Samsung hoppar över 4K UHD-skärmar för 2016 års smarta telefoner

Permalänk
Medlem

Det enda verttiga för mobiltillverkare att nu fokusera på är bättre kamera (optisk zoom någon?) och bättre batterier. Upplösning bör i nuläget vara lägst prioriterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Raffe:

Fast används inte samma skärmpaneler till vr-headset som används i telefonen? Var väl det som var tanken med oculus och Samsungs samarbete?

Om så är fallet vore det ju totalt korkat att köra med 4k skärmar i mobiler bara för den anledningen då det bara blir nackdelar med en sådan panel i mobil.

Tänk bara vad det betyder för känslan att använda enheten när man kör 4k, t.ex. flytet i webbläsaren. En väldigt stor anledning att Ios flyter så pass bra är dels för Apple just nu har den överlägset bästa mobil CPUn (men Kryo ser som sagt lovande ut ), de ligger också alltid i topp vad det gäller GPU-prestanda.

Redan vid full HD måste Android-lurarna dra runt dubbelt så många pixel, vid 2560x1440 handlar det om 3,7 gånger så många pixels som Iphone 6/6s. Något som är totalt vansinnigt om man inte anser att Iphone har för låg upplösning.

Gillar inte alls iOS, men då Android-tillverkarna är sådana totala cluster fucks i att designa enheten så blir det ju svårt att välja något annat

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag håller med Yoshman.
Världen är full av idioter!

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkig nyhet och riktigt uselt av Samsung. Framförallt om man hoppats kunna köra nallen till VR.. Men men.. Tekniken kanske inte alltid går frammåt så fort som jag hoppas på

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Om så är fallet vore det ju totalt korkat att köra med 4k skärmar i mobiler bara för den anledningen då det bara blir nackdelar med en sådan panel i mobil.

Tänk bara vad det betyder för känslan att använda enheten när man kör 4k, t.ex. flytet i webbläsaren. En väldigt stor anledning att Ios flyter så pass bra är dels för Apple just nu har den överlägset bästa mobil CPUn (men Kryo ser som sagt lovande ut ), de ligger också alltid i topp vad det gäller GPU-prestanda.

Redan vid full HD måste Android-lurarna dra runt dubbelt så många pixel, vid 2560x1440 handlar det om 3,7 gånger så många pixels som Iphone 6/6s. Något som är totalt vansinnigt om man inte anser att Iphone har för låg upplösning.

Gillar inte alls iOS, men då Android-tillverkarna är sådana totala cluster fucks i att designa enheten så blir det ju svårt att välja något annat

Ja, fast frågan var väl vad man skulle med så små skärmar till med så hög upplösning. Svaret VR behöver ju inte innefatta mobiler där ;).
Men vill man gå in närmre på just mobiler och VR med hög upplösning så skulle man kanske kunna skala ner upplösningen till en fjärdedel just för att slippa så tydliga screen door-effekter. Inte helt perfekt kanske, men där finns det ju iaf någon form av vinst utan att det kostar mer prestanda.
Utöver VRanvändande håller jag med till fullo. 4K-upplösning för vanligt mobiltelefonbruk är bara fel helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Redan vid full HD måste Android-lurarna dra runt dubbelt så många pixel, vid 2560x1440 handlar det om 3,7 gånger så många pixels som Iphone 6/6s. Något som är totalt vansinnigt om man inte anser att Iphone har för låg upplösning.

Iphone 6 och 6s är betydligt mindre än de androidtelefoner du pratar om. Större skärm => fler pixlar.

edit: notera dock att jag redan skrivit i tråden att 4k i telefoner är totalt meningslöst

Permalänk
Datavetare

@Söderbäck: visst är det så, ser definitivt ett stort värde i riktigt högupplösa små skärmpaneler för VR.

Min invändning var bara att man ska absolut inte använda dessa paneler i mobiler bara för att de finns. Paneler med lägre upplösning är lättare att dra runt och har högre ljusstyrka givet en viss effekt (skillnad borde vara rätt liten för OLED paneler, är allt annat än försumbar för LCD-paneler).

Vet inte om färgkorrekthet är svårare att uppnå i när panelen blir mer högupplöst, känns lite som så är fallet. Fast kan ju också vara att man sparat in på andra områden för att nå hög upplösning i många av dagens högupplösta paneler.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, fast frågan var väl vad man skulle med så små skärmar till med så hög upplösning. Svaret VR behöver ju inte innefatta mobiler där ;).
Men vill man gå in närmre på just mobiler och VR med hög upplösning så skulle man kanske kunna skala ner upplösningen till en fjärdedel just för att slippa så tydliga screen door-effekter. Inte helt perfekt kanske, men där finns det ju iaf någon form av vinst utan att det kostar mer prestanda.
Utöver VRanvändande håller jag med till fullo. 4K-upplösning för vanligt mobiltelefonbruk är bara fel helt enkelt.

Ja telefoner passar bäst som 720p eller mindre 1080p är för mycket på en så liten skärm, till VR däremot är 4k perfect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

När ppi:n är högre än ögat kan uppfatta på normalt betraktningsavstånd så försvinner poängen helt och hållet. Jag har 1920x1080 på en 5"-skärm och har väldigt svårt att urskilja enskilda pixlar även på väldigt kort betraktningsavstånd med den, så där går gränsen för min del.

EDIT: Läs HELA mitt inlägg. Tryck på länkarna för att mer fördjupande förstå vad som gäller. Tyd mina ord, förstå att tex "kan anses" inte är det samma som "det är". Missa inte texten i parantes... Det ger en hint om att det är svårt att prata om ögat och megapixlar. SLUT EDIT.

Då ögat kan anses ha ca 576 megapixlar (svårt att prata om pixlar och ögat...) vid optimala förhållanden och vid 120 grader i horisontell led och 60 grader i vertikal led, så finns det självklart fördelar med högre upplösningar på även små skärmar.

Att du inte ser varje pixel i sig innebär inte att du ej ser fördelar i bildkvalitet på en 4K skärm eller 8K skärm på även 5".
Ser du film konstant på 8K på en 5" skärm och sedan går över till 1080p så lovar jag dig att du kommer märka skillnad.
Det är oftast när du går ner i kvalitet som du märker skillnaden, inte när du går upp i kvalitet. Inte lika lätt i alla fall.

http://illvet.se/manniskan/kroppen/hur-hog-upplosning-har-var...

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/ogats-upplosning

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

@Knashatt: Snälla, nämn inte megapixlar och ögat i samma mening. Det enda vettiga måttet på ögats upplösning är dess vinkelupplösning som ligger omkring eller strax över 60 punkter per grad. Så allting beror på hur nära ögat du har skärmen.

Det du säger om högre upplösningar är bara sant till en viss gräns. Självklart har vi inte oändligt skarp syn - det finns en gräns för hur skarpt vi kan se, och den ligger någonstans kring ögats maximala vinkelupplösning.

Permalänk
Medlem

Onödigt på telefon - men inte om dom vill satsa mer på deras Gear VR, där vore det väldigt positivt med fler pixlar, om än svårdrivet. Likt Sonys 4k-telefon som enbart slår på 4k när man ser på foton, enbart slå på 4k (förutsatt panel med perfekta multiplar) när telefonen är inkopplad i supporterade appar i Gear VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4970k@4,7 GHz | Corsair H100i | 16GB Corsair DDR3 1600MHz | Asus z97-A | Gtx 970 Strix | OZC 750W | Hatar OS | Fractal Design R5 | Samsung 840 EVO 256gb
ASUS 24" VG248QE 144Hz + Två VA-paneler från Benq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om så är fallet vore det ju totalt korkat att köra med 4k skärmar i mobiler bara för den anledningen då det bara blir nackdelar med en sådan panel i mobil.

Tänk bara vad det betyder för känslan att använda enheten när man kör 4k, t.ex. flytet i webbläsaren. En väldigt stor anledning att Ios flyter så pass bra är dels för Apple just nu har den överlägset bästa mobil CPUn (men Kryo ser som sagt lovande ut ), de ligger också alltid i topp vad det gäller GPU-prestanda.

Redan vid full HD måste Android-lurarna dra runt dubbelt så många pixel, vid 2560x1440 handlar det om 3,7 gånger så många pixels som Iphone 6/6s. Något som är totalt vansinnigt om man inte anser att Iphone har för låg upplösning.

Gillar inte alls iOS, men då Android-tillverkarna är sådana totala cluster fucks i att designa enheten så blir det ju svårt att välja något annat

Absolut, för mobiler tycker jag inte 4k-skärmarna hör hemma. Men för att få upp en större produktion av skärmpanelerna kan det vara en avvägning att låta någon modell köra på samma panel just för att få in lite vinst då de ändå måste ta fram panelen.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

1440p räcker inte för VR. Man ser rutnätet.

Sant men vem skulle komma på tanken att använda eller ens vilja använda sin mobil till VR, inte jag iallafall.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Förutom VR ser jag ingen mening i att ha över 1080p eller max 1440p på en telefon...
27"@1440p på en armlängds avstånd är helt lagom, för att luren ska bli lika stor som skärmen måste den bra nära ögonen, för nära för att de ska vara behagligt, så vad man ska med 4k till i den lilla storleken (förutom skrytfaktorn) kan jag inte förstå, särskilt när nackdelarna verkar överväga fördelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

VR. Då räcker det inte med 1280x720.

Och mobilernas grafikprestanda är ju inte på något sätt en begränsning för VR. Defentivt upplösning som är det största problemet.

Permalänk
Inaktiv

@fufuheo: ... Tills man kommer på att grafikprestanda går hand i hand med upplösning. Gigantisk skillnad på att låta en GPU fylla runt 0.9 miljoner pixlar per frame (1280x720) från att låta den fylla 8.3 miljoner pixlar per frame (3840×2160)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Knashatt: Snälla, nämn inte megapixlar och ögat i samma mening. Det enda vettiga måttet på ögats upplösning är dess vinkelupplösning som ligger omkring eller strax över 60 punkter per grad. Så allting beror på hur nära ögat du har skärmen.

Det du säger om högre upplösningar är bara sant till en viss gräns. Självklart har vi inte oändligt skarp syn - det finns en gräns för hur skarpt vi kan se, och den ligger någonstans kring ögats maximala vinkelupplösning.

Bra att du överhuvudtaget ens orkar trycka på länkarna som just förklarar om just vinkelupplösning...
Ibland tar man sig bara för pannan när vissa i detta forum svarar vissa inlägg.

Ett tipps, läs HELA inlägget och försök TYDA det som står.

Jag kan ju förklara vad jag skriver. Det räcker ju med första meningen!!!

"Då ögat kan anses ha ca 576 megapixlar (svårt att prata om pixlar och ögat...) vid..."

Vad ser vi för ord?

1. Ordet "kan" och "anses" skriver jag just p.g.a. att det inte går att prata om pixlar och ögat.
2. Det finns en text i en parantes... Där står det att det är svårt att prata om pixlar och ögat. Just för man INTE kan prata om ögat som en kamera.

Längst ner i mitt inlägg så har jag länkat två länkar där det står mer förtydligande om just att jämföra ögat med en kameras megapixels.

Frågan jag ställer mig är varför du då bemödar dig att skriva ditt inlägg?

När jag svarar på inlägg så försöker jag skriva så förenklat att den som läser mitt inlägg kan förstå på ett enkelt plan vad jag vill få fram.
Att förklara vinkelupplösning för en människa som inte kan något om optik, ljus, människans öga mm är rätt meningslöst och ger inget överhuvudtaget.

Lev väl.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

@fufuheo: ... Tills man kommer på att grafikprestanda går hand i hand med upplösning. Gigantisk skillnad på att låta en GPU fylla runt 0.9 miljoner pixlar per frame (1280x720) från att låta den fylla 8.3 miljoner pixlar per frame (3840×2160)

Det var ett skämt.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en mobil enligt typ en sån här mall:

- 4.5-5 tum skärm
- 1920x1080 där skärmen täcker hela fronten på mobilen, inga knappar, (och ett gränssnitt anpassat för detta förstås), egentligen tycker jag mindre upplösning räcker men det tilltalar mig att många filmer och liknande slipper skalas om.
- Någon typ av OLED skärm med total svärta och mestadels svart gränssnitt (både enegrisparande och designmässigt tilltalande enligt mig)
- En design likt ungefär lumia 700, med en snygg plast istället för metalldetaljer som bara bidrar till att glaset spricker vid fall (då det saknar dämpning).
- inte lövtunn (också ett race som gått för långt), den får gärna vara typ 1 cm tjock, fyll det extra utrymmet med mer batteri.
- Sen får de gärna lägga lite extra krut på mottagning som är ett stort problem med dagens telefoner jämfört med äldre, mycket äldre.
- Skicka med en bra kamera och bra blixt, gärna i klass med min lumia 1020.
- När det gäller skärmen så vill jag se satsningar på låg respons, snabb uppdatering, bra färgåtergivning och bra ljusstyrka snarare än upplösning, känns som alla dessa punkter kompromissas bort till förmån för fler pixlar.
- Då kanske man kan använda en processor med mindre grafikprestanda och mer ren heltalsprestanda som då kommer ge en markant rappare upplevelse i sånt normala människor gör på telefonerna, jag spelar exempelvis aldrig tuffa 3D spel.
- Trådlös laddning och fuktsäker (lite vattentålig) design.

Äh nu ska jag sluta drömma, blir bara lack på alla mobiltillverkare när jag tänker på vad som skulle gå att göra och vad som görs.

Permalänk
Medlem

Jag kan fan inte ser några enstaka pixlar på min 1920p 5.2" skärm (Z2).
Denna upplösningshysterin får gärna sluta snart!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Sant men vem skulle komma på tanken att använda eller ens vilja använda sin mobil till VR, inte jag iallafall.

Alla som köpte Samsung Gear VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Jag vill ha en mobil enligt typ en sån här mall:

- 4.5-5 tum skärm
- 1920x1080 där skärmen täcker hela fronten på mobilen, inga knappar, (och ett gränssnitt anpassat för detta förstås), egentligen tycker jag mindre upplösning räcker men det tilltalar mig att många filmer och liknande slipper skalas om.
- Någon typ av OLED skärm med total svärta och mestadels svart gränssnitt (både enegrisparande och designmässigt tilltalande enligt mig)
- En design likt ungefär lumia 700, med en snygg plast istället för metalldetaljer som bara bidrar till att glaset spricker vid fall (då det saknar dämpning).
- inte lövtunn (också ett race som gått för långt), den får gärna vara typ 1 cm tjock, fyll det extra utrymmet med mer batteri.
- Sen får de gärna lägga lite extra krut på mottagning som är ett stort problem med dagens telefoner jämfört med äldre, mycket äldre.
- Skicka med en bra kamera och bra blixt, gärna i klass med min lumia 1020.
- När det gäller skärmen så vill jag se satsningar på låg respons, snabb uppdatering, bra färgåtergivning och bra ljusstyrka snarare än upplösning, känns som alla dessa punkter kompromissas bort till förmån för fler pixlar.
- Då kanske man kan använda en processor med mindre grafikprestanda och mer ren heltalsprestanda som då kommer ge en markant rappare upplevelse i sånt normala människor gör på telefonerna, jag spelar exempelvis aldrig tuffa 3D spel.
- Trådlös laddning och fuktsäker (lite vattentålig) design.

Äh nu ska jag sluta drömma, blir bara lack på alla mobiltillverkare när jag tänker på vad som skulle gå att göra och vad som görs.

Hade det inte varit för skärmen så tycker jag det stämmer in rätt bra Xperia Z5 compact
http://s3.pji.nu/product/standard/800/3303631.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Vi behöver inte så högupplösta skärmar på så små apparater. Bättre att focusera på kamerans bildkvalité istället.

Vi behöver inte bättre bildkvalitet på apparater man tar fyllebilder på krogen med. Vill man fota ordentligt har man en ordentlig kamera. Bättre att fokusera på bättre batteritid och högre prestanda istället.

(Eller med andra ord, det som är viktigt för dig kanske inte är viktigt för andra. Var inte så snabb att döma.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Hade det inte varit för skärmen så tycker jag det stämmer in rätt bra Xperia Z5 compact
http://s3.pji.nu/product/standard/800/3303631.jpg

Jo den hade legat bra till om jag behövde ny just nu, föredrar dock wp över Android men inte otänkbart att byta..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör på en Samsung galaxy s5 med 1080p och det räcker gott och väl. En sak som är det sämsta med luren är kameran är alldeles för mörk, när man tar bilder på kvällen. Det kanske har blivit mycket bättre med S6an men lägg mer energi på batteritid och kamerorna.

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se några enstaka pixlar på min 720p 6.3" skärm (Samsung Mega).
Denna upplösningshysterin får gärna sluta snart!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Det behövs inga 4k på en telefon, batterierna är ok de med. Det som behövs är snåla skärmar. Skärmen är det som suger musten ur batterierna mest så det är där utvecklingen ska framåt.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om så är fallet vore det ju totalt korkat att köra med 4k skärmar i mobiler bara för den anledningen då det bara blir nackdelar med en sådan panel i mobil.

Tänk bara vad det betyder för känslan att använda enheten när man kör 4k, t.ex. flytet i webbläsaren. En väldigt stor anledning att Ios flyter så pass bra är dels för Apple just nu har den överlägset bästa mobil CPUn (men Kryo ser som sagt lovande ut ), de ligger också alltid i topp vad det gäller GPU-prestanda.

Redan vid full HD måste Android-lurarna dra runt dubbelt så många pixel, vid 2560x1440 handlar det om 3,7 gånger så många pixels som Iphone 6/6s. Något som är totalt vansinnigt om man inte anser att Iphone har för låg upplösning.

Gillar inte alls iOS, men då Android-tillverkarna är sådana totala cluster fucks i att designa enheten så blir det ju svårt att välja något annat

Iphone 6/6s är 4,7" med lite över 720p (750p typ), z5 compact är 4,7" med 720p. så vet inte riktigt vad du får dubbelt ifrån, du måste ju räkna in storleken på mobilen också!

6+/6s+ är däremot 5,5" och 1080p medan z5 premium som är lika stor har 2160p så visst där är det 4x så många, dock finns det andra andriods som och är ca 5,5" och 1080p, t.ex one + two

kan också tillägga att det är fortfarande samma snapdragon processor i alla 3 android mobilerna jag tog upp!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Ser du film konstant på 8K på en 5" skärm och sedan går över till 1080p så lovar jag dig att du kommer märka skillnad.

Knappast. Möjligtvis om man ser på roliga filmer med pixelmönster som är gjorda för att visa skillnader i upplösningar. Eller använder lupp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Bra att du överhuvudtaget ens orkar trycka på länkarna som just förklarar om just vinkelupplösning...
Ibland tar man sig bara för pannan när vissa i detta forum svarar vissa inlägg.

Ett tipps, läs HELA inlägget och försök TYDA det som står.

Jag kan ju förklara vad jag skriver. Det räcker ju med första meningen!!!

"Då ögat kan anses ha ca 576 megapixlar (svårt att prata om pixlar och ögat...) vid..."

Vad ser vi för ord?

1. Ordet "kan" och "anses" skriver jag just p.g.a. att det inte går att prata om pixlar och ögat.
2. Det finns en text i en parantes... Där står det att det är svårt att prata om pixlar och ögat. Just för man INTE kan prata om ögat som en kamera.

Längst ner i mitt inlägg så har jag länkat två länkar där det står mer förtydligande om just att jämföra ögat med en kameras megapixels.

Frågan jag ställer mig är varför du då bemödar dig att skriva ditt inlägg?

När jag svarar på inlägg så försöker jag skriva så förenklat att den som läser mitt inlägg kan förstå på ett enkelt plan vad jag vill få fram.
Att förklara vinkelupplösning för en människa som inte kan något om optik, ljus, människans öga mm är rätt meningslöst och ger inget överhuvudtaget.

Lev väl.

Jag var på väg att redigera in "oavsett vilken parentes du lägger till efteråt" precis efter jag hade skrivit mitt inlägg, för att markera att jag minsann förstår vad du pratar om men att det ändå borde undvikas till varje pris. Ångrar nu att jag inte gjorde det.

Visst är det så att vissa kanske inte förstår sig på vinkelupplösning, men faktum är att ögats pixelupplösning är fullkomligt irrelevant när det gäller skärmupplösningar. Det är inte precis så att vi behöver skärmar med 500 MP - Allt hänger på storlek kontra avstånd.

Skickades från m.sweclockers.com