Permalänk
Medlem

Möjligt då det samlas tusentals människor på samma plats, men tror inte just DH blir ett eventuellt mål, de kommer förmodligen sikta in sig på t.ex centralen i stockholm eller julhandeln i en storstad om de vill utföra terrordåd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Folk är av naturliga skäl rädda att flyktingströmmen som sker kan dra med sig potentiella ISIS-medlemmar.

Fast det där är ju ändå bra korkat.. Flyktingarna flyr ju från IS. Sedan i och med nu rådanda situation så har ju flertalet länder stängt gränserna eller har hårda gränskontroller, så att låtsas vara flykting om man i själva verket är terrorist är nog det mest korkade man kan göra i det läget. Att folk kopplar ihop flyktingar och terrorism är bara en ursäkt för att få utöva lite hemtrevlig vardagsrasism.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast det där är ju ändå bra korkat.. Flyktingarna flyr ju från IS. Sedan i och med nu rådanda situation så har ju flertalet länder stängt gränserna eller har hårda gränskontroller, så att låtsas vara flykting om man i själva verket är terrorist är nog det mest korkade man kan göra i det läget. Att folk kopplar ihop flyktingar och terrorism är bara en ursäkt för att få utöva lite hemtrevlig vardagsrasism.

Fast det har ju redan nyligen kommit larm om att det finns ISIS-medlemmar på ett par asylboende runtom i sverige. Så grattis, vem är korkad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förmodligen precis som det kom fram gällande dådet i Frankrike så är nog radikaliserade människor på hemmaplan en långt större risk, en stor del av terroristerna där hade franskt medborgarskap.

Permalänk

Med tanke på alla som skrek alluah ackbar förra året är det nog bäst du stannar hemma..

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Troligare är väl att dom kör dit med en ANFObomb i en skåpbil och ställer utanför, jämför med oslobomben eller oklahomabomben.

Om man tror att en plastskärm eller en plåtlåda gör dig säker, eller att dh crew, ordningsvakter eller ens ett par poliser skulle vara till större nytta vid ett organiserat dåd, ja, då får du tänka om direkt.

Det största och bästa skyddet vi har är SÄPO och FRA som kan ta dom i planeringsstadiet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ger snart upp...

När du läser mitt inlägg får du ut att jag tror en skärm skyddar mig mot en skåpbil fullproppad med sprängmedel? Är det vad jag skrev?

Med tanke på hur Elmia ser ut verkar inte din skåpbilsplan så särkskilt bra heller, var skall du ställa den?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Fast det har ju redan nyligen kommit larm om att det finns ISIS-medlemmar på ett par asylboende runtom i sverige. Så grattis, vem är korkad?

Det har även brunnit ner ett antal flyktingboenden/planerade flyktingboenden, och det finns det dessutom trovärdiga uppgifter på som har figurerat utanför avpixlat och fria tider. Med logiken att vi ska vara försiktiga med vilka vi tar in "för att IS", så ska vi också vara försktiga med vilka vi säljer bensin och tändstickor till, för den händer ju uppenbarligen att folk använder dem till att elda flyktingboenden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur vet man ifall någon är en ISIS medlem? De är inte så att ISIS har en databas med namn och personnummer som sedan har råkat komma i fel händer(rätt händer om man tänker på oss).

Majoriteten av flyktingarna är av högre medelklass och dessa brukar oftast räknas som de mer normalbegåvade(om man ser hur vårt samhälle fungerar).

Visst kan de finnas personer som kan ha kommit hit med illa uppsåt men de e en större risk att de finns personer som redan bor här som vet hur saker och ting fungerar som kan på ett effektivare sätt göra mer skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Varför har dom inte sprängt DH innan om det nu skulle vara ett attraktivt mål?

Med den logiken finns det ju inga attraktiva mål iofs, ingenting attackeras ju innan det attackeras.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Det är snarare så att IS har ett intresse av att få folk att tro att flyktingströmmarna är ett stort säkerhetshot. Motsättningar mellan muslimer och andra grupper är deras mål för det är där de kan rekrytera.

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen normalbegåvad människa som likställer ISIS med muslimer.

13% av Sveriges befolkning Nä nu var jag lite hård, men det visst finns det en hel del folk som gör det tyvärr. Kommer från början från en mindre ort, där så trodde de flesta att om man var muslim så hade man fallenhet för terrorism.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Vågar man köra bil med tanke på alla trafikolyckor?
Vågar man äta på med alla som sätter mat i halsen i åtanke? Eller alla matförgiftningsfall som förekommer?
Vågar man bada efter en öl med tanke på alla drunkningstillbud? För att inte tala om HAJAR
Vågar man äta med tanke på hur stor risk det är för att just DET livsmedlet jag sitter och inmundigar ska visa sig öka risken för cancer i framtiden?

Alla dessa frågor innebär betydligt större faktisk risk för problem än sannolikheten att du råkar ut för ett terrorattentat!

Det är rätt dålig jämförelse med ett terroristattentat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl upp till var och en att definiera, men dömer man muslimer i allmänhet efter hur Daesh agerar så måste man också döma kristna i allmänhet efter t. ex hur Breivik eller Jim David Adkisson agerat.

Nej, det måste man inte. Jag tror att alla är överrens om att det IS gör är bortom förjävligt, att de måste stoppas med alla tillgängliga medel och att vi aldrig kommer att acceptera dess religiösa åskådning.

Till skillnad från Breivik och Adkisson finner IS stöd i sina heliga texter för deras handlingar. Du skall icke mörda är rätt tydligt, även om undantag finns (krig, avrättning efter att man blivit dömd för brott och självförsvar). Inget av ovanstående gällde för Breivik eller Adkisson - de finner inget stöd i sin religion.

IS har inte det problemet. De finner stöd för sina handlinar i sina heliga böcker. Det är där det skiljer sig åt. IS tolkning av Islam är fruktansvärd, men den är inte orimlig.

Av den anledningen behöver man inte - och ska inte - bortförklara IS och våldsam, fundamentalistiska islamism genom att likställa med Breivik.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Kan ju hända IsIs är lite lack nu på "nerdar", då Annon stängt ner 5000 av deras twitterkonton, vem vet hur de resonerar...

Skämt åsido, klart man inte skall gå ur sin väg, men samtidigt vara uppmärksam och vaksam. Jag är benägen att hålla med till viss del, men att just DH skulle kunna vara ett mål, känns inte rimligt. men vad som är rimligt idag är ju inte som förut

DS

Helt fel, anon har inte gjort ett skit.
De enda de har gjort är att rapporterat konton från läckta datasbasdumpar som de tror har haft kopplingar till IS.
Gäller även ett antal webbsidor som har varit på arabiska.

Problemet är dock att en stor del av dessa sidor inte har några som helst kopplingar till IS så i dagsläget så är det nog inte bara IS som är lacka på "anon".

Lite mer info om allt:
http://jesterscourt.cc/2015/11/17/public-service-announcement...

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Nu är väl inte jag någon expert på terror och kriminologi. Men jag har svårt att tro att huvudmålet för dessa terrorister är att kämpa och ta sig till Sverige för att åka till ett LAN och spränga sig.
Majoriteten av deltagarna är under 18 år och vad jag kan tänka mig totalt ointressanta för en terrorist att döda.
Skulle nog varit mer orolig om jag uttalat mig kritiskt i media mot terroristerna, var politiskt aktiv och andra saker som väcker intresse hos en terrorist.

Vi får ju inte glömma att terrorister i 9 fall av 10 har ett syfte/mening med sin handling. Att spränga i Frankrike hade sin anledning. Men att åka till DH och göra samma sak, har väldigt svårt att se hur dom skulle motivera till varför dom skulle göra det.

Så DH är ett ointressant mål? Hur kan då en klubb vara ett intressant mål? Människor har kul och gör något som de gillar på båda ställena. Det är dessutom avsevärt mycket mer folk på DH.

Vad var syftet med 9/11? Vad var syftet med Frankrike? Vad är syftet om inte att skada och förstöra?
Hur motiverar man det?

Varför skulle de inte attackera Sverige? Vi har bistånd till Frankrike nu efter attacken där, vi exporterar vapen till andra länder.

Är inte heller någon expert eller dylikt, tror däremot inte att Sverige är någon "safe haven" där inget kommer att hända.
Säpo har ju bekräftat att det är IS medlemmar i flyktingströmmen som kommit hit, så de finns i landet.

Permalänk
Medlem

Själv ska man till Summerburst i Göteborg, känns ju om något som ett ganska attraktivt mål

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är rätt dålig jämförelse med ett terroristattentat.

Det är dock betydligt rimligare farhågor för ett lan än ett terrorattentat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

13% av Sveriges befolkning Nä nu var jag lite hård, men det visst finns det en hel del folk som gör det tyvärr. Kommer från början från en mindre ort, där så trodde de flesta att om man var muslim så hade man fallenhet för terrorism.

Precis! Många ser muslimer och terrorism på samma sätt som alkoholism i någons gener - att risken finns att man faller dit. Dock tråkigt läge alla länder ligger i nu, och absolut skulle DH kunna vara en måltavla (precis som många andra ställen), men jag skulle inte stanna hemma för det. Absolut ska man ha respekt för den situation som finns, men man ska inte behöva gå och vara rädd. Som redan nämnt är ju svenska beredskapen i full gång och säkerheten på DH kommer nog att ökas, skulle jag tro!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Jag älskar hur folk här sitter och yttrar sig om hur lätt det är att ignorera rädsla för ens liv.

TS: Gör det du känner bäst för. Om du får ångest av rädslan så finns ju oxascand för det, på recept. Så kan du förmodligen avnjuta DH utan bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej, det måste man inte. Jag tror att alla är överrens om att det IS gör är bortom förjävligt, att de måste stoppas med alla tillgängliga medel och att vi aldrig kommer att acceptera dess religiösa åskådning.

Till skillnad från Breivik och Adkisson finner IS stöd i sina heliga texter för deras handlingar. Du skall icke mörda är rätt tydligt, även om undantag finns (krig, avrättning efter att man blivit dömd för brott och självförsvar). Inget av ovanstående gällde för Breivik eller Adkisson - de finner inget stöd i sin religion.

IS har inte det problemet. De finner stöd för sina handlinar i sina heliga böcker. Det är där det skiljer sig åt. IS tolkning av Islam är fruktansvärd, men den är inte orimlig.

Av den anledningen behöver man inte - och ska inte - bortförklara IS och våldsam, fundamentalistiska islamism genom att likställa med Breivik.

Grejen är att oavsett vad så finns det ingen konsekvent tolkning av någon av de stora religionerna idag. IS hämtar stöd för sina handlingar i koranen på samma sätt som Breivik gör det i bibeln, därför ser jag inga problem med att likställa. Kristendomen är inte en våldsam religion per definition, och inte Islam heller. Korstågen och inkvisitionen använde för den delen också bibeln och guds ord som rättfärdigande för sina förehavanden.

Men åter till IS.. Om de nu hävdar att de hämtar stöd för sina handlingar i Koranen så har de missat att läsa bland annat det här:

"Och döda inte er själva. Gud är förvisso barmhärtig mot er.
Men den som gör så av hat och orättvisa ska vi steka i Elden. 4.29

Offra era ägodelar på Guds väg men störta er inte självmant i fördärvet 2.195

Men den som uppsåtligen dödar en troende, hans lön blir helvetet att vara i för alltid ty Gud blir vred på honom och förbannar honom och bereder för honom ett fasansfullt straff. 4.93"

Militanta Salafister är lika mycket representaten för islam som Breivik är för Kristendomen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Enligt nyheterna så arbetar polisen i Frankrike/Europa på att någon/några av dom dödade/misstänkta kommit in i Europa som "flykting". Stod något om att polis undersökte om nån av hade "asylstatus" i Grekland. Vet inte mer än så, vet inte om det framkommit någon slutsats heller, men helt taget ur luften är det nog inte.

Det är väl snarare perfekt än korkat att ta sig in i länder/unioner som flykting då den enligt mig korkade Asylrätten tillåter gränspassage utan id/pass.

Så nä det är inte någon vardagsrasism. Snarare sunt bonnförnuft att börja fundera på att veta vem/vilka som kommer in i landet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Henrik-W:

Erkänner utan omsvep att jag inte kan mycket om sprängämnen. Jag tänkte mig att det är en terrorist med bombväst proppad med splitter som dom brukar använda i sådana här sammanhang. I min föreställning fastnar det mesta splittret i det första det träffar (kroppar, datorchassin, skärmar, DH-hyllor, Euro-pallar). Det kanske är mer sannolikt att dom gör en "riktig" bomb förklädd till en dator och bär in, vad vet jag.

Jag tror ändå att en bomb som rensar hela D-hallen på Elmia måste vara rätt stor eller? Det är ju ändå nästan 9000m2 och 18m takhöjd. Dessutom behöver dom ju en sådan bomb till varje hall. Mycket jobb för ett mål som ligger i ett land som inte har stridande förband mot IS.

Varför lade vi ner värnplikten? Den var bra på många sätt, man växte som människa (inte på längden), lärde sig samarbeta, lösa problem, krishantering, "lära sig skjuta och träffa kamrater" (det sista är en verklig reklamslogan för hemvärnet) och spränga eller åtminstone få en större förståelse för det.

Videon visar en självmordsbombare i Ryssland. Stor byggnad med bra volym. Skulle tro 10-15 kg laddning, max 20. Det finns en gräns för hur stor en självmordsladdning som du har på dig rimligen kan vara. Observera ytterdörrarna och de döda utanför byggnaden.

https://www.youtube.com/watch?v=rlADJ4PI8_I

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Enligt nyheterna så arbetar polisen i Frankrike/Europa på att någon/några av dom dödade/misstänkta kommit in i Europa som "flykting". Stod något om att polis undersökte om nån av hade "asylstatus" i Grekland. Vet inte mer än så, vet inte om det framkommit någon slutsats heller, men helt taget ur luften är det nog inte.

Det är väl snarare perfekt än korkat att ta sig in i länder/unioner som flykting då den enligt mig korkade Asylrätten tillåter gränspassage utan id/pass.

Så nä det är inte någon vardagsrasism. Snarare sunt bonnförnuft att börja fundera på att veta vem/vilka som kommer in i landet.

Det är egentligen en annan diskussion, men det är orimligt att avkräva ID-handlingar från sågon som flyr från krig. Ofta är ju situationen sådan att staten inte har en fungerande uppsättning myndigheter och helt enkelt inte har möjlighet att utfärda pass åt folk, är det dessutom staten som sådan man flyr från så är de nog så lagom pigga på att ge en ID-handlingar.. "Oj shit mitt hus har blivit sönderbombat.. Bäst jag sätter upp mig på en kölista så att jag kan fixa pass innan jag drar" är nog för den delen inte det första man tänker på i det läget. Gränskontroller är dyrt och ineffektivt, och vår statsbudget är ju redan hårt ansträngd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel, jag vet inte vad som hände och kan omöjligt veta vad som hände. Men när jag tittar på olika bevis för vad och hur förloppen var, allting kring, och inte minst vilka som tjänade mest, varför de tjänade och hur mycket de tjänade på incidenten (att följa pengarna brukar vara effektivt för att hitta beslutsvägar).

Om du inte okritiskt kollat på sutiationen tidigare från alla vinklar uppmanar jag dig att göra det, det är väldigt lärorikt. Det anser jag att vara rationell, logiskt och utan bias följa logiken istället för att acceptera vad någon med ett egenintresse berättar för dig, därför ser jag mig som en rationell människa, är du?

Men det där är ju helt feltänkt.
Du drar ju inte en slutsats baserad på dålig evidens. Har du inte tillräckligt med kött på benen så bör du helt enkelt undvika att dra några slutsatser alls; förutom slutsatsen att du saknar en konkret slutsats.

Ibland händer saker som inte har en större koppling. Kanske en helt spontan händelse som plötsligt ger en av de inblandade parterna en stor fördel på något sätt. Jag får känslan av att du inte är helt intellektuellt ärlig i ditt resonemang.

Följer vi logiken i t.ex. svensk immigrationspolitik så har vissa personer ett investerat intresse i att flyktingströmmarna bibehålls. Så följer vi pengarna så lobbar Bert Karlsson för att konflikten i Syrien fortsätter, eller?

Skrivet av ehallq:

En person som följer sin tro (koranen?) och visar respekt mot andra människor och deras religoner.
Dvs precis som en kristen eller jude, men man byter bara ut boken

Fel. Det finns ingenting med religiositet som kräver medmänsklighet eller respekt, ännu mindre mot andras religioner.
Blanda inte ihop en praxis bland västerländsk sekulariserad religiositet för vad religion faktiskt är.

Själv tycker jag det är oerhört märkligt att människor kan använda titeln av en religion utan att faktiskt alls begripa den tillhörande religiösa skripten. Man brukar ju, i diskussioner med kristna, tala om att det bästa sättet att bli ateist är att läsa bibeln. Det ligger en hel del i det, då den västerländska kristendomen sedan den franska revolutionen krävts möta ett allt mer sekulärt samhälle och måste möta publiken med ett påtvingat smil och snälla ord.

Skrivet av ehallq:

13% av Sveriges befolkning röstar på Sverigedemokraterna. Men deras motiv eller samhällsuppfattning är fortfarande okänt. Jag känner många som röster på SD som protest mot resten av riksdagens handfallenhet.

Tittar man på hur immigrationspolitiken i Sverige ser ut och hur den fungerar så kan man säkert se en koppling mellan islamisk tro och högre fallenhet till att attraheras till extrema organisationer. Men detta bör rimligtvis ses som ett socialt samhällsproblem hellre än en direkt religiös koppling; även om religionen används som en förstärkare för att rättfärdiga våld och kall till aktion.

Skrivet av vikingone:

Varför lade vi ner värnplikten? Den var bra på många sätt, man växte som människa (inte på längden), lärde sig samarbeta, lösa problem, krishantering, "lära sig skjuta och träffa kamrater" (det sista är en verklig reklamslogan för hemvärnet) och spränga eller åtminstone få en större förståelse för det.

Att romantisera värnplikten är inget vidare. Värnplikten har ingen funktion utöver när ett land stor inför högre beredskap för krig.
Att slänga ut 18-åringar som knappt blivit klara med gymnasiet att lära sig att kriga känns som något kommunistländerna kan pyssla med, det är deras nisch.

Jag kan förstå delar av argumentationen för värnplikten som någon sorts samhällstjänst för att göra "män" av pojkar. Men det ligger inte i tiden. Ska man envisas med att ha någon sorts samhällstjänst för alla nyblivna vuxna så finns det mycket vettigare saker att lägga tiden på än att förbereda folk för att dö och döda för en bit mark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Med den logiken finns det ju inga attraktiva mål iofs, ingenting attackeras ju innan det attackeras.

Jag menar att alla börjar tro att allt ska sprängas, bara för att det är någon slags jihad-hysteri som råder.

Åk inte dit, gå inte där, kan man gå hit, kan man göra det och så vidare.

Jämför man DH med Paris så kan man nog rätt enkelt gissa vilket som skulle vara mest attraktivt för ISIS att spränga sönder.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag anser det INTE som orimligt. Men det är en helt annan diskussion.

Ontopic: Jag kan nog se att TS och fler funderar på om risken att besöka DH.
Det är väl i min tanke rimligt att för någon som vill skapa terror kan DH vara ett mål eftersom det är just terror dom vill uppnå och DH kan ju i en form av folksamling, likaväl som man spränger en nattklubb, varuhus, idrottsarena.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är egentligen en annan diskussion, men det är orimligt att avkräva ID-handlingar från sågon som flyr från krig. Ofta är ju situationen sådan att staten inte har en fungerande uppsättning myndigheter och helt enkelt inte har möjlighet att utfärda pass åt folk, är det dessutom staten som sådan man flyr från så är de nog så lagom pigga på att ge en ID-handlingar.. "Oj shit mitt hus har blivit sönderbombat.. Bäst jag sätter upp mig på en kölista så att jag kan fixa pass innan jag drar" är nog för den delen inte det första man tänker på i det läget. Gränskontroller är dyrt och ineffektivt, och vår statsbudget är ju redan hårt ansträngd.

Japp men sina mobiler fick dom med iallafall kommentar kommer snart

Fast mobilen bär man ju med sig hela tiden..Pass har man hemma i sin byrålådan svarar jag då

Då tystnar det snabbt

Till TS
Jag lever som vanligt och låter mig ej skrämmas.Man kan dö på massa sätt varje dag men inte tänker man på det hela tiden.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Det farligaste med att åka till DH är resan dit. Förra året dog 275 personer i trafiken. Bara i Oktober i år dog 26 personer.
Om du ha möjlighet så res med tåg/flyg som är mycket säkrare än bil/buss.

Det är inte korkat att vara rädd men viktigt att man använder sin rädsla till rätt saker.
Att vara rädd för terrordåd oavsätt om det är Islamister i Paris eller Nazister i trollhättan är kanske inte så konstigt med medias rapporter. Statestiken säger dock att vi med största sannolikhet kommer dö av andra orsaker.

Tänk om folk skulle vara lika rädda för Trafiken och Rökningen som skördar så oerhört många fler liv var år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Japp men sina mobiler fick dom med iallafall kommentar kommer snart

Fast mobilen bär man ju med sig hela tiden..Pass har man hemma i sin byrålådan svarar jag då

Då tystnar det snabbt

Med tanke på att de flesta som kommer hit har det rätt gott ställt och är högutbildade så hade det väl varit konstigt om de inte hade mobiler. Men så är det väl.. Finns folk som tror att det är någon slags lyx att ha mobil 2015. Jösses.

Sen Ja... Mobil kan du väl köpa var som helst, och som du säger så har man den på sig jämt. Pass kan man skaffa på bestämda platser, och det är en krånglig process, och inte alltid möjlig om det är regimen i sig man flyr från. Men det är ju såklart tryggade för oss om de har pass så vi kan kolla att de inte är terrorister. Det borde de ha tänkt på innan deras land gick åt helvete.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Fel. Det finns ingenting med religiositet som kräver medmänsklighet eller respekt, ännu mindre mot andras religioner.
Blanda inte ihop en praxis bland västerländsk sekulariserad religiositet för vad religion faktiskt är.

Själv tycker jag det är oerhört märkligt att människor kan använda titeln av en religion utan att faktiskt alls begripa den tillhörande religiösa skripten. Man brukar ju, i diskussioner med kristna, tala om att det bästa sättet att bli ateist är att läsa bibeln. Det ligger en hel del i det, då den västerländska kristendomen sedan den franska revolutionen krävts möta ett allt mer sekulärt samhälle och måste möta publiken med ett påtvingat smil och snälla ord.

Det finns i texterna om att man ska visa medmänsklighet.

Sen har jag svårt att se att någon idag begriper den religiösa texten, alla tolkar den olika, vissa struntar i delar som dom inte tycker passar en mm.

Skrivet av Mr.Borka:

13% av Sveriges befolkning röstar på Sverigedemokraterna. Men deras motiv eller samhällsuppfattning är fortfarande okänt. Jag känner många som röster på SD som protest mot resten av riksdagens handfallenhet.

13% var ett skämt...

Skrivet av Mr.Borka:

Tittar man på hur immigrationspolitiken i Sverige ser ut och hur den fungerar så kan man säkert se en koppling mellan islamisk tro och högre fallenhet till att attraheras till extrema organisationer. Men detta bör rimligtvis ses som ett socialt samhällsproblem hellre än en direkt religiös koppling; även om religionen används som en förstärkare för att rättfärdiga våld och kall till aktion.

Det SKA ses som ett socialt samhällsproblem och inte alls som religiös koppling. Religonen används, som du säger, som en förstärkare för att rättfärdiga våld, men våldet i sig har inget att göra med religon

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L