Handla säkert i E-handeln under Black Friday och Mellandagsrean

Permalänk
Melding Plague

Handla säkert i E-handeln under Black Friday och Mellandagsrean

Allt som oftast är det glödheta kampanjer på webben och readagar, där de stora shoppingdagarna också lockar fram oseriösa aktörer. SweClockers ger sju tips för att undvika bli snuvad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett bra tips är att skaffa ett kreditkort, använd det vid internet och handel på okända sidor.

Handelsbanken Multicard (kostnadsfritt)

Du har alltid rätt att få pengarna tillbaks om du blir scammad.

Har utnyttjat det två gånger själv, fick pengarna efter två veckor ca från det att jag kontakta banken.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Fler butiker borde ansluta sig till PayPal. Där sparas inga kreditkortsuppfiter.

Permalänk
Medlem

Julafton har inte börjat än men... Tycker början av nyheten var lustig.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Handla med direktbetalning

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Handla med direktbetalning

Det var nog inge vidare smart tips om det är en scam butik? det är som att betala kontant men över internet!

Tex vad som hände när Datorbutiken.com gick i konken, var att ingen som betala med direktbetalning fick några pengar tillbaks.
De som betala med kreditkort kunde vända sig till kreditgivaren och ansöka om återbetalning, även vissa som hade mastercard/visa kunde göra detta.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Det var nog inge vidare smart tips om det är en scam butik? det är som att betala kontant men över internet!

Tex vad som hände när Datorbutiken.com gick i konken, var att ingen som betala med direktbetalning fick några pengar tillbaks.
De som betala med kreditkort kunde vända sig till kreditgivaren och ansöka om återbetalning, även vissa som hade mastercard/visa kunde göra detta.

En stor del av diskussionen var kring att få kontot länsat. Med direktbetalning riskerar du bara summan i fråga! Klar majoritet av problemen är att folk får sina kortuppgifter kapade alternativt att de signar upp sig på något erbjudande där det börjar dra månadsvis!

Tycker det är ett alldeles utmärkt tips!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Eh, hur tänker ni nu?
"De säkraste betalningsalternativen är dock postförskott eller allra helst faktura."

Kortbetalning är det enda alternativet där jag, vid tvist, får garantier av en tredje part, min Bank. Pengarna tillbaks om vara ej levererad, felaktig eller trasig. Om jag har ett bra kort kan jag dessutom få lägstaprisgarantier, återbäring och annat beroende på valt kort.

Faktura och direktbetalning är det absolut sämsta betalningssättet som man bara väljer om man inte har ett kort som täcker betalningen. Kameraexpertens konkurs var en dyr lärdom för som som inte använde sitt kort.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

En stor del av diskussionen var kring att få kontot länsat. Med direktbetalning riskerar du bara summan i fråga! Klar majoritet av problemen är att folk får sina kortuppgifter kapade alternativt att de signar upp sig på något erbjudande där det börjar dra månadsvis!

Tycker det är ett alldeles utmärkt tips!

Nej, i artikeln framgår det hur du undviker att bli lurad när du väljer att ingå ett köpavtal med ett företag.

Om du skulle få dina kortuppgifter stulna och kontot länsat brukar banken gå in och ersätta dig om du inte varit extremt oaktsam. (Vilket inte var det artikeln handla om)

Vad artikeln går ut på är när du väljer att A. köpa en produkt och B. betala den på ett sätt som gör att du inte riskerar dina pengar du väljer att lägga på produkten.

I dagens läge så är direktöverföring den minst säkra metoden om företagen skulle vilja sticka med dina pengar eller välja att inte leverera en produkt(scam).

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Nej, i artikeln framgår det hur du undviker att bli lurad när du väljer att ingå ett köpavtal med ett företag.

Om du skulle få dina kortuppgifter stulna och kontot länsat brukar banken gå in och ersätta dig om du inte varit extremt oaktsam. (Vilket inte var det artikeln handla om)

Vad artikeln går ut på är när du väljer att A. köpa en produkt och B. betala den på ett sätt som gör att du inte riskerar dina pengar du väljer att lägga på produkten.

I dagens läge så är direktöverföring den minst säkra metoden om företagen skulle vilja sticka med dina pengar eller välja att inte leverera en produkt(scam).

Artikeln handlar om hur du undviker att bli lurad. Majoriteten av alla lurendrejerier i näthandeln är att folk blir av med sina kortuppgifter. Du är själv ansvarig för vem du ger ut kortnummer och CVC (läs avtalet). Banken ersätter långt ifrån alla som handlat på suspekta hemsidor med sina kort och i många fall riskerar du långt mycket mer än bara summan du handlat för.

Visst finns det situationer där det är bättre att använda kortet (dyra inköp som kamera, TV och dator där butiken konkar är ju bevisligen några bra exempel).

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Avstängd

Saknar svarsalternativet "Nej, jag är inte dum i huvet.".

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Saknar svarsalternativet "Nej, jag är inte dum i huvet.".

Och där har vi en attityd att analysera.

Permalänk

Har inte än blivit blåst (kommer inte på om det varit nära heller). Enda gången jag vet blivit lite blåst är vid försäljning på blocket (fick 500kr mindre än vad det skulle vara).

Hur som blivit mer försiktig och om det är större summor så ska den butiken ha trygg-ehandel. Även tittar på omdömen(inte alltid dessa ens stämmer, utan en kund som haft maximal otur eller konkurrent).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kopte ett PS3 efter de kom ut o slutade gora forsta versionen som var bakatkompilativel.
Kostade en del och fick aldrig min leksak pa posten.
Efter lite undersokningar och snack med banken fick jag till slut riktigt namn och address koplatt till bankkontot.
Har skickat mysiga julkort till han/de varje ar sedan dess.
Och lart mig av mitt misstag saklart.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Eh, hur tänker ni nu?
"De säkraste betalningsalternativen är dock postförskott eller allra helst faktura."

Kortbetalning är det enda alternativet där jag, vid tvist, får garantier av en tredje part, min Bank. Pengarna tillbaks om vara ej levererad, felaktig eller trasig. Om jag har ett bra kort kan jag dessutom få lägstaprisgarantier, återbäring och annat beroende på valt kort.

Faktura och direktbetalning är det absolut sämsta betalningssättet som man bara väljer om man inte har ett kort som täcker betalningen. Kameraexpertens konkurs var en dyr lärdom för som som inte använde sitt kort.

Sist jag kolla kunde man bestrida en faktura om man inte fått produkten och skulle konkursboet driva det enda till tingsrätten så har jag svårt att se att man skulle förlora där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rille87:

Sist jag kolla kunde man bestrida en faktura om man inte fått produkten och skulle konkursboet driva det enda till tingsrätten så har jag svårt att se att man skulle förlora där.

Ja det kan du göra. Det tar dig dock en massa tid och arbete. Sedan hamnar du ändå längst ner i prioritet bland fodringsägare. Därför är det bättre med kort, din bank sköter fodringen åt dig och betalar dig oavsett konkursboets betalningsförmåga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Snusfri

Blev semilurad på eBay när jag köpte ett SD-kort till mobilen.
Ett 128GB för ~85:- visst hittas det som ett 128GB kort, men det fungerar lite som det vill och säljaren är nu försvunnen från ebay.

85:- är ingen enorm summa att förlora, men det är tråkigt iaf.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Ja det kan du göra. Det tar dig dock en massa tid och arbete. Sedan hamnar du ändå längst ner i prioritet bland fodringsägare. Därför är det bättre med kort, din bank sköter fodringen åt dig och betalar dig oavsett konkursboets betalningsförmåga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst man kommer sist som fodringsägare, men det är inte något större problem eller? För varför i hela friden skulle jag betala fakturan innan jag fått produkten? Jag behöver ju inte betala en faktura jag bestrider förrän jag blir dömd i rätten att göra det.

god jul!

Permalänk
Medlem

Handlar det inte om stora summor så vill jag tipsa om de som har Swedbank att använd deras ekort lösning, som värst blir man bara av,med summan om banken inte vill hjälpa till och resten av dina kortuppgifter säkra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Blev semilurad på eBay när jag köpte ett SD-kort till mobilen.
Ett 128GB för ~85:- visst hittas det som ett 128GB kort, men det fungerar lite som det vill och säljaren är nu försvunnen från ebay.

Går under:
1. För bra för att vara sant?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av pre-dator:

Går under:
1. För bra för att vara sant?

Exakt.

Det hittades som 128GB, det gick att kopiera till (fläckvis)..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

För mig är garanti, service, vilkor väldigt viktigt och jag vill köpa av en bra hemsida som jag har bra erfarenheter av eller vet andra har det. För mig är det helt ointresssant att köpa från någon liten eller ny hemsida.

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

För mig är garanti, service, vilkor väldigt viktigt och jag vill köpa av en bra hemsida som jag har bra erfarenheter av eller vet andra har det. För mig är det helt ointresssant att köpa från någon liten eller ny hemsida.

Kameraexperten var en seriös hemsida med bra omdömen och var inte så liten (var inte heller så ny på marknaden när dessa körde igång bluffen).

Med den erfarenheten bör företaget finnas i 2/3 år för att vara mer "säkert", sen att dom inte kör orealistiska prisdumpningar då också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ja om företag gör en sådan bluff och bryter lagen efter så många år kan inte vara vanligt. Men uppenbarligen förekommer det.
Tror dom flesta är safe bara dom undviker dom konstiga företagen.

Skrivet av Broken-arrow:

Kameraexperten var en seriös hemsida med bra omdömen och var inte så liten (var inte heller så ny på marknaden när dessa körde igång bluffen).

Med den erfarenheten bör företaget finnas i 2/3 år för att vara mer "säkert", sen att dom inte kör orealistiska prisdumpningar då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det hittades som 128GB, det gick att kopiera till (fläckvis)..

Det jag menade är att om det ligger som "köp nu" på den prisnivån är det garanterat fejk (och man bör endast köpa om man undersöker fejkprodukter eller något).

Visst finns det chans att det är 128GB och defekt, men troligen är det ett mycket mindre "cirkelkopplat" kort. Du kan eventuellt se riktig storlek om du formaterar med t.ex. Photorescue Card Wiper, sök på cw103.zip

Permalänk
Medlem

Saknar punkten säker förbindelse. Uppge endast kortuppgifter, persondata mm om förbindelsen går över TLS/SSL eller liknande (hänglåset vid URLen i browsern). Se till att det inte finns trojaner mm på din dator. Ha bra kryptering på ditt trådlösa. Använd bra unika lösenord.

Permalänk

Jag skulle INTE rekommendera att handla mot faktura. För det första tas en kreditupplysning för varje, och problemet är då att du kan få problem med lån på banken för att det "ser ut som att du har lånat massa pengar". Varje upplysning loggas, och kreditgivare skiter fullständigt i om du blev nekad eller accepterad krediten eller vilken summa det är på. Ser de 10 krediter på 26 kronor kan du glömma bolånet, även om en kredit på 10 000 hade varit fullt acceptabel. (Den främsta anledningen är att många spelmissbrukare och sådant går runt från långivare till långivare tills krediten är accepterad, och en nekad kredit, eller många småkrediter är faktiskt en kreditrisk för nästa långivare, för det innebär ju att den kreditgivaren gjort en bedömning att det är en riskperson)

Dessutom har du risken att vissa aktörer kräver ingen form av autensitering för att handla på kredit. Bara att fylla i personnummer, ingen kontroll alls.
Problemet är att det finns inget som helst lagkrav för försäljning mot faktura när det gäller att verifiera motpartens identitet. Du kan sälja mot faktura mot någon som rabblar ett random personnummer och det är fullt tillåtet enligt lag.
Säljer du däremot mot kort eller bankkonto har du PCI DSS, finanslagar, säkerhetsregler och massa annat som påkallar ID-kontroll.

En bedrägerivariant är till exempel att handla "E-varor" i annans namn (licensnummer till dyra mjukvaror m.m.), och sedan lägga med en USB-kabel för 50 kr eller liknande för att "lura" systemet att det inte är ett E-köp (som kräver ID-verifiering) utan ett köp av fysiska varor. USB-kabeln skickas till folkbokföringsadressen, medans licensnumren syns på skärmen, för bedragaren. Sedan blir du skyldig att betala eftersom du inte har ångerrätt på E-varor. USB-kabeln kan du ju skicka tillbaka men det hjälper ju inte dig.

Därför är det rekommenderat att du INTE handlar mot faktura, så att du förblir en "okänd kund" i deras system, och därmed påkallar extra kontroll oavsett, speciellt vid dyrare köp.

Samma gäller kreditkort, risken är att man får sina uppgifter stulna. Och ja, det anses vara "grovt oaktsamt" att förvara kreditkortet + legitimation i plånboken i sänglådan inom armhåll medans man sover, varav en inbrottstjuv sedan krossar en ruta, och stjäl kortet, och handlar med signatur (dvs utan kod), med det stulna legget & kortet. Enligt banken skulle kortet förvaras i SS3492-kassaskåp om man inte kan förvara det fysiskt på person.
Tänk på att det är banken som gör bedömningen vad som är "oaktsamt".

Tänk också på att en förlustanmälning INTE är att lita på.Vissa butiker kör sina terminaler "offline" och kör ett dagsavslut varje dag. Det innebär att butikens terminal inte får reda på att kortet är spärrat förrens nästkommande dag. Det finns regler för hur ofta spärrlistor ska hämtas, men kontentan är att det kan vara möjligt att handla på ett spärrat kort, och då blir du betalningsskyldig.

------

Min rekommendation är att du öppnar 2 konton i internetbanken. Ett med ett tillhörande bankkort UTAN kredit, och ett som inte har någon form av kort kopplat till sig.
Sedan ställer du din lön att landa i kontot utan kort.
Därefter pytsar du över med jämna mellanrum så att det är en "lagom summa" på ditt bankkort. Om du blir av med dina kortuppgifter, stöter på en oärlig handlare eller liknande som tömmer kontot, så blir du bara av med pengarna du pytsat på kontot.

Med bankkort får du även den försäkringen att kunna göra en kortreklamation om du inte får din vara.
Ett bra val är också swishbetalning, eftersom då kan du bara bli debiterad den summa du godkänner/fyller i, inte mer.
Postförskott är också ett bra val.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Lorault:

Fler butiker borde ansluta sig till PayPal. Där sparas inga kreditkortsuppfiter.

PayPal tar dock en avgift på toppen av köpet om jag inte minns fel

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag är jätteförsiktig med mitt kort, betalar alltid med paypal eller liknande. Ända sidan jag inte gör det på är aliexpress, men den är ju "säker". Trotts detta blev mitt kort kapat och jag betalade någons hotellnatt I London för 2,5k kr. Inte fått pengarna tillbaka, och polisanmälan lades ner direkt då köpet genomfördes utomlands. Fick brevet om att min anmälan var inskickad och att min anmälan var nedlagd samma dag... (y)

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Fler butiker borde ansluta sig till PayPal. Där sparas inga kreditkortsuppfiter.

De sparas ju dock i Paypal. Även om man tar bort kortet därifrån efteråt går det fortfarande att övertrassera själva Paypal-kontot och då blir man skyldig dem.

Har bara råkat ut för att bli hackad en gång och då var det Paypal. Hade registrerat ett konto för jag var tvungen att betala något med Paypal, sedan inte använt det på ett tag och hade inget kort registrerat. Plötsligt börjar jag få mail att jag är skyldig Paypal ca. €400 men tänker att det måste vara nåt scam/phishing. Till slut kommer det ett inkassokrav fysiskt hem till mig med typ 3 dagars förfallotid.

Nu var detta visserligen flera år sedan, men vad jag vet har de t.ex. inte infört 2FA ännu, så ett lösenord räcker så har man full tillgåg till någon annans pengar. Med t.ex. Mastercard har ju många idag 2FA så det är nog säkrare.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD