Snabbtest: Grafikprestanda i Star Wars: Battlefront

Permalänk
Medlem

Ingen riktig kantutjämning... Jag vet att FXAA är helt värdelöst, men hur är TAA?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Synd att videon ni lagt upp är totalt sönderkomprimerad.

Permalänk
Medlem

Har förbeställt. Ska hämta imorgon.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Vad kul att R9 Fury drar ifrån 980 och endast ligger 1 fps bakom 980Ti i 1440P.

R9 Fury korten har funnits att köpa för 5190 kr, så prisvärda är dom verkligen, Fury X sticker iväg i 4K med som väntat.

AMD gör bra kort, nu skall dom bara få ordning på sin marknadsföring så blir det förhoppningsvis en förändring i framtiden.

Själv är jag supernöjd med mitt Sapphire R9 Fury, knäpptyst under full belastning, tystaste jag har haft.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Vad kul att R9 Fury drar ifrån 980 och endast ligger 1 fps bakom 980Ti i 1440P.

R9 Fury korten har funnits att köpa för 5190 kr, så prisvärda är dom verkligen, Fury X sticker iväg i 4K med som väntat.

AMD gör bra kort, nu skall dom bara få ordning på sin marknadsföring så blir det förhoppningsvis en förändring i framtiden.

Själv är jag supernöjd med mitt Sapphire R9 Fury, knäpptyst under full belastning, tystaste jag har haft.

MVH

Har själv ett Sapphire Tri-x R9 Fury men det lider av Coilwhine när jag startar spel. Inget du haft problem med?

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad kul att R9 Fury drar ifrån 980 och endast ligger 1 fps bakom 980Ti i 1440P.

R9 Fury korten har funnits att köpa för 5190 kr, så prisvärda är dom verkligen, Fury X sticker iväg i 4K med som väntat.

AMD gör bra kort, nu skall dom bara få ordning på sin marknadsföring så blir det förhoppningsvis en förändring i framtiden.

Själv är jag supernöjd med mitt Sapphire R9 Fury, knäpptyst under full belastning, tystaste jag har haft.

MVH

Dock oklockade referenskort vilket nästan ingen köper. Jämför man tredjepartskort ser grafen nog annorlunda ut.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Känns som 970 och 390 är det bästa valet pris/prestanda just nu. Båda korten tappar snabbt om man går upp över 1440p. Förstår fortfarande inte varför AMD valt att trycka in 8gb minne i 390, verkar ju inte finnas kraft att utnyttja det i alla fall. Hade de tryckt in 4gb och dragit ner priset med 300-500kr så hade de konkurrerat ut 970.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlefield:

Har själv ett Sapphire Tri-x R9 Fury men det lider av Coilwhine när jag startar spel. Inget du haft problem med?

Nej, men ett av dom Fury X kort jag köpt hade spoltjut, ASUS kortet är säkraste valet om man vill undvika det, men kylaren låter asvevärt mer än Sapphires, så det är uteslutet. Den är bara för bra helt enkelt.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

kul, kommer ni testa i SLI också?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Köper ni spelet via origin för 599:- alt 699:-, eller är det möjligt att köpa spelet billigare via någon annan sida ?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är ett snabbtest trots allt. 1080p är bara med för 970/390. 1440p används som standard för tester då 1080p inte är tungt nog längre för att moderna grafikkort ska få sträcka på benen och visa vad dem kan.

Man måste ju ha 144+ fps, blir ganska tungt även i 1080p

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk

Får se hur bra det går med mitt GTX 670. Kör endast i 1080p så Medium borde funka. Men det är på tiden att man kanske skulle uppgradera till ett 970 eller dylikt

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Har förbeställt. Ska hämta imorgon.

Visst blir det billigare så? Origin 599kr eller 699kr, men i butik 448kr? Hur kommer det sig egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Köper ni spelet via origin för 599:- alt 699:-, eller är det möjligt att köpa spelet billigare via någon annan sida ?

Jag köpte från Inet för 448:- Fick mitt igår.

Men kolla här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3099186

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Spelet flöt för med mesta på bra redan i betan på mitt system.

Dock förvånad över att se GTX 680 i botten tillsammans med 960.
Intressant att se trenden fortsätter med att AMDs kort alltid blir bättre över tid jämfört med nvidias motsvarighet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Nej, verkligen inte. (Ej säker om du är sarkastisk)

Med tanke på att den gör det i BF4 64 player så är det ju inte alls ett självklart val. Och med flaskar menar jag att den begränsar kortet från att jobba 100%. Du kommer ha jättebra fps ändå dock.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

600 spänn på origin är dom tokiga eller?

Permalänk
Hjälpsam

Kontrasten mot Fallout 4 är skriande, det är så här saker skall göras, snyggt, bra flyt och lättdrivet, både för Nvidia och AMD!
Bethesda borde använt Frostbite och anlitat Gaming Evolved i stället för nuvarande skit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på hur mycket mer det hade dragit på processorns fyra kärnor/GPU:n om SweClockers inte hade överclockat processorn..?

Är inte så duktig på datorer.. än!

Permalänk
99:e percentilen

Formuleringen "Ultra, FXAA" i diagrammen är oroande. Hade ni MSAA igång under dessa tester, @JonasT? Det är ju både väldigt tungt och i stort sett det absolut viktigaste för bildkvaliteten – raka motsatsen till FXAA-tramset.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Stenkul:

Suck...Min gamle FX8350 klarar av att köra detta spelet i 1080 Ultra och 4xAA..Med ett GTX970, allt i stock.

Konstant 60FPS, jag har Vsync på.

Då är ju V-sync din flaskhals. Din CPU skulle, utifrån de data du presenterar, mycket väl kunna flaska vid 70 fps om du stänger av V-sync.

Att en komponent flaskar betyder inte att den inte klarar spelet. Om man inte artificiellt begränsar frameraten är det alltid någon komponent som är flaskhalsen – oftast GPU:n i moderna spel, men ibland CPU:n. I båda fallen gäller att den ena flaskar [den andra], även om man ligger på 200 fps.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Då är ju V-sync din flaskhals. Din CPU skulle, utifrån de data du presenterar, mycket väl kunna flaska vid 70 fps om du stänger av V-sync.

Att en komponent flaskar betyder inte att den inte klarar spelet. Om man inte artificiellt begränsar frameraten är det alltid någon komponent som är flaskhalsen – oftast GPU:n i moderna spel, men ibland CPU:n. I båda fallen gäller att den ena flaskar [den andra], även om man ligger på 200 fps.

Det jag menar, jag behöver inte spela i högre än 60FPS

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Man måste ju ha 144+ fps, blir ganska tungt även i 1080p

Ska man jämföra grafikkort så börjar processorn spela väldigt stor roll i så hög FPS vilket inte är önskvärt i ett GPU test, motsatsen för CPU test. Däremot är det precis som @Zotamedu säger egentligen ett spel-prestanda test och inte ett GPU test så 144FPS kan fortfarande ha god relevans. Personligen anser jag däremot att värdet i denna data är samma som för ett GPU test.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Man blir ju allt bra sugen på att införskaffa, måste ha nått spel att testa vad mitt nya 390 går för

Visa signatur

Fractal Design Meshify Mini C | Corsair RMX750X | Asrock B550M Steel Legend | AMD Ryzen 9 5900X | Corsair Vengenacne RB PRO SL 32GB | Kingston NV1 M.2 2TB | Be Quite! Dark Rock 4 Pro | EVGA RTX 3070 XC3 ULTRA

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Alling:

Formuleringen "Ultra, FXAA" i diagrammen är oroande. Hade ni MSAA igång under dessa tester, @JonasT? Det är ju både väldigt tungt och i stort sett det absolut viktigaste för bildkvaliteten – raka motsatsen till FXAA-tramset.

Spelet har tyvärr ingen MSAA. Det som finns att välja på är FXAA i low, medium och high samt TAA. Vi ändrade inte AA-inställningar alls, det sköttes helt och hållet av profilinställningarna.

Permalänk
Inaktiv

Är Mantle något som spelar in hur de olika korten presterar? Längesen jag läste något om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Sweclockers, men majoriteten sitter fortfarande på 1080p skärmar. skulle inte förvåna mig om det är fler som sitter på hög HZ-skärmar än högupplöst skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kontrasten mot Fallout 4 är skriande, det är så här saker skall göras, snyggt, bra flyt och lättdrivet, både för Nvidia och AMD!
Bethesda borde använt Frostbite och anlitat Gaming Evolved i stället för nuvarande skit.

http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/fallout_4_s_p...

Permalänk
Avstängd

Det är sådana här maps jag länge har längtat efter i Battlefield, stora skogar fullt utav gömslen i form a buskage etc.. Synd att jag inte tycker om Star Wars. :/

Permalänk
Medlem

Ser ju jäkligt lovande ut det här. Nu får man bara hoppas att det dimper ner i brevlådan idag.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500