Permalänk
Medlem

Bygga dator själv från inet?

Om jag bygger en dator från Inet och när jag startar den stöter jag på problem ELLER får problem 1 år senare. Kan jag lämna in datorn då så dem fixar problemen?
Undrar också ifall den inte startar över huvud taget och jag har byggt rätt, lämna in den då?
Jag kan inget om datorer.

Trådar sammanfogade (§3.3) /moderator
Permalänk
Medlem

Jag tror enbart att det är själva garantin som gäller på den komponent som nu kanske skulle gå sönder.

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

Inet lämnar ingen annan garanti än tilverkarens garanti.
Så du får själv felsöka vilken del som är trasig/felande.
När du kommit fram till det kan du be inet reklamera den.
Om du inte klarar det själv så kan inet göra det åt dig, men då tar dom betalt.

Detta gäller inte bara inet utan alla svenska återförsäljare!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

Om jag bygger en dator från Inet och när jag startar den stöter jag på problem ELLER får problem 1 år senare. Kan jag lämna in datorn då så dem fixar problemen?
Undrar också ifall den inte startar över huvud taget och jag har byggt rätt, lämna in den då?

Hur mycket kostar ditt eventuella datorpaket? Totalt inkl frakt alltså.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B760M-BTF WIFI - Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB - Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT - Corsair 32GB (2X16) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair 2500X Chassi - Corsair RM750x Shift 750W - 2X Samsung 980 Pro M.2 NVMe SSD 1TB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Permalänk
Medlem

Perfekt tråd!
Då ser det ut att lösa sig.
MEN om jag låter inet bygga datorn för 800 kr, och datorn blir fel efter 2 dagar, måste jag också betala inet för service då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

Perfekt tråd!
MEN om jag låter inet bygga datorn för 800 kr, och datorn blir fel efter 2 dagar, måste jag också betala inet för service då?

Beror ju på vad som är fel, har du tappat den i marken får du nog stå för det själv.
Annars ger dom 2 års garanti på hela datorn om dom bygger den åt dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av colan92:

Skrivet av colan92:

Perfekt tråd!

Bygger du själv ansvarar du själv för bygget medan Inet ansvarar för komponenterna, så går datorn sönder inom den lagstadgade reklamationstiden på tre år måste du själv ta reda på vad som är trasigt och reklamera den delen till Inet.

Bygger Inet så ansvarar de för hela datorn, så om den går sönder efter två dagar eller när som helst inom tre år så reklamerar du hela datorn till Inet och de ansvarar för felsökning och reparation.

När du reklamerar så ska Inet alltid stå för frakten, förutsatt att det inte är du som har orsakat felet. Fördelen med att köpa en färdigbyggd dator är att din egen felsökning begränsar sig till en ominstallation. Om det inte funkar efter det så är det mest troligt ett fel som Inet ansvarar för. Om du reklamerar en komponent finns det en liten chans att ditt problem inte visar sig vid Inets test, men visar sig i din dator. Inet ansvarar fortfarande, men det kan ju bli mer diskussion och jobb för att få reklamera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Bygga egen eller låta inet bygga?

Varför bygga egen dator när man kan låta inet bygga och då har man extra garanti på datorn jämför med om man bygger själv?
Förutom att man sparar 800 kr.

Permalänk
Hedersmedlem

Man känner sig bekväm med hårdvaran och tycker det är roligt att bygga datorn själv. Plus att man kan själv avgöra hur kabeldragning och så vidare ska se ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av colan92:

Varför bygga egen dator när man kan låta inet bygga och då har man extra garanti på datorn jämför med om man bygger själv?

Jag bygger själv dels för att jag sällan köper alla delar på en gång utan uppgraderar lite efter hand. Sedan tycker jag att det är roligt att bygga själv. Dessutom känns det som att man kan lägga de 800kr'na på en SSD eller lite bättre grafikkort, men som du säger är det egentligen ganska små pengar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag byggde en dator och råkade bryta en pinne på processorn. Både moderkortet och processorn gick sönder. Inet var dock väldigt sjyssta så jag fick köpa nytt för inköpspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

"Varför bygga egen dator?" För att det är roligt att bygga sin egen dator. Och om bygget går bra känner man sig riktigt välmående efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svidden:

Jag byggde en dator och råkade bryta en pinne på processorn. Både moderkortet och processorn gick sönder. Inet var dock väldigt sjyssta så jag fick köpa nytt för inköpspris.

Är du säker att en pinne inte redan var böjd när du fick varorna? Minns en Newegg video där Paul fick använda ett rakblad för att börja tillbaka några snedböjda pinnar på en helt ny AMD processor.

Om så var fallet borde du inte behövt betala något alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av colan92:

sen är ju Inet sällan billigast så om du istället jagar lägsta priser överallt och sen bygger själv så kan de där 800 lätt bli 2000 istället

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+