Fractal Design chassi dålig kvalitet!

Permalänk
Inaktiv

Fractal Design chassi dålig kvalitet!

Köpte ett Fractal Design R5 häromdagarna. Hade tänkt att ersätta mitt nuvarande Antec Solo 2 som jag haft i snart fyra år. Antec chassit är byggt på lite äldre design där man har nätagget längst upp istället för idag på många chassin har som är betydligt mer vanligt liggandes på golvet. Det är också massivt och byggt med medeltjocka stålväggar och det märks men tyvärr är det lite för trångt för min smak och jag kunde med nöd och näppe hantera SATA-sladdarna som krockade med 24-pins sladden eftersom hårddisksportarna är vända bakåt också det relativt gammalmodigt. Jag gillar också pianolacken på chassit vilket är snyggt även om repor syns ganska tydligt. Som helthet var jag nöjd med Antec chassit även om det var byggt på en relativt gammal design vid det här laget.

Jag hade läst gott om Fractal Designs R5 chassit lite var och stans. När jag öppnade lådan och lyffte ut det märkte jag genast hur lätt chassit är, det väger nästan så lite som ett Lian Li chassi och de är ju kända för att i mångt och mycket vara byggda i aluminium. Jag gissade redan i förhand att R5:an skulle vara relativt lätt för sin storlek men den kändes alldeles för lätt! Lätt i detta sammanhanget brukar oftast ha "plast" som likhetstecken och plast var det en hel del av. De stålväggar som chassit har är alldeles för tunna och skruvarna, distanserna hade väldigt svårt att få fäste. Jag var nästan nära att förstöra mitt moderkort eftersom moderkortsskruvarna fastnade i distanserna och resulterade att jag inte fick upp skruvarna alls och försökte man så böjdes moderkortet på ett så sätt som inte är nyttigt i längden när man skruvar ur och på och ja distanserna var hårt tillsatta!

Dock det värsta är att skruvhålen för mitt passiva Super Flower nättaggregat inte passar alls! Det är omöjligt att skruva åt dem, inte ens att försöka skruva dem snett är möjligt! Man börjar undra om Fractal Design kör någon som helst industristandard för detta är ganska löjligt! Inte heller skruvhål för 120mm-fläktar fanns heller även om det enligt specifikationerna utser sig för att stödja 120mm fläktar. Mina Noctua passade då inte, inte med de medföljande skruvarna dock med gummi-fästanordningarna som följer med fläktarna. Dåligt Fractal!

Allt som allt tycker jag Chassit är för tunt och rangligt. Visst har det några smarta lösningar såsom löstagbar hårddiskbur och fläktplatser men jag hade inte man bara betalat lite till och fått ett mycket bättre kvalitetschassi så hade jag inte tvekat!

Permalänk

mina 120 fläktar och även 140mm passar då utmärkt med medföljande skruvar, Nätagget passar perfekt både Cooler masters b500 och ett EVGA supernova. rangligt vet jag int eom det är, jo kanske lite utan båda sidopanelerna på. men dom ska ju vara på så det gör väl inget:)

Hade heller inga problem med dist och moderkortet.

Skicka tillbaka det kanske?

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:
Skrivet av Lineri:

mina 120 fläktar och även 140mm passar då utmärkt med medföljande skruvar, Nätagget passar perfekt både Cooler masters b500 och ett EVGA supernova. rangligt vet jag int eom det är, jo kanske lite utan båda sidopanelerna på. men dom ska ju vara på så det gör väl inget:)

Hade heller inga problem med dist och moderkortet.

Skicka tillbaka det kanske?

Jag håller med ovanstående inga som helst problem här med flertal olika agg och varken problem med fläktar eller distanser. Jag har dock ett Define S men vad jag förstått ska de ha samma stomme. Det verkar väl mest som du har fått ett riktigt måndags ex.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem

Nu är Antec Solo 2 ett rejält mycket bättre chassi som nästan kostade det dubbla nytt jämfört med vad ett R5 borde kosta idag tyvärr är det så att fractal design chassina är överhypade till max och borde egentligen kosta mellan 600-700kr för det är i den priskategorin kvaliteten är på dessa chassin, köpte själv mitt Define XL för 990kr nytt och idag kostar motsvarande chassi 1300kr så inflation och storhetsvansinne är vad som har drabbat fractal design samt lite dollarkurs uppgång givetvis också

Om du vill ha något med vettig kvalitet ska du nog kolla på andra chassin.

När jag jämför mina cooler master chassin jag byggt i jämfört med fractal design så är skillnaden brutal, cooler master har i mina erfarenheter varit kvalitet rakt igenom.

http://www.inet.se/produkt/6901918/cooler-master-mastercase-p...

kan rekommendera deras nya modell mastercase pro 5, den ska finnas i fönsterfri version någonstans.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Måste sälla mig till dom nöjda med R5 chassit. Inga som helst problem här heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Måste sälla mig till dom nöjda med R5 chassit. Inga som helst problem här heller.

Fractal Design har bantat sina chassin sen R2 modellen så de är inte lika fantastiska som du brukade vara och så har mer saker försvunnit inuti samt att de fått mer volym vilket leder till lite ostadig konstruktion utan sidorna på, distanserna är heller ingen vidare kvalitet och känns mer som 400-500kr's chassin i kvalitet när man monterar och inte i 1000kr+ klassen där de chassit ligger i prisläge idag men visst om allt går bra är det ett fantastiskt chassi med mycket volym för alla möjliga komponenter samt bra ljuddämpning för priset.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har haft en hel del chassin genom tiderna från märken som Antec, Silverstone, Lian Li, Cooler Master och Thermaltake.

Efter att ha varit borta från stationära datorer på några år så byggde jag nyligen mig en dator och valde ett Define R5 som chassi och jag har aldrig varit så nöjd med ett chassi som jag är med det här.

Jag vet inte hur ofta ni skruvar i och ur era moderkort, men för mig kommer det sannerligen inte vara ett problem på länge. I mitt chassi så kändes det bra och plåten som distanserna sitter känns stabil.

Nu fick jag mitt chassi för 672kr under black friday-rean, men jag hade lätt kunnat betala runt tusenlappen för det.

Permalänk

Även jag har uppfattningen att fractal design har ganska skruttig kvalitet i förhållande till priset. Har byggt i två av deras billigaste modeller (<400kr om jag minns rätt), arc mini r2, define mini r2 och ett r4. Tycker att plåtarna har varit rangliga på allihop och att de ser lite billiga ut på något vis. Kan vara något med färgen eller texturen som är svårt att sätta fingret på.

Permalänk
Skrivet av McAn_:

Har haft en hel del chassin genom tiderna från märken som Antec, Silverstone, Lian Li, Cooler Master och Thermaltake.

Efter att ha varit borta från stationära datorer på några år så byggde jag nyligen mig en dator och valde ett Define R5 som chassi och jag har aldrig varit så nöjd med ett chassi som jag är med det här.

Jag vet inte hur ofta ni skruvar i och ur era moderkort, men för mig kommer det sannerligen inte vara ett problem på länge. I mitt chassi så kändes det bra och plåten som distanserna sitter känns stabil.

Nu fick jag mitt chassi för 672kr under black friday-rean, men jag hade lätt kunnat betala runt tusenlappen för det.

Håller med
Gick själv från Antec Solo till Fractal Define R5 och är mycket nöjd med kvaliteten på bygget! 699 Sek betalda under Black Friday -rean!

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem

Får väl vara en av dom som inte tycker R5 är kanon även om det är helt ok.

Körde förut ett gammalt Antec P182. Jag har idag ett R5. Jag tycker att lösningarna som chassit erbjuder är bättre än det mesta men jag har också den bild av att kvalitén inte är så bra, tycker ljud resonerar i lådan från fläktar då panelsidorna inte sitter så hårt och det är väldigt tunn metall/mycket plast vilket gör att ljud sprider sig i form av vibrationer.

Nästa chassi köper jag något dyrt som är byggt i något vettigt och som väger lite mer och ger lite mer känsla av kvalite, sen om det kan ha lika bra lösningar som R5 så blir det kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Dock det värsta är att skruvhålen för mitt passiva Super Flower nättaggregat inte passar alls! Det är omöjligt att skruva åt dem, inte ens att försöka skruva dem snett är möjligt! Man börjar undra om Fractal Design kör någon som helst industristandard för detta är ganska löjligt! Inte heller skruvhål för 120mm-fläktar fanns heller även om det enligt specifikationerna utser sig för att stödja 120mm fläktar. Mina Noctua passade då inte, inte med de medföljande skruvarna dock med gummi-fästanordningarna som följer med fläktarna. Dåligt Fractal!

Följder ditt nätagg ATX standarden och du försöker montera det åt rätt håll (dvs inte upp och ner)?

Låter väldigt märkligt att ett nätagg inte skulle gå att skruva fast i ett chassi.

Permalänk

"distanserna hade väldigt svårt att få fäste" Är det enda jag kan hålla med om med TS.

Annars är den toppen, kanske inte skulle get 1100 för den, men för ett BF pris på 699:-, kanoners.

Något jag kan klaga på kanske är att man endast får med skruvar för 1 till fläkt. Lite märkligt att snåla på detta för ett chassi som har plats för 7 fläktar.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Ingen nyhet, förstår inte hypen över FD chassina.
Riktiga budgetchassin kvalitetsmässigt.

Dom har väl sina fördelar med smidiga lösningar, men skulle aldrig köpt ett chassi av denna typ plastig skit.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Inte skruvat mycket med R5 men en hel del med R4, kan till viss del hålla med TS om att det är tunnare plåtar osv numera än det var för, har dock aldrig stött på bekymmer med att sätta dit nätagg eller distanser, och allt har bra passform, sidoplåtarna har bra tjocklek i plåten dock

Men i denna prisklass blir det inte mycket bättre än vad R5 är i kvalitet, och det gäller dom flesta fabrikat, nästan alla är ungefär i samma material, tjocklek på gods och ganska mycket plast.

Har tex känt på en del Corsair Obsidian chassin som är ganska smäkiga, inte alla, men dom lite billigare mindre lämnar en hel del att önska.

Ska man idag få ett gediget chassi med lite tyngd och tjockare plåt osv så får man nog höja budget till ca minst 1500:- eller mer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Följder ditt nätagg ATX standarden och du försöker montera det åt rätt håll (dvs inte upp och ner)?

Låter väldigt märkligt att ett nätagg inte skulle gå att skruva fast i ett chassi.

Såklart det följer ATX-standarden. Det är Super Flower vi pratar om. Bättre nätagg än Seasonic!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Såklart det följer ATX-standarden. Det är Super Flower vi pratar om. Bättre nätagg än Seasonic!

Ta gärna en bild på problemet så vi får se vad du menar. Ifall det är ATX-standard så ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Borde inte spela någon roll eftersom hålbilden för PSU i chassit tillåter montering på båda hållen...

Skrivet av anon114264:

Säker? Jag har för mig deras passiva nätagg är EPS standard. Det ska iofs inte spela någon roll, hålbilden för montaget är densamma.
(I dag är det i princip EPS som gäller överallt)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jag känner igen det med ett gammalt stabilt chassi.
Jag har precis skaffat ett Phanteks Enthoo Primo efter hundra år med ett superstabilt Hiper Anubis .
Det är tillverkat i tjock aluminium med kylfenor över hela toppen och fronten.
Det enda felet är gammalt inre och för tajt att köra vattenkylning i och för lite fläktplatser så klart.
Men jag älskar verkligen det nya Phanteks chassit.
Det har verkligen allt. Det står stadigt med, med en tomvikt på strax under 20 kilo .
Inget för att dra runt på lan men yummy .
Kan verkligen rekommendera det här chassit.
https://youtu.be/B0ZFWDHcP3o

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kote:

Ta gärna en bild på problemet så vi får se vad du menar. Ifall det är ATX-standard så ska det inte vara några problem.

OK!

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:
Du kan få aliminiumchassin i samma prisklass. Helt annan kvalité.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Du har placerat nätagget upp och ned. Vänd på den och se ifall det hjälper.

Det ska dock gå att ha det så som du har det på bilden, ligger den kloss emot chassits vägg så att du inte kan flytta den?

Permalänk
Medlem

Svårt med den passive kylningens flänsar neråt. Så det är "mest rätt" med PSU't som det är.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kote:

Du har placerat nätagget upp och ned. Vänd på den och se ifall det hjälper.

Det är förmodligen därför! Ack hur kunde jag vara så blind? Nätagget är dock inte gjort att placeras upp och ner då kylflänsarna måste vara uppåt se här http://www.silentpcreview.com/article1221-page3.html. Så vad ska man göra då? Kör man passiva nätagg så är man tydligen "väldigt" begränsad i vad man kan köra för chassin tydligen