Fractal Design chassi dålig kvalitet!
Köpte ett Fractal Design R5 häromdagarna. Hade tänkt att ersätta mitt nuvarande Antec Solo 2 som jag haft i snart fyra år. Antec chassit är byggt på lite äldre design där man har nätagget längst upp istället för idag på många chassin har som är betydligt mer vanligt liggandes på golvet. Det är också massivt och byggt med medeltjocka stålväggar och det märks men tyvärr är det lite för trångt för min smak och jag kunde med nöd och näppe hantera SATA-sladdarna som krockade med 24-pins sladden eftersom hårddisksportarna är vända bakåt också det relativt gammalmodigt. Jag gillar också pianolacken på chassit vilket är snyggt även om repor syns ganska tydligt. Som helthet var jag nöjd med Antec chassit även om det var byggt på en relativt gammal design vid det här laget.
Jag hade läst gott om Fractal Designs R5 chassit lite var och stans. När jag öppnade lådan och lyffte ut det märkte jag genast hur lätt chassit är, det väger nästan så lite som ett Lian Li chassi och de är ju kända för att i mångt och mycket vara byggda i aluminium. Jag gissade redan i förhand att R5:an skulle vara relativt lätt för sin storlek men den kändes alldeles för lätt! Lätt i detta sammanhanget brukar oftast ha "plast" som likhetstecken och plast var det en hel del av. De stålväggar som chassit har är alldeles för tunna och skruvarna, distanserna hade väldigt svårt att få fäste. Jag var nästan nära att förstöra mitt moderkort eftersom moderkortsskruvarna fastnade i distanserna och resulterade att jag inte fick upp skruvarna alls och försökte man så böjdes moderkortet på ett så sätt som inte är nyttigt i längden när man skruvar ur och på och ja distanserna var hårt tillsatta!
Dock det värsta är att skruvhålen för mitt passiva Super Flower nättaggregat inte passar alls! Det är omöjligt att skruva åt dem, inte ens att försöka skruva dem snett är möjligt! Man börjar undra om Fractal Design kör någon som helst industristandard för detta är ganska löjligt! Inte heller skruvhål för 120mm-fläktar fanns heller även om det enligt specifikationerna utser sig för att stödja 120mm fläktar. Mina Noctua passade då inte, inte med de medföljande skruvarna dock med gummi-fästanordningarna som följer med fläktarna. Dåligt Fractal!
Allt som allt tycker jag Chassit är för tunt och rangligt. Visst har det några smarta lösningar såsom löstagbar hårddiskbur och fläktplatser men jag hade inte man bara betalat lite till och fått ett mycket bättre kvalitetschassi så hade jag inte tvekat!