Permalänk
Medlem

FX-8320 vs FX-8320E

Hej!
Har hittat dessa processorer för samma pris, undrar vilken ni tycker jag borde välja? FX-8320 eller FX-8320E.
Så vitt jag förstår så är prestandan ganska likadan men FX-8320E drar mindre ström, därav blir den inte lika varm, vilket alltid är bra.

Men jag tänkte om någon har några bra/dåliga erfarenheter av dessa processorer som dem kan dela med sig av?

Båda kostar 144usd på Amazon, så det blir att köpa någon av dem, vet bara inte vilken?

Kan lägga till att det är till en dator som ska klara av alla spel på vettiga inställningar, inte speciellt petig, men gissar på att det är ganska likadan prestanda i spel på båda två.
Övrigt så är det ett 280x med 16gb ram som ska in i datorn, sen moderkort har jag inte köpt ännu, men blir nog något för 800-1000kr.

Har även tänkt att överklocka en del, om det spelar någon roll.

Eller tror ni det är värt att lägga till 25usd och ta en 8350?

Mvh

Permalänk
Avstängd

Hade jag köpt en FX CPU idag skulle det varit en ''E'' märkt.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Hade jag köpt en FX CPU idag skulle det varit en ''E'' märkt.

Kan du utveckla lite?

Tar gärna emot tips i samma prisklass om du har något annat alternativ, för i vilket fall som helst så ska jag köpa mobo+CPU i vilket fall som helst, tipsa gärna om något du hellre skulle göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulzori:

Kan du utveckla lite?

Tar gärna emot tips i samma prisklass om du har något annat alternativ, för i vilket fall som helst så ska jag köpa mobo+CPU i vilket fall som helst, tipsa gärna om något du hellre skulle göra

dom är mer effektiva och har mindre ström läcka..

Tror också att de överklockar lite bättre. Annars är de identiska.

Självklart köper man E modellen då det är en "refresh" men skillnaden är inte så stor.

EDIT: har du inte köpt något än? Du bör nog kolla på intels saker då:/
Fx serien är rätt gammal och utdaterad tbh. Men det betyder inte att de är dåliga för det utan att du kan få mkt mer för samma/mindre peng

Permalänk
Medlem

Samma pris? Du får högre stock klock med 8320. Ställer mig frågande till om 8320e klockar bättre än 8320 som de flesta här säger.

Du kikar på Amazon US priser för att du bor i USA, eller känner någon där som köper hem åt dig? Annars får du vara beredd på ev tull och moms.

Intel för spel är generellt sett att föredra.

Permalänk
Medlem

8320E är av nyare batch och revision av Piledriver, med andra ord effektivare och behöver inte lika hög spänning för stabil överklockning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

dom är mer effektiva och har mindre ström läcka..

Tror också att de överklockar lite bättre. Annars är de identiska.

Självklart köper man E modellen då det är en "refresh" men skillnaden är inte så stor.

EDIT: har du inte köpt något än? Du bör nog kolla på intels saker då:/
Fx serien är rätt gammal och utdaterad tbh. Men det betyder inte att de är dåliga för det utan att du kan få mkt mer för samma/mindre peng

Hade bara tanken att jag får mer för pengarna om jag vill lägga drygt 2000kr på mobo och cpu, jag har alltid varit nöjd med både intel/amd, men eftersom jag inte vill lägga ner mer pengar på det, då detta ska bara vara en sekundär dator så hade jag tänkt på AMD.

Kravet är att det ska finnas på Amazon.com dock, men om du vet något eller orkar ta 1minut och kolla efter något skulle det verkligen uppskattas, är alltid öppen för alternativ

Skrivet av kronwalled:

Samma pris? Du får högre stock klock med 8320. Ställer mig frågande till om 8320e klockar bättre än 8320 som de flesta här säger.

Du kikar på Amazon US priser för att du bor i USA, eller känner någon där som köper hem åt dig? Annars får du vara beredd på ev tull och moms.

Intel för spel är generellt sett att föredra.

Hmm jag har läst att 8320 ska kunna klocka lite bättre, men det kanske blir 8320E då den antagligen inte blir lika varm.

Nej jag hade tänkt beställa därifrån hem till mig då jag kan fixa det med en del rabatt från Amazon.com.
Hur mycket kan det bli vid tull avgift och moms?
Och hur stor chans är det att jag måste betala det? om du har någon koll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulzori:

Nej jag hade tänkt beställa därifrån hem till mig då jag kan fixa det med en del rabatt från Amazon.com.
Hur mycket kan det bli vid tull avgift och moms?
Och hur stor chans är det att jag måste betala det? om du har någon koll

Räkna med att lägga på 25-35% på priset du ser. Det är ganska stor risk om det rör sig om varor värda mer än ett par hundringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Räkna med att lägga på 25-35% på priset du ser. Det är ganska stor risk om det rör sig om varor värda mer än ett par hundringar.

Får man hem en faktura på det då eller hur funkar det?
Det var ju lite jobbigt, men jag kan fixa väldigt bra rabatt från Amazon.com på produkter som är skickade från Amazon, så det är nog ändå värt det, men lite jobbigt att bli av med 30%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulzori:

Får man hem en faktura på det då eller hur funkar det?
Det var ju lite jobbigt, men jag kan fixa väldigt bra rabatt från Amazon.com på produkter som är skickade från Amazon, så det är nog ändå värt det, men lite jobbigt att bli av med 30%...

Du får betala 25% moms på varor från USA, sen kan du åka på en importdeklarationsavgift. Du kan räkna ut kostnaden här.

http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden.4....

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Du får betala 25% moms på varor från USA, sen kan du åka på en importdeklarationsavgift. Du kan räkna ut kostnaden här.

http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden.4....

Men det finns alltid en chans att jag kommer undan ellerhur?

Tänkte fråga också, spelar det någon roll om dem skickar det som en Gift?
För det går ńog att ordna om jag vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulzori:

Men det finns alltid en chans att jag kommer undan ellerhur?

Tänkte fråga också, spelar det någon roll om dem skickar det som en Gift?
För det går ńog att ordna om jag vill det.

Ja chansen finns att du kommer undan, kommer inte ihåg helt hur det var så det jag säger nu kan vara fel. Men jag har för mig att dom behöver skriva ner värdet riktigt lågt också tror det var sub 10$, men OM varan då skadas eller försvinner så får du ingen ersättning har jag för mig. Vet att affärer som exporterar inte längre skriver gåva och skriver ner värdet, men har du någon som bor där så är den biten lugn.

Var så himla länge sedan jag importerade från USA (Hade en syster som bodde där och skickade som gåva värt 5$ typ), jag hade aldrig några problem med saker som gick åt skogen och behövde aldrig betala moms eller något annat.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.