Permalänk
Medlem

Ha laddaren i hela tiden?

Hej,
När man använder datorn hemma m..m och har laddaren i hela tiden hur pass mycket stryk tar batteriet då?

Självfallet kopplas laddaren ur när man inte använder datorn

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal HP pavilion DV7-4170eo och jag brände batteriet på ett och ett halvt år så mycket att jag bara har 10-15 min batteri (fick dock nytt på garanti). Brorsans DV6 batteri tog också mycket stryk men inte lika mycket. När datorn kördes så var batteriet i. Portabel stationär är mer uttrycket som är passande hur vi (och många andra) använder sina laptops (även om de är små).

Nyare datorer har grejer för att förlänga livstiden på batteriet men våra är några år gamla. T.ex min Lenovo T420 har hållt i 3 år nu (okej det är kanske 2 timmar om man har tur men det har använts mycket).
Om du alltid har laddaren i så kan du ta ut batteriet. Sedan använda det ibland genom att köra på bara batteri och ladda så håller batteriet bättre om man nu skulle behöva det senare.

Med tanke på att ett batteri oftast kostar över tusen spänn så är det onödigt att bara slänga bort dess kapacitet på ingenting

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på batterier, men moderna batterier brukar inte ha något problem med att laddas ofta. Så på så sätt är det nog inget problem att ha laddaren i hela tiden. Däremot så brukar batterier ta mer stryk när de blir varma, så det kan ju vara en bra idé att ta ur batteriet så att det inte sitter i en varm dator i onödan.

Permalänk
Medlem

Vet inte alls hur det är allmänt; kan mest jämföra med min Acer TimelineX 4820TG, som fungerade mestadels som stationär dator under fyra år. När jag var någonstans så var den med, och ibland användes på batteri. Men kan ju inte säg att jag alls har varit varsam med den - när den har varit hemma har både batteri och ström varit i, vilken är nästan hela tiden, även när den har varit avstängd. Har inte heller kört någon "hel urladdning" med mening, utan kopplat in sladd när den var nära.

Som helt ny, höll nog batteriet i 9-11h vid strömsnål använding. Idag efter nästan 5 år av "vanvård" är det nere i kanske 3-4h.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Har inte märkt någon skillnad på min bärbara. De senaste batterierna håller bra.

Permalänk
Medlem

Pro-tip: jag använder min laptop i princip som en stationar. Jag har laddaren kopplad till ett grenuttag med fotströmbrytare som är placerad under skrivbordet. Väldigt enkelt att slå på/av, batteriet behöver inte bli helt misshandlat, laddaren drar inte ström konstant och det är ingen risk för överhettning.

Permalänk

brukar i regel försöka ta ur batteriet om jag vet att den inte ska hemmifrån på ett längre tag.

håller fortfarande 2-3h iaf med blandat dösurf typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är bra att motionera batteriet lite. Så nån gång i veckan dra ur elkabeln å köra lite på batteriet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

kan du inte bara plocka ur batteriet så slipper du oroa dig för att det tar stryk?
jag gör det på dom som har lösa batterier (man slipper en del värme med vilket är ett plus)

/Mvh

Skrivet av Calby:

Hej,
När man använder datorn hemma m..m och har laddaren i hela tiden hur pass mycket stryk tar batteriet då?

Självfallet kopplas laddaren ur när man inte använder datorn

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Laptopbatterier mår inte bra av att ha laddaren i konstant, och då syftar jag på i flera månader eller år. Det förkortar livslängden på laptopbatterier avsevärt, så om man prompt ska ha laptopen som en stationär dator bör man plocka ur batteriet och bara köra på nätström. Batteriet tar däremot ingen skada av att man laddar då och då, snarare tvärtom.

Vet inte hur många kunder jag haft genom åren som kommit och frågat samma fråga. Däremot är nyare laptops kanske bättre än laptops back in the day, och de har kanske kommit på någon ny teknik som minimerar effekten, är inte så insatt på den frågan. Som ett praktexempel kom min far häromåret med samma konfundering, då hans laptop (efter 1-2 år av nätdrift) endast hade 30min-1h batteri när han drog ur laddaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | Fractal Design North XL White | Gigabyte B650 UD AX | Arctic Liquid Freezer III 280 A-RGB | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD | be quiet! PURE POWER 12 M 750W | Kingston FURY Beast DDR5-6000 - 32GB - CL30

Permalänk
Medlem

Det är nog inga problem att ha laddaren i hela tiden, snarare tvärtom.
"Längst livslängd får du om du aldrig går under 60 procent av laddningsnivån."
http://www.dn.se/ekonomi/batterimyterna-som-forstor-dina-pryl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

Laptopbatterier mår inte bra av att ha laddaren i konstant, och då syftar jag på i flera månader eller år. Det förkortar livslängden på laptopbatterier avsevärt, så om man prompt ska ha laptopen som en stationär dator bör man plocka ur batteriet och bara köra på nätström. Batteriet tar däremot ingen skada av att man laddar då och då, snarare tvärtom.

Vet inte hur många kunder jag haft genom åren som kommit och frågat samma fråga. Däremot är nyare laptops kanske bättre än laptops back in the day, och de har kanske kommit på någon ny teknik som minimerar effekten, är inte så insatt på den frågan. Som ett praktexempel kom min far häromåret med samma konfundering, då hans laptop (efter 1-2 år av nätdrift) endast hade 30min-1h batteri när han drog ur laddaren.

Överladdning och urladdning som skadar batteriet värst. Överladdning brukar datorer mer eller mindre sköta själva som bryter ifrån när det är fullt. Urladdning brukar de också sköta genom att stänga av sig tidigare och vägra starta när den har lågt. Tror inte det finns längre datorer som tar skada med laddaren ikopplad. Sedan får man såklart räkna med mindre kapacitet när batteriet åldras.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Batterier nu för tiden ska aldrig laddas ur helt. Det, och värme, tar de onödig stryk av.

Ska du inte använda batteriet eller datorn på lång sikt, lämna då batteriet med runt 50-80% laddning, inte fulladdat.

Om du inte heller behöver eller vill ha det UPS-liknande skydd vid eventuella strömavbrott som batteriet ger dig kan du gott och väl låta batteriet ligga vid sidan, ej i datorn, med laddning runt 50-80% som ovan. Då håller det längre.

Edit: googlade lite snabbt och hittade en vettig artikel.
http://www.digitaltrends.com/computing/how-to-care-for-your-laptops-battery/

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber