Funderingar kring köp av ett mITX-system

Permalänk
Medlem

Funderingar kring köp av ett mITX-system

Hej,

Har under veckan planerat ett köp av ett m-ITX system. Finns det några förbättringar eller något jag behöver förändra i denna setup?

En fotnot är att jag inte kommer att köpa alla delar från mindfactory, då vissa har mer eller mindre samma priser i Sverige.

Sedan som skärm tänkte jag köpa en ASUS VG248QE 24".

Funderingar:
1) Enligt specs så ska Node 304 klara av gpu upp till 31 cm. Kortet jag har valt är 30.8 cm, är det någon som har erfarenhet av detta chassi och rekommenderar att jag tar ett mindre kort?
2) Är det onödigt med en så pass "bra" CPU (samt det slutna vattensystemet)?
3) Kommer systemet att vara någorlunda tyst i load och hålla hyffsad temp trots det mindre chassit?

Permalänk
Medlem

Blir lite fundersam kring moderkorten. Är det stor skillnad på placering av exempelvis CPU:n som man bör tänka på om man ska ha en H60 exempelvis?

Permalänk
Avstängd

Hej. Jag byggde nyligen i mITX. Prestanda så det räcker med fokus på låg ljudnivå. Du kan se i min signatur där har du en länk där jag dels har specs och bilder men även lite hur systemet presterar och skriver även lite om det och anger ungefärliga temperaturer och ljudnivå.

Du kanske kan få lite inspiration.. jag är hur nöjd som helst. Har mycket bra temperaturer och i idle samt mindre load är min dator helt knäpptyst.

En sak dock. Jag hade siktat mig in på ett Sapphire istället för MSI. Läste jättemycket om de olika tillverkarna och sapphire är enligt mig överlägsna när det gäller kvalitén och kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

@tilted0113: Tack för svaret. Jag hade roligt nog ändrat min gpu till ett sapphire nitro strax före ditt svar.
Så här ser bygget ut för tillfället:

Det jag dock undrar över är huruvida jag klarar mig på ett 500W nätagg eller ej?
Har testat några olika "psu - calculators" och enligt dessa så bör 500W funka, men vet inte riktigt hur tillförlitliga dessa är.

Permalänk
Avstängd

Lägg till 500kr och du får en i5-6600k istället.

500W bör räcka. Jag köpte egentligen bara ett 650W för att det ska vara lite överklockningsvänligt om jag överklockar senare plus att man vill ha lite marginal i framtiden, man vet ju inte vad som tillkommer osv.

Sweclockers har väl något stort test där man testar diverse grafikkort med ett helt system. OM jag minns rätt hamnade systemet med 390 aldrig över 450w. Om ens det.

Sen vet jag väldigt lite om Silverstones nätagg, personligen hade jag hållt mig till EVGA, Corsair eller Fractal Design. Men det är jag..

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W