AMD rullar ut Catalyst 15.11.1 för Fallout 4 och Star Wars: Battlefront

Permalänk
Melding Plague

AMD rullar ut Catalyst 15.11.1 för Fallout 4 och Star Wars: Battlefront

Med löfte om finslipad prestanda rullar AMD ut en ny version av drivrutinen Catalyst. SweClockers står till tjänst med färska resultat från stortiteln Fallout 4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Alla som lirar spelet har väl rundat spelet 10x vid detta laget

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk

Har spelat Fallout 4 max 1.5tim.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Tänkte vänta tills det kommit ut några patcher, mods och drivrutins updateringar. Dock väldigt svårt att hålla sig...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Tänkte vänta tills det kommit ut några patcher, mods och drivrutins updateringar. Dock väldigt svårt att hålla sig...

Pro tip skaffa en dator som inte kan dra runt det på ett trevligt sätt och gör dig även fattig ett tag, det hjälper

Permalänk
Medlem

Väldigt välkommen drivrutin från AMD!

OT:
Sista meningen i stycket angående renderingstiderna har en bokstav i sig som kan ha förväxlats med sin granne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Spelade Fallout 4 i 1.9 timmar sedan lämnade jag tillbaka min steam version, det är ju för tusan inget RPG spel längre! "Ja", "nej", "sarkastisk"... vad är det för himla dialogsystem??? Tror inte jag är Bethesdas målgrupp längre. Fallout 4 kändes mer som borderlands än som fallout, och jag är inget stort fan av borderlands.

Permalänk
Medlem

Funkar nu Crossfire i Fallout 4 med denna driver?

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk

konstigt nog flyter det väldigt bra på min nästan 4 år gamla dator i 1080p med i5 3570k och 4gb gtx680 .. behöver bara stänga av aa och godrays på low... Deras dåliga implementering av aa gör bara så texturerna blir ännu suddigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

konstigt nog flyter det väldigt bra på min nästan 4 år gamla dator i 1080p med i5 3570k och 4gb gtx680 .. behöver bara stänga av aa och godrays på low... Deras dåliga implementering av aa gör bara så texturerna blir ännu suddigare.

Antar att du tvingar på fxaa eller liknande i drivrutinerna istället pga detta ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

i detta spel ser det ju bra ut för AMD, går man över 60 får ju spelet krupp ändå, hela spelmotorn blir helt mongo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Funkar nu Crossfire i Fallout 4 med denna driver?

Är också intresserad av det faktiskt, de trick som föreslagits på nätet för att komma runt problemet har inte hjälpt mig alls. Kort nummer 2 visar användning men får ibland en försämring av min FPS. Men oftast ligger jag på exakt samma fPS som innan. Men dessa måste provas när jag kommer hem.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@mini-z1994:
FXAA är skräp i alla former.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@mini-z1994:
FXAA är skräp i alla former.

Tycker det är olika i olika spel. Vet inte om det är GTAV där jag testade "low" och då tyckte jag det var helt okej. Sen om man krämade på mer blev det skit.

Permalänk
Avstängd

Kanske bara jag som har strul med just min installation av catalyst, men jag har aldrig lagt märke till att den uppdaterat sig själv och inte heller har jag kunnat göra det manuellt då den alltid varit up to date.

Just nu ligger den på version 15.20 (ej beta), så är det jag som läser versionsnumret helt fel eller vad är det som muppar sig...?

Edit: Nä 15.7.1 var det tydligen.
Vad gör jag för fel???

Skrivet av Viochee:

i detta spel ser det ju bra ut för AMD, går man över 60 får ju spelet krupp ändå, hela spelmotorn blir helt mongo

Nej, det är när du går över 110 FPS som Kafkas mardrömsfysik uppstår.
Sitter själv på stadiga 95 FPS (högsta låsningen i catalyst) utan några problem alls.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur jag kan få så pass bra 60+ fps med min 2600k @ 4Ghz och Asus OC 290 kort @ Ultra med allt på max av vad jag kan se, med gamla drivare sedan juli månad tror jag, när Sweclockers och folk med 390 har så stora problem att ens nå 60 fps.

Frågan är om det är en ren CPU brist med 6600k eller vad...
Önskar jag kunde göra samma test som detta, för att jämföra, för det låter som att detta är ett "fel" på er testmaskin i mina ögon.

Skrivet av Stenkul:

Alla som lirar spelet har väl rundat spelet 10x vid detta laget

Nope. 100+ timmar och har knappt ens gjort main storyn mer än till Diamond City och lite längre (Vill inte spoila för folk så säger inte mer detaljer). Har utforskat en hel del dock, och gjort alla sido quests jag kan. Ser ingen poäng att förstöra hela spelet genom att rusa igenom det.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade hoppats på lite högre prestanda med dessa, lär knappast vara sista drivaren. Blir att testa i eftermiddag iallafall.

Skrivet av CFSsss:

Spelade Fallout 4 i 1.9 timmar sedan lämnade jag tillbaka min steam version, det är ju för tusan inget RPG spel längre! "Ja", "nej", "sarkastisk"... vad är det för himla dialogsystem??? Tror inte jag är Bethesdas målgrupp längre. Fallout 4 kändes mer som borderlands än som fallout, och jag är inget stort fan av borderlands.

Själv är jag inte övertygad om att just Bethesda borde få ha Fallout-licensen ens. På flera områden har spelet lyckats försämrats mot Fallout: New Vegas. De få förbättringarna jag ser är hur Power Armor fungerar (bortsett från Fusion Core...) samt möjligheten att bygga. Men jag tycker samtidigt att knogjärn och tänder borde ha lite svårare att tränga igenom min armor...

Byggsystemet är buggigt (vad oväntat... ) och beskriver inte vad olika saker gör och hur det görs. Byggbara områden är ofta för små, bosättarnas AI är högst tveksam och ofta oklart vilka roller de har.

Finns mycket att störa sig på och det tog ett bra tag innan jag själv fastnade med spelet. I genren är det nog Witcher 3 som blir mitt absoluta favoritspel i år, såvida inte Fallout 4 eller Xenoblade Chronicles X överraskar då. Förstaplatsen allt som allt ligger mellan Witcher 3 och Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Om någon nu skulle undra dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Viochee:

i detta spel ser det ju bra ut för AMD, går man över 60 får ju spelet krupp ändå, hela spelmotorn blir helt mongo

Tycker den är mongo sub 60 också. Typ ibland när man pangar en fiende i nunan med shotgun så flyger de typ 20meter upp i luften för mig.

Ser iof rätt kul ut och det är ju ändå bethesta.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte råd med en dator som kan köra fallout 4. Jag har en som klarar minimumkraven men den står i en musikstudio utan internet ^^ . Om jag får pengar över efter några album så kanske jag har råd. För 10 000 på blocket så kan man ju få en hyffsad dator och jag väntar nog ett par månader ändå innan jag köper fallout 4 pga alla buggar samt dålig prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

@CFSsss: Både dialog och vats och borttagande av skills m.m. går ju mot ett renodlat fps, fallout 5 kommer säkert bli det...

Alltid kul med gratis prestanda via drivrutiner

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag tänker vänta på en game of the year edition av fa4.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Kanske bara jag som har strul med just min installation av catalyst, men jag har aldrig lagt märke till att den uppdaterat sig själv och inte heller har jag kunnat göra det manuellt då den alltid varit up to date.

Just nu ligger den på version 15.20 (ej beta), så är det jag som läser versionsnumret helt fel eller vad är det som muppar sig...?

Nej, det är när du går över 110 FPS som Kafkas mardrömsfysik uppstår.
Sitter själv på stadiga 95 FPS (högsta låsningen i catalyst) utan några problem alls.

ok, kändes som jobbigt att saker går fortare vid högre FPS men man kan ju se det som en utmaning i striderna osv

Permalänk

Har inte ens rört spelet än. Tycker inte det finns någon mening innan alla patchar/DLC/Expansioner kommit ut, då mods inte kommer fungera innan sista versionen är släppt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Instruktioner över hur man får mods att fungerar med Fallout 4

Jo det går redan nu att modda Fallout 4, se bifogad youtube-klipp från Gopher https://youtu.be/kq-VZAumD-o och moddar kan du ladda ner från http://www.nexusmods.com/fallout4/?@Bloodstainer:

Lagt till en länk till moddar
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Har inte ens rört spelet än. Tycker inte det finns någon mening innan alla patchar/DLC/Expansioner kommit ut, då mods inte kommer fungera innan sista versionen är släppt.

Spelet borde hålla för minst två genomspelningar samtidigt. Risken finns ju också att du får spelet spoilat med.

Permalänk
Medlem

En annan sak, skapar man en profil för Fallout4.exe och sätter tesselering till x8 återtar man några FPS utan att påverka grafiken. Sägs det.

Permalänk
Medlem

vad är det för fel på min dator?
kör en gammel 920 @ ~3,7Ghz och ett 290X med "pre-set ultra" 1080p AA=TAA AF x16 och ligger nästan alltid på 60 fps enligt steam fps mätare.
Om man kollar SC benchmark så skall jag ju absolut inte komma över 55fps....

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Spelet borde hålla för minst två genomspelningar samtidigt. Risken finns ju också att du får spelet spoilat med.

Skulle aldrig panikköpa ett spel för att inte bli spoilad. Då drar jag hellre ut internet kabeln, går och bor i en grotta utan el och väntar på röksignaler när spelet fått sin sista patch

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maschk:

vad är det för fel på min dator?
kör en gammel 920 @ ~3,7Ghz och ett 290X med "pre-set ultra" 1080p AA=TAA AF x16 och ligger nästan alltid på 60 fps enligt steam fps mätare.
Om man kollar SC benchmark så skall jag ju absolut inte komma över 55fps....

Vissa verkar få klart bättre prestanda än andra, @Paddanx får bra resultat med exempelvis: #15794322

CCC 15.11.1 fungerar fint här efter någon timmes spelande ikväll. har försökt hålla koll på FPS och den har dippat neråt 30 FPS någon gång men annars legat runt 50-60 FPS när jag tittat. Men ja, inte kollat så noga och har säkert dippat fler gånger. Spelet är riktigt mjukt och flytande dock, klart bättre än med 15.11 Beta från början av månaden.

Skrivet av Bloodstainer:

Skulle aldrig panikköpa ett spel för att inte bli spoilad. Då drar jag hellre ut internet kabeln, går och bor i en grotta utan el och väntar på röksignaler när spelet fått sin sista patch

Ah! Trodde du hade spelet redan. Men då är det nog vettigare att vänta lite kanske. Men spelet är inte lika buggigt som Fallout: New Vegas och borde vara ganska oproblematiskt. Buggfritt är det verkligen inget men samtidigt har jag inte märkt av något som förstört spelet.

Är du verkligen beredd på att kanske behöva vänta ett helt år?

Permalänk

@anon5930: har fortfarande inte köpt GTA V, väntar på en Christmas sale. Har fortfarande inte spelat ut MGS V, Witcher 3, Assassin's Creed IV. Och hade tänkt försöka spela igenom förbannade Dragon Age: inquisition, trots den stora besvikelsen efter ungefär 8h in i spelet.

edit: Shadow of Mordor är jag också bara ca 6h in i.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X