Kvinna på asylboende hotats till våldtäkt av 30 män

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Ojdå, här blev det visst lite fel. Du borde kanske kika på SCB, och undvika kalkonrapporter av gänget Ullenhag som bara pratar om sysselsättning i absoluta tal eller BNP som helhet, istället för skattekraft per medborgare, produktivitet och förvävsfrekvens.

Utomeuropeiska invandrare har haft en förvärvsfrekvens på ungefär 50% stabilt sedan 1990, att jämföra med 85% för svenskar. Dessutom är medellönen 50% av medellönen för svenskar. Betydligt lägre skattekraft, med andra ord. Du kan leta upp detta själv på SCB, men här är lite hjälp på vägen. http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Vi...

Ovanpå detta jobbar förvärvsarbetar i genomsnitt svenskar 10 år längre, och de flesta försörjs av en arbetande familj när de växer upp, så försök inte med "svenskar kostar ju massa pengar när de är barn" argumentet.

Förövrigt trodde jag att nästan alla flyktingar som kom hit var läkare och ingenjörer, som talar sju olika språk flytande? Det var iallafall vad Aftonbladet och svetsarn' försökte lura i mig, sedan kollade jag SCB:s verkliga siffror.

Jag snackar om Sysselsättning och omsättning. Inte BNP (som iof. den också ökat men pga. andra orsaker än invandring). Att du sedan refererar till en AB artikel (som jag också läst) men misslyckas med att återberätta vad den egentligen sa är bara komiskt. Rubrikerna var "30%". Inte 100%. Och det var gymnasial eller högre utbildning. Inte "sju språk flytande". Den siffran var dock inte sann eftersom det handlar om 10% och inte 30%. Från Iran däremot handlar det om närmare 30%. Lägre skattekraft är väl inte så konstigt när det tar längre och längre för nyanlända att komma ut i arbetslivet. Vilket arbetsmarknaden är en av orsakerna. Den höga tröskeln av utbildning en annan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej Silcan. Nu har du fått något om bakfoten. Du kommer med påståenden och därför har du bevisbördan. Att du inte orkar (eller kan) lägga upp belägg skadar bara ditt anseende. Ska vi snacka om omskärning? Vissa judiska sekter använder t.ex. mindre lämpliga tillvägagångssätt och dessutom hur förbättras dessa kvinnors situation för att du sitter här och generaliserar och kommer med rykten? Att dra upp Breivik i den kommentaren är bara en skymf mot de som dog på Utøya.

Och där min herre... Bevisar du både okunnighet och ignorans.

http://thedebateinitiative.com/2012/08/13/australian-christia...

Ska vi snacka omskärning? Vet du ens hur dessa kvinnor ser ut efter muslimernas "omskärning"? Du är totalt outbildad. Du försvarar alltid med vaga argument, "vissa judiska sekter" osv. Det jag snackar om är inte bara "vissa". Din logik är förvånande korkad må jag säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Ska vi snacka omskärning? Vet du ens hur dessa kvinnor ser ut efter muslimernas "omskärning"? Du är totalt outbildad. Du försvarar alltid med vaga argument, "vissa judiska sekter" osv. Det jag snackar om är inte bara "vissa". Din logik är förvånande korkad må jag säga.

Outbildad? Ska komma från dig? Jag är fullt medveten om hur kvinnor ser ut efter denna "omskärning" men du är ju så förbannat blind så det inte är sant. Ditt påstående att det skulle vara signifikativt för Islam är det om något ren okunnighet. Sluta kasta sten i glashus.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

Varför tycker vissa att antalet 30 är så osannolikt? Det är inte direkt ovanligt att straffa kvinnor med brutal misshandel och gruppvåldtäkt i länder de "flyr" ifrån.

Lara "jew jew jew" Logan blev ju bara attackerad av 200 stycken.
Fortfarande lider hon av sina skador. Inte bara psykiskt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Varför tycker vissa att antalet 30 är så osannolikt? Det är inte direkt ovanligt att straffa kvinnor med brutal misshandel och gruppvåldtäkt i länder de "flyr" ifrån.

Lara "jew jew jew" Logan blev ju bara attackerad av 200 stycken.
Fortfarande lider hon av sina skador. Inte bara psykiskt.

För att det inte har bevisats ännu? Det kallas källkritik vet du. Fram tills de är dömda så är det bara spekulationer. Speciellt när ett tidning som det refereras till verkligen har tagit slutsatser som det inte (ännu) finns bevis för. Sedan 200? Snarare 20.. Det är oförsvarligt oberoende antalet förövare självfallet men försök hålla dig ifrån att överdriva. Om du nu inte slant med fingret så 20 blev 200.. till vilket jag ber om ursäkt i förskott om så vore fallet.

http://www.people.com/article/lara-logan-hospitalized-sexual-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Alla mina påståenden finns det källor till, om du inte kollar upp det så är det din ensak. Jag tänker inte slösa tid på dig. Och nu kom det med dåtidens kristendom, vad patetiskt. Ja det var hemskt då, eller vad vill du jag ska svara? Försvarar det alla 1000st kvinnor som blir stenade varje år i ett land? (pakistan), eller alla kvinnor i afrika som blir omskurna med tillhyggen, allt i frofetens namn. Tom breivik i norge bleknar jämförelsevis allt som händer i mellanöstern i nuläget.

Så svar ja, det är exklusivt Islam idag.

https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2014/05/28...

Ansvaret för att backa upp sina påstående har den som påstår något, försök inte att lägga över det på någon annan. Vill du att folk ska ta dig och det du säger på allvar så gäller det att kunna hänvisa till fakta, annars blir det helt enkelt bara "påhitt".

Sedan tycker jag att det är bra mycket mer patetiskt att inte kunna backa upp det man säger jämfört med att försöka påvisa att hemskheter inte är exklusivt för Islam.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Outbildad? Ska komma från dig? Jag är fullt medveten om hur kvinnor ser ut efter denna "omskärning" men du är ju så förbannat blind så det inte är sant. Ditt påstående att det skulle vara signifikativt för Islam är det om något ren okunnighet. Sluta kasta sten i glashus.

Du är det. Samt så har du korkade motargument, länkar en kristen familj som stödjer heders mord. Wow, du satt spiken i kistan där, nu har du försvarat alla muslimernas heders mord också (enbart 1000st i pakistan årligen). Och alla miljoner i afrika som blir omskurna med vassa föremål som knivar, metallskärvor samt träpinnar. Dig vill jag inte slösa mer tid på, för nivån på dig är för låg (och trångsynt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Du är det. Samt så har du korkade motargument, länkar en kristen familj som stödjer heders mord. Wow, du satt spiken i kistan där, nu har du försvarat alla muslimernas heders mord också (enbart 1000st i pakistan årligen). Och alla miljoner i afrika som blir omskurna med vassa föremål som knivar, metallskärvor samt träpinnar. Dig vill jag inte slösa mer tid på, för nivån på dig är för låg (och trångsynt).

Hur hinner du ens skriva med tanke på alla skärvor som flyger omkring dig? Har du ens nog med sten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För att det inte har bevisats ännu? Det kallas källkritik vet du. Fram tills de är dömda så är det bara spekulationer. Speciellt när ett tidning som det refereras till verkligen har tagit slutsatser som det inte (ännu) finns bevis för. Sedan 200? Snarare 20.. Det är oförsvarligt oberoende antalet förövare självfallet men försök hålla dig ifrån att överdriva. Om du nu inte slant med fingret så 20 blev 200.. till vilket jag ber om ursäkt i förskott om så vore fallet.

http://www.people.com/article/lara-logan-hospitalized-sexual-...

Menar du att något är osannolikt bara för att det i te är bevisat? Inget har hänt om ingen blir dömd?

Sluta tjata om källkritik. Tror du personaler ringer polisen för skojs skull och sedan hittar på allt?

Och nej, jag slant inte. Det var 200 pers i mobben som våldtog och misshandlade logan. Alla slog och våldtog så klart inte men dom deltog i mobben.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hur hinner du ens skriva med tanke på alla skärvor som flyger omkring dig? Har du ens nog med sten?

Nu sjönk nivån lägre, nu är det personligt också. Inget vettigt inlägg alls, nu får vi börja "mobba" dom andra för att dom har andra åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag vill bara tydliggöra ditt inlägg, för sambandet är inte kristallklart för den som inte reflekterar.

Sambandet mellan nutidens relativt höga invandring och de artiklar du länkade till är nästintill obefintlig. Realekonomin kopplad till tillväxt, (BNP-tal) samt arbetslöshet påverkas i största grad av en historisk utveckling, med andra ord så skördar landet idag, vad landet sådde för 10-30 år sedan (utbildningsmässigt, storbolag, småbolag, branscher samt nischer, osv).

Faktum är att dom akuta kostnader som idag härleds till invandring (som lyfts fram av motståndare till invandring i synnerhet) är relativt låga i det större perspektivet (tio-tusentals miljarder över 10-50 år). Utmaningen är att lyckas integrera nya människor på arbetsmarknaden och antingen skapa nya arbetstillfällen, eller anpassa individerna till den arbetsmarknad som råder.

Avslutningsvis är det i princip omöjligt att förutsäga vilka effekter invandringen får för Sverige på lång sikt, faktorerna är för många, men den kan bli gynnsam likväl som den kan bli ytterst kostsam, och detta är kärnan i debatten för dom sanna intellektuella som står över den låga debatten som förs av massmedia och gemene man.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Menar du att något är osannolikt bara för att det i te är bevisat? Inget har hänt om ingen blir dömd?

Sluta tjata om källkritik. Tror du personaler ringer polisen för skojs skull och sedan hittar på allt?

Och nej, jag slant inte. Det var 200 pers i mobben som våldtog och misshandlade logan. Alla slog och våldtog så klart inte men dom deltog i mobben.

"Sluta tjata om källkritik" Och där min herre är orsaken till att folk tror på allt som står i media. Och ja. Folk har tidigare ringt polisen och påstått att de blivit våldtagna, misshandlade eller fått utstå andra brott som sedan visat sig vara falskt.

Man ska aldrig ge fan i källkritik bara för att man är lat. Och ja. Man är oskyldig till man blivit dömd. Så går det till i ett modernt juridiskt system. Jag försöker dra mig så mycket som möjligt från att spekulera tills en dom fallit.

Skrivet av Silcan:

Nu sjönk nivån lägre, nu är det personligt också. Inget vettigt inlägg alls, nu får vi börja "mobba" dom andra för att dom har andra åsikter.

Suck...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skrivet av Silcan:

Detta beteende är ovärdigt, ni har visat tidigare att ni klarar av att argumentera utan personliga påhopp, försök hålla god ton, för samtligas skull, nya såväl som gamla läsare.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Du missar poängen totalt. Det är ingen som försvarar hemskheter här, vare sig de händer i muslimska länder eller i andra. Poängen är att det inte är exklusivt för Islam och just muslimska länder.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"Sluta tjata om källkritik" Och där min herre är orsaken till att folk tror på allt som står i media. Och ja. Folk har tidigare ringt polisen och påstått att de blivit våldtagna, misshandlade eller fått utstå andra brott som sedan visat sig vara falskt.

Man ska aldrig ge fan i källkritik bara för att man är lat. Och ja. Man är oskyldig till man blivit dömd. Så går det till i ett modernt juridiskt system.

Suck...

Du är hopplös.

Jag hoppas någon seriös kan svara på ursprungsfrågan i stället för den här användaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag vill bara tydliggöra ditt inlägg, för sambandet är inte kristallklart för den som inte reflekterar.

Sambandet mellan nutidens relativt höga invandring och de artiklar du länkade till är nästintill obefintlig. Realekonomin kopplad till tillväxt, (BNP-tal) samt arbetslöshet påverkas i största grad av en historisk utveckling, med andra ord så skördar landet idag, vad landet sådde för 10-30 år sedan (utbildningsmässigt, storbolag, småbolag, branscher samt nischer, osv).

Faktum är att dom akuta kostnader som idag härleds till invandring (som lyfts fram av motståndare till invandring i synnerhet) är relativt låga i det större perspektivet (tio-tusentals miljarder över 10-50 år). Utmaningen är att lyckas integrera nya människor på arbetsmarknaden och antingen skapa nya arbetstillfällen, eller anpassa individerna till den arbetsmarknad som råder.

Avslutningsvis är det i princip omöjligt att förutsäga vilka effekter invandringen får för Sverige på lång sikt, faktorerna är för många, men den kan bli gynnsam likväl som den kan bli ytterst kostsam, och detta är kärnan i debatten för dom sanna intellektuella som står över den låga debatten som förs av massmedia och gemene man.

Helt riktigt, länkarna var dock till för att visa att samhället inte går under imorgon, som så många försöker få det att verka som.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Du är hopplös.

Jag hoppas någon seriös kan svara på ursprungsfrågan i stället för den här användaren.

Han är alltså hopplös för att han tillämpar något så grundläggande som källkritik samt ej dömer någon på förhand. Ska vi tolka dig så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du missar poängen totalt. Det är ingen som försvarar hemskheter här, vare sig de händer i muslimska länder eller i andra. Poängen är att det inte är exklusivt för Islam och just muslimska länder.

Du har rätt. Det är inte exklusivt för islam. Hur många hedersmord har vi i sverige, 1000st årligen kanske? Ett par stycken om man går tillbaka i tiden, alla utförda i frofetens namn. Det jag försöker säga är att, heders mord är överrepresenterade i islam (men ej exklusivt för just islam).

Jag har bättre saker att syssla med, ni får debattera på vidare utan mig.

Obs: Jag är inte racist, men kan inte sluta vara realist bara för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Du har rätt. Det är inte exklusivt för islam. Hur många hedersmord har vi i sverige, 1000st årligen kanske? Ett par stycken om man går tillbaka i tiden, alla utförda i frofetens namn.

Jag har bättre saker att syssla med, ni får debattera på vidare utan mig.

Obs: Jag är inte racist, men kan inte sluta vara realist bara för det.

Även om alla 1000 i Sverige var relaterade till Islam.. Gör det per automatik det till signifikativt för just Islam? Hur går det ens ihop om du är en realist? Oberoende om du är rasist eller inte så är ändå dina kommentarer något man förväntar sig från Avpixlat eller Flashback och inte i en seriös diskussion.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Han är alltså hopplös för att han tillämpar något så grundläggande som källkritik samt ej dömer någon på förhand. Ska vi tolka dig så?

Uppenbarligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp 30 svenskar försökte våldta en tjej pga av hon är singel ..Eller vänta nu...

Strängnäs 30 årig tjej våldtagen 2 gånger av några herrar från Asylboendet..Hagamannen har fått sällskap

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Japp 30 svenskar försökte våldta en tjej pga av hon är singel ..Eller vänta nu...

Strängnäs 30 årig tjej våldtagen 2 gånger av några herrar från Asylboendet..Hagamannen har fått sällskap

Ens relationsstatus har sällan något med våldtäkt att göra. Det handlar om makt och förnedring och ytterst sällan lust. Sedan vad ens etnicitet har med saken att göra kan man ju undra.

Varje år invandrar någonstans mellan 100-200 tusen personer till detta land. Chansen att den våldtäktsman finns bland dessa är inte direkt liten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Diskussionen som förs i massmedia är osaklig och politiskt färgad. Huvudfrågan och uppgiften som behöver diskuteras är framtidens ekonomi skall utformas. Sannolik utveckling är en ny marknad för låglönejobb med minskad trygghet och facklig påverkan.

För er som är nyfikna och seriösa så finns det bra information, rekommenderar dessa.

Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och VD för Institutet för Näringslivsforskning

Jan Ekberg, professor i nationalekonomi vid Linnéuniversitetet

Assar Lindbeck professor nationalekonomi. Han är fortfarande verksam vid Institutet för internationell ekonomi (IIES) vid Stockholms universitet samt vid Institutet för Näringslivsforskning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ens relationsstatus har sällan något med våldtäkt att göra. Det handlar om makt och förnedring och ytterst sällan lust. Sedan vad ens etnicitet har med saken att göra kan man ju undra.

Varje år invandrar någonstans mellan 100-200 tusen personer till detta land.

Eller, som i det här fallet. En religiös straffhandlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Diskussionen som förs i massmedia är osaklig och politiskt färgad. Huvudfrågan och uppgiften som behöver diskuteras är framtidens ekonomi skall utformas. Sannolik utveckling är en ny marknad för låglönejobb med minskad trygghet och facklig påverkan.

För er som är nyfikna och seriösa så finns det bra information, rekommenderar dessa.

Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och VD för Institutet för Näringslivsforskning
zqZ4g0Ule0c

Jan Ekberg, professor i nationalekonomi vid Linnéuniversitetet
icmTXNz6Hu4

Assar Lindbeck professor nationalekonomi. Han är fortfarande verksam vid Institutet för internationell ekonomi (IIES) vid Stockholms universitet samt vid Institutet för Näringslivsforskning.
TOZVXQ2ojBA

Dessa ekonomer för fram en ganska intressant punkt eller ett antal. Det handlar inte om pengar utan det handlar om en ide. Om avsaknad av en lösning. Att kasta pengar på problemet är inte produktivt på något sätt. Det krävs mer lärare, mer bostäder och mer personal i många delar av välfärden och dessa uppkommer inte genom att mer pengar skyfflas in. Detta är ett problem som man framförallt märkte under Alliansens regering. Allt mer pengar satsades men det blev aldrig någon lösning. Varför? För det fanns ingen ide hur saker skulle lösas. Det var bara "mer och mer pengar" samtidigt som inkomsten till staten sänktes genom vissa skattesänkningar och vissa avdrag som ROT och RUT.

Skrivet av Silcan:

Eller, som i det här fallet. En religiös straffhandlig.

Nu ska vi inte förhasta oss här. Den behöver inte vara religiös betingad utan kan vara kulturell eller helt enkelt personen ifråga inte var psykiskt stabil. Att förutsätta att den har en religiös grund är inte givande även om det inte är relevant för målet i sig. En straffhandling var det utan tvivel (om man ska tro media dvs).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nja, om du scrollar upp lite och läser vad vi skrivit förstår du att källkritik inte har så mycket med min fråga att göra. Det är något den andra bara kastar ur sig för att det låter bra, verkar det som.
Om han inte menade att Logan-historien också är påhittad..

Så var snäll och läs igen sen kan du tolka det hur du vill.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Nja, om du scrollar upp lite och läser vad vi skrivit förstår du att källkritik inte har så mycket med min fråga att göra. Det är något den andra bara kastar ur sig för att det låter bra, verkar det som.

Nej? Logan-historien är bevisad utöver all rimlig tvivel.. Denna däremot ska man vara mer skeptisk till. Finns en hel del brister i artikeln och en hel del förutfattade meningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dessa ekonomer för fram en ganska intressant punkt eller ett antal. Det handlar inte om pengar utan det handlar om en ide. Om avsaknad av en lösning. Att kasta pengar på problemet är inte produktivt på något sätt. Det krävs mer lärare, mer bostäder och mer personal i många delar av välfärden och dessa uppkommer inte genom att mer pengar skyfflas in. Detta är ett problem som man framförallt märkte under Alliansens regering. Allt mer pengar satsades men det blev aldrig någon lösning. Varför? För det fanns ingen ide hur saker skulle lösas. Det var bara "mer och mer pengar" samtidigt som inkomsten till staten sänktes genom vissa skattesänkningar och vissa avdrag som ROT och RUT.

Precis som du påpekar så handlar det om idétänkandet och problematiserandet, hur framställs detta, och är det ett problem, svaret kommer variera beroende på vem frågan ställs till. Näringslivet är dom största vinnarna, ett högt inflöde av människor med en lägre utbildningsnivå i vuxen ålder (25-74) bidrar till att konkurrensen kring icke-kvalificerade arbeten ökar, och följderna blir sannolikt lägre löner samt minskad fackligt inflytande. Vidare påverkas inte medborgare med medel-eller högre inkomst i någon större utsträckning. Dessa individer bor i segregerade områden, avskärmade från låginkomsttagare (främst genom höga bostadspriser / tomtpriser), deras tjänster (akademiskt utbildade eller hög YK) är inte hotade av ökad konkurrens. Den sociala klyftan ökar därmed i två riktningar samtidigt, delvis lönemässigt men även med minskad välfärd, dvs dom som har råd kan köpa vård, barnpassning, tid genom tjänster, osv, fattiga kan ej. Skatterna kan inte heller höjas märkbart, isåfall kommer de individer och företag med högst inkomst och som har möjlighet att söka sig utomlands.

Jag tror inte att samhället kommer kollapsa, däremot kommer samhället omformas radikalt, välfärdsstaten är sannolikt ohållbar, åtminstone i dess nuvarande och historiska form, Sverige riskerar att bli en nattväktarstat där fokus kommer ligga på enskilda individer och dess prestationer möjliggör i vilken utsträckning dom kan nyttja olika tjänster och få behov tillgodosedda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Källkritik är aldrig något dåligt, utan något människor i världen skulle behöva tillämpa långt mer. Sedan borde vi ha lärt oss något gällande att inte döma människor på förhand när vi kikar på säpo-fallet med personen som blev anklagad för terrorism.

Jag tycker inte att något jag läser i den här tråden ändrar på detta. Alla har nytta av källkritik om man vill bli visare och förstå sin omvärld på ett mer sanningsenligt vis.

Allt är helt enkelt inte svart eller vitt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Precis som du påpekar så handlar det om idétänkandet och problematiserandet, hur framställs detta, och är det ett problem, svaret kommer variera beroende på vem frågan ställs till. Näringslivet är dom största vinnarna, ett högt inflöde av människor med en lägre utbildningsnivå i vuxen ålder (25-74) bidrar till att konkurrensen kring icke-kvalificerade arbeten ökar, och följderna blir sannolikt lägre löner samt minskad fackligt inflytande. Vidare påverkas inte medborgare med medel-eller högre inkomst i någon större utsträckning. Dessa individer bor i segregerade områden, avskärmade från låginkomsttagare (främst genom höga bostadspriser / tomtpriser), deras tjänster (akademiskt utbildade eller hög YK) är inte hotade av ökad konkurrens. Den sociala klyftan ökar därmed i två riktningar samtidigt, delvis lönemässigt men även med minskad välfärd, dvs dom som har råd kan köpa vård, barnpassning, tid genom tjänster, osv, fattiga kan ej. Skatterna kan inte heller höjas märkbart, isåfall kommer de individer och företag med högst inkomst och som har möjlighet att söka sig utomlands.

Jag tror inte att samhället kommer kollapsa, däremot kommer samhället omformas radikalt, välfärdsstaten är sannolikt ohållbar, åtminstone i dess nuvarande och historiska form, Sverige riskerar att bli en nattväktarstat där fokus kommer ligga på enskilda individer och dess prestationer möjliggör i vilken utsträckning dom kan nyttja olika tjänster och få behov tillgodosedda.

Välfärd och en bra integration går hand i hand. En fungerande välfärd är när alla (som kan dvs.) hjälps åt för att ta hand om de sjuka. Detta gör vi via skatt t.ex. men även via frivilligt hjälpa de som behöver. I utbyte får vi medborgare samma förmån. Och i få länder har välfärden faktiskt blivit en sådan succé som i Sverige. Detta pga. att det funnits klara direktiv med var den ska utvecklas emot.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Jag snackar om Sysselsättning och omsättning. Inte BNP (som iof. den också ökat men pga. andra orsaker än invandring). Att du sedan refererar till en AB artikel (som jag också läst) men misslyckas med att återberätta vad den egentligen sa är bara komiskt. Rubrikerna var "30%". Inte 100%. Och det var gymnasial eller högre utbildning. Inte "sju språk flytande". Den siffran var dock inte sann eftersom det handlar om 10% och inte 30%. Från Iran däremot handlar det om närmare 30%. Lägre skattekraft är väl inte så konstigt när det tar längre och längre för nyanlända att komma ut i arbetslivet. Vilket arbetsmarknaden är en av orsakerna. Den höga tröskeln av utbildning en annan.

Sysselsättning är ointressant i absoluta tal, och numera även i procent då Ullenhag såg till att förvränga det bortom igenkänning. Förvärvsfrekvens är dock fortfarande aktuellt att räkna på.

Det sista jag skrev var ju självfallet en ironisk hyperbol.

Ja, och då borde du veta att det är en kortsiktig kostnad, men historien och datan säger även att det blir en långsiktig ekonomisk kostnad med denna massimport av MENA-invandrare.

Ytterst få kommer ifrån Iran, de allra flesta som kommer har i allra högsta grad bristfällig utbildning.

Förövrigt planar förvärvsfrekvensen ut efter ungefär femton år i Sverige, på 60%. Men det löser vi ju självfallet med att avreglera arbetsmarknaden och införa en låglönesektor, blir nog granna klassklyftor i förlängningen.

Trodde svenskar var stolta över den starka medelklassen och att allt färre har legat under den.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit