Inet vägrar ersätta mitt defekta R9 Fury kort, påstår att det är helt - vad ska jag göra?

Permalänk

Inet vägrar ersätta mitt defekta R9 Fury kort, påstår att det är helt - vad ska jag göra?

Hej!

Byggde ihop en helt ny dator med ett R9 Fury kort för någon månad sedan och direkt märkte jag att kortet presterade sämre än mitt gamla grafikkort (750Ti). Fick alltså lägre FPS i spel som CS:GO, GTA, ARK med en i7 4790k och en R9 Fury än vad jag fick med en i5 4460 och en GTX 750 Ti.

Frågade sedan här på sweclockers om inställningar osv, satte in alla rätta inställningar, kollade bios, nyaste drivrutinerna men ändå så körde kortet dåligt som satan.

Testade lite benchmarks, FireStrike osv, CPU'n fick bra poäng medans kortet fick lägre ön vad det ska ha. Sedan lämnade jag in det hos inet, en vecka senare får jag beskedet att "det inte är något fel på kortet". Nu sitter jag i en riktigt jobbig situation. Det deras "tekniker" sa var att jag kan ta med hela datorn och då kan de göra en felsökning på hela datorn, men det kostar 600kr.
Problemet är att jag är helt pank och så känner jag mig inte sugen på att lägga 600kr och få samma svar. Har en väldigt datakunnig kompis som jobbar som tekniker på webhallen tror jag det är, han var den som hjälpte mig bygga ihop datorn och hävdade bestämt att det var något fel på kortet efter lite testande hos honom.

Vad ska jag göra? Ska jag försöka sälja kortet? INET's tekniker verkade vara väldigt fast besluten om att det absolut inte finns något fel på kortet och att jag absolut inte skulle få något nytt.

INET -> Inet + förtydligande [mod]
Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av balditron:

Hej!

Byggde ihop en helt ny dator med ett R9 Fury kort för någon månad sedan och direkt märkte jag att kortet presterade sämre än mitt gamla grafikkort (750Ti). Fick alltså lägre FPS i spel som CS:GO, GTA, ARK med en i7 4790k och en R9 Fury än vad jag fick med en i5 4460 och en GTX 750 Ti.

Frågade sedan här på sweclockers om inställningar osv, satte in alla rätta inställningar, kollade bios, nyaste drivrutinerna men ändå så körde kortet dåligt som satan.

Testade lite benchmarks, FireStrike osv, CPU'n fick bra poäng medans kortet fick lägre ön vad det ska ha. Sedan lämnade jag in det hos inet, en vecka senare får jag beskedet att "det inte är något fel på kortet". Nu sitter jag i en riktigt jobbig situation. Det deras "tekniker" sa var att jag kan ta med hela datorn och då kan de göra en felsökning på hela datorn, men det kostar 600kr.
Problemet är att jag är helt pank och så känner jag mig inte sugen på att lägga 600kr och få samma svar. Har en väldigt datakunnig kompis som jobbar som tekniker på webhallen tror jag det är, han var den som hjälpte mig bygga ihop datorn och hävdade bestämt att det var något fel på kortet efter lite testande hos honom.

Vad ska jag göra? Ska jag försöka sälja kortet? INET's tekniker verkade vara väldigt fast besluten om att det absolut inte finns något fel på kortet och att jag absolut inte skulle få något nytt.

Och ni har kollat temperaturerna? Det är det jag kan tänka mig är det enda som ska påverka prestandan på det sättet.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

*tråd flyttad*

Jag misstänker att du får lättare hjälp här i support-forumet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hej!

Formaterade du c: och installerade ett fräscht windows i samma veva som du bytte grafikkort? Ibland kan gamla rester av drivrutiner ställa till det.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Ange gärna fullständiga specs, tex moderkort, OS mm

Några kontrollfrågor:

-BIOS är alltså uppdaterat till senaste version?
-Är ditt OS (om-)installerat efter byte av hårdvara?
-Drivrutiner: provat även 15.11 Beta ?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Låter inte som att kortet belastas överhuvudtaget. Har du kikat GPU usage på kortet när du spelar? Och temp då givetvis.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det borde vara ganska lätt för Inet att testa ifall kortet presterar som det ska, så om de säger att det inte är något fel på det tycker jag det låter rimligt att problemet snarare ligger i din dator. Förutom att skaffa AMDs senaste drivrutiner, har du raderat dina gamla Nvidia-drivrutiner fullständigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hej!

Har du kontrollerat så att GPU frekvensen går i rätt när du spelar? En gång fick jag så kortet låste sig på 400mhz men det slutade efter omstart av datorn. (windows 8,1)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Lite inte helt på benchmarks, mitt r9 280x klockar inte upp sig helt i tex 3d mark men spel funkar bra. Nu har ju du problem i spel också i ju för sig.

Testa kontakta Sapphire direkt annars, kanske dom kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Hej,

Prova gärna kortet i en annan dator och se resultatet utav det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hej!

Har du benchmarkat kortet själv med 3DMark? Annars gör det och visa poängen här.

Skrivet av AndraBullar:

Det borde vara ganska lätt för Inet att testa ifall kortet presterar som det ska, så om de säger att det inte är något fel på det tycker jag det låter rimligt att problemet snarare ligger i din dator. Förutom att skaffa AMDs senaste drivrutiner, har du raderat dina gamla Nvidia-drivrutiner fullständigt?

NVIDIA drivrutiner kan inte ställa till det, ingen risk att de exekveras utan NVIDIA-kort installerat. Möjligtvis kan det finnas tuning/inställningsprogram kopplat till det gamla NVIDIA-kortet som stör, de kan man ju avinstallera. Men det kanske var det du menade iofs.

Permalänk
Hedersmedlem

@balditron: Läser man dina gamla trådar om kortet ser jag mest en kund som ångrat sitt grafikkortsköp (bl a pga skärm som inte har passande ingångar) och försöker hitta ursäkter att få kortet utbytt utan kostnad. Någon riktig felsökning kan inte jag se iaf. Eftersom Inet inte hittar något fel är det dags att kavla upp ärmarna och börja utesluta andra problem med din dator.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har själv jobbat som Servicetekniker på Inet. Det som görs är att kortet testas i en "testrigg" med diverse olika benchmarking verktyg och liknande, för att upptäcka och se om det går att återskapa det beskrivna felet. Hittas inget fel i deras miljö ger dom det svaret till kunden och jag kan garantera dig att dom självklart är ärliga om du nu ifrågasätter det.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av balditron:

Har du förhoppningsvis redan kollat.. Men ett otroligt vanligt misstag är att folk kopplar in skärmen på moderkortets inbyggda grafikkort..
Kollat så att du anslutit kabeln i rätt port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hej!

Kollade din andra tråd och i 3dmark firestrike så får du ju samma grafikprestanda som i sweclockers egna tester,
Kör gärna andra benchmarks och ta bilder och ladda upp här så vi kan se att du har såpass mycket lägre fps

Edit, ditt kort får 14638 på Graphics score
Standard Fury får 14678, är ditt kort OC versionen så har du ca 500 lägre än vad du kan få (sen kör Sweclockers testdator OC vilket du inte gör).

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@balditron: Läser man dina gamla trådar om kortet ser jag mest en kund som ångrat sitt grafikkortsköp (bl a pga skärm som inte har passande ingångar) och försöker hitta ursäkter att få kortet utbytt utan kostnad. Någon riktig felsökning kan inte jag se iaf. Eftersom Inet inte hittar något fel är det dags att kavla upp ärmarna och börja utesluta andra problem med din dator.

Jo, självklart har jag motiv utöver detta. Men grejen är att efter att de hade testat kortet, fick min kompis som jobbar som tekniker testa det i sin dator, han kom med beskedet att det faktiskt är något fel på kortet. Från början var jag rätt säker på att det var någon inställning men hoppades på att de skulle byta ut kortet ändå, sedan gjorde de inte det och då kollade jag mer utförligt med min kompis. Det är lite ord mot ord. Den ena är tekniker på webhallen som säger att det är något fel på kortet, den andra är en tekniker på inet som säger att det inte är något fel på kortet.

Vet inte riktigt vad jag ska göra, jag är inte så bra tekniskt så jag har ingen aning om vad problemet kan vara, och för att kolla det måste jag betala 600 kr som jag inte har...

Permalänk
Skrivet av Soberz:

Kollade din andra tråd och i 3dmark firestrike så får du ju samma grafikprestanda som i sweclockers egna tester,
Kör gärna andra benchmarks och ta bilder och ladda upp här så vi kan se att du har såpass mycket lägre fps

Edit, ditt kort får 14638 på Graphics score
Standard Fury får 14678, är ditt kort OC versionen så har du ca 500 lägre än vad du kan få (sen kör Sweclockers testdator OC vilket du inte gör).

Mvh Billy

Jo, me jag förstår inte hur den kan få så höga poäng när den laggade som satan i FireStrike.
Problem med flimmer är det också. Fan alltså... Skulle bara vilja byta ut den mot någon 980, eftersom att jag inte har råd med en felsökning på hela datorn, vilket kostar 600 kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av balditron:

Jo, självklart har jag motiv utöver detta. Men grejen är att efter att de hade testat kortet, fick min kompis som jobbar som tekniker testa det i sin dator, han kom med beskedet att det faktiskt är något fel på kortet. Från början var jag rätt säker på att det var någon inställning men hoppades på att de skulle byta ut kortet ändå, sedan gjorde de inte det och då kollade jag mer utförligt med min kompis. Det är lite ord mot ord. Den ena är tekniker på webhallen som säger att det är något fel på kortet, den andra är en tekniker på inet som säger att det inte är något fel på kortet.

Vet inte riktigt vad jag ska göra, jag är inte så bra tekniskt så jag har ingen aning om vad problemet kan vara, och för att kolla det måste jag betala 600 kr som jag inte har...

Be din kompis skriva exakt hur han testat och utfallet så har vi något diskutera, annars blir det bara hörsägen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av vikham:

Jag har själv jobbat som Servicetekniker på Inet. Det som görs är att kortet testas i en "testrigg" med diverse olika benchmarking verktyg och liknande, för att upptäcka och se om det går att återskapa det beskrivna felet. Hittas inget fel i deras miljö ger dom det svaret till kunden och jag kan garantera dig att dom självklart är ärliga om du nu ifrågasätter det.

Jag förstår det och jag tror på teknikern, men då har ju min kompis som också är tekniker fel.
Någon av dem har ju uppenbarligen fel, båda jobbar som tekniker på två stora bolag, vem kan det vara? Om jag väljer att tro på INET's tekniker så måste jag betala 600 kr och det har jag inte råd med. Om jag väljer att tro på webhallens tekniker så måste jag antingen sälja eller byta ut kortet, eller hoppas på att inet kan vara schysta och byta ut kortet.
Alla mina komponenter är köpta hos inet, tycker de borde bjuda på en undersökning på hela datorn eftersom att det är en dator för 18000 som är köpt hos dem...

Permalänk
Medlem

@balditron:
Testa att underclocka ditt grafikkort med MSI afterburner.
- Eller så kan du höja power limit från 0 till 20 eller liknande.

Hade din vän precis samma symptom som dig? att det laggar och släpar fast bra fps?

Edit, Använde du och din vän båda HDMI ingången? isåfall använde Inet någon DP port?

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av balditron:

Jo, me jag förstår inte hur den kan få så höga poäng när den laggade som satan i FireStrike.
Problem med flimmer är det också. Fan alltså... Skulle bara vilja byta ut den mot någon 980, eftersom att jag inte har råd med en felsökning på hela datorn, vilket kostar 600 kr.

Säger Inet att det inte är något fel har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara det. Tror inte de ljuger, du borde ju kunne begära någon sorts utskrift där de bevisar presandan. Tex genom ett prestandatest. Sen att du köpt ett grafikkort som inte fungerar till din skärm skiter väl Inet i. Det är en verksamhet, inte en tycka synd om förening. Köp en adapter som passar bara.

Permalänk
Medlem

Jag hade testat att installera display driver uninstaller och startat om datorn i felsäkert läge. Kör sedan programmet och ta bort allting gällande amd och nvidia. Sedan ominstallerar du drivrutinen i vanligt läge.

skrivfel
Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Skulle villja veta exakt vilka tester din kompis gjort, även hur dessa tester ser ut i din egna rigg och är det så att det är din rigg som strular så spelar det ingen roll om du får ett 980 då du troligtvis får problem med det oxå. så ge oss ALL INFO om vilka tester som din kompis och du har gjort samt temps osv för allt.

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Väldigt svävande svar av vad som är fel och vilka fel som någon annan har identifierat. Fram med vad man exakt testat och vad man exakt har hittat för fel istället. Tråden blir onödigt lång av sådant. Verkar ju mer vara så du vill ha ett annat kort än något annat. Hoppas ja har fel, men sådant beteende skapar bara problem för oss som faktiskt har fel på grejorna när vi väl sedan vill returnera för faktiska fel på produkterna.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst hela tråden känns inte rubriken "INET vägrar ersätta mitt defekta R9 Fury kort - vad ska jag göra?" speciellt rättvisande. Jag tycker Inet gör helt rätt som erbjuder att felsöka hela datorn för 600 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hej!

Låter som ett svårt läge. Har dock väldigt svårt att tro att det inte skulle vara fel på kortet om din kompis som är tekniker på webbhallen säger att det är det. Han är ju bara ute efter att hjälpa dig och hade det inte varit fel på kortet finns det ju ingen anledning för honom att säga det, då hade han ju bara kunnat felsöka din dator som steg två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Din firestrikekörning från andra tråden:
http://www.3dmark.com/fs/6148314
Grafikpoäng 14638

Sweclockers tester:
http://www.sweclockers.com/test/20792-amd-radeon-r9-fury-fran...
Grafikpoäng 14678

Samtidigt ser det ut som att du får något lägre snittpoäng än jämnfört med andra system.
Känns som att det är något annat än grafiken som sätter käppar i hjulen?

Permalänk

Hej! Ska höra med kompisen så snart som möjligt. Kan till och med låta honom skriva här direkt till er istället för mig, eftersom att han är mycket mer kunnig. Återkommer snart!

Permalänk
Medlem

Och snart är?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av balditron:

Hej! Ska höra med kompisen så snart som möjligt. Kan till och med låta honom skriva här direkt till er istället för mig, eftersom att han är mycket mer kunnig. Återkommer snart!

Varför inte låta din kompis felsöka hela datorn då? Han borde vara lika kompetent på det som Inet.
Jag gissar att du byggt datorn själv. Om inte så kan du ju reklamera hela datorn till Inet. Men dock så föreslår jag att du gör en ominstallation först så att du försäkrar dig om att det inte är ett mjukvarufel, för annars lär du åka på undersökningskostnaden i alla fall.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!