Permalänk
Medlem

Trasig Noctua NH-D14?

Kan det vara så att det är nått fel med min D14?

Kör en modest klockning till 4,4GHz och vid idle ligger den kring höga 30C.
Men vid 100% går den upp mot 100C utan att kylaren blir märkbart varmare.
Har tagit ur kylaren tre gånger, rengjort och applicerat kylpastan enligt konstens alla regeler utan nån förändring.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem

Känns ju som att det är större risk att felet ligger i montering än att metallen tappat sin förmåga att flytta värme.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

1. Sitter kylaren mot processorn?
2. Berätta om hur du applicerar kylpasta enligt konstens alla regler, finns vissa som har märkliga påhitt för sig.
3. Kraschar datorn när cpu går upp till 100 grader?
4.30 i idle låter inte jättehögt tycker jag. Om vi säger att du har en temp på runt 20 grader i rummet.

Edit: 5. Bilder hjälper!

Permalänk
Medlem

Antingen så får inte kylaren kontakt med processorn, eller så mäter ditt program fel temperatur. Vid 100 grader på cpun så blir kylaren riktigt varm.

Permalänk
Avstängd

Din CPU får säkerligen ingen kontakt med kylarbasen.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Inaktiv

30 grader idle låter sjukt mycket. Det beror förmodligen på att du inte har delid-at proccessorn. Min proccessor ligger på låga 42 grader idle efter en extrem överklock.

Permalänk

Vad menar du med 100%? Spel, stresstest eller något annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är något fel på din kylare utan antingen att cpun får för mycket volt och gör den varm eller att cpun behöver göras en delid på vilket är vanligt för Haswell.
Har du kört länge på samma inställning och inte haft några problem utan det blivit varmare och varmare ju längre du använt den så är det definitivt att du behöver göra en delid på cpun, har du nyss klockat den dock så kan det vara en kombination men då gör volten en del.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Eftersom ts inte nämnt vad han har för spänning så antar jag att den är på auto, vilket är blå. Att det inte heller nämnts något stresstest så skulle det kunna vara prime95, vilket inte funkar så bra med haswell, om man inte installerar en äldre version.

Ang 30* i idle så är det inte nämnvärt högt, speciellt med tanke på att nh-d14 har pwm fläktar..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ända som kan gå sönder på en modern kylare är heatpipsen som står för lednigsförmågan. I dessa kokar en vätska som övergår till gas och snabbt transporterar bort värmen genom röret. Inga material i dag, koppar eller aluminium leder värme snabbt nog om man vill ha något som kan kalla tyst och högpresterande i kylarväg.

Men som sagt då måste heatpipsen skadas så att vätska och gasen läcker ut men då skulle basen på kylaren bli extremt varm utan att flänsarna blir varma.
Känner du på basen av kylare och du utan problem kan hålla fingret där en lägre stund så är det knappast fel på kylaren.
Trasiga hetatpipes har jag knappt hört talas om. Krävs i princip att man böjer dom för att skada dom och detta skulle synas om något.

Mest troligen för hög frekvens och Vcore som orsaka problemet.

Alla intel processorer sedan Ivy Bridge har haft icke löd IHS med traditionellt TIM.
Enbart SB och Nehalem och E processorer för LGA2011 har löd IHS i dag och den STORA temperaturskillnaden ligger mellan IHS och Kisel då arean på kislet är så liten och traditionellt TIM har en lednigsförmåga som är ungefär 5% av aluminium tex så temperaturskillnaden där stock är runt 10C högre än med löd IHS och 20C högre med en medelmåttlig OC över tranditoenelt TIM.

Även om en löd IHS har en metal med kass lednigsförmåga så är den lätt 20x bättre än traditionellt TIM.

Tempraturerna påverkas av Area, tjocklek och ledigsförmågan i materialet och då chipet är den minsta arean och den som alla energi avges från, liten som en nagel på ett lillfinger ungefär sedan har du TIM med samma area mot den under IHS som leder värme MYCKET dåligt, den leder kanske 10 gånger bättre än luft men ändå 20 gånger sämre än aluminium men hela poägen är att den är "bra nog" för att göra jobbet inte att den är SUPERBRA på att transportera värme för IGEN traditonel termisk pasta är en bra ledare av värme dom är alla kompromisser som gör jobbet "bra nog" och inte ett dugg mer.
Problemet ligger sällan hos kylaren eller ovansida av IHS då dessa är i koppar och har en STOR area som möter vara och därmed spelar det mindre roll att man har traditionellt TIM där.

Delid är en metod och sedan applicera flytande metal på kislet och montera tillbaks IHS, metal som flyter i rumstemperatur helt enkelt och har en termisk lednigsförmåga 10-20x bättre än dom bästa traditionella TIM's.
Andra alternativet är att överklocka manuellt med stor kontroll på Vcoren då denna påverkar effekten med en stor magnitud. Själv brukar jag nöja mig med strax över stock Vcore då högre Vcore som sagt ökar effekten exponentiellt medans frekvensökningen är mer linjär.

Sedan drar ett varmt chip mer ström pga högre temperaturer leder till mer läckage i chipet så hög Vcore har lätt en snöbollseffekt på effekten och därmed temperaturen.

Permalänk
Medlem

Det är ju ingenting i idle om man ser till att rumstempen kanske ligger på 21-23 grader.
Jag skulle kika i BIOS, ställa allt på default och sen se vad som händer. Funkar inte det skulle jag montera om kylaren och sedan testa tempen under Windows, fortfarande med BIOS default.

Följer du mitt råd, lycka till!

Permalänk

@Eriksson: Hur går det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

30 grader idle låter sjukt mycket. Det beror förmodligen på att du inte har delid-at proccessorn. Min proccessor ligger på låga 42 grader idle efter en extrem överklock.

Nej! Där har du fel.
30 grader är inte högt i idle. Processorn kommer alltid ligga några grader över rumstemperaturen i idle som minst om tempmätaren inte är trasig så det är inte "sjukt högt" på något sätt. För övrigt är det vanligen fruktlöst att utgå ifrån idle-temps när man felsöker.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

@Eriksson: Hur går det?

Jo, 2-2 och 4-3 totalt... hade annat för mig igår därför inget svar.

Anledningen till tråden är att jag just överklockat för att Fallout 4 flaskar vid 3,6GHz. Har aldrig kollat tidigare.
Och med höga 30C menade jag så klart 38-39C.
Efter två timmar i Fallout 4 (2560*1600 Ultra High/High- blandning vid stadiga 60FPS) så maxade den ut på 76C och höll sina 4,4GHz hela tiden.

Varken kontakt mellan kylare och CPU eller spänning kan jag se som några problem. 1,231V i idle samt att jag har testat tre olika sätt applicera kylpastan. Ett riskorn som man låter trycket från kylaren pressa ut, stryka ett tunt lager med ett kreditkort och att "massera" in den med finger genom en plastpåse.

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |