Permalänk

räkna ut hastighet

Hallå skulle behöva lite hjälp här. Om man använder en 100Mbit lina och ska skicka filer mellan 2 datorer och paketstorleken är 1024. Om man bortser från overhead vad är den maximala hastighet som går att få ut?

Inte är det så enkelt som 100/8 eller?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem

Behöver inte ens dela för att få hastigheten då hastigheten mäts i samma enhet.

"Om min bil kan köra 100km/h om man bortser från fartgupp, vad är den maximala hastigheten"

Permalänk
Medlem

Är det här en teoretisk uppgift från skola? Om det är så har du antagligen glömt att nämna en del detaljer som gör att du inte kommer få rätt svar. T.ex vilket protokoll används? ifall det är tcp vilket som känns som en bra idé vid filöverföring (du vill vara säker på att paketeten kommer fram). För att räkna ut hastighet med tcp så måste man också veta responstiden eftersom du skickar en ack på varje paket.

Edit:Men om man inte ska ta hänsyn till något jag nämnt innan så är det 100mbit som är hastigheten. Vill du ha det i MB så delar du på 8 eftersom en byte är 8 bitar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av w4nt3n:

Är det här en teoretisk uppgift från skola? Om det är så har du antagligen glömt att nämna en del detaljer som gör att du inte kommer få rätt svar. T.ex vilket protokoll används? ifall det är tcp vilket som känns som en bra idé vid filöverföring (du vill vara säker på att paketeten kommer fram). För att räkna ut hastighet med tcp så måste man också veta responstiden eftersom du skickar en ack på varje paket.

Edit:Men om man inte ska ta hänsyn till något jag nämnt innan så är det 100mbit som är hastigheten. Vill du ha det i MB så delar du på 8 eftersom en byte är 8 bitar.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj jag glömde att det är UDP som gäller. Men om jag vill ha det i Mb/s så är det alltså bara /8? Har paketstorleken inget med hastigheten att göra?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem

Beror på om ni räknar teoretisk eller praktisk överföring. I praktiken är det lite overhead på varje datapaket. UDP har en header på 8 bytes om jag minns rätt, sedan tillkommer en IP-header på minst 20 bytes, ett MAC-paket på 18 bytes och ett ethernet-paket på 8 bytes.

https://stackoverflow.com/questions/4218553/what-is-the-size-...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Beror på om ni räknar teoretisk eller praktisk överföring. I praktiken är det lite overhead på varje datapaket. UDP har en header på 8 bytes om jag minns rätt, sedan tillkommer en IP-header på minst 20 bytes, ett MAC-paket på 18 bytes och ett ethernet-paket på 8 bytes.

https://stackoverflow.com/questions/4218553/what-is-the-size-...

Räknar teoretiskt, så alltså med headersen och datan så har jag paketlängden 1024. Vi räknar utan overhead så jag vill bara veta vad den maximala hastigheten är vid 100Mbit och paketstorleken 1024.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem

Gör dina egna läxor

Permalänk
Medlem

97.6 Mbit är max hastighet per sekund. Om jag räknat rätt så här på morgonen