Gå ifrån iphone, till vilken?

Permalänk

Gå ifrån iphone, till vilken?

När jag för 7 månader sedan fick nytt jobb blev jag också påprackad en iPhone 6. Android har alltid varit det som legat mig närmast hjärtat men tekniker som jag är så kände jag att det kanske var dags att i alla fall öppna upp för försöket.

Efter dessa månader med iphonen har jag nu bett på mina bara knän om att få byta tillbaka till en android telefon och har nu äntligen fått OK utav chefen.

Tidigare hade jag en LG G3 som jag trivts oerhört bra med, knapparna på baksidan och tap-on funktionen älskar jag.
Nu står jag inför valet av en ny telefon och har efter mycket youtubande lagt dessa på min lista.

- LG G4 Leather edition
- Huawei Nexus 6P
- Lumia 950XL (i know, inte Android)

Jag har lite svårt för att bestämma mig, det lutar mest åt Nexusen, men jag tror jag kommer sakna tap-on funktionen, liksom jag med LG G4an kommer sakna fingeravtrycksläsaren. Den har jag vant mig vid och tycker om, på iphonen.

Vad tycker ni?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

En LG V10 när den släpps i Europa kanske?
OBS! Jag vet inte när den släpps...

Permalänk
Medlem

Jag gick ifrån att ha iPhone i flera år till en OnePlus 2. Har aldrig haft Android förut. Varför en OnePlus 2 då?

Jag resonerade som så att om man är sugen att gå ifrån iOS och prova Android, då finns det enligt mig ingen mer intressant eller roligare telefon med så rent android som möjligt att ge en chans. Jag har haft min OnePlus 2 i kanske två månader nu, jag är supernöljd!

Är Android krångligare än iOS? Ja, med definition. Om du kan tänka dig att varje enskild inställning har en under-inställning, så förstår du att det tillslut blir som ett träd av inställningar. Detta gör att telefonen kan upplevas som krångligare om man inte vet vad vissa inställningar betyder. Men har man någorlunda koll på detta så tar det kanske en vecka eller två innan man kan sitt android utan och innan. Och ännu en gång, Det finns inte en telefon med så rent Android som OnePlus 2 har. Ärligt talat skrattar jag inombords när jag ser folk på stan med t.ex. Samsung-telefoner som alla vet är så sjukt långsamma av allt "mumbo-jumbo" som tillverkarna proppar i Android-operativen.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det finns inte en telefon med så rent Android som OnePlus 2 har.

Förutom Nexus-serien menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Förutom Nexus-serien menar du?

mjo, mycket möjligt.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

mjo, mycket möjligt.

Vadå "mycket möjligt"? Du känner inte till Nexus-konceptet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Vadå "mycket möjligt"? Du känner inte till Nexus-konceptet?

Billiga telefoner utan "mumbo-jumbo" ?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Billiga telefoner utan "mumbo-jumbo" ?

Googles egna telefoner som de utvecklar i samarbete med OEM, senast LG och Huawei. Google förser telefonerna själva med uppdateringar, mao så är de ju klart renare än Oneplus. Skulle knappast kalla dem billiga nuförtiden.

@TroNi, vad känner du att du inte kan vara utan, tap-on eller fingeravtrycksläsare?

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl0k3_:

Googles egna telefoner som de utvecklar i samarbete med OEM, senast LG och Huawei. Google förser telefonerna själva med uppdateringar, mao så är de ju klart renare än Oneplus. Skulle knappast kalla dem billiga nuförtiden.

@TS, vad känner du att du inte kan vara utan, tap-on eller fingeravtrycksläsare?

Kollade in Nexus 5x, tyckte inte speccen var så upphetsande i jämförelse med OP2.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

note serien kanske skulle va något?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk

Jag har använt android hela mitt liv före de senaste månaderna, så jag känner att jag har god koll på android. Oneplus telefonerna finns heller inte att köpa hos min leverantör, så dom går bort ur listan. Bra förslag annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Det finns alltså inget självklart val bland dessa, om jag förstår er korrekt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

note serien kanske skulle va något?

håler med denna talare. jag har note 4 och en iphone 6 i arbetet. jag föredrar alltid min note 4. du kan göra så mycket mer med den men note 4 rekomenderas starkt pga deras skärmar. inte pga pixeltäthet utan för energisparfunktionerna som du kan lägga på skärmen och fortfarande låta övrig i telefonen jobba i full fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Det finns alltså inget självklart val bland dessa, om jag förstår er korrekt?

Skickades från m.sweclockers.com

korrekt. smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

Äger en Nexus 6, och kommer tidigare från en Nexus 4, och skulle lagt vantarna på Nexus 6P alla dagar i veckan mellan de du nämnt. Varför? Sjukt smooth användning, ingen bloatware (tål inte Sony eller Samsung), bra specs, bra kamera och ett rätt stort batteri. Det enda vettiga alternativet till Nexus 6P i mitt fall skulle varit OnePlus2.

Frågan är ju vad du själv föredrar. Bäst kamera, bäst flyt, etc.

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk
Medlem

Skaffat en s6 edge plus. är såå nöjd! Haft lite av varje innan men denna slår allt
Kompisen har Nexus 6 på jobbet. Förutom att Android är helt "rent" finns det inget som är bättre.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@mazzn: heh kan du tänka dig att jag sitter på en note 4 jag ochså... innan hade jag en note 3. ochså sjukt bra telefon emellan så hade jag en lg g3. helt okej telefon.. kasst batteri och i efterhand när jag köpte min note 4 då insåg jag verkligen hur blek och matt färgerna va på lgn.. amoled 4life. jo jag har note.. använder dock väldigt sällan pennan.. ifall jag florrar på och har fettiga fingrar/skita oljiga. är den perfekt. finns ju nu även galaxy edge+ som är utan penna om det är så=)

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Jag gick från Samsung G2 till Huawei P7, pga de sålde ut dem för under halvapriset i Norge. Och sen ville jag prova något annat. Som ni skriver så vill man bli av med mumbo-jumbo skit som slöar ned telefonen.
Hittills så kan jag säga:

Plus:
Mycket telefon för lite pengar.
Ok kvalite på sakerna
Lite mumbo-jumbo

Minus:
Saknar bättre uppderingar av android. Kör nui med 4.4.2 och 5.1 kommer snart...
Micen är lite kass men fungerar OK
Glaset kunde varit lite "hårdare" känns som det sviktar när man trycker. Men å andra sidan så gör väl det så att det minskar risken att hela skiten spricker när man tappar den.

Orsaken till att jag inte vill ha Nexus, vilket f ö hade nog passat bra med andriodversioenrna. Är att de ser kassa ut och känns lite klena i kvaliten. Ser ut som billiga skittelefoner Mao orsaken e väl mest estetisk och personlig.

Kanske inte tillför så mycket för TS men kanske ett alternativ att kolla på?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ja ska prova Blackberry Priv när den släpps, haft iPhone i 4 år typ..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det finns inte en telefon med så rent Android som OnePlus 2 har. Ärligt talat skrattar jag inombords när jag ser folk på stan med t.ex. Samsung-telefoner som alla vet är så sjukt långsamma av allt "mumbo-jumbo" som tillverkarna proppar i Android-operativen.

Kan säga att oneplus 2 har Oxygen OS version 2.0 som är androidbaserat.
Oneplus 2 är en grym telefon men den är it den telefonen som har "renast" android (:

råkade skriva cyanogenmod istället för Oxygen OS version 2.0 (;
Permalänk
Medlem

@Nevil:

Har tänkt göra det också, Även haft iPhone senaste åren men nu har jag en S5 o är nöjd.

Permalänk
Medlem

Om storleken inte är ett problem för dig med 6P så är det ett solklart val i mitt tycke. Finns inte många Android-telefoner, om ens någon, som mäter sig med 6P alla aspekter inräknade.

Permalänk
Medlem

s6 eller s6 edge. helt magiska

Permalänk

Samsung galaxy s6/edge, du kommer INTE att bli missnöjd!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jag valde just LG G4
Anledningarna var stöd för micoSD och att kunna ha extra batteri som är lätt att byta.

Ångrar mig inte en sekund..Grym standbytid och även under hög belastning..
Underbar kamera nog den bästa i dagsläget

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz