Permalänk

Nytt datorbygge - Startar ej.

Okej.
Så jag har satt ihop min andra dator någonsin och vad jag kan se sitter allting där det ska. Men den går inte igång?
Det är helt nya grejer allt samman och de komponenter som är använda är:

Chassi: Fractal Design R5
Moderkort: Asus Z97A
Nätagg: EVGA SuperNove G2 750W
Grafikkort: Asus Geforce GTX 970 Strix 4GB DirectCU II OC
Processor: Intel 4790-K
Kylare: CoolerMaster Evo 212.
SSD: Samsung EVO 250gb
RAM: HyperX 8gb x 2

Monteringen gick i princip smärtfritt, slet lite med att få ner moderkortet, men jag kan inte minnas att jag kommit åt något på något olämpligt vis eller varit för hårdhänt. Hade antistatiskt armband under hela proceduren. Jag ser när jag kopplar i strömmen och slår på nätagg att iaf grafikkortet får ström. Men det sker ingenting när jag trycker på startknappen? Är jag blind och det sitter någon plastbit någonstans jag missat eller är det värre saker på g? Kollat frontpanels kablarna och de verkar sitta som dem ska dem också..

Tacksam för svar!

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!
CHASSI: Fractal Design Define R5 | CPU: Intel Core i7 4790-K | RAM: 16gb HyperX | PSU: EVGA Supernova G2 750W | GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB | MOBO: Asus Z97-A | SSD: Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Medlem

Lyser det något på moderkortet, om inte så får det inte ström. Kopplat in 4-pins kontakten bredvid cpu:n? Kopplat in chassits startknapp rätt? Använt distanser till moderkortet?

Några punkter att kolla upp...

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

@SirBarkalot
Du har även koppla in 8-pins ström kontakten till moderkortet?
Du fick med alla distanser när du monterade moderkortet?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@Nisbel Moderkortet lyser ej, så nej, uppenbarligen får det ingen ström. Men jag förstår inte vad det kan bero på?

@bärplockaren 24 pins kontakt till MB, 8 pins till CPU, allt sånt sitter på plats. Ska kolla närmare på söndag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!
CHASSI: Fractal Design Define R5 | CPU: Intel Core i7 4790-K | RAM: 16gb HyperX | PSU: EVGA Supernova G2 750W | GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB | MOBO: Asus Z97-A | SSD: Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Inaktiv

Skruvade du i distanserna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Skruvade du i distanserna?

Skickades från m.sweclockers.com

Jajjämen, de är iskruvade

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!
CHASSI: Fractal Design Define R5 | CPU: Intel Core i7 4790-K | RAM: 16gb HyperX | PSU: EVGA Supernova G2 750W | GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB | MOBO: Asus Z97-A | SSD: Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Hedersmedlem

@SirBarkalot: Kan vi få lite tydliga bilder på bygget?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in chassits on-knapp till moderkortet?

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@SirBarkalot: Kan vi få lite tydliga bilder på bygget?

Ska se vad jag kan ordna, får vänta tills på Söndag dock. Återkommer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!
CHASSI: Fractal Design Define R5 | CPU: Intel Core i7 4790-K | RAM: 16gb HyperX | PSU: EVGA Supernova G2 750W | GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB | MOBO: Asus Z97-A | SSD: Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Inaktiv

Moderkortet eller nätagget trasigt,
Cpun eller moderkortet får ingen ström pga glappande kabel, eller att den inte sitter i ordentligt,
eller så har du inte stoppat i sladden i väggen..

Permalänk

@Nisbel, @bärplockaren
En kort update här;
Vid inkoppling av nätagg i vägg och påslagning så lyser lampan märkt med ”pwr sw” och ”pwr led” på moderkortet, lampan på grafikkortet lyser. Är det något mer på moderkortet som bör lysa?
Bilder kommer i eftermiddag.

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!
CHASSI: Fractal Design Define R5 | CPU: Intel Core i7 4790-K | RAM: 16gb HyperX | PSU: EVGA Supernova G2 750W | GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB | MOBO: Asus Z97-A | SSD: Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SirBarkalot:

@Nisbel, @bärplockaren
En kort update här;
Vid inkoppling av nätagg i vägg och påslagning så lyser lampan märkt med ”pwr sw” och ”pwr led” på moderkortet, lampan på grafikkortet lyser. Är det något mer på moderkortet som bör lysa?
Bilder kommer i eftermiddag.

Redigera ditt befintliga, identiska, inlägg nästa gång du vill påkalla någon medlems uppmärksamhet, annars ses det lätt som en medveten bumpning av tråden (radera gammalt inlägg - göra nytt men likadant) och är inte tillåtet, se §4 i reglerna. Lägger man till ny information i ett inlägg är det givetvis ok att skriva ett nytt, men då behöver man ju inte radera det gamla.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@SirBarkalot
Så länge inte någon indikations lampa lyser rött eller att det kommer missljud och allt startar upp som det ska bör det det vara lugnt. (det kan vara olika mellan moderkort va som ska lysa och inte)

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Redigera ditt befintliga, identiska, inlägg nästa gång du vill påkalla någon medlems uppmärksamhet, annars ses det lätt som en medveten bumpning av tråden (radera gammalt inlägg - göra nytt men likadant) och är inte tillåtet, se §4 i reglerna. Lägger man till ny information i ett inlägg är det givetvis ok att skriva ett nytt, men då behöver man ju inte radera det gamla.

Jag gjorde detta, men råkade av outgrundlig anledning radera hela inlägget istället. Ber om ursäkt för att det blev galet!

Skrivet av bärplockaren:

@SirBarkalot
Så länge inte någon indikations lampa lyser rött eller att det kommer missljud och allt startar upp som det ska bör det det vara lugnt. (det kan vara olika mellan moderkort va som ska lysa och inte)

Problemet är ju att det fortfarande inte startar. Kan piggarna till startknappen på chassit vara kortslutna/paj? Annars är det väl knappen som är trasig helt och hållet..

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!
CHASSI: Fractal Design Define R5 | CPU: Intel Core i7 4790-K | RAM: 16gb HyperX | PSU: EVGA Supernova G2 750W | GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB | MOBO: Asus Z97-A | SSD: Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirBarkalot:

Jag gjorde detta, men råkade av outgrundlig anledning radera hela inlägget istället. Ber om ursäkt för att det blev galet!

Problemet är ju att det fortfarande inte startar. Kan piggarna till startknappen på chassit vara kortslutna/paj? Annars är det väl knappen som är trasig helt och hållet..

Missminner jag mig inte nu, så kan du koppla reset switch kabeln till start switch piggarna på moderkortet och använda omstartsknappen på chassit - bara för att testa om av / på knappen är paj.

Permalänk

Testa annars o ta en skruvmejsel och ta på power sw tror jag det är, för att se att knaparna/sladdarna i chassit ej är defekt

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk

@Jonathan0101: Ja, jag testade detta och det verkade inte vara det felet.

Så jag gjorde som så att jag kopplade ur alla kablar från moderkortet och satte i dem igen. Ni förstår min lättnad när fläkten tyst och bra surrade igång och burken faktiskt startade, går som en klocka! Måste ha varit något glapp någonstans helt enkelt.

Väldigt tacksam för alla svar!

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!
CHASSI: Fractal Design Define R5 | CPU: Intel Core i7 4790-K | RAM: 16gb HyperX | PSU: EVGA Supernova G2 750W | GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB | MOBO: Asus Z97-A | SSD: Samsung EVO 250GB |