Permalänk
Medlem

Hjälp mig att välja bank

Hej!

För närvarande använder jag mig av Länsförsäkringar som bank.
Jag har ett privatkonto med betalkort och ett sparkonto.
Sparkontot har 0% i ränta vilket jag tycker är helt bisarrt men jag har förstått att det inte är onormalt i dagsläget.
Förutom obefintlig ränta är jag trött på att dom inte över huvud taget hanterar kontanter på sina kontor vilket leder till avgifter när pengar måste sättas in hos någon form av ombud. Jag sätter inte in pengar kontant mer än nån gång om året men jag tycker av princip att det ska gå att göra det där man har ett konto som kund.

Så nu ber jag er om tips på ny bank!

Jag vill ha allt samlat på en bank med de funktionerna som vanlig privatperson kan tänkas behöva, typ:

¤ Konto med betalkort
¤ Sparkonto med någon form av ränta
¤ Kontanthantering
¤ Möjlighet att hantera fonder och aktier
¤ Smidig mobilapp

Kom med tankar och funderingar!

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Vive la liberté!

Sparkonto med ränta är väl bara saker som Santander som har idag. Inget man kör som huvudbank.

Handelsbanken har jag hört gott om. Har för mig att de utvidgar sitt kontorsnät och att de är de enda av storbankerna som orkar bemöda sig med kontanter.
Kör dock själv SEB och det fungerar väl också. De har allafall insättningsmaskiner för kontanter som är avgiftsfria. Mobilappen fungerar ok.

För fonder och aktier så kör typ Avanza eller Nordnet. Bättre utbud och lägre avgifter.

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera Nordea iallafall! Osmidig telefonsupport (de gånger jag ringt dit) blir kopplad fel, får vänta i "hold" i evigheter tills samtalet läggs på, ofta väldigt trevliga arbetare men känns okunniga. Detta är såklart telefonsupporten jag har problem med, men som relativt nybliven vuxen så är det mesta nytt för mig och känner inte att jag får hjälpen jag behöver. En bra telefonsupport är viktigt för mig inom allt!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

@ljudnerd:

Citat:

Vi är ombud för:

Länsförsäkringar Bank (vi gör kostnadsfria insättningar* och uttag)
Danske Bank (vi gör kostnadsfria insättningar*)
* För privatpersoner tillkommer avgift vid uppräkning av mynt. För företag tillkommer alltid en avgift för uppräkning.

Vi är som bank skyldig att ställa frågor för att få en förståelse för syftet med transaktionen och pengarnas ursprung. Du kan läsa mer om varför vi ställer frågor på denna sida.

https://www.forex.se/Ovriga-tjanster/Kassatjanster/

Själv använder jag Länsförsäkringar Bank för lönekonto och och korten. SBAB för sparkonto och Avanza för aktie- och fond-handel.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Handelsbanken. De uppfyller alla dina krav bortsett från ränta på sparkonto men till det använder man sig nog av andra alternativ ändå snarare än storbankerna. Kundtjänsten är utmärkt och går att nå 24/7 och till skillnad från en del andra banker erbjuder de även gratis internetbank.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Kontanthantering är snart ett minne blott hos alla banker.
Det finns insättningsautometer i viss mån.

Sätt in på ett fasträntekonto så får du i alla fall 0,5% ränta.
Fonder på längre sikt.

Permalänk
Medlem

@ApanX @iFerz @iller @ågren

Tack för era svar! Gött att det blev drag i tråden direkt!

Det verkar som att många använder sig av flera banker för olika tjänster, det skulle jag egentligen vilja slippa men om det finns betydande pengar att tjäna på det så är det väl inte så farligt.

Jag har tidigare tänkt på Handelsbanken då jag hört gott om dom vad det gäller service men även deras ekonomi och ledning. Jag skulle kunna tänka mig att använda mig av dom för privatkonto och betalkort.

Avanza verkar också väldigt bra, nästan för bra... finns det någon hake med Avanza?

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO:

Menar du att man låser pengarna under en förbestämd period då? Det förhindrar ju även möjligheten att göra av med pengarna vilket är grymt!

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

Har Länsförsäkringar, kostar väl inget att sätta in pengar på Forex? (Då vi har bil och husförsäkringar där med får vi ganska fin rabatt på dessa)

Sen Avanza för aktiedepåer (ISK), pensionsspar och sparkonton. De har sparkonton från andra aktörer, vilket gör det smidigt att byta till de som är bäst för stunden.

Dessa räntor är de nuvande_ https://www.avanza.se/konton/sparkonton.html

Sen kreditkort hos Bank Norwegian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnerd:

@SUMITOMO:

Menar du att man låser pengarna under en förbestämd period då? Det förhindrar ju även möjligheten att göra av med pengarna vilket är grymt!

Ja går att välja från 3mån.
Kör man 6 mån intervaller så har man lite framförhållning.

Har man lätt för att impulsköpa mycket så kan det vara en idé.

Permalänk
Medlem

Nuförtiden kan det kanske vara bra att sprida ut sig lite. Ha en traditionell storbank där man hanterar värdepapper och fonder.

Kör du mycket bil kan det vara värt att kolla in MasterCard från någon av bensinmackarna.
Preem, Shell tex kör Ikano-bank. Ingen årsavgift, bonus på många köp, rabatt på bensin etc.
Nackdelen är att kontantuttag kostar.

Felstavning
Permalänk
Keeper of Traditions

Handelsbanken och Nordea skulle jag aldrig rekommendera till någon som planerar att använda bankens digitala tjänster. Osmidigare tjänster får man leta länge efter.

Kör själv på Swedbank och när man jämför med de två ovanstående är de hästlängder före.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag skulle rekommendera Handelsbanken. De uppfyller alla dina krav bortsett från ränta på sparkonto men till det använder man sig nog av andra alternativ ändå snarare än storbankerna. Kundtjänsten är utmärkt och går att nå 24/7 och till skillnad från en del andra banker erbjuder de även gratis internetbank.

Du menar handelsbanken som i flera år försökt införa mobilt bankid?

Som ovan talare, Swedbank de ser ut att försöka med bättre tjänster som e-kort, och andra internet tjänster som inte är allt för föråldrat. Det enda man kan invända är att man får en personlig dosa istället för en generell dosa som man kan använda bankkortet till för att identifiera med.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du menar handelsbanken som i flera år försökt införa mobilt bankid?

Det är faktiskt det enda jag känner att jag saknar. Bank-ID finns redan till mobilappen och där kan man utföra de allra flesta tjänster. Jag är helnöjd med dem i övrigt och tycker att det känns fånigt att välja bort en bank p.g.a. en sån petitess som att de ännu inte använder sig av mobilt bank-ID. I mitt tycke finns ingen annan bank som kan mäta sig i form av kvalitet på dess (kund)tjänster.

Finns det någon annan bank som har 24/7-support t.ex.? En gång råkade jag glömma bort att stänga av min VPN när jag skulle logga in på internetbanken och blev bokstavligt talat uppringd omedelbart där de ville försäkra sig om att det verkligen var jag.

Swedbanks e-kort som du nämnde ovan i din edit känns bara onödigt krångligt, hos Handelsbanken (och kanske flera aktörer?) kan man öppna och stänga sina kort för internet- och utlandsköp hur ofta man vill utan att behöva skapa särskilda e-kort för varje tillfälle.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ågren:

Det är faktiskt det enda jag känner att jag saknar. Bank-ID finns redan till mobilappen och där kan man utföra de allra flesta tjänster. Jag är helnöjd med dem i övrigt och tycker att det känns fånigt att välja bort en bank p.g.a. en sån petitess som att de ännu inte använder sig av mobilt bank-ID. I mitt tycke finns ingen annan bank som kan mäta sig i form av kvalitet på dess (kund)tjänster.

Finns det någon annan bank som har 24/7-support t.ex.? En gång råkade jag glömma bort att stänga av min VPN när jag skulle logga in på internetbanken och blev bokstavligt talat uppringd omedelbart där de ville försäkra sig om att det verkligen var jag.

Swedbanks e-kort som du nämnde ovan i din edit känns bara onödigt krångligt, hos Handelsbanken (och kanske flera aktörer?) kan man öppna och stänga sina kort för internet- och utlandsköp hur ofta man vill utan att behöva skapa särskilda e-kort för varje tillfälle.

Lustigt ordval, "fattigt"...

Att de inte lyckats lösa en av de allra viktigaste tjänsterna än är ju bara pinsamt.
Angående e-kort är det sjukt mycket smidigare än att öppna och stänga sina kort. Speciellt när man då har ett fungerande mobilt bank-id.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Lustigt ordval, "fattigt"...

Att de inte lyckats lösa en av de allra viktigaste tjänsterna än är ju bara pinsamt.
Angående e-kort är det sjukt mycket smidigare än att öppna och stänga sina kort. Speciellt när man då har ett fungerande mobilt bank-id.

Jag använder inte Swedbank så jag vet inte riktigt hur det fungerar men hur skulle det vara smidigare? Hos Handelsbanken loggar du in i appen/internetbanken och klickar i att du vill öppna eller stänga kortet. Som jag har förstått det så måste man med e-kort generera ett helt nytt kort för varje betalningstillfälle och en del butiker accepterar väl inte ens e-kort? I övrigt tycker jag att det är pinsamt att banker som Swedbank och Nordea tar betalt för en så pass självklar sak som internettjänster.

Edit: Swedbank verkar dock vara ett vettigt alternativ om man inte är intresserad av Handelsbanken. Ett ex till mig hade Nordea och det var tamejfan strul jämt! Titt som tätt låg deras internetbank dessutom nere vilket gjorde att man blev helt låst, en internetbank som man var tvungen att betala för att kunna använda...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag bytte bank 2013 och då använde jag mig av nedan länkar

https://www.bankbetyg.se
http://www.konsumenternas.se/betala/betala/valja-och-byta-ban...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag använder inte Swedbank så jag vet inte riktigt hur det fungerar men hur skulle det vara smidigare? Hos Handelsbanken loggar du in i appen/internetbanken och klickar i att du vill öppna eller stänga kortet. Som jag har förstått det så måste man med e-kort generera ett helt nytt kort för varje betalningstillfälle och en del butiker accepterar väl inte ens e-kort? I övrigt tycker jag att det är pinsamt att banker som Swedbank och Nordea tar betalt för en så pass självklar sak som internettjänster.

Edit: Swedbank verkar dock vara ett vettigt alternativ om man inte är intresserad av Handelsbanken. Ett ex till mig hade Nordea och det var tamejfan strul jämt! Titt som tätt låg deras internetbank dessutom nere vilket gjorde att man blev helt låst, en internetbank som man var tvungen att betala för att kunna använda...

Du väljer hur länge kortet skall gälla och maximalt belopp den skall ha och trycker ok som genererar ett kort som är kopplat till det kontot där det inte kan dras mer än 500kr exempelvis. Funkar på alla sidor jag testat, bara paypal som ibland haft trubbel med det då de trott att det är falska kort.

Annars helt underbart när man skall handla på internet där man inte vill att de skall spara ditt kort nr eller kunna dra mer senare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag hade behållit Länsförsäkringar som huvudbank.

Sedan hade jag som en del andra redan sagt använt Avanza för aktier/fonder mm. Dom har ett helt annat utbud än storbankerna som ofta har ett väldigt begränsat utbud.

Vill du ha ett sparkonto så ta någon av nischbankerna för det. Mer än några tiondels % för obundet sparande lär du iofs inte hitta men det är ju bättre än inget.

Storbankerna vill ofta att man ska bli "helkund" men det ser inte jag som någon fördel i sig.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du väljer hur länge kortet skall gälla och maximalt belopp den skall ha och trycker ok som genererar ett kort som är kopplat till det kontot där det inte kan dras mer än 500kr exempelvis. Funkar på alla sidor jag testat, bara paypal som ibland haft trubbel med det då de trott att det är falska kort.

Annars helt underbart när man skall handla på internet där man inte vill att de skall spara ditt kort nr eller kunna dra mer senare.

E-korten är kopplade till dina konton på samma sätt som ett vanligt betal- eller kreditkort så det är i praktiken samma sak. Jag läste lite snabbt på Swedbanks hemsida och där står att det bl.a. inte fungerar hos SF och många digitala tjänster såsom Paypal, Steam m.fl. (inget jag själv varken kan bekräfta eller förneka utan är något jag läst på annat håll).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Har Länsförsäkringar, kostar väl inget att sätta in pengar på Forex? (Då vi har bil och husförsäkringar där med får vi ganska fin rabatt på dessa)

Sen Avanza för aktiedepåer (ISK), pensionsspar och sparkonton. De har sparkonton från andra aktörer, vilket gör det smidigt att byta till de som är bäst för stunden.

Dessa räntor är de nuvande_ https://www.avanza.se/konton/sparkonton.html

Sen kreditkort hos Bank Norwegian.

Jag visste faktiskt inte att man kan sätta in pengar utan avgift genom Forex, tack för tipset!

Att ha resten hos Avanza verkar väldigt bra!

Skrivet av SUMITOMO:

Ja går att välja från 3mån.
Kör man 6 mån intervaller så har man lite framförhållning.

Har man lätt för att impulsköpa mycket så kan det vara en idé.

Jag har ju inga direkta problem med impulsköp men det skadar ju inte att arbeta i förebyggande syfte.

Skrivet av Seyaro:

Nuförtiden kan det kanske vara bra att sprida ut sig lite. Ha en traditionell storbank där man hanterar värdepapper och fonder.

Kör du mycket bil kan det vara värt att kolla in MasterCard från någon av bensinmackarna.
Preem, Shell tex kör Ikano-bank. Ingen årsavgift, bonus på många köp, rabatt på bensin etc.
Nackdelen är att kontantuttag kostar.

Tack för tipsen! Jag har däremot ingen bil, så rabatt på bensin är inte något avgörande för mig.

Skrivet av Dunder:

Handelsbanken och Nordea skulle jag aldrig rekommendera till någon som planerar att använda bankens digitala tjänster. Osmidigare tjänster får man leta länge efter.

Kör själv på Swedbank och när man jämför med de två ovanstående är de hästlängder före.

Okej! Bra att veta! Jag måste säga att jag är ganska nöjd med just länsföräkringars websida och möjligheten att enkelt få översikt över mina konton. Bank id fungerar också bra och känns nödvändigt för mig.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Jag hade behållit Länsförsäkringar som huvudbank.

Sedan hade jag som en del andra redan sagt använt Avanza för aktier/fonder mm. Dom har ett helt annat utbud än storbankerna som ofta har ett väldigt begränsat utbud.

Vill du ha ett sparkonto så ta någon av nischbankerna för det. Mer än några tiondels % för obundet sparande lär du iofs inte hitta men det är ju bättre än inget.

Storbankerna vill ofta att man ska bli "helkund" men det ser inte jag som någon fördel i sig.

Ja, det kanske lutar mot precis det du säger. Känns som om det blir minst jobb på det sättet med. Alltså att jag behåller mitt nuvarande lönekonto och kort hos Länsförsäkringar och öppnar ett nytt konto hos Avanza.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

Jag kör swedbank. Aldrig haft några problem själv med dem. De har e-sparkonto med ränta. Man blir inte rik på räntan men några hundrigar får man. Beroende på belopp =P En fett stor fördel med dem mot andra banker är att de har e-kort. Dvs du kan skapa ett virtuellt mastercardkort. som du själv bestämmer maxbelopp/utgångsdatum. Väldigt bra när man ska handla på nätet. Finns nog fler som har det men ingen bank jag känner till av de mer kända.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag kör swedbank. Aldrig haft några problem själv med dem. De har e-sparkonto med ränta. Man blir inte rik på räntan men några hundrigar får man. Beroende på belopp =P En fett stor fördel med dem mot andra banker är att de har e-kort. Dvs du kan skapa ett virtuellt mastercardkort. som du själv bestämmer maxbelopp/utgångsdatum. Väldigt bra när man ska handla på nätet. Finns nog fler som har det men ingen bank jag känner till av de mer kända.

Det var ett bra tag sedan man fick någon ränta på e-sparkontot.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO:
Får jag varje år Men det förutsätter ju att man har lite mer pengar på det än lönkontot

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@SUMITOMO:
Får jag varje år Men det förutsätter ju att man har lite mer pengar på det än lönkontot

Ja har man typ en halv miljon så kan man förhandla sig till ränta.
Men har man så mycket pengar har man inte dem på Swedbank i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Har man inga lån så är det bara kolla vilka förmåner man får på olika banker. Kollade själv över min ekonomi i höstat och blev såhär:

Länsförsäkringar: Betaltjänst och sparst 500 kr/månad i deras index globalfond, ger mig 10% rabatt på min försäkring. Har man försäkringar på > 2000 kr / år hos dem kan det vara värt att ta deras bankkort för extra rabatten.

Buffert sparande: Santander, ger 0.8% så inte mycket men det symboliska är viktigare för mig

Bank- och betalkort. Santandar. Deras kort är gratis och bankkortet ger 0.5% ränta. Det fina med kreditkortet är att det inte är några växlingsavgifter så perfekt när man är ute och reser. Planen är att senare välja en kort med cashback som "huvud-kreditkort"

Lånsiktigt sparande: Avanza, antar Nordnet är rätt likvärdigt alternativ.

Permalänk
Medlem

Är du intresserad av ekonomisk rådgivning skulle jag rekommendera Nordea. Jag tycker att deras rådgivningsplattform är väldigt bra.
För kontanthantering är det nog rätt kört på storbankerna, visst SHB har kontanter, men de kommer nog avveckla på sikt.
Insättningsmaskiner finns i de lite större städerna, och alla är anslutna till samma system oavsett vilken bank maskinen står i.
Annars är det väl lokala sparbanker som fortfarande har kontanter. Men det är inte så praktiskt att vara kund i en liten sparbank utan att bo på samma ort.
För privat pensionssparande skulle jag också där rekommendera Nordea och deras kostnadsfria kapitalförsäkring Framtidskapital. Det är den enda som är gratis, alla andra banker och försäkringsbolag tar ut avgifter för sina. Ett ISK går ju också bra att pensionsspara i men den saknar många av de funktioner som gör kapitalförsäkringen extra bra.
För inlåningsränta får du nog leta väl och länge för att hitta en "riktig" bank som erbjuder det i dagsläget.

För de som tycker jag verkar partisk med fördel Nordea så Har jag arbetat där, jobbar idag på en annan bank. Trots detta tycker jag att Nordea har en liten edge på vissa punkter.

Just ja, digitala tjänster. Länsförsäkringars internetbank tycker jag är undermålig, mobilbanken är halvbra. Nordeas är OK, men mobilbanken lämnar endel att önska. Swedbanks internetbank är bra, om än rätt ful, de har även en väldigt bra mobilbank.

När det kommer till telefonservice är det nog tyvärr så att det är rätt långa väntetider på de flesta banker. Detta har att göra med de lagkrav som finns på bankerna att ha en viss nivå av kundkännedom. Det betyder att de på kundtjänst måste ställa en massa frågor som ska besvaras innan de får hjälpa till med något, utifall denna information saknas i systemet.
Ännu värre är det på företagssidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO:
Du behöver nog mer än det för att ha möjlighet att förhandla ränta Vilken bank ska man ha då? och varför?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@SUMITOMO:
Du behöver nog mer än det för att ha möjlighet att förhandla ränta Vilken bank ska man ha då? och varför?

Vill man ha avkastning så sparar man inte på sparkonto.
Gjorde ett undantag när räntan var bra och satte av ett högre belopp på Bluestep.
Får 5% på 5år så det är ganska hyffsat.

Sen har jag resten på fonder och aktier som jag köper via Avanza.
Ligger på 32% avkastning i år.
Är inte så sugen på att betala Swedbank massa avgifter.