

Men menyn i 10 är ju ganska lik 7an funktionsmässigt i alla fall. Den stora skillnaden är väl att alla program ligger i bokstavsordning istället för kategorier och att man kan få live-tiles med appar om man vill.

Man söker som vanligt genom att öppna startmenyn och börja skriva, precis som i 7an.
Man kan välja vad om man vill ha "Senaste använda" "Pictures" "Documents" osv på menyn eller inte. Man kan ha live tiles till höger om den ifall man gillar Metro-appar och sånt, eller så tar man bort dem. Återigen är det fritt att ställa in vilket man föredrar.

Men som sagt, laddar man hem ClassicShell så får man en bättre startmeny när man ställt in den än vad något Windows haft med som default.

* Vad är sämre med aktivitetshanteraren menar du?
Den visar samma plus mer information som den gamla. Man kan se t.ex. disk-/ nätverksanvändning utöver bara CPU/minne för att ta ett exempel på förbättringar.

Utöver allt detta som mest har med utssende att göra, men en del funktion så är det ju massvis med just optimeringar som gjorts i systemet med minneshantering, utökat stöd för nya grejer som jag skrev.

Du säger att man kunde gjort samma optimeringar i 7an? Ja, det är ju det man gjorde... såpass mycket att det berättigade att kallas Windows 8 istället för 7. Det är utveckling, inte "fusk".

Aero är en av de sakerna som är märkligt att de tog bort, det är bland det bästa i W7 :).
Det hjälper inte till att Microsoft släpper ett ofärdigt OS, de hade kunnat vänta 1-2 år till tills allt var på plats, gjort en ny kontrollpanel för de som vill använda den, låtit gamla vara kvar intakt, gjort nytt GUI för de som vill ha det, skickat med W7 utseende / gui som val med.
De hade kunna släppt optimerade DX11 till W7 med, men de valde att inte göra det för att få något som "bekräftar" att du får 5 eller 10 mer fps i W8/W10 och då kalla det att operativet i sig drar mindre, fastän det är en optimerad och fuskad DX11 version som de lika gärna kunna släppt till W7 med, men valde att låsa till W8/W10 för att få folk att tro att W8/W10 gör skillnad, när det i själva verket är DX11 som ändrats.

Både W8 (Metro) och W10 (förminskad Metro) är dåliga startmenyer, och inte alls lika W7 som är en bra utveckling av XP startmenyn.

Du har kunnat se den användningen med i W7, nätverk ligger i aktivitetshanteraren, annars fins ex disk (och mer utförlig) statistik under prestanda / Resursövervakaren för de som vill ha det, finns ingne mening att göra om i W8/W10 att gröta ihop det och försöka trycka in så mycket som möjligt på så liten yta som möjligt.

Ja de hade kunnat släppt DX11 fixarna till W7 med, och inte låsa dem till W10 för att få folk att tro att det är W10 som gör att du får 5-10 fps mer, då det egentligen är DX11 som fuskas med.

Skrivet av septembro:

Nu när alla mer eller mindre hurrar och klappar händer för det nya W10. Hur många bryr sig om säkerheten? Menar inkräktandet på den personliga integriteten. För W10 ringer hem väldigt frekvent jämfört med tidigare OS. Verkar som om att det hela glömts bort väldigt fort. Det är ju ingenting man kan direkt blunda för när det gäller 10:an om man läser på lite och inte låter sig förföras utav alla "bra" sakerna. Eller skiter majoriteten helt enkelt i vilket? Verkar ju så. Och snälla, kom nu inte med foliehattsanklagelserna.

De bryr sig inte om det, du vet "gratis är gott".
Se bara på alla som använder ex gmail, där det är DU som är produkten, och att Google söker igenom dina mail, säljer din information vidare till annonsörer, ger riktad reklam mm, lika så med ex W10 där det dött ut väldigt fort, just troligen för att "gratis är gott" och då är det "äh, jag betalar ju inget så de kan lika gärna får lite info" tänket som gäller hos de.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

@PowerNet:

Citat:

De bryr sig inte om det, du vet "gratis är gott".
Se bara på alla som använder ex gmail, där det är DU som är produkten, och att Google söker igenom dina mail, säljer din information vidare till annonsörer, ger riktad reklam mm, lika så med ex W10 där det dött ut väldigt fort, just troligen för att "gratis är gott" och då är det "äh, jag betalar ju inget så de kan lika gärna får lite info" tänket som gäller hos de.

Antagligen är det så ja. Tyvärr. Den aggressiva marknadsföringen + lock med "gratis" som MS kör med gällande W10 har gått hem i stugorna.. Men utan att döma och inte att förglömma att det är upp till var och en så att säga att deltaga. Tycker bara att informationen kring detta skall belysas. Om och om igen. Sedan är det upp till var och en som enskild individ i gemenskapen, den större helheten att själv ta ett beslut.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU