Allt är pixligt i windows!

Permalänk
Medlem

Allt är pixligt i windows!

Har precis installerat windows 10 och upplever nu allting som väldigt pixligt.
Vet inte om detta beror på min skärm eller någon inställning så söker därför hjälp här.

Jag har letat och hittat denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1205673-pixliga-ikoner
Ingenting som står där har hjälpt mig.

Här är två screenshots, hoppas ni ser det jag ser. T ex ikonerna längst ner är pixliga, bakgrundsbilden pixlig, texten pixlig.

Vet inte varför de två första bilderna blev konstiga, men sak samma, ni ser problemet.

Uppskattar all hjälp och alla tips!

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem

Hade också det problemet, ominstallerade grafikdrivrutiner samt startade om datorn flera gånger, sedan funkade det.

Permalänk
Medlem

Står skalning på 100%? om inte prova.

Tex om skalning står på 125% blir det helt oanvändbart tycker jag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har avinstallerat alla drivrutiner och installera de nyaste från Nvidia, har ett gtx 780. Det fungerar inte.
Skalningen står på 100%.

När jag avinstallerade alla drivrutiner så såg det exakt likadant ut, allt var lika pixligt och det blir inte bättre med dom nya drivrutinerna....

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av pung3n:

Har avinstallerat alla drivrutiner och installera de nyaste från Nvidia, har ett gtx 780. Det fungerar inte.
Skalningen står på 100%.

När jag avinstallerade alla drivrutiner så såg det exakt likadant ut, allt var lika pixligt och det blir inte bättre med dom nya drivrutinerna....

Tror jag kan veta vad felet är. Blev samma sak för alla applikationer med min nya laptop.

Iaf, för programmen du ska öppna. Tryck på egenskaper. Sedan går du till compability/kompabilitet, och checka i "disable display scaling on high DPI settings"

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör du native upplösning så att skärmen inte skalar?
Har du möjligtvis DSR aktiverat eller GPU skalning i nvidia kontrollpanelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Tror jag kan veta vad felet är. Blev samma sak för alla applikationer med min nya laptop.

Iaf, för programmen du ska öppna. Tryck på egenskaper. Sedan går du till compability/kompabilitet, och checka i "disable display scaling on high DPI settings"

Testade med Chrome, hände ingenting tyvärr.

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Kör du native upplösning så att skärmen inte skalar?
Har du möjligtvis DSR aktiverat eller GPU skalning i nvidia kontrollpanelen?

Förlåt men hänger inte med med native upplösning, vad menar du med det osv?
DSR ska enligt nvidia kontrollpanelen inte vara aktiverat. GPU skalning vet jag inte, var hittar jag den inställningen?

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av pung3n:

Förlåt men hänger inte med med native upplösning, vad menar du med det osv?
DSR ska enligt nvidia kontrollpanelen inte vara aktiverat. GPU skalning vet jag inte, var hittar jag den inställningen?

Native = att upplösningen grafikkortet skickar ut är desamma som skärmens egna upplösning tex 1920x1080.

GPU skalning mm hittar du i nvidia kontrollpanelen, justera skrivbordets storlek och position, har jag för mig det heter.

Inte att förväxla med Windows DPI skalning, som finns på alla inställningar > System > Visningsalternativ
Här kan du också kolla hur avancerade inställningar står, och även kalibrera tex clear-type mm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av pung3n:

Förlåt men hänger inte med med native upplösning, vad menar du med det osv?
DSR ska enligt nvidia kontrollpanelen inte vara aktiverat. GPU skalning vet jag inte, var hittar jag den inställningen?

Native upplösning, skärmens fysiska upplösning. Upplösningen i windows bör matcha skärmpanlens upplösning. info finner du här
GPU skalning hittar du i nvidias kontrollpanel. "Var" finner du här

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Native = att upplösningen grafikkortet skickar ut är desamma som skärmens egna upplösning tex 1920x1080.

GPU skalning mm hittar du i nvidia kontrollpanelen, justera skrivbordets storlek och position, har jag för mig det heter.

Inte att förväxla med Windows DPI skalning, som finns på alla inställningar > System > Visningsalternativ
Här kan du också kolla hur avancerade inställningar står, och även kalibrera tex clear-type mm

Skrivet av SolidReactor:

Native upplösning, skärmens fysiska upplösning. Upplösningen i windows bör matcha skärmpanlens upplösning. info finner du här
GPU skalning hittar du i nvidias kontrollpanel. "Var" finner du här

Har kikat skalningen nu, har tryckt i "ingen skalning". Förändrar ingenting!
Jaja, tack för hjälpen ändå! Får ha det såhär tills vidare verkar det som

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem

Vilken skärm och upplösning har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Vilken skärm och upplösning har du?

Har en Samsung S24D390HL/EN. Upplösningen är 1920 x 1080

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem

@pung3n: Bilderna du laddat upp är 1600x900, säker på att du kör 1920x1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

@pung3n: Bilderna du laddat upp är 1600x900, säker på att du kör 1920x1080?

Jag har iaf det som inställning här och nvidias kontrollpanel. Kanske Tinypic som gör dom mindre?
Eller kan datorn köra 1600x900 även fast det står 1920x1080?

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av pung3n:

Jag har iaf det som inställning här och nvidias kontrollpanel. Kanske Tinypic som gör dom mindre?
Eller kan datorn köra 1600x900 även fast det står 1920x1080?

Testa imgur istället. Om inte annat så kan vi ju omöjligen utgöra något om bilderna har skalats ner. Eller bara öppna paint och kolla hur stort fönster blir när du klistrar in screenshot.

Den upplösningen som är angiven borde vara den som används (förstås), men man vet ju aldrig.

Jag hade dock lite problem med skalning. Kopplade in en TV som andraskärm, och UI-skalningen verkade automatiskt slå om när jag körde på den. Problemet var att när jag gick tillbaka till vanliga skärmen så såg allt lika stort ut som det skulle, men lite, lite suddigt, som om skalning hade satts till 101%. Den stod allt på 100%, men efter att jag ändrade till något annat och sedan tillbaka så blev det bra igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Tror jag har fått till det nu, allt har blivit mindre pixligt vad jag kan se så det är skönt.
Kopplade in datorn i en 4k tv och sen tillbaka, ändrade även inställningar på skärmen för att få bort så mycket störningar som möjligt och det verkar fungera.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini