Koppla in Nintendo 64

Permalänk

Koppla in Nintendo 64

Hej

Jag är ny här på forumet så jag vet inte om det här är rätt plats att posta

Jag har nyligen plockat fram min gamla Nintendo 64 spelkonsol och håller nu på att försöka koppla in den till min externa skärm.
Jag har köpt en signalomvandlare för övergång ifrån konsolens Kompositutgång till hdmi, och eftersom skärmen inte har någon ingång för hdmi så har jag monterat en omvandlare ifrån hdmi till dvi.

Väl inkopplat så tar skärmen inte emot någon signal.
Tänker jag fel i mitt sätt att koppla? Finns det något bättre sätt att koppla in konsolen på?

Sen undrar jag om jag kan koppla de röda och vita kompositkablarna in via min stereo? skärmen är inte utrustad med någon ljudutgång annat än de inbyggda högtalarna.

Är dåligt införstådd med vilken typ av signaler dessa olika standard på kabel och in/utgångar kan skicka och ta emot.
Så jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Sugen på att börja spela nu!

Emil

Permalänk
Medlem

Vad är det för konverterare du har?
Ja du kan koppla den röda och den vita kabeln direkt in i stereon

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Jag tror du kan fler bra svar här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Geidvulaire:

Du får nog berätta lite mer om vad det är för omvandlare du använder om vi ska kunna hjälpa dig.

Som sagt ljudet går fint att köra via RCA till valfri förstärkare.
Kommer det något ljud ur den om du provar detta?

Har du möjlighet att provköra konsolen på en tv med dessa ingångar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet kan ligga i om konverteraren kör med hdcp av någon anledning för att inte strula med andra HDMI enheter men att din DVI skärm inte har det därav vägrar konverteraren att prata med skärmen. Har du en HDMI enhet typ TV eller något testa på den och se om du får bild.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Vad är det för konverterare du har?
Ja du kan koppla den röda och den vita kabeln direkt in i stereon

Konverterare som jag har köpt:
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/h...

Modellen heter alltså Av to hdmi converter box (model no R2HD01)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Trigger:

@Geidvulaire:

Du får nog berätta lite mer om vad det är för omvandlare du använder om vi ska kunna hjälpa dig.

Som sagt ljudet går fint att köra via RCA till valfri förstärkare.
Kommer det något ljud ur den om du provar detta?

Har du möjlighet att provköra konsolen på en tv med dessa ingångar?

Nu har jag testat att koppla ihop konsolen med stereon och ljudet verkar fungera bra. Ett steg närmare!

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Problemet kan ligga i om konverteraren kör med hdcp av någon anledning för att inte strula med andra HDMI enheter men att din DVI skärm inte har det därav vägrar konverteraren att prata med skärmen. Har du en HDMI enhet typ TV eller något testa på den och se om du får bild.

Tack för infon. Det där med hdcp verkar ju lite krångligt att komma runt. Jag har inte möjlighet att testa hdmi i en tv just nu.
Men kanske krånglar jag till det för mig själv också.
Det verkar ju helt klart som att det skulle vara enklare om det fanns någon signalomvandlare ifrån AV till DVI eller VGA.
Jag har googlat lite men inte hittat några omvandlare som verkar passa.

http://m.ebay.com.au/itm/131158538093
Den här har röd, blå, svart ingångar.
Men något säger mig att det inte är samma typ av komposit som röd, vit, gul.

Emil

Permalänk
Medlem

@Geidvulaire:
Nej du har rätt, hdcp är inte lätt att gå runt och du har även rätt att det inte är samma tre sladdar, det du länkade var komponent omvandlare, inte komposit.

Har inte läst genom själv just nu men kolla här, kan finnas en del bra info
http://retrorgb.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood