Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Bra för då tänker du ju inte alls som en terrorist så att lita på din egna logik kring vilka mål som är mest intressanta är lönlöst.

Nu hade du otur när du tänkte. Det optimalaste för en terrorist är att skrämmas. Att angripa symboler, regering, ekonomi, framtiden för landet. Barn och ungdomar är landets framtid så ja, DH är verkligen ett optimalt mål för terrorister. Skapar MASSOR hat , avsky, rubriker och skräck.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig vågat åka till DH, ringer bara ring pizza nu för tiden och mathem när jag behöver mjölk. Bor en halvtimme från Stockholm city så man är ju orolig. Sannolikheten att det kommer stå en terrorist nere vid Ica här, förklädd till en tiggare är rätt stor enligt mina egna teorier.

Permalänk
Avstängd

Självklart kan det hända. Stort event där väldigt mycket människor samlas. Och DH är väl nästan kultur i detta landet, å andra sidan kan du ju lika gärna bli påkörd av en lastbil om en kvart.

Att helt slå bort att det aldrig skulle kunna hända är korkat.

Permalänk

Om det här vet jag en hel del.
Tror man att datorlådor/skärmar är något skydd för en 7,62 kula eller en skaplig bomb (väldigt mycket utrustning ska in i hallen och hur noga söks den igenom?) bör man läsa på lite om vapenverkan och sprängämnen. Terrorister vill skapa rädsla, IS är speciella då de är en undergångssekt-typ. Man vill få uppmärksamhet och ett bra sätt är att slå till mot yngre individer, då hackerattacker har skett mot IS är det inte så långsökt att se en hotbild MEN var jag terrorledare skulle jag nog prioritera andra mål.

Vad kan DU göra? Inte så mycket, sunt förnuft, säg till om du ser något konstigt men var inte paranoid. Framför allt, ha koll på nödutgångarna men det har du väl alltid, eller?

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Om du tycker det är obehagligt så stanna hemma, det är bara du själv som kan avgöra.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Åk dit, ha kul. Till 99.9% så kommer inget hända.
Sverige är inte osäkrare nu än för en vecka sedan, snarare tvärtom då alla myndigheter/polisen är mer vaksamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nu hade du otur när du tänkte. Det optimalaste för en terrorist är att skrämmas. Att angripa symboler, regering, ekonomi, framtiden för landet. Barn och ungdomar är landets framtid så ja, DH är verkligen ett optimalt mål för terrorister. Skapar MASSOR hat , avsky, rubriker och skräck.

Men vad kul att du anser att du är bättre på att välja ut mål för attacker än terroristerna själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

vågar man åka till DH nu när dessa skjutningar osv kommit till europa?

Ja, det vågar man. Om man låter terrordåd påverka ens beteendemönster minsta lilla så har man lämnat walk-over till terroristerna. Att vi ska vara rädda och inte våga leva våra liv som vanligt är precis målet för dem, så man ska inte spela dem i händerna på det sättet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äsch, jag tror inte någon behöver vara så orolig. Är du så tryckande orolig för ett attentat så bör du kontakta arrangören med din oro så de i sin tur kan kontakta polisen för att eventuellt få ökad bevakning under tillställningen. Hotbilden mot Sverige skall vi inte heller överdriva. Det finns ingenting med Dreamhack som event som lockar till attentat värre än någon större tillställning i övriga landet.

Skrivet av Mimematis:

Men vad kul att du anser att du är bättre på att välja ut mål för attacker än terroristerna själva.

Nu läste du allt in för mycket i hans text.
Hela upplägget med terrorism som koncept är ju att skapa terror; oro eller rädsla. Då slår man ju på folk när de är svaga.
Det finns ju en anledning till varför dessa löjliga människor går på civila och inte springer in och försöker mucka gräl med militären.

Skrivet av Ozzed:

Ja, det vågar man. Om man låter terrordåd påverka ens beteendemönster minsta lilla så har man lämnat walk-over till terroristerna. Att vi ska vara rädda och inte våga leva våra liv som vanligt är precis målet för dem, så man ska inte spela dem i händerna på det sättet.

Ja, helt rätt.

Skrivet av Queros:

Jag hade aldrig vågat åka till DH, ringer bara ring pizza nu för tiden och mathem när jag behöver mjölk. Bor en halvtimme från Stockholm city så man är ju orolig. Sannolikheten att det kommer stå en terrorist nere vid Ica här, förklädd till en tiggare är rätt stor enligt mina egna teorier.

Jag hoppas du skriver i sarkastisk ton. Men om det du beskriver är dina riktiga känslor så är det ju bland det löjligaste jag läst på länge. Snacka om att vika sig baklänges för rädslans skull.

Sedan, varför skulle en terrorist förklä sig till en tiggare? Upplägget är ju helt knäppt.

Permalänk
Medlem

Tror inte DH kommer att bli ett mål, däremot tror jag julhandeln dagarna för jul i storstäderna kan bli det, massvis med folk och alla firar jul som inte uppskattas av dessa fanatiska muslimer så klart.

Man ska ju inte gå runt och vara rädd för allt, så kan man inte leva. Men att undvika de allra troligaste målen om det är möjligt tycker jag inte är en dålig idé.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

För att få lite perspektiv på det så dör ca 0.3 personer i trafiken per dag i Sverige. Kollar man på terrorattacker i Europa så har de dött ca 400 sedan 2000, vilket grovt ger 0.5 personer per år för en befolkning som Sverige. Att åka bil dit är antagligen en mycket större risk än någon attack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Det finns ju några saker som gör DH till ett svårt mål:
1, Du måste registrera dig med namn för att köpa biljett. Köper du den på plats i kassan måste du dessutom visa ditt ansikte.
2, Det finns mängder med Crew och vakter plus ibland poliser där inne.
3, Vid datorplatserna är det svårt att skada många människor samtidigt eftersom alla sitter skyddade av skärmar och datorlådor, du skulle antagligen bara döda/skada dom som sitter i den raden du går in i.
4, Det ligger i Jönköping, svagt symbolvärde i jämförelse med London, Paris, Berlin och till och med Stockholm.

Kan tänka mig att inpasseringspersonalen har order att vara extra vaksamma i år också. jag känner mig trygg med att åka dit med mina barn i år i alla fall.

Du har antagligen inte sett vad en explosion åstadkommer.
En sprängladdning rensar större delen av lokalen.

Permalänk
Medlem

Varför har dom inte sprängt DH innan om det nu skulle vara ett attraktivt mål?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av NidoKing:

Självklart vill jag inte skrämma upp någon men det handlar inte alltid om hämnd, det handlar om att göra så stor skada som möjligt.... typ 9/11.

Man behöver inte alls vara "ointressant" för att man är ungdom, snarare ett mer avskyvärt brott.

Bra poäng, men rät tosäker på 9/11 referensen, efter att neutralt utan konspirationsfoliehatt försökt se så mycket bevismaterial och argument som möjligt är jag extremt skeptisk till att det var en yttre attack utan snarare en internt arrangerad attack. Av många anledningar, men framför allt för pengar. Uppmanar alla till att neutralt kolla i ämnet 9/11 och bygga en egen åsikt utöver vad Fox News har levererat till oss.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Bra poäng, men rät tosäker på 9/11 referensen, efter att neutralt utan konspirationsfoliehatt försökt se så mycket bevismaterial och argument som möjligt är jag extremt skeptisk till att det var en yttre attack utan snarare en internt arrangerad attack. Av många anledningar, men framför allt för pengar. Uppmanar alla till att neutralt kolla i ämnet 9/11 och bygga en egen åsikt utöver vad Fox News har levererat till oss.

Du menar utöver vad alla rationella människor levererar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du har antagligen inte sett vad en explosion åstadkommer.
En sprängladdning rensar större delen av lokalen.

Erkänner utan omsvep att jag inte kan mycket om sprängämnen. Jag tänkte mig att det är en terrorist med bombväst proppad med splitter som dom brukar använda i sådana här sammanhang. I min föreställning fastnar det mesta splittret i det första det träffar (kroppar, datorchassin, skärmar, DH-hyllor, Euro-pallar). Det kanske är mer sannolikt att dom gör en "riktig" bomb förklädd till en dator och bär in, vad vet jag.

Jag tror ändå att en bomb som rensar hela D-hallen på Elmia måste vara rätt stor eller? Det är ju ändå nästan 9000m2 och 18m takhöjd. Dessutom behöver dom ju en sådan bomb till varje hall. Mycket jobb för ett mål som ligger i ett land som inte har stridande förband mot IS.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

att offra mitt liv för en datorfestival
Skickades från m.sweclockers.com

Färggrant ordval...tror du menar: att öka risken för att bli utsatt för en terrorhandling.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Nu hade du otur när du tänkte. Det optimalaste för en terrorist är att skrämmas. Att angripa symboler, regering, ekonomi, framtiden för landet. Barn och ungdomar är landets framtid så ja, DH är verkligen ett optimalt mål för terrorister. Skapar MASSOR hat , avsky, rubriker och skräck.

Barn och ungdomar är även ISIS framtid, så nej, platser där många av dessa befinner sig är inte nödvändigtvis ett optimalt mål. Alla kan googla fram definitionen av terrorism, men bara för det kan en inte förenkla en terrororganisations strategier till vad som, rent potentiellt ur ett subjektivt perspektiv, skulle kunna förorsaka största mängden rädsla, hur man nu kvantifierar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikingone:

Tror man att datorlådor/skärmar är något skydd för en 7,62 kula eller en skaplig bomb (väldigt mycket utrustning ska in i hallen och hur noga söks den igenom?) bör man läsa på lite om vapenverkan och sprängämnen.

Beror på vad man har för chassi
#11667861

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Ni som säger att ISIS skulle se oss "vanliga" som helt ointressanta och rikta målet mot politiker har fel. Just i ISIS fallet är deras mål att skapa skräck och ge sig på oskyldiga så att man börjar frukta "muslimer" (ISIS är INTE riktiga muslimer). Sen börjar länder stänga gränser och skapar "vi och dom" i fruktan om att alla muslimer är som ISIS. När vi kommit så långt så har ISIS vunnit, det är deras mål att skapa just "vi och dom"

Vad är definitionen av en riktig muslim?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Erkänner utan omsvep att jag inte kan mycket om sprängämnen. Jag tänkte mig att det är en terrorist med bombväst proppad med splitter som dom brukar använda i sådana här sammanhang. I min föreställning fastnar det mesta splittret i det första det träffar (kroppar, datorchassin, skärmar, DH-hyllor, Euro-pallar). Det kanske är mer sannolikt att dom gör en "riktig" bomb förklädd till en dator och bär in, vad vet jag.

Jag tror ändå att en bomb som rensar hela D-hallen på Elmia måste vara rätt stor eller? Det är ju ändå nästan 9000m2 och 18m takhöjd. Dessutom behöver dom ju en sådan bomb till varje hall. Mycket jobb för ett mål som ligger i ett land som inte har stridande förband mot IS.

Troligare är väl att dom kör dit med en ANFObomb i en skåpbil och ställer utanför, jämför med oslobomben eller oklahomabomben.

Om man tror att en plastskärm eller en plåtlåda gör dig säker, eller att dh crew, ordningsvakter eller ens ett par poliser skulle vara till större nytta vid ett organiserat dåd, ja, då får du tänka om direkt.

Det största och bästa skyddet vi har är SÄPO och FRA som kan ta dom i planeringsstadiet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av keyser:

Du menar utöver vad alla rationella människor levererar?

Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel, jag vet inte vad som hände och kan omöjligt veta vad som hände. Men när jag tittar på olika bevis för vad och hur förloppen var, allting kring, och inte minst vilka som tjänade mest, varför de tjänade och hur mycket de tjänade på incidenten (att följa pengarna brukar vara effektivt för att hitta beslutsvägar).

Om du inte okritiskt kollat på sutiationen tidigare från alla vinklar uppmanar jag dig att göra det, det är väldigt lärorikt. Det anser jag att vara rationell, logiskt och utan bias följa logiken istället för att acceptera vad någon med ett egenintresse berättar för dig, därför ser jag mig som en rationell människa, är du?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vad är definitionen av en riktig muslim?

Det är väl upp till var och en att definiera, men dömer man muslimer i allmänhet efter hur Daesh agerar så måste man också döma kristna i allmänhet efter t. ex hur Breivik eller Jim David Adkisson agerat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det lär ju vara sprängfyllt med nördar där i vilket fall som helst.

Hurr durr.

Permalänk
Medlem

Åk inte dit, tänk om IS tar fel på DH och anonymous.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vad är definitionen av en riktig muslim?

En person som följer sin tro (koranen?) och visar respekt mot andra människor och deras religoner.
Dvs precis som en kristen eller jude, men man byter bara ut boken

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Vad är definitionen av en riktig muslim?

Finns inga riktiga eller falska muslimer. Är du troende och följer islam så är du muslim vare sig du är medlem i ISIS eller ej.

Den som säger "ingen riktig muslim hade gjort så!" begår en no true scotsman fallacy och är kort sagt en idiot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Finns inga riktiga eller falska muslimer. Är du troende och följer islam så är du muslim vare sig du är medlem i ISIS eller ej.

Den som säger "ingen riktig muslim hade gjort så!" begår en no scotsman fallacy och är kort sagt en idiot.

Poängen är att man inte ska blanda ihop ISIS och muslimer. ISIS vill få oss att tro att de slåss för muslimerna och islam, men så är inte fallet.

Jag uttryckte mig lite fel, men poängen är att ISIS inte slåss för muslimer, det slåss mot muslimer. De förstör för muslimerna och får oss västlänningar att tro att muslimer har något med ISIS att göra

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehallq:

Poängen är att man inte ska blanda ihop ISIS och muslimer. ISIS vill få oss att tro att de slåss för muslimerna och islam, men så är inte fallet.

Jag uttryckte mig lite fel, men poängen är att ISIS inte slåss för muslimer, det slåss mot muslimer. De förstör för muslimerna och får oss västlänningar att tro att muslimer har något med ISIS att göra

Det är nog ingen normalbegåvad människa som likställer ISIS med muslimer. Däremot har vi haft (har fortfarande?) ISIS-medlemmar i sverige som lämnat sverige för att slåss för ISIS i syrien och som sedan kommit tillbaka. Vad som sedan hände med dessa har jag ingen aning om.

Folk är av naturliga skäl rädda att flyktingströmmen som sker kan dra med sig potentiella ISIS-medlemmar.

Permalänk
Medlem

Vågar man köra bil med tanke på alla trafikolyckor?
Vågar man äta på med alla som sätter mat i halsen i åtanke? Eller alla matförgiftningsfall som förekommer?
Vågar man bada efter en öl med tanke på alla drunkningstillbud? För att inte tala om HAJAR
Vågar man äta med tanke på hur stor risk det är för att just DET livsmedlet jag sitter och inmundigar ska visa sig öka risken för cancer i framtiden?

Alla dessa frågor innebär betydligt större faktisk risk för problem än sannolikheten att du råkar ut för ett terrorattentat!