CS:GO Frustrerad! det här med rankingen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Faceit är inte dåligt om man ser till playerbasen, mycket bra spelare där på högre mm som du säger. Problemet är servrarna samt i min mening även elosystemet som gör det fruktansvärt svårt att klättra i elon/rankerna.

Faceit's servrar nu är verkligen SJUKT dåliga, jag spelar inte faceit längre på grund av detta, det är helt enkelt undermåligt för en betalttjänst, du träffar mera skott på en mm server med 100 ping.

Jag har faktiskt inte spelat på faceit på länge. Kanske ett år eller mer eftersom jag gick över till ESEA. Så det måste ha varit någon underliggande anledning antar jag! Men ska jag vara ärlig kommer jag inte riktigt ihåg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Brusarn: Jag får alltid runt 25-30 +- vid vinst förlust så vet inte riktigt hur din ELO är så konstig. Håller däremot fullständigt med om att systemet borde jobba mer med att matcha soloqueues mot varandra eller 3+2 vs 3+2 osv. Lite tradigt ibland att möta 5stacks men det fungerar ganska bra över 2000 ELO tycker jag, de flesta vill vinna och kommunicerar.

Ya, kanske bara är min elo som är knasig för tillfället. Kan bara vara så att jag är salty också för att min elo resetades från 2250 till 1500 för att jag inte lirade på ett tag och att jag inte orkar grindea mig upp igen x) Hur som känns det inte värt att spela faceit atm i och med servrarna.

Permalänk
Medlem

Har i princip bara lirat scrims/pcws med lag det senaste halvåret så tror man blir lite extra känslig mot dåliga servrar när man är van att lira på ckras andra riktigt bra dedikerade servrar med bra ping

Permalänk

Kanske lite tvärtom men... Hade en så otroligt dålig helg med mina kompisar på MM och det slutade med att de flesta av oss hade 8-9 loss på raken och en hade hela 13 loss på raken men ingen rankade ner... Hel skumt Däremot tog det bra många wins att ta sig från DMG till LE, kändes helt klart som den jobbigaste ranken att ta sig från...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benjamin96:

Kanske lite tvärtom men... Hade en så otroligt dålig helg med mina kompisar på MM och det slutade med att de flesta av oss hade 8-9 loss på raken och en hade hela 13 loss på raken men ingen rankade ner... Hel skumt Däremot tog det bra många wins att ta sig från DMG till LE, kändes helt klart som den jobbigaste ranken att ta sig från...

Lite det jag menade med mitt tidigare inlägg. MM idag är så förlåtande, man behöver verkligen inte oroa sig över att förlora lite. Tidigare behövdes det i princip 10 wins i rad för att gå upp en rank, förlorade man EN match var det bara att börja om x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Rankingsystemet är löjligt enkelt nu jämfört med innan VAC-waven. Vill inte låta för hård mot någon, men kan man inte lämna den skillgroupen man är i just nu om man spelar mycket är man inte tillräckligt bra för att klättra uppåt. Som det är nu räcker det med att spela mycket för att klätta, man behöver inte ens ha lika stor winratio som tidigare.

Jag har spelat ganska mycket mm, så jag vet vad jag pratar om, har 3 konton i global, alla soloq och 1st innan VAC-waven, då behövdes det 500 % mera grind och skill än det gör nu.

Rankerna har förskjutits efteråt. GE nu är som gamla LE, supreme och LEM är som gamla DMG och DMG är gamla guldnova. The hard truth.

Problemet med pug-scenen just nu är att det inte finns något legit ställe att spela på. MM har dålig playerbase, dåliga servrar och dåligt system (ingen kniv, inget ringersystem, dåligt anticheat osv). Faceit har totalt undermåliga servrar och ett dåligt ELO-system. ESEA har bra playerbase men inget matchmakingsystem vilket gör att varje match blir sjukt ojämn + att spelare med helt olika skill hamnar tillsammans.

/ Brusarn

Så sant. Jag är långt ifrån någon stjärna, chokar rätt hårt med sprayen ibland men är Supreme. Skulle hjälpa polaren ranka in ett acc och hoppade in på mitt gamla DMG acc som blivit av med ranken temporärt. Vi trodde motståndarna var GN4-MGE men det visade sig vara full lobby av LE/LEM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Så sant. Jag är långt ifrån någon stjärna, chokar rätt hårt med sprayen ibland men är Supreme. Skulle hjälpa polaren ranka in ett acc och hoppade in på mitt gamla DMG acc som blivit av med ranken temporärt. Vi trodde motståndarna var GN4-MGE men det visade sig vara full lobby av LE/LEM.

Haha ja jag har haft samma erfarenheter själv. Spelade på mitt globalacc med mina typ dmg/le polare. Trodde vi mötte full le/lem men mötte 5st globals som var pinsamt dåliga x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Rankerna är upp och ner, antagligen beror det en hel del på alla smurfaccs som förstör.
LE/LEM kan vara hur dåliga som helst, man undrar om de ens kör med ljud på ibland. Sen kan man helt plötsligt få möta några som skulle ha spöat heaton vilken dag som helst.
Fast verkar som att detta är genom alla ranker. Är själv LEM och matchmakingen är horribel, kör bara med SMGs och ändå toppfraggar man mer eller mindre varje game.
Har testat att spela med GEs ett flertal gånger och kan inte påstå att de egentligen är bättre än en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoToes:

Ett >lag< med sämre individuella spelare kommer ofta att vinna mot motståndare som är lite bättre individuellt men utan teamplay, om vi pratar matchmaking nu då.
"...bära matchen själv för att få någon nivå" - Lite osäker på vad du menar men det är sällan du kommer få en hög nivå på matcherna om du spelar matchmaking eller faceit exempelvis med randoms. Visst, när jag spelar med sämre kompisar så är det ju min skyldighet att prestera bäst och vinna alla mina dueller, men samtidigt så coachar jag mina kompisar, ger calls, exempel på strats och så vidare för att de ska utvecklas.

CS(framför allt matchmaking som jag antar majoriteten spelar) handlar väldigt mycket om, förutom aim och att du kan mappen, att du kan förutspå motståndarna, mindgames och att du varierar ditt spel så att du överraskar motståndarna så att de blir osäkra på vad de ska göra. Misstaget jag ser många göra är att de just spelar för safe, rädda för att dö om de tar en duell osv. Oftast tar det alldeles för lång tid när man spelar med randoms för dom att ta sig in på en site, och planta bomben. Många spelar ju safe också för att de vill ha bra stats, vilket är helt orelevant om du inte vinner rundan och matchen.

Köpte CS i helgen och har lirat ett par timmar. Utan att förstå nåt av vapensystemen och kartorna börjar jag ändå få lite hum hur det går till. Många man möter vill köra just safe och där brukar jag se luckor, tex att trycka på lite. Oftast misslyckas jag om det finns fler spelare på andra sidan så det gäller att ha det i beräkningen också. Antar andra grejen kan vara att vänta ut en viss situation och sen gömma sig där motståndaren minst anar, eller varför inte rakt framför.

Det jag har svårt för alla som ska rusha alla dörröppningar vilket händer när det är lite fler spelare. Då fastnar spelet just på att "ja vi vet att ni är där och ni vet att vi är där också".
Lite samma problem i UT om teamspelare skjuter iväg en rocket spam nånstans och drar därifrån. Hade jag tänkt använda den öppningen kan jag bara vänta mig att nån är på väg dit redo för att kolla upp läget. Överaskningsmomentet försvinner.
Behöver iaf träna på tålamod.

Fick i alla fall 10 frags igår på en match, spelat kanske 15 kartor så det upplevde jag som godkänt. Favoriten var att komma från annat håll med vanlig picka och möta två killar i öppet landskap, lyckades ta båda två av nån märklig anledning.
När servern är full är det svårt att hitta lägena, men ibland kommer man på 2-3 personer bakifrån, jag blir lite för exaltisk och kan emellanåt ta 2 men inte 3. Nästa skola är granater och flashbang.

Edit: kring teamspel så är det ju såklart viktigt, det går inte att vinna som en individuell. Men åren av UT har lärt mig (som jag även ser i CS) att teamspelarna har sitt eget sätt att göra saker och det kan på sätt och vis förstöra min plan. Så jag vill lära mig att ha koll på mina teamspelare och se svagheterna utifrån det. Styrkan kan vara att klämma in motståndaren i ett läge de har svårare att komma ur.

Skrivet av Z3rf3l:

@huxflux: Enligt mig har UT och CS GO inte mycket gemensamt, då taktik och "gamesense" är minst lika viktigt som aim i CS. Dock så är det olika spelstilar mellan CT och T, där hela CT sidan går ut på att campa och hålla vinklar. Men om du snabbt vill lära dig spelet rekommenderar jag att spela FFA på community servrar, samt custom maps för att träna på rekylen. Om det är något mer du undrar över kan du pma.

Tack, snällt av dig att erbjuda hjälp. Kan göra när jag fått in känslan lite mer, är ju faktiskt totalt noob och det är så mycket småsaker just nu som jag behöver förstå och det skulle ta en evighet att fråga om allt istället för att försöka först ta reda på det själv.
Finns det nån bra CS:GO for noobs youtube video?

I UT2004 har jag spelat TAM i ett par år. Man startar varje runda med alla vapen och full hälsa, sen gäller det bara ta ner motståndarlaget för att ta en poäng. Först till 10 vinner.
Vissa är inne på att rusha och det kan funka ibland men själv brukar jag för det mesta köra center spel, försöker skada dom lite med LG från lång distans, ser jag en öppning går jag in, som bäst tar man dom då en åt gången.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Tack, snällt av dig att erbjuda hjälp. Kan göra när jag fått in känslan lite mer, är ju faktiskt totalt noob och det är så mycket småsaker just nu som jag behöver förstå och det skulle ta en evighet att fråga om allt istället för att försöka först ta reda på det själv.
Finns det nån bra CS:GO for noobs youtube video?

Jag tittade en del på WarOwl:s videor när jag ville ta mig vidare: https://www.youtube.com/user/TheWarOwl

Finns mängder av matnyttigt, och är rätt underhållande. Kolla framförallt på videor som hanterar vinklar o.s.v. Har tagit mig till LE på ganska precis 150 timmar, så någon nytta gör det!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Jag tittade en del på WarOwl:s videor när jag ville ta mig vidare: https://www.youtube.com/user/TheWarOwl

Finns mängder av matnyttigt, och är rätt underhållande. Kolla framförallt på videor som hanterar vinklar o.s.v. Har tagit mig till LE på ganska precis 150 timmar, så någon nytta gör det!

war owl är riktigt bra och kolla på utan hanns videos hade jag nog alldrig tagit mig till AK från början

EN sak har jag dock märkt, och det är i LEM ranken. Satan vad alla är otrevliga!

Toxic som tusan, LE hade iaf sinne för humor när det gick dåligt och körde wierd taktiker. LEM är dock jävligt torrt...

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk

Har vunnit 115 games och har dmg. Tycker inte alls rankingsystemet är orättvist - låg på mge ganska länge men spelade ofta när jag var trött och grinig och då är det ju klart att man inte rankar upp. Måste understryka att det är 1000x gånger bättre nu än på 1.6tiden då man satt å letade praccs dagarna i ända för att motståndarna sedan skulle droppa efter 3 rundor om de inte ledde....:)
Tycker man också "märker av" när det går dåligt eller bra för en. Efter några dåliga games möter man noobs och då gäller det att lägga på ett kol så man inte rankar ner :')
Bästa tipset jag kan komma med är att inte härja runt och rusha själv för att få frags. Se till att laget vinner istället.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ifall det finns några officiella patchnotes kring ranksystemet? Tycker standarden på global är avsevärt mycket lägre just nu.

Känns som att samtliga har gått upp flertalet ranker utan att faktiskt förtjäna det.

Permalänk

Med tanke på att spelarbasen tredubblats under året så är det ju inte så konstigt att de som spelat ett tag rankar upp, även om de inte blivit bättre (för de är helt enkelt bättre än de nya spelarna som kommit in)

Folk stirrar för mycket på rank tyvärr, så diskussionen kommer alltid finnas där om huruvida någon "hör hemma" i ranken dom är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770K @ 3,5Ghz | MSI Z87-S02 | 2 x Geforce GTX780 3Gb | 2 x 8Gb DDR3 1600Mhz | Samsung 840 Evo 500Gb SSD

i7 950 @ 3,06Ghz | MSI X58A-GD65 | 2 x Geforce GTX460 OC 1Gb | 3 x 2Gb DDR3 1333Mhz | Corsair Force Series 120Gb SSD

Permalänk
Medlem

Det är för enkelt att ranka upp!

Spelar crika två MM matcher per vecka och ligger på Global. Har legat på Global nu i två månader.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

Grejen är ju den att lirar du MM och "Carryar" laget som du säger, men ändå förlorar du? Vinner du går du upp i rank. Så hitta några bra polare och nöt MM, enda sättet för dig att gå upp i rank.
Det spelar ingen roll egentligen om du är världens bästa pangare, om laget inte presterar så resulterar det i förlust.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Att komma ut från silver är inte svårt alls, om du inte själv passar in där dvs. Från vad jag sätt så krävs inte mer än ett fåtal vinster i raken där du presterar bra (många frags och mvps) för att ranka upp.

Permalänk
Medlem

Läst en hel del ställen på nätet det här med 60 hz vs fler fps och att det är onödigt i cs.

kollade på denna videon vilket var rätt intressant https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

Vad tror ni, finns det något i det?

ivf när det gäller att ranka upp och så så har jag kört en del rankad solo play och de lite vart man hamnar, kan säga att det är väldigt varierande om jag vinner eller inte.

Vinner jag så kan andra laget inte kommunicera och losar vi så är det pga ryssar som skriker. dvs jag fattar inte ett skit arroganta är många av dom och inga team players ^^(dvs allt handlar om kommunikation och strategi)

Men det är så i låg ranks vilket är synd, många jag mött har inte fått chansen att ranka upp fast dom klassar i ett par ranker högre.

känns rätt broken om jag skall vara ärlig.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Läst en hel del ställen på nätet det här med 60 hz vs fler fps och att det är onödigt i cs.

kollade på denna videon vilket var rätt intressant https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

Vad tror ni, finns det något i det?

ivf när det gäller att ranka upp och så så har jag kört en del rankad solo play och de lite vart man hamnar, kan säga att det är väldigt varierande om jag vinner eller inte.

Vinner jag så kan andra laget inte kommunicera och losar vi så är det pga ryssar som skriker. dvs jag fattar inte ett skit arroganta är många av dom och inga team players ^^(dvs allt handlar om kommunikation och strategi)

Men det är så i låg ranks vilket är synd, många jag mött har inte fått chansen att ranka upp fast dom klassar i ett par ranker högre.

känns rätt broken om jag skall vara ärlig.

Angående videon så ja det ligger säkert något i det.

Angående rankerna så förstår jag inte varför du inte kör med dina vänner? Visst är dem inte på samma skillnivå som dig så förstår jag ju att det är en bromskloss. Men det går ju att hitta människor via internet som har samma rank och snackar svenska/engelska. Ska man köra solo så kräver det att du själv är en duktig spelare samt kan vara den som kan få ett lag att gå mot vinst även om du har sketna medspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snauz:

Angående videon så ja det ligger säkert något i det.

Angående rankerna så förstår jag inte varför du inte kör med dina vänner? Visst är dem inte på samma skillnivå som dig så förstår jag ju att det är en bromskloss. Men det går ju att hitta människor via internet som har samma rank och snackar svenska/engelska. Ska man köra solo så kräver det att du själv är en duktig spelare samt kan vara den som kan få ett lag att gå mot vinst även om du har sketna medspelare.

Anledningen till att jag kör själv är för att jag vill se vilken rank jag hamnar i om jag kör solo M.M, Man hör ofta folk som säger att dom kommer i global efter dom första matcherna solo och själv vill jag se vart jag hamnar.

Kör jag med kompisar Så är LEM inget problem, men solo är ju en annan femma

Men det är svårt att bedömma innan jag fått ranken då jag blivit parad med folk på underliga vis,

Vi var 4 mot 4, i mot ståndar laget så hade vi två DMG och två MGE

I vårt eget lag så hade vi mig, två MG1 och en MG2

Så gissar på att den sätter mig i DMG/MGE då vi förlorade den, dog jag så hade dom andra ingen chans.

Som jag sa innan, vore kul och se vilken rank man hamnar i

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar som Valve fixat rankingen och skyfflat en del spelare tillbaks i rankerna!

Hade tagit mig till LEM och nu är jag nere i LE igen fast personerna jag möter är som LEM/Supreme

Som det ser ut så kommer jag nog hoppa ner till DMG också ifall jag nu förlorar(vunnit 6 raka så man får hoppas att det fortsätter så man får behålla ranken)

Har ni märkt av något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Verkar som Valve fixat rankingen och skyfflat en del spelare tillbaks i rankerna!

Hade tagit mig till LEM och nu är jag nere i LE igen fast personerna jag möter är som LEM/Supreme

Som det ser ut så kommer jag nog hoppa ner till DMG också ifall jag nu förlorar(vunnit 6 raka så man får hoppas att det fortsätter så man får behålla ranken)

Har ni märkt av något?

Det verkar onekligen som att det minskar bland de högre rankerna och jämnar ut sig en aning nu.

http://csgosquad.com/ranks

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Det verkar onekligen som att det minskar bland de högre rankerna och jämnar ut sig en aning nu.

Såg en video på Youtube som berätta om hur enkelt det var att bli global(jag är inge vidare på cs och jag lyckades ta mig till LEM) Så är glad att Global får lite betydelse igen.

Jag har lärt mig en del sen tråden startades och jag är personligen inte sur över detta även om det innebär att jag "rankar ner(kommer möta lika bra spelare ändå)

Men jag vet folk som är besvikna, men förhoppnings vis är detta en engångs grej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Bra. Då kanske det blir något som helst motstånd när man spelar på Global nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Bra. Då kanske det blir något som helst motstånd när man spelar på Global nivå.

Största anledningen till att man böt upp sig till Facit premium / ESEA...
Hoppas hoppas att MM blir svårare nu och inte alls lika utspritt som det var tidigare.

Var global innan "den stora ban vågen" där rankerna blev förstörda, och jag kan säga att det var mycket svårare då än vad det är idag.
Idag känns det som att möta DMG/LE ena gamet, och sen värdiga motståndare nästa (men i.a.f. jag spelar SKIT efter en 16:0 match då jag mer eller mindre leker runt istället, vilket gör att jag tappar fokuset) för att få stryk.

Går gärna ner till Supreme för att få kämpa sig upp igen och kunna säga "Jag är global elite!" och vara stolt över det. (Fast ändå vill jag ju inte gå ner då jag legat stabilt på globalen i runt ett års tid nu )

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

Rankerna är upp och ner, antagligen beror det en hel del på alla smurfaccs som förstör.
LE/LEM kan vara hur dåliga som helst, man undrar om de ens kör med ljud på ibland. Sen kan man helt plötsligt få möta några som skulle ha spöat heaton vilken dag som helst.
Fast verkar som att detta är genom alla ranker. Är själv LEM och matchmakingen är horribel, kör bara med SMGs och ändå toppfraggar man mer eller mindre varje game.
Har testat att spela med GEs ett flertal gånger och kan inte påstå att de egentligen är bättre än en själv.

Nej nej. Det handlar om att alla fuskare i toppskiktet försvann.

Permalänk

@Flygman: i den ranken om du har en winstreak på runt 5 borde du ranka upp, så antingen fölorar du också eller så spelar du typ 1comp/vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

@Flygman: i den ranken om du har en winstreak på runt 5 borde du ranka upp, så antingen fölorar du också eller så spelar du typ 1comp/vecka

så enkelt är det inte att ranka upp alltid, tar sin tid, bland annat en youtuber som är global som gåller på och testa ta sig från silver1 på ett konto för han var nyfiken, tror han kört en 5-6 games utan att ranka upp ännu, jag fick streaks på en ~10+wins rätt ofta innan rankuppdateringarna här förut men det är ingen garanterad rankup

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av lesscool10:

Så funkar det inte riktigt, jag får en känsla av att det handlar mer om skills nu med.

Jag kom tillbaks efter 1 års pause, var innan MGE kör min första vinst och hamnar i Guld nova 2

På 4 dagar, rankade jag från Guld nova 2 till DMG, Spelade parallellt med en kompis som började på Guld nova 3, Vi körde med varan hela tiden, van samma games osv. Han kom bara upp till MG medans jag kom upp till DMG.

Så nog är det något annat än vinster..

Har exempelvis kunnat ranka upp på
win,loss,win,win
Win, tie, win,
loss,loss,win, win

Så inte behöver man några sjuka win streaks, allt handlar om vilken MMR du har, tänk dig i Dota där man ser sin MMR exempel 3449
Och att MG2 kanske täcker 3000-3500

Då kan du lätt losa en match och droppa 100 i mmr men sen vinna en där du spelade bra och hamnar över 3500 och där utav rankar upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I am silver but deserf global ofc

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!