Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hultman:

Ohms lag kan jag ju i praktiken.
Ström x Resistans = Spänning / Spänning x Ström = Effekt osv. Men det är matten jag har något så förbannat svårt med. Och vill helst bara lära mig att förstå det så jag ev kan bli godkänd i kursen och sedan bara nöta som sagt

All skoltrötthet har försvunnit ur mig då jag känner att gymnasiet är mycket viktigare än högstadiet. Men det är väl lite tack vare det som gjort att jag har svårt för matten idag :/

Vet inte var du bor men vissa universitet har matte-coaching för gymnasieelever, det kan du kolla upp om det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hultman:

Började Gymnasiet nu efter sommaren. Har sedan 7-9 alltid slappat i skolan, Aldrig gjort matteläxan (Jag ångrar mig nu). Men nu när jag började gymnasiet (El & Energi) så började jag ta skolan på allvar och ja. Det har gått förvånansvärt bra. Har höjt mig i dem flesta vanliga grundämnena och jag hänger med för det mesta.

För en vecka sedan hade vi matteprov. Kändes relativt lätt när jag skrev det och förväntade mig iallafall ett E (godkänt). Fick tillbaka provet och hade tråkigt nog ett F (underkänt). Det var väldigt tungt då vi gjort 2 matteprov och jag vart underkänd på det första. (klarade omprov ganska bra. Typ D betyg). Vi var visserligen 2/3 av klassen som fick underkänt (16 killar). Så man visste att dom flesta kände likadant. Men det har varit sådan otrolig hets av mina närmsta polare (3st som vart godkända) t.ex ''att allt grundas på Matte'' & ''klarar du inte detta så kommer du ju få läsa om'' Etc. Kan ju tycka att det är lite taskigt men samtidigt har dem nog rätt i det dom säger. Men tack vare det har jag fått en stor klump i magen. Vill verkligen inte misslyckas i kursen/ämnet. Har väl alltid tyckt matte är tråkigt och svårt, därav slappandet av mattelektionerna/läxorna i högstadiet som jag som sagt ångrar nu .

Någon som har tips för hur jag skall förstå matte? tips hur jag kan lära mig osv?? mitt minne är bra men kort. Vi har liksom den allra enklaste matten för en normalt fundad gymnasieelev och ca 8-10st blev underkända. Skall jag sätta mig ner i lugn och ro och prata med min mattelärare?. Han sa att jag gjorde ändå ganska bra ifrån mig på provet (fast jag F:ade) och han ser potential i mig när jag jobbar på lektionerna då jag kan svara när han ger mig en klurig uppgift. Vill gärna klara denna kursen + ta med mig kunskap för att läsa högre kurser för att breda min vidareutbildning på högskolan.

Tack för mig.
Och tacksam för svar och hjälp.

Kom gärna till oss på mattecentrum på räknestuga. Det anordnas på kvällstid så gott som varje dag på många gymnasier i landet.
Bor du i Stockholm har du flera skolor att välja bland. Vi hjälper alla med matten. Det är helt gratis och man behöver inte anmäla sig eller något. Vi volontärer som jobbar där hjälpt många som haft stora problem med matten till att få betydligt bättre betyg.

De har också en interaktiv mattebok på sin hemsida där man kan träna matteuppgifter :
http://www.matteboken.se/

Annars är ett uppenbart tips att gå tillbaka till högstadiematteboken och se till att du kan den innan då går vidare.
Det är ingen bra ide att försöka bygga vidare på någonting du inte behärskar. Tänk efter hur mycket du egentligen kan och gå tillbaka dit där du först stötte på patrull i boken.

Ett annat tips är att om du känner att dina problem bygger på att du har för dåligt minne, så läser/lär du dig på fel sätt.
Mattekunskaper bör knappt bygga på minne alls, iallafall i jämförelse med andra ämnen.
Det viktiga är att förstår varför du gör som du gör och varför olika samband gäller. Förstår du ide'n bakom så behöver du inte minnas samband utantill, utan du kan själv komma fram till dem vid behov. Dessvärre brukar många lärare vara rätt dåliga på att förklara varför saker är som de är utan låtsas som att samband och formler är något som ska läras in som glosor eller så, typ.
Dessutom blir matte oftast väldigt tråkigt och meningslöst om man bara sitter och memorerar samband. Det är inte vad matte ska gå ut på. Att få insikter om hur saker hänger ihop och hur man kan lösa problem är det som ger ämnet sin själ.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hultman:

Började Gymnasiet nu efter sommaren. Har sedan 7-9 alltid slappat i skolan, Aldrig gjort matteläxan (Jag ångrar mig nu). Men nu när jag började gymnasiet (El & Energi) så började jag ta skolan på allvar och ja. Det har gått förvånansvärt bra. Har höjt mig i dem flesta vanliga grundämnena och jag hänger med för det mesta.

För en vecka sedan hade vi matteprov. Kändes relativt lätt när jag skrev det och förväntade mig iallafall ett E (godkänt). Fick tillbaka provet och hade tråkigt nog ett F (underkänt). Det var väldigt tungt då vi gjort 2 matteprov och jag vart underkänd på det första. (klarade omprov ganska bra. Typ D betyg). Vi var visserligen 2/3 av klassen som fick underkänt (16 killar). Så man visste att dom flesta kände likadant. Men det har varit sådan otrolig hets av mina närmsta polare (3st som vart godkända) t.ex ''att allt grundas på Matte'' & ''klarar du inte detta så kommer du ju få läsa om'' Etc. Kan ju tycka att det är lite taskigt men samtidigt har dem nog rätt i det dom säger. Men tack vare det har jag fått en stor klump i magen. Vill verkligen inte misslyckas i kursen/ämnet. Har väl alltid tyckt matte är tråkigt och svårt, därav slappandet av mattelektionerna/läxorna i högstadiet som jag som sagt ångrar nu .

Någon som har tips för hur jag skall förstå matte? tips hur jag kan lära mig osv?? mitt minne är bra men kort. Vi har liksom den allra enklaste matten för en normalt fundad gymnasieelev och ca 8-10st blev underkända. Skall jag sätta mig ner i lugn och ro och prata med min mattelärare?. Han sa att jag gjorde ändå ganska bra ifrån mig på provet (fast jag F:ade) och han ser potential i mig när jag jobbar på lektionerna då jag kan svara när han ger mig en klurig uppgift. Vill gärna klara denna kursen + ta med mig kunskap för att läsa högre kurser för att breda min vidareutbildning på högskolan.

Tack för mig.

Vet inte var du bor men har du något universitet i närheten så är det stor sannolikhet att du kan få mattecoachning där. Här i Norrköping/Linköping har vi t.ex aHead mattecoachning. Har flera klasskamrater som jobbar som mattementorer där och enligt dom så funkar det riktigt bra. Hittar du ingen ideell matteförening så finns t.ex myAcademy.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Är på väg till ett vårdställe för att min mamma inte mår bra. Hon har kämpat flera år redan. Ska man bli föräldralös vid 34? Känns konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chipw00t:

Är på väg till ett vårdställe för att min mamma inte mår bra. Hon har kämpat flera år redan. Ska man bli föräldralös vid 34? Känns konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Min svärmor dog 2009, när min fru var 26

Permalänk
Skrivet av Hultman:

Tack för mig.

Du kan enkelt fråga om hjälp på mattecoach på nätet.

Där är det studenter från universitet och högskola som hjälper till när du kört fast med matteproblem. Dom kan säkert ge allmänna tips och råd också.

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Min svärmor dog 2009, när min fru var 26

Okej. Usch. Föräldrarna ska ju alltid finnas där.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chipw00t:

Ja, håller med. Det tog ganska hårt på henne.

Permalänk
Medlem

Fick veta att jag inte kommer få jobba kvar på mitt jobb efter sista November.
Fick ingen vettig orsak utan bara att min position kommer försvinna och att någon annan kommer göra det jobbet jag gör. Ny anställd då också som inte har en blekaste om vad det handlar om.

Trots hur mycket jag kämpat och offrat mig så jag nästan till och med gått in i väggen så belönas man med att få sparken.

Fick en p bot för att jag stod 7m ifrån en korsning och inte 10m igår.
1000kr plus att jag missade att det var städ dag på en gatan förra veckan så fick ytterligare 650kr då.

Tjejen jag dejtat berättade inatt också att hon bara vill vara vänner för hon är fortfarande kär i sitt ex. Allt har verkar som om att det gått bra och andra har förstått det som att vi haft förhållande med tanke på hur vi betett oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Tjejen jag dejtat berättade inatt också att hon bara vill vara vänner för hon är fortfarande kär i sitt ex. Allt har verkar som om att det gått bra och andra har förstått det som att vi haft förhållande med tanke på hur vi betett oss.

känner igen det dära så jävla väl.
varit med om det så jävla många ggr.

helt värdelöst

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

helt värdelöst

Yeah, men men. Det positiva är i alla fall att det vart vänner med förmåner. Så det vart ju något i alla fall i denna för tillfället hemska tillvaro

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Yeah, men men. Det positiva är i alla fall att det vart vänner med förmåner. Så det vart ju något i alla fall i denna för tillfället hemska tillvaro

Denna vecka lär ju överstiga förra på alla sätt iallafall!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hultman:

Tack för mig.

Tid är allt som behövs. Tid att göra uppgifterna. Tar max 30 min om dagen att göra uppgifterna man jobbat med på lektionen.
Mitt tips om du nu verkligen vill bli bra på matte och det rekommenderar jag verkligen att du bör bli, är att göra alla uppgifter i boken i ordning. Börja med ett och fortsätt framåt. Matte bygger på vartannat. De enklare uppgifterna ger dig verktyg att lösa de svårare. Men hoppa aldrig över uppgifter. Gör de du inte hann på lektionen hemma. Alltid. Utan kompromisser. Disciplinerat och systematiskt.
Ta matten på allvar. Det är det viktigaste ämnet i skolan. Det lär dig problemlösning och logiskt tänkande och utvecklar din hjärna. Jag garanterar dig att om du blir grym på matte kommer du bli den bästa elektrikern eller vad du nu vill bli med råge. Det handlar bara om problemlösning och logiskt tänkande.

Lycka till och kämpa på! Du är en klok ung man, det märks av ditt inlägg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

helt värdelöst

bild

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Jo absolut, men en annan är en känslomänniska så man prioriterar känslor före förmåner spl när man hittat någon man öppnar upp sig för

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Happ. När jag kommit på att jag nog vill säga upp mig och börja plugga, och troligtvis till vad. Så ser jag att jag ska ha läst något helt annat på gymnasiet. Det är ju fan omöjligt. Ska man behöva dras med skitjobb resten av livet ändå, kan ju för fasen inte börja läsa om gymnasiet heller.

Gah!

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

så där ja.

tjej bekant mår vädligt dåligt.
Så en annan bryr sig om folk och vill hjälpa.
slutade med att hon stängt inne sig totalt, liksom inte pratar med folk osv.
Och slutat och svara mig..

Aldrig träffat hennes syster, men jag drog ett PM till henne och frågade hur det var henne och om hon visste något jag kunde göra osv.

Så nu slutade det med att när denna tjej kompis fick höra av sin syster att jag frågat om hjälp, fick en block, och radering överallt nu pga jag råkade bry mig.

Hoppas hon öppnar ögonen och inser att folk runt henne vill väl någon gång med och inte bara onda ting.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hultman:

Ohms lag kan jag ju i praktiken.
Ström x Resistans = Spänning / Spänning x Ström = Effekt osv. Men det är matten jag har något så förbannat svårt med. Och vill helst bara lära mig att förstå det så jag ev kan bli godkänd i kursen och sedan bara nöta som sagt

All skoltrötthet har försvunnit ur mig då jag känner att gymnasiet är mycket viktigare än högstadiet. Men det är väl lite tack vare det som gjort att jag har svårt för matten idag :/

Kanske lite reklam här men... Om du känner att du har något svårt för att plugga matte effektivt själv/med klasskompisar och tror att du kan tjäna på att få diskutera matte med någon som kan all gymnasiematte ordentligt (såsom din lärare) men inte får tillräcklig möjlighet, så finns det en tjänst som heter Mattecoach på Nätet, url mattecoach.se. Du får där diskutera, och få hjälp med, matte (på dina villkor) med högskolestudenter som har någon sorts pedagogisk utbildning. (allt sker online och anonymt). Kanske värt att prova på?

Permalänk
Medlem

@chipw00t: aldrig kul de där med föräldrarna. Min pappa dog när jag var 6 år i cancer och mamman min fick ett par strokes när man var 15. Hon somna in för 2 år sedan. Hon kämpade på 10 år och slutade med att dö i cancer hon med.

Hoppas att det går bra för din mamma. Allt man kan begära är att det går snabbt i slutändan.

//Stefan

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Bläää.
Tinnitus siten vägrar lägga sig på sin normala nivå efter snart 3 veckor, och har fått lite överljudskänslighet där vissa ljud blir förvrängda och låter helt fel/metalliskt.

Allt bara för man hade en jävla influensa antagligen.

Hoppas överljudskänsligheten och ljud distortion går tillbaka (gjorde det efter några månader när jag fick T ett par år sedan)

Tror det är ångesten osv som bildar överljudskänsligheten och ljud distortion, då det är precis som 2011. Det försvan dock då så det ska de fan göra nu med
Får se om den högre T high pitch tjutandet lägger sig eller inte, tills dess. Fight on med ÖNH, läkare etc och "sovhjälp" så man orkar stå ut med distortion och en hundvissla i huvudet på dagarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av livsnjutaren:

@chipw00t: aldrig kul de där med föräldrarna. Min pappa dog när jag var 6 år i cancer och mamman min fick ett par strokes när man var 15. Hon somna in för 2 år sedan. Hon kämpade på 10 år och slutade med att dö i cancer hon med.

Hoppas att det går bra för din mamma. Allt man kan begära är att det går snabbt i slutändan.

//Stefan

Tack. Jo, samma sak med min mamma. Hållit på så här i 10 år nu. Seg natt på sjukhuset. Ska sova hemma i natt i alla fall. Hennes sambo är ju där och pysslar om henne.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem

Var precis på världens sämsta ''föreläsning'' om CV och personligt brev på Arbetsförmedlingen, hatar dessa helt irrelevanta föreläsningarna som är obligatoriska. Sen det första gubben säger är att om man söker på CV och personligt brev på google, så får man jättemycket hjälp om hur de ska skrivas, så vad fan ska vi då lyssna på hans käbbel?

Efter detta skulle jag gå och verifiera mina gymnasiebetyg, så går fram till snubben på informationsdisken och säger:

-Hej! Jag ska lämna in mina gymnasiebetyg.
-Vem har sagt att du ska LÄMNA in dom? Vi ska bara verifiera dom.

Svarade givetvis: att det stämmer att de bara ska verifieras.

MEN vafan tror snubben? INTE fan ska jag lämna bort mina betyg (hade givetvis originalet med) till dom! Han svarade så jävla otrevligt, fastän han förstod mycket väl vad jag menade.

Hade lust att svara han med något dylikt: Sluta ta allt så jävla bokstavligt, jag fattar väl att jag fan INTE ska LÄMNA in betyget till er idioter...

Är det första gången han verifierar betyg eller? Jävla pajaser det jobbar på AF.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Kom gärna till oss på mattecentrum på räknestuga. Det anordnas på kvällstid så gott som varje dag på många gymnasier i landet.
Bor du i Stockholm har du flera skolor att välja bland. Vi hjälper alla med matten. Det är helt gratis och man behöver inte anmäla sig eller något. Vi volontärer som jobbar där hjälpt många som haft stora problem med matten till att få betydligt bättre betyg.

De har också en interaktiv mattebok på sin hemsida där man kan träna matteuppgifter :
http://www.matteboken.se/

Annars är ett uppenbart tips att gå tillbaka till högstadiematteboken och se till att du kan den innan då går vidare.
Det är ingen bra ide att försöka bygga vidare på någonting du inte behärskar. Tänk efter hur mycket du egentligen kan och gå tillbaka dit där du först stötte på patrull i boken.

Ett annat tips är att om du känner att dina problem bygger på att du har för dåligt minne, så läser/lär du dig på fel sätt.
Mattekunskaper bör knappt bygga på minne alls, iallafall i jämförelse med andra ämnen.
Det viktiga är att förstår varför du gör som du gör och varför olika samband gäller. Förstår du ide'n bakom så behöver du inte minnas samband utantill, utan du kan själv komma fram till dem vid behov. Dessvärre brukar många lärare vara rätt dåliga på att förklara varför saker är som de är utan låtsas som att samband och formler är något som ska läras in som glosor eller så, typ.
Dessutom blir matte oftast väldigt tråkigt och meningslöst om man bara sitter och memorerar samband. Det är inte vad matte ska gå ut på. Att få insikter om hur saker hänger ihop och hur man kan lösa problem är det som ger ämnet sin själ.

bor tyvärr 50mil ifrån stockholm, men vår mattelärare verkar vara duktig som tusan på att förklara. Skall nog ta och lyssna på han lite noggrannare och fråga så ofta det går.

Skrivet av foxzox7:

Tid är allt som behövs. Tid att göra uppgifterna. Tar max 30 min om dagen att göra uppgifterna man jobbat med på lektionen.
Mitt tips om du nu verkligen vill bli bra på matte och det rekommenderar jag verkligen att du bör bli, är att göra alla uppgifter i boken i ordning. Börja med ett och fortsätt framåt. Matte bygger på vartannat. De enklare uppgifterna ger dig verktyg att lösa de svårare. Men hoppa aldrig över uppgifter. Gör de du inte hann på lektionen hemma. Alltid. Utan kompromisser. Disciplinerat och systematiskt.
Ta matten på allvar. Det är det viktigaste ämnet i skolan. Det lär dig problemlösning och logiskt tänkande och utvecklar din hjärna. Jag garanterar dig att om du blir grym på matte kommer du bli den bästa elektrikern eller vad du nu vill bli med råge. Det handlar bara om problemlösning och logiskt tänkande.

Lycka till och kämpa på! Du är en klok ung man, det märks av ditt inlägg

Tack så hemskt mycket för dom snälla orden. Skall ta vara på att det kan hjälpa mig att bli det jag vill bli. Jag valde inte El för att jag kände mig skoltrött eller liknande. Jag valde det för att det är det jobbet jag verkligen vill jobba med. Så all hjälp jag kan få för att blir en bra elektriker stöttar verkligen!! mer än vad ni tror

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Bläää.
Tinnitus siten vägrar lägga sig på sin normala nivå efter snart 3 veckor, och har fått lite överljudskänslighet där vissa ljud blir förvrängda och låter helt fel/metalliskt.

Allt bara för man hade en jävla influensa antagligen.

Hoppas överljudskänsligheten och ljud distortion går tillbaka (gjorde det efter några månader när jag fick T ett par år sedan)

Tror det är ångesten osv som bildar överljudskänsligheten och ljud distortion, då det är precis som 2011. Det försvan dock då så det ska de fan göra nu med
Får se om den högre T high pitch tjutandet lägger sig eller inte, tills dess. Fight on med ÖNH, läkare etc och "sovhjälp" så man orkar stå ut med distortion och en hundvissla i huvudet på dagarna.

Tinnitus, bland det jobbigaste som finns.
Sist jag var sjuk med hosta, nästäppa osv. så blev ljudet rejält förstärkt dock så la det sig efter några veckor.

Skönt att man ska ut på praktik och köra lastbil imorgon så man slipper lyssna på skiten och bara höra motorljud istället.

Permalänk
Medlem

fattar inte hur en människa kan vara så elak å hata någon pga man råkar bry sig om hur personen mår och om man kan hjälpa till med något.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

fattar inte hur en människa kan vara så elak å hata någon pga man råkar bry sig om hur personen mår och om man kan hjälpa till med något.

Ibland är det bäst att ta ett steg bak så att personen i fråga får komma till en själv att berätta när den känner för det.
När man väl visat att man finns där givetvis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Ibland är det bäst att ta ett steg bak så att personen i fråga får komma till en själv att berätta när den känner för det.
När man väl visat att man finns där givetvis!

Problemet blev när jag visade/sa att jag finns där, då bara exploderade hon upp i atomer i princip.
Hon bara skiftade på 2 sekunder.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Nej, de skall de inte. Men de borde inte gå bort före man är minst 50 och redan har barnbarn. Men alltid är det inte så lyckligt. Viktigare är det att föräldrarna har en bra ålderdom utan krämpor och demens. Min pappa dog 1991 vid 84 års ålder i Altzheimer och de sista åren kände han inte igen ens sina egna barn.
P.S. Är själv 71 år.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

sökte jobb inom vården i måndags, dom ringde idag.
Interjuv på torsdag, ibland så lyfter dagarna bra.
satte t.om kaffet i halsen

Nåja, ett steg framåt, så jag är nöjd.
Ska bli intressant och se om det är något för en detta, är fan inte rädd för att testa olika yrken innan man säger nej.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Problemet blev när jag visade/sa att jag finns där, då bara exploderade hon upp i atomer i princip.
Hon bara skiftade på 2 sekunder.

Segt, men hon kanske inser snart att hon vill prata med dig.
Annars får du bara tänka att det är hennes förlust!

Skrivet av Toivo83:

sökte jobb inom vården i måndags, dom ringde idag.
Interjuv på torsdag, ibland så lyfter dagarna bra.
satte t.om kaffet i halsen

Nåja, ett steg framåt, så jag är nöjd.
Ska bli intressant och se om det är något för en detta, är fan inte rädd för att testa olika yrken innan man säger nej.

Härligt! Lycka till!