Fått övertrasseringsfaktura efter 3 år (ICA-banken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Jo du dom ät verkligen kräk. En bank tar betalt för att jag skall sätta in pengar hos dem. Dessa pengar lånar dom ut gånger hundra och får därmed ränta på det.
Dom tar alltså betalat av mig för att jag skall kunna använda mina pengar.
Dom tar betalt av butiker för att dom skall kunna ta emot mina pengar.
Och sedan tar dom sig friheten att dra pengar från mitt konto utan att informera mig om det.

Skulle definitivt kalle dem äckliga kräk.

Förvisso sant. Men att man som i det här fallet inte har läst eller förstått innebörden av de avgifter banken tar ut, det är knappast bankens ansvar.
Har man ett konto är det upp till en själv att hålla koll på sitt konto så det inte, som i det här fallet ligger på minus och till slut åker på en avgift för det.

Sen visst håller jag med om att bankerna överlag kunde erbjuda mer service än vad de gör i dagsläget.
Men i ts fall har dom bara följt sina rutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Christley:

är ju upp till dig att säga upp ditt bankkonto, säg att jag har väldigt ont om cash, och när dom drar pengar för det har jag slut. tycker du att dom ska säga upp mitt bankkonto för det?
och klart det kostar att ha ett konto hos en bank, dom måste ju tjäna pengar på något vis. har du problem för att sl tar betalt för att du använder deras tåg?

OK, nog för att jag håller med om att TS borde själv ha koll på sina konton. Men att påstå att bankerna ska tjäna pengar på något vis...
Bankerna tjänar otroligt mycket pengar på att du bara har dina pengar på ditt t.ex lönekonto. Så länge du inte använder dig av pengarna så investeras dessa pengar av banken och du får inte en krona av det. I de fallen dina pengar ligger på ett sparkonto så får du ut en promille av detta i form av sparränta. Tänk på banken som kontoägaren över samtliga våra konton och investerar detta i diverse aktier/fonder, utöver detta så lever de även på "floaten". du ser snabbt hur enkelt de tjänar pengar på att du helt enkelt bara har dina pengar på deras bank.

Läs mer om float här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Float_(money_supply)

Övertrasseringsavgift är dock något som kan vara befogat, banken lägger ju då ut pengar åt dig i hopp om att du ska betala tillbaka detta, och vill ha något i utbyte. Hur stor avgiften är bör diskuteras och vara rimlig.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Blir så fruktansvärt trött på banker.

Jag har ett Ica Banken konto. Har haft det sen jag blev student. Var ett bra studenterbjudande man fick hos dem. Men blev så att jag aldrig använt det.
Nu 3 år senare, så får jag hem en "övertrasseringsfaktura" där det står att mitt konto har blivit övertrasserat med 101 kr. För detta skall det jävla asen då ha 100 kr i övertrasseringsavgift och 60 kr i påminnelseavgift. Totalt 261 kr.

Är inte det helt stört?
Visst det står säkert i något papper någonstans att dom har rätt att göra så. Men allvarligt, de enda riktiga alternativen för att vara någorlunda moraliskt korrekt måste ju vara:
A. Säg upp kontot åt kunden.
B. Skicka ett brev eller hör av dig på ett annat sätt och fråga om kunden vill fortsätta vara kund ett år till.

Istället får jag som kund betala 160 kr i straffavgift för att dom har övertrasserat sig själva. Vilket också leder till att dom förlorar en kund i all framtid.

A 14. Övertrassering, dröjsmål mm
Kontohavare är skyldig att vid var tidpunkt vara
informerad om tillgängligt belopp på kontot, t ex
genom att kontrollera saldot på internetbanken.
Om det uppkommer brist på kontot är Kontohavare
skyldig att omedelbart täcka underskottet på kontot.
Om brist har uppkommit, får Banken debitera
Kontohavare avgift för övertrassering och för skriftlig
betalningspåminnelse samt övertrasseringsränta
som beräknas efter den räntesats och enligt de
grunder som vid var tidpunkt tillämpas av Banken.
Om dröjsmål har uppkommit avseende förfallen
fordran, får Banken debitera Kontohavare avgift för
dröjsmål och för skriftlig betalningspåminnelse samt
dröjsmålsränta som beräknas efter den räntesats
och enligt de grunder som vid var tidpunkt tillämpas
av Banken. Kontohavare ska även ersätta Bankens
kostnader för att bevaka och driva in Bankens
fordran mot Kontohavare. Avgifter och övertrasseringsränta
debiteras kontot vid tidpunkt som
Banken bestämmer. Övertrasseringsränta och dröjsmålsränta
kapitaliseras månadsvis. Om brist uppgår
till större belopp eller om brist uppkommer vid ett
flertal tillfällen på ett eller flera av Kontohavares
konton, är denne skyldig att på begäran genast
återlämna utfärdade kort, betalorderblanketter för
giroprodukter och motsvarande handlingar, programvara
mm avseende andra tjänster. Banken
har vid sådan brist på kontot även rätt att genast
spärra Kontohavarens betalningsinstrument.
Banken ska informera Kontohavaren om spärren
och skälen till denna innan betalninginstrumenten
spärras eller så snart som möjligt efter det att spärren
har införts om det inte är oförenligt med annan
lag eller motiverat av säkerhetsskäl.
Om brist föreligger på konto enligt vad som sägs
i närmast föregående stycke i denna punkt, får
Banken fortsättningsvis vägra Kontohavare tillgång
till kort, giroprodukter och andra tjänster som kan
anslutas till kontot

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Byt till Forex bank istället, ingen årsavgifter och så lite ränta på lönekontot. Men det bästa är egentligen att de har kontor överallt, med kontanter och ordentliga öppettider!

EDIT: för övrigt håller jag med om att banker är kräk, deras övervinster visar ju det tydligt då banker inte producerar något utan endast utnyttjar medborgarnas medel.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Inaktiv

Värre parasiter än bankerna hittar man inte. Så fort en regeringen hotar vinsten så hotar bankerna tillbaka med att lämna landet med alla pengar. Statskuppen 1985 som vi upplevde här i Sverige visar verkligen hur korrumperade svinen är. Är så jävla glad att jag lämnade pisslandet Sverige.

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

Blir så fruktansvärt trött på banker.

Jag har ett Ica Banken konto. Har haft det sen jag blev student. Var ett bra studenterbjudande man fick hos dem. Men blev så att jag aldrig använt det.
Nu 3 år senare, så får jag hem en "övertrasseringsfaktura" där det står att mitt konto har blivit övertrasserat med 101 kr. För detta skall det jävla asen då ha 100 kr i övertrasseringsavgift och 60 kr i påminnelseavgift. Totalt 261 kr.

Är inte det helt stört?
Visst det står säkert i något papper någonstans att dom har rätt att göra så. Men allvarligt, de enda riktiga alternativen för att vara någorlunda moraliskt korrekt måste ju vara:
A. Säg upp kontot åt kunden.
B. Skicka ett brev eller hör av dig på ett annat sätt och fråga om kunden vill fortsätta vara kund ett år till.

Istället får jag som kund betala 160 kr i straffavgift för att dom har övertrasserat sig själva. Vilket också leder till att dom förlorar en kund i all framtid.

Vårt konto som är kopplat till ett vanligt ICA-kort kostar inte ett öre, vilka mer tjänster är det du fått med erbjudandet och vad kostar de tjänsterna?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Värre parasiter än bankerna hittar man inte. Så fort en regeringen hotar vinsten så hotar bankerna tillbaka med att lämna landet med alla pengar. Statskuppen 1985 som vi upplevde här i Sverige visar verkligen hur korrumperade svinen är. Är så jävla glad att jag lämnade pisslandet Sverige.

Vart fungerar banksystemet så mycket bättre menar du?

Permalänk

Finns många "roliga" argument här men ajg förstår vissa.

Klart banken ska ta en övertrasseringsavgift för då måste de låna ut pengar eftersom du inte kunde betala själv.
Klart banken ska ta ränta för ett lån, annars är det ingen ide att låna ut.

Sen förstår jag inte allt klagande kring att banken tjänar så mycket pengar?
Är ju skitbra att pangen tjänar pengar så att de är stabila? jag skulle verkligen inte velat sitta med en "skitbank" som inte tjänar några pengar och har allt gratis speciellt nu när det varit så svajjit i ekonomin och börs mm

Så helt rätt att bankerna ska ta avgifter enligt mig, men sen förstår jag folk som har lite pengar kan ta det som stora utgifter, så är det ju =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Finns många "roliga" argument här men ajg förstår vissa.

Klart banken ska ta en övertrasseringsavgift för då måste de låna ut pengar eftersom du inte kunde betala själv.
Klart banken ska ta ränta för ett lån, annars är det ingen ide att låna ut.

Sen förstår jag inte allt klagande kring att banken tjänar så mycket pengar?
Är ju skitbra att pangen tjänar pengar så att de är stabila? jag skulle verkligen inte velat sitta med en "skitbank" som inte tjänar några pengar och har allt gratis speciellt nu när det varit så svajjit i ekonomin och börs mm

Så helt rätt att bankerna ska ta avgifter enligt mig, men sen förstår jag folk som har lite pengar kan ta det som stora utgifter, så är det ju =(

Problemet är ju att de drar ner på all service (färre kontor, sämre kontanthantering osv), förväntar sig att kunden ska göra allt jobb själva via nätet där iaf Swedbank enl. rapporter har ett uråldrig mjukvara / system för att hantera detta vilket ger ett ostabilt system.
Trots detta tar de ut avgifter för att man ska kunna använda dessa tjänster (kort osv).

Å som grädden på moset, skulle det gå dåligt så går staten in och räddar banken om det skulle börja se risigt ut för dem.

Så visst, det är en smart affärsidé, tyvärr är de direkt vidriga mot sina kunder som mer eller mindre inte har något val än att använda dem...

Permalänk
Skrivet av lekman:

Problemet är ju att de drar ner på all service (färre kontor, sämre kontanthantering osv), förväntar sig att kunden ska göra allt jobb själva via nätet där iaf Swedbank enl. rapporter har ett uråldrig mjukvara / system för att hantera detta vilket ger ett ostabilt system.
Trots detta tar de ut avgifter för att man ska kunna använda dessa tjänster (kort osv).

Å som grädden på moset, skulle det gå dåligt så går staten in och räddar banken om det skulle börja se risigt ut för dem.

Så visst, det är en smart affärsidé, tyvärr är de direkt vidriga mot sina kunder som mer eller mindre inte har något val än att använda dem...

Jadå jag håller verkligen med om att det är skit att kontoren försvinner. Men sen är det också så att de personer som sitter på telefon/kundtjänst kan göra i princip ALLT som de inne på kontor kan göra så länge du har BankID, tlefonkoder/dosa eller liknanden vilken bank man nu har

Ja tjänsterna i sig kostar, det tycker jag inte är konstigt egentligen, för banken betalar ju Visa/mastercard för att få ha kort hos dem, annars skulle det vara en minusaffär för dem och då skulle ingen bank villa ha kontanter för kontanthantering kostar också att ha.

Sen är jag en av dem som hatar teknikstrul, blir världens kaos när Kort/internetbank mm krashar, det är skitkasst av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

@Christley:

Du har inte en aning om hur en bank fungerar.
Dom tar betlat för att av dig som kund för att du skall sätta in pengar hos dem. Dessa pengar gör att dom kan låna ut dina pengar gånger 100 till andra personer och tjäna pengar genom att ta ränta av dem. Så nä dom skall inte ta betlat för att man har ett konto, dom skall se det som en tjänst som måste tillhandahålla för att jag skall fortsätta sätta in pengar som dom kan låna ut.

Nej det är inte så en bank fungerar, och det är inte så dom "tjänar" pengar. har du likvider insatta på ett konto så lånas dessa pengar inte alls ut till andra, har du fonder så tar dom ut en förvaltningsavgift så det är väl det dom tjänar på om du har insatt kapital hos banken.

Det är en myt att banken tjänar pengar för att dom lånar ut kundernas kapital.

Går man till en bank och lånar pengar till ett hus så skapas detta pengar, alltså banken lånar inte ut ifrån sig "själva" utan detta är ett sätt att skapa nya pengar på marknaden (inflation). Alltså bankerna är pennings fabriker som skapar nya cash ifrån ingenstans, riksbanken står för 5%? av nyskapande av pengar,k ibland mer eller mindre beroende på hur inflationen ser ut.

Kolla denna https://www.youtube.com/watch?v=fnACUyB5NNQ

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lntg:

Har du pratat med dem?

Det här.

Du måste har fått information om dessa avgifter, om du inte har det så är det ju falsk marknadsföring och då är det bara att dra dom inför civilrätt, men då gäller det att du inte har missat några detaljer.

Men, prata med banken först.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

jösses, jag vet att dom har rätt att göra så och att det är klantigt av mig. Men fortfarande har dom förlorat en kund för alltid. Istället för att se till att jag fortsätter vara kund och faktiskt börjar tjäna pengar på mig.

Och jo jag tycker oavsett inte att man gör så mot sina kunder. Särskilt inte när det handlar om förskottsbetalningar. Hade varit annorlunda om man betalar i efterhand. Å ärligt talat, man skickar inte ut en övertrasseringsavgift. Okej ni kan väl bete er någorlunda som folk och bara ta en påminnelseavgift.

Jag vet inte hur dom hanterade ärendet eller om du ens sa något. Men i banken där jag jobbar så betalas årsavgiften i förväg, så när den här situationen uppstår hos oss så frågar jag bara om kunden hade för avsikt att använda kortet det kommande året.
Skulle dom säga "nej" så kan vi ju rimligen inte ta ut en årsavgift, så då återbetalar man det debiterade beloppet och släcker övertrasseringen.

Det sagt så skulle jag vilja säga "Dags för dig att börja intressera dig för din ekonom och inte vara så nonchalant, det kommer du att ha igen i längden" åt alla som övertrasserar, glömmer betala räkningar och köper saker på avbetalningar. För det handlar egentligen inte om att du förlorar 100 kr här, det handlar om ett beteende so kommer kosta dig hejdlösa mängder pengar och tårar över tid.

Men det är ju hur vi gör och vad JAG tycker, och jag är väl en i allmänt grining gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Det här.

Du måste har fått information om dessa avgifter, om du inte har det så är det ju falsk marknadsföring och då är det bara att dra dom inför civilrätt, men då gäller det att du inte har missat några detaljer.

Så du menar att ICA Banken skulle ha missat att skriva in i avtalet att de tar betalt för sina tjänster och att årsavgiften dras från kontot? Lycka till i rätten

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av hahavaffan:

Så du menar att ICA Banken skulle ha missat att skriva in i avtalet att de tar betalt för sina tjänster och att årsavgiften dras från kontot? Lycka till i rätten

Jag förmedlade en poäng.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan ge TS är ju att dom är extremt dåliga på att skicka ut info.
Varför fick inte TS info år 1&2 om att dom försökt dra pengar men inte lyckats?

Den konspiratoriske skulle ju kunna argumentera för att dom gör såhär med mening för att i förlängningen kunna skicka sin avgift.

Jag har liknande problem med SEB. Om nu mot förmodan en efaktura skulle misslyckas med betalning, då får jag en "notis" i webinlogget. Jättebra, för det första jag gör varje dag är att logga in hos SEB?

Jag ringde dom och frågade om man kunde få dessa notiser via mail, sms eller en pushnotis i appen, men det var år 2015 helt omöjligt i deras system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Finns många "roliga" argument här men ajg förstår vissa.

1,Klart banken ska ta en övertrasseringsavgift för då måste de låna ut pengar eftersom du inte kunde betala själv.
2,Klart banken ska ta ränta för ett lån, annars är det ingen ide att låna ut.

3,Sen förstår jag inte allt klagande kring att banken tjänar så mycket pengar?

1, och 2, Visst helt ok problemet i denna situation är ju att banken själva har övertrasserat det aktuella kontot INTE användaren.
Vid fall som dessa då det ej finns pengar på kontot så ska dom ju naturligtvis skicka ut en faktura för att få betalt och får dom ej den fakturan betalt så avslutats konto/kort/tjänster.

3, Bankerna tjänar in miljarder redan idag på minskande peningtransporter/kontant hanteringen och för denna besparing så vill dom ju hellre att kunderna använder kort/internettjänsterna (dvs den "digitala valutan") istället.
Min fråga är då varför ska då kunderna och butikerna behöva betala MER för att använda den "digitala valutan" än kontanter?
Det har absolut inte med kostanderna för servrar/driftkostnader osv för dessa servrar då den summan är en bråkdel av vad dom tjänat in på mindre kontant hantering, det har ej heller med löner till anställda att göra då bemanningen för kontanthanteringen är betydligt större än för driften av den "digitala valutan".

Den enda ökande kostnaden bankerna har är en troligen 1-2 dagars kort utbildning om den "digitala valutan" och dess system.
Personal som sköter servrar/etc kostar ju ungefär lika mycket som dom sparkade säkerhets väktarna (heller vad dom nu kallas) som hade hand om kontant hanteringen MEN med en skillnad vilket är att det behövs betydligt färre personal för att sköta servrarna/etc än vad det behövdes väktare för kontanthanteringen.

Hur tjänade bankerna pengar förr i tiden (och då menar jag inte specielt många år bakåt i tiden) när dom till och med behövde erbjuda en ränta på ÖVER 1% på alla konton och till och med över 5% på en del och kort var väldigt ovanligt?
JO dom lånade ut kundernas pengar (exakt som dom gör idag) och tog en något högre ränta för detta (i dag är det däremot en betydligt högre ränta dom tar ut) och då hade dom kontanthanteringskostnaden (som idag inte är en stor del längre) att ta hand om med.

Dvs JAG gillar inte att bankerna tjänar pengar på BÅDE spara in på kontanthanteringen (vilket är en besparing som med råge kan ta hand om alla kostnader för den "digitala valutan") SAMTIDIGT som dom tar betalt för den "digitala valutan"!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Ja tjänsterna i sig kostar, det tycker jag inte är konstigt egentligen, för banken betalar ju Visa/mastercard för att få ha kort hos dem, annars skulle det vara en minusaffär för dem och då skulle ingen bank villa ha kontanter för kontanthantering kostar också att ha.

Bankerna tar betalt av affärerna för varje korttransaktion som du gör så de lyckas få betalt i båda ändar. Finns många kort utan avgifter om man kollar runt.

Permalänk
Medlem

Herregud. Säger bara en sak välkommen till verkligheten.

Permalänk

Hur har det gått med detta ärende? Min polare fick hem en faktura på exakt samma belopp i tisdags och han har inte ens plockat upp sitt kort ur kuvertet han fick det i, det luktar lite shady faktiskt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MajorOfSweden:

Hur har det gått med detta ärende? Min polare fick hem en faktura på exakt samma belopp i tisdags och han har inte ens plockat upp sitt kort ur kuvertet han fick det i, det luktar lite shady faktiskt.

Om jag beställer en ny dator från inet, men inte plockar den ur lådan. Slipper jag betala då ?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk

@Citrona: Förstår vad du menar och nej det menar jag verkligen inte men INGA avgifter för kort eller konto (eller vad det nu kan vara) dras dras någon annan gång än vid årsskiftet (jag har ICA Banken så jag vet). Därför är det väldigt märkligt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk

Jag råkade ut för exakt samma sak av ICA Banken. Hade signat upp för det för många många år sedan och efter det aldrig använt det, så hade helt glömt bort av jag ens hade det... sen kommer det ett kuvert i brevlådan där jag måste betala övertrasseringsavgift och påminnelseavgift.

Hur svårt kan det vara att bara skicka ut ett email/sms/brev/WHATEVER när det börjar kosta pengar att ha kortet? Dom har ju alla uppgifter som personnummer, telefonnummer, email, adress osv. Jag ringde iaf till dom och frågade lite gällande det och lyckades få dom att ta bort påminnelseavgiften på 60:- så jag slapp betala det iaf, alltid något

Givetvis är det klantigt av mig själv, eftersom det är någonting som jag signat upp för och det är ju dessutom en värdehandling... men det hade ju varit trevligt om man fick en liten påminnelse när kortet gick över från att vara gratis till att börja kosta pengar, kan ju inte vara så svårt att fixa år 2015.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Intressant, jag som hade tänkt att ta ett Icakort med betalfunktion men nu kanske man skiter i det.
Har lite svårt för banken me, sure sket i mitt konto som jag hade men det är väl 10år precis jag haft mitt konto hos Swedbank, efter gymnasiet gick visakortet ut och jag brydde mig inte ett jota, åren gick och för 2år sedan dyker det upp ett Visakort i brevlådan gick till deras kontor och självklart så skulle alla dessa år av innehav utav Visakort betalas...men han löste det med lite goodwill genom att göra mig till +kund eller vafan skiten heter för 39kr/månaden och att jag fortsatte vara kund i banken så jag slapp betala.
Visst har man eget ansvar men dom kunde väl skickat en faktura när dom ser att dom inte kan dra något på kontot?

Permalänk
Medlem

Har varit kund hos Swedbank. Hade ett autogiro till ett konto jag slutat att använda.

Det låg kvar och efter ett drygt halvårs tystnad dök det upp en räntefaktura från kontot. Om man ville något fick man gå in personligen till den bank som har kontot. De är inte någon som har så mycket öppet så fick va snabb en dag då de hade öppet efter tre. Jo dom erkände att det blivit fel, de hade skickat en gammal fil i samband med den månadens autogiron där mitt konto kom med, så trots att det inte fanns täckning så gjordes ett drag. Var för snäll och betalade in den minusdel som fanns på kontot, pengarna hade gått till ett eget konto i annan bank(dom borde ha fått rätta till det själva). Banken tog bort räntefakturan.

Nästa månad kom en ny räntefaktura med nytt besök på banken. Nu fick man höra att man va lite snål som bråkade om typ 20 kronor, vad är inte den banken då som skickar ut sånt som inte ens täcker kostnaden för utskicket (gnidna är rätt namn på Swedbank). Nu togs autogirot bort och räntefakturan.

När nästa månad kom med en ny räntefaktura så togs räntefakturan bort och kontot avslutades. Vågar idag inte start ett konto på Swedbank för då dyker troligen räntefakturan upp igen.
Har haft det lugnt sen.