Permalänk

Lite statistik för er som är intresserade
http://swbstats.com/

Verkar som att spelet går väldigt bra på PS4 men inte lika bra på PC. Om man gör en jämförelse med Battlefield 4 som hade över 130 000 spelar precis i början när det släpptes och idag toppar på och har fått en stadigt spelarbas ca 30 000 varje dag alltså inte så långt ifrån vad Star Wars har idag som nysläppts så verkar det som att detta är lite för casual för PC-spelarna.

http://67.227.255.239/forum/showthread.php?t=1143671

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk

@PeterMagnuss0n: Jo lite skralt på PC. Hoppas dock att en stor andel fortsätter att spela länge. Men det kan förmodligen bli mycket svårt att hitta matcher för en del spellägen i framtiden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Så sjukt lite spelare, trodde det skulle vara miljontals iaf...
Vore intressant att se hur många unika spelare det är också.

Räknar man på peak så står PC alltså endast för runt 14% av spelarna? Inte mkt master race där inte

Permalänk
Medlem

PC-spelarna har helt enkelt lärt sig att inte köpa fler spel från EA/DICE. Det kan ta månader, t.o.m. år efter releasen innan deras spel är i spelbart skick.

Lögn efter lögn (pc-first osv) under årens lopp har också satt sina spår.

Jag funderar inte ens på att köpa det och jag har mer eller mindre allt DICE varit inblandat i sedan de grundades.
Jag har dessutom original star wars-gubbar, en snowspeeder osv från när jag var barn så ett Star-Wars spel lågt högt på önskelistan. Men släppt av EA och DICE, casual as f*ck, ingen serverbrowser etc?

A snowballs chance in hell ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Räknar man på peak så står PC alltså endast för runt 14% av spelarna? Inte mkt master race där inte

EA/DICE Battlefront är något vi lämnar åt konsoll-bönderna. De flesta av oss är nog fullt upptagna med något så ovanligt som ett riktigt bra singleplayerspel, nämligen Fallout 4.

Permalänk
Medlem

Jag har också nästan alla spel i Battefieldserien... men men efter de senaste åren så blir det nog inget mer efter att dom sket i att fixa Buggarna. Det vore en sak om dom erkände att det inte går att fixa i stället säger dom att dom ska fixa det. Sedan kom det patchar som var värre.

Det är möjligt att om det kommer en ny BF2 med samma fokus på Squad och allt från den tiden så blir det ett köp.

BF2 hade man ju kul med många många timmar finns nog inget spel som klår roligheten i det spelet. I dag går många runt och beter sig som idioter... Hoppar in i ett fordon och drar iväg utan att bry sig utifall någon vill åka med(bara en sån sak).

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Vilket spelsätt ger mest poäng?

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Vilket spelar har miljontals spelare, finns det något? Battlefront har mycket spelare just nu får se hu det kommer att utveckla sig. Få spel som kommer upp i så här många spelare även om det finns en del spel som har mer spelare. Sen kan man ju diskutera om det borde ha varit mer.
EA räknar ju med att sälja över 13 miljoner och man kommer nog att göra miljardvinster på detta och dom kommande Star Wars-spelen.

Casual som detta spelet är har väl aldrig varit speciellt mycket "master race"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

EA/DICE Battlefront är något vi lämnar åt konsoll-bönderna. De flesta av oss är nog fullt upptagna med något så ovanligt som ett riktigt bra singleplayerspel, nämligen Fallout 4.

Alltså det här "PC masterrace" dravlet måste ju vara det töntigaste som finns

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av Henkka:

Fallout 4 är väl ännu mer ett konsolspel än SWBF. Bara en sån sak som att det inte fungerar så bra över 60 fps.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

48,000 spelare online just nu enligt SWBSTATS är väldigt bra för ett FPS på PC. Naturligtvis är det inte CS:GO nivåer men tittar man på Steam just nu så är det strax mer än vad BLOPS 3 har i skrivande stund(45,000).

Vet inte vad ni hade för förväntningar men för ett online MP spel så är det mycket goda siffror för PC. Kom ihåg att konsolbasen alltid varit mycket, mycket större än för PC då konsolspelare är generellt sätt mer casual/yngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag har också nästan alla spel i Battefieldserien... men men efter de senaste åren så blir det nog inget mer efter att dom sket i att fixa Buggarna. Det vore en sak om dom erkände att det inte går att fixa i stället säger dom att dom ska fixa det. Sedan kom det patchar som var värre.

Det är möjligt att om det kommer en ny BF2 med samma fokus på Squad och allt från den tiden så blir det ett köp.

BF2 hade man ju kul med många många timmar finns nog inget spel som klår roligheten i det spelet. I dag går många runt och beter sig som idioter... Hoppar in i ett fordon och drar iväg utan att bry sig utifall någon vill åka med(bara en sån sak).

Hyffsat trött på gamla gubben "det va bättre förr" tramset. BF4 är kontinuerligt uppdaterat och de allra flesta buggarna är fixade nu.

Angående BF2, så lirade jag ganska mycket BF2 i dagarna(jag började med BF 1942 ännu längre bak i tiden) och kan säga att nostalgin om den perfekta publik servern med perfekt TP är en fantasi som aldrig har existerat. Fanns mycket trams då också. Som alltid så gäller det att hitta rätt server med rätt folk och det tar sin lilla tid tid. När man väl har gjort det så är det lätt hänt att man baserar hela sin upplevelse på just den servern och tror att det är hela spelet, men det är naturligtvis inte så.

BF spelen idag har genomgående hög kvalité.

Permalänk

Det är inte så intressant hur många spelare det är nu men 40-50 0000 är ändå helt ok. Det är mer intressant hur antalet spelare utvecklas på längre sikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

PC-spelarna har helt enkelt lärt sig att inte köpa fler spel från EA/DICE. Det kan ta månader, t.o.m. år efter releasen innan deras spel är i spelbart skick.

Lögn efter lögn (pc-first osv) under årens lopp har också satt sina spår.

Jag funderar inte ens på att köpa det och jag har mer eller mindre allt DICE varit inblandat i sedan de grundades.
Jag har dessutom original star wars-gubbar, en snowspeeder osv från när jag var barn så ett Star-Wars spel lågt högt på önskelistan. Men släppt av EA och DICE, casual as f*ck, ingen serverbrowser etc?

A snowballs chance in hell ...

Jag vet inte vad du pratar om? Battlefront är i exceptionellt bra skick. Knappt några buggar alls. EA/DICE borde ha en eloge för hur välpolerat spelet är om man jämför med den buggiga röran som kallas Fallout 4. Se och lär, Bethesda.

Skrivet av Henkka:

Finns många som lirar Battlefront på PC. Fler än t o m jag trodde. Spelet måste ha mer content och helst igår. Själva spelet är riktigt roligt men det är tunt på saker att lira på. Bara 4 banor för Walker Assault är lite skrattretande. Borde ha haft minst det dubbla. Vi får se hur Jakku artar sig. Hur som helst så är spelet möcke kul.

Skrivet av KKay:

Alltså det här "PC masterrace" dravlet måste ju vara det töntigaste som finns

Kanske, men i alla skämt så finns det ett korn av sanning. Konsolspelare är som bekant mer casual/omognare och yngre. Men jag kan förstå att det blir lite irriterande att bli påmind om det

Men visst kan man dra alla skämt/meme för långt, och det finns dom som genuint hatar konsolspelare, något jag aldrig har förstått. Fanboys finns i alla läger.

Skrivet av fantomsmurfen:

Det är inte så intressant hur många spelare det är nu men 40-50 0000 är ändå helt ok. Det är mer intressant hur antalet spelare utvecklas på längre sikt.

Det finns ingen konflikt. Båda är viktiga. Det spelar ingen roll hur spelet utvecklas om det inte finns någon som lirar spelet. Så hur många som lirar har absolut betydelse, och det är i sin tur påverkat av hur spelet tas hand om av DICE. Båda hänger ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Hyffsat trött på gamla gubben "det va bättre förr" tramset. BF4 är kontinuerligt uppdaterat och de allra flesta buggarna är fixade nu.

Angående BF2, så lirade jag ganska mycket BF2 i dagarna(jag började med BF 1942 ännu längre bak i tiden) och kan säga att nostalgin om den perfekta publik servern med perfekt TP är en fantasi som aldrig har existerat. Fanns mycket trams då också. Som alltid så gäller det att hitta rätt server med rätt folk och det tar sin lilla tid tid. När man väl har gjort det så är det lätt hänt att man baserar hela sin upplevelse på just den servern och tror att det är hela spelet, men det är naturligtvis inte så.

BF spelen idag har genomgående hög kvalité.

Så alla buggarna i BF4 är nästan fixade nu 2 år efter release? Det är ju fantastiskt bra jobbat!
Sedan DICE LA har tagit över och fixat så har spelet blivit mycket bättre, det är ju bara så jävla synd att det ska behöva ta upp till 2 år för att få något som liknar en releasevärdig version.
Iofs så har jag vant mig vid att alla spel i Battlefield-serien kommer ha buggar som antagligen finns kvar tills nästa spel släpps. Det jag däremot förvånar mig över är hur dåliga DICE är på att lära sig av designmisstag från tidigare spel.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Det finns ingen konflikt. Båda är viktiga. Det spelar ingen roll hur spelet utvecklas om det inte finns någon som lirar spelet. Så hur många som lirar har absolut betydelse, och det är i sin tur påverkat av hur spelet tas hand om av DICE. Båda hänger ihop.

Det var ju det jag skrev. Hur antalet spelare utvecklas på längre sikt. CoD AW t.ex. hade över 35 000 samtida spelare på PC när det släpptes och nu ett år senare finns det knappt några kvar. Och så var det redan innan BO3 släpptes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lagomt irriterande att spela som rebell på Walker Assault, varför har inte rebellerna några fordon? Förstår inte hur Dice tänkte där

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Lagomt irriterande att spela som rebell på Walker Assault, varför har inte rebellerna några fordon? Förstår inte hur Dice tänkte där

Du har ju tre olika flygande fordon. Tror inte en tantaun tillfört så mycket i den striden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du har ju tre olika flygande fordon. Tror inte en tantaun tillfört så mycket i den striden

Jo men de hjälper ju inte objective på något vis, förutom T-47 då om någon lyckas ta ner en AT-AT.
Tänkte mig mer en landspeeder, typ Arrow-23 eller liknande.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Njea inte så konstigt i Walker Assault då The Empire attackerar och behöver en liten knuff för det.
Det konstigare är att AT-ST är med i Supremacy medan Rebellerna inte har några fordon där. Får riktigt fina killing sprees på 10-20 kills med AT-ST i Supremacy när alla andra är infantry.

Permalänk
Medlem

Ju mer jag spelar desto mer frustrerad blir jag på detta spel. Kanske för att folk har rankat upp och låst upp Homing Shot och sedan spammar sönder den, riktigt irriterande, lite som noob tube i CoD. Vi får se hur länge jag spelar spelet men det är en hel del dom bör ändra för att spelet ens ska bli roligt igen.

Spelläget där man bara flyger på är bara löjligt, Falcon samt Slave är så sjukt OP och det tar år att skjuta sönder skeppen. Att det endast är först till 200 vilket tar ca 3-4 minuter att uppnå är också jobbigt då man väntar längre på nästa match än att faktiskt spela.

Endor-banan är skitsnygg men nog den sämsta bandesignen jag har sett på mycket länge. Storm Troopers syns jättebra medans Rebellerna smälter bra in i omgivningen.

Spelet är galet innehållsfattigt för att vara ett fullpris-spel. 11 vapen och 4 banor är stort jävla skämt. Jag hade verkligen hoppats på att spelet hade haft någon form av anpassningssystem för vapen och fordon likt Battlefield men inte ens det har spelet. Att man sedan ska behöva köpa säsongspass för att få mer innehåll till ett redan så innehållsfattigt spel är ren idioti. Om detta beror på EA eller DICE vet jag inte men någon där borde få en fet light saber uppkörd där bak.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Lirat 8-10 timmar i helgen. Längesen jag hade såhär kul i ett online fps!
Kört mestadels Supremacy, Walker Assault och Heroes VS Villains med 3-5 kompisar.
Men som tidigare sagt så är det för få banor sett till priset på spelet. Men varierar man mellan de olika modes som finns så blir det mer variation.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Förresten, någon som har gjort klart alla challengeuppgraden för singleplayer/co-op?

Söker nämligen någon att lira co-op med. Vill gärna klara hard och master på alla uppdrag. Både survival och battle. PM:a mig om du är intresserad så ska vi se om vi kan göra klart allt. Man får ganska mycket med credits plus att det är kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Kanske för att folk har rankat upp och låst upp Homing Shot och sedan spammar sönder den, riktigt irriterande, lite som noob tube i CoD.

Fast homing shot är ju ofta enkelt att undvika? Man får ofta flera sekunders förvarning att man blir "targeted" innan skottet ens åker iväg emot en, sen har man någon sekund att reagera utöver det? Det ska tilläggas att jag mest lirar Walker Assault där distanserna är ganska stora så mina upplevelser kanske färgas av det. Lirar man på mindre banor så kanske upplevelsen är annorlunda?

Permalänk

Tror att antal spelare som lirar detta på PC kommer minska med tiden likt Hardline. Jag väntar på BF5, det här spelet är mer för casual spelare vilket man kunde se tydligt redan i betan.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Tror att antal spelare som lirar detta på PC kommer minska med tiden likt Hardline. Jag väntar på BF5, det här spelet är mer för casual spelare vilket man kunde se tydligt redan i betan.

Antal spelare kommer helt klart minska med tiden, det gäller i princip alla spel. Däremot tror jag absolut inte att det minskar i samma takt som med Hardline.
Det kommer nog en del fler spelare när filmen släpps vid jul också.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Är det bara jag som har problem med ljudet? Får stutter och konstiga komprimeringsartefakter (känns det som), framförallt i menyn där musiken är väldigt framträdande.

Har ett Logitech G430 och lirar med dess ljuddongel, Dolby aktiverat i Gaming Software. Om jag drar ner från 5.1/7.1 till Stereo i inställningarna på Battlefront blir det lite bättre, men när det händer mycket samtidigt blir det fortfarande kattskit av ljudet. Det är det enda spelet jag har problem med, så jag tror inte det är lurarna som spökar.

EDIT:

Tydligen inte.
Jag får prova stänga av min mic, men jag tvivlar på att det är problemet.

Jag har samma problem med ljudet, eller jag hade, nu har jag inte battlefront men i Witcher 3 så hade jag samma problem. Googlade och läste att de är deras senaste version av den där logitech mjukvaran som är boven.

Jag hittade en äldre och nu har jag inga problem.

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Minska kommer det ju garanterat göra men blir förvånad om det når samma nivåer som Hardline. Tror mycket beror på att just det spelet helt enkelt inte var tillräckligt bra vilket spelarna kände när spelet inte längre kändes nytt och dom började gå tillbaka till BF4 som håller en klart högre kvalitet med mera innehåll.
Battlefront är inget Battlefieldspel och har inte samma konkurrens, det kommer dessutom leva en del på den kommande Star Wars hysterin som kommer snart. Vi får se hur det utvecklas, tror faktiskt DICE kommer att bli tvungna att utveckla så att dom flesta banor stödjer alla spellägen för 4-6 banor är verkligen riktigt svagt med innehåll just nu.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Rasmus117:

Jag har samma problem med ljudet, eller jag hade, nu har jag inte battlefront men i Witcher 3 så hade jag samma problem. Googlade och läste att de är deras senaste version av den där logitech mjukvaran som är boven.

Jag hittade en äldre och nu har jag inga problem.

Det är inte så att den äldre versionen inte har stöd för Dolby surround? För när jag stänger av det minskar problemet väldigt mycket.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av ronz:

Antal spelare kommer helt klart minska med tiden, det gäller i princip alla spel. Däremot tror jag absolut inte att det minskar i samma takt som med Hardline.
Det kommer nog en del fler spelare när filmen släpps vid jul också.

Skrivet av PeterMagnuss0n:

Minska kommer det ju garanterat göra men blir förvånad om det når samma nivåer som Hardline. Tror mycket beror på att just det spelet helt enkelt inte var tillräckligt bra vilket spelarna kände när spelet inte längre kändes nytt och dom började gå tillbaka till BF4 som håller en klart högre kvalitet med mera innehåll.
Battlefront är inget Battlefieldspel och har inte samma konkurrens, det kommer dessutom leva en del på den kommande Star Wars hysterin som kommer snart. Vi får se hur det utvecklas, tror faktiskt DICE kommer att bli tvungna att utveckla så att dom flesta banor stödjer alla spellägen för 4-6 banor är verkligen riktigt svagt med innehåll just nu.

Det beror på hur DICE väljer att gå vidare med innehållet och om man lyckas sno mer folk från t.ex COD. Har svårt att tro de kommer få över mycket folk från BF4. Med tanke på hur många som spelade betan är det lite oroande att det inte är fler som spelar.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED