Asus r56u/Tp-link router tvinga olika dns.

Permalänk
Medlem

Asus r56u/Tp-link router tvinga olika dns.

Har ett problem som jag inte riktigt får till som jag vill, har tillgång till dessa två routrar i fall det jag vill göra är lättare att göra på någon av dessa routrar.

Jag har en enhet som jag vill ge en specifik dns,dvs att endast den enheten har den dns servern resten av mina enheter i mitt nätverk ska ha min operatörs dns servrar.

Enheten är ansluten via wifi, och har ej någon meny för att sätta statisk ip och dns manuellt direkt på enheten utan den har endast dhcp

Så måste jag på något sätt tvinga routern att ge den enheten en annan dns medans resten av alla enheter i nätverket får min operatörs dns som standard.

Går detta att få till på någon av dessa routrar i deras gränsnitt?

done
Permalänk
Medlem

Det är mycket krångligt att lösa på ett bra sätt.

Helst skulle du antingen hitta hur man sätter det manuellt på den där enheten (vad är det för något, vi kan hjälpas åt att leta), eller ha en "riktig" dhcp-tjänst i nätet och inte använda dom där relativt enkla tjänsterna i routrarna (du har inte så många options eller bara 1 scoope att använda).

Annars ser jag att router 2 har ett eget scoope och ett eget wifi för den där enheten, har brandväggsregler som inte släpper igenom dhcp-requests från router 1 och sedan har den där enheten i ett eget nät och ett eget scoope. (Men, mycket krångel för att få övrig trafik att bli helt bra)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Aha krångligt alltså

Har löst det tillfälligt med att ha båda routrarna inkopplade asus routern delar ut den speciella dns jag vill ha till endast den enheten sedan sitter tp-Link routern efter och delar ut original dnserna till resten av mina enheter.

Är roku streaming stick så omöjligt att sätta DNS direkt på den då den ej har sådana inställningar,men får köra så här tillsvidare

Permalänk
Medlem

Du skulle även kunna göra tvärt om, att ha just DNS:en specifik på övriga enheter (manuellt ställd) - det är själva ip, mask och gate som är minimum för dhcp (dns är ju typ option faktiskt (15)) om det krånglar för dig

Intressant fråga faktiskt, bra med lite hjärnjympa. Jag såg att det verkar som att en gång i tiden fanns ett script för statisk IP, men inte nu längre... och det är väldigt hårdkodat i övrigt på pinnen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T