Permalänk
Medlem

Köpråd - speldator ~15tkr

Hej!

Mitt första inlägg här och ska köpa en ny burk. Har lite grejer i min gamla som jag tänkte återanvända (SSD, HDD och RAM).
Vad tror ni om detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9012602/ny-burk

Permalänk
Medlem

@burton66

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9012637/myes

Här lägger du samma summa på bättre komponenter och kompromissar inte mer än med chassit.

Permalänk
Medlem

det ser ut som om jag skulle bygga en dator nu men jag skulle personligen gå för en aio vattenkylare eller iallafal en lite dyrare noctua för personligen så sitter jag å överklockar mina komponenter. men gör man inte det så ser detta mycket bra ut i mina ögon.

man skulle kunna spara in någon tusenlapp om gamla tornet går att köra.

det andra hopplocket ser bättre ut

Permalänk
Medlem

@Santrik

Tack, ser lite bättre ut än mitt faktiskt. Har ju ett chassi idag samt ett PSU på 750W, men chassit är gammalt och trist och min PSU är flera år gammalt. Ett Chieftec SUper Series Modular. Kanske klarar mig på det egentligen? Så kan jag kanske lägga de pengarna på något annat?

@petunius

Har väl inte direkt överklockat något hittills och har väl inga direkta planer på att göra det heller. Men tack för input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Om TS vill ha det chassit i första posten kan ha ta Gigabyte z97 mobot som kostar 799kr istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton66:

@Santrik

Tack, ser lite bättre ut än mitt faktiskt. Har ju ett chassi idag samt ett PSU på 750W, men chassit är gammalt och trist och min PSU är flera år gammalt. Ett Chieftec SUper Series Modular. Kanske klarar mig på det egentligen? Så kan jag kanske lägga de pengarna på något annat?

@petunius

Har väl inte direkt överklockat något hittills och har väl inga direkta planer på att göra det heller. Men tack för input.

Tycker du ska köpa nytt agg, jag skulle inte köra en sådan fin rigg med ett gammalt agg

Permalänk
Medlem

om du inte har några problem med nätagget så skulle jag personligen behålla det.
jag har ett evga 650 watt (är inte helt säker men tror det är 650)

och det räcker mycket långt för mig. och jag kommer troligtvis inte byta ut den när jag ska uppgradera någon gång i framtiden. oturligt nog så tillåter inte mitt konto uppgraderingar/nybyggen för tillfället. får klara mig på ett 4 ish år gammal gpu och lika gammal cpu (intel 2500k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Om TS vill ha det chassit i första posten kan ha ta Gigabyte z97 mobot som kostar 799kr istället

Chassit spelar egentligen ingen roll. Så det blir bra med det som föreslagits.

Skrivet av RealPower:

Tycker du ska köpa nytt agg, jag skulle inte köra en sådan fin rigg med ett gammalt agg

Lite så tänkte jag med. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petunius:

om du inte har några problem med nätagget så skulle jag personligen behålla det.
jag har ett evga 650 watt (är inte helt säker men tror det är 650)

och det räcker mycket långt för mig. och jag kommer troligtvis inte byta ut den när jag ska uppgradera någon gång i framtiden. oturligt nog så tillåter inte mitt konto uppgraderingar/nybyggen för tillfället. får klara mig på ett 4 ish år gammal gpu och lika gammal cpu (intel 2500k)

Senast jag köpte nya grejer var i början av 2010, så det är dags att byta upp sig nu. Kör idag på ett GTX470 och en gammal i5 prolle. Tror att det blir en ny PSU trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton66:

Senast jag köpte nya grejer var i början av 2010, så det är dags att byta upp sig nu. Kör idag på ett GTX470 och en gammal i5 prolle. Tror att det blir en ny PSU trots allt.

Du har en SSD va?

Permalänk
Medlem

@RealPower: läs överst i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av petunius:

@RealPower: läs överst i tråden

Oj sorry jag missade det

Permalänk
Medlem

En liten fråga till. Jag har 16GB RAM DDR3 1600Mhz, kan jag köra på dom eller jag ska köpa DDR4 när jag ändå håller på?

Permalänk
Skrivet av burton66:

En liten fråga till. Jag har 16GB RAM DDR3 1600Mhz, kan jag köra på dom eller jag ska köpa DDR4 när jag ändå håller på?

Kör du på Haswell och Z97-plattformen så är det DDR3 som gäller.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad säger ni om att köra två GTX970 i SLI istället för det GTX980Ti som ligger i inköpslistan?

Permalänk

@burton66: Ett singelkort är ju oftast att föredra då man slipper krångel med SLI/CF, samt har möjligheten att uppgradera med ett kort till i framtiden. 970 begränsas i högre upplösningar av sitt VRAM på "endast" 3,5 GB, medan 980 Ti har hela 6 GB VRAM.
Så ska du köra i högre upplösningar än 1080p så skulle jag säga att 980 Ti är ett bättre val.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det kan inte vara en idé att köpa ett MoBo som klarar DDR4? Om jag ändå ska köpa grejer kanske det är värt det för framtiden? Hade tänkt att burken jag köper ska hålla i en 4-5 år.

Permalänk
Skrivet av burton66:

Det kan inte vara en idé att köpa ett MoBo som klarar DDR4? Om jag ändå ska köpa grejer kanske det är värt det för framtiden? Hade tänkt att burken jag köper ska hålla i en 4-5 år.

Då måste du byta CPU-arkitektur till Haswell-E eller Skylake då vanliga Haswell inte stöder DDR4. Men i dagsläget så ger DDR4 knappt någon prestandavinst gentemot DDR3, och jag tror inte det kommer ge några revolutionerande prestandavinster inom en snart framtid heller.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: Okej. Men då känns det som att det som @Santrik rekommenderade räcker långt. Då kör jag nog på det.

Tack alla för respons. Återkommer om jag har några fler frågor.

Permalänk
Medlem

Eftersom att jag inte tänkt köpa nya grejer till burken på ca 5 år så vill jag "framtidssäkra" mig lite. Är det inte bättre att gå på en Skylake eller en Haswell-E istället då? Eller nedan klarar jag mig utan problem på i ca 5 år? Har förvisso kört en i5 750 med ett GTX470 i ca 6 år nu...

Skrivet av Santrik:
Permalänk
Medlem

@burton66: Kör på Haswell, inte Haswell-E.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

@burton66

Om du klarat dig på en i5 750 och ett GTX470 i flera år så kommer du klara dig galant på en i7 4790k och GTX980ti.

Kör på Haswellhinken så ska du se att allt blir bra, tycker jag!

Permalänk
Medlem

@Seziuo: Tack!

@Santrik: Då kör jag på det som du la ihop till mig.

Återigen, tack för alla svar.

Permalänk
Medlem

Är själv på gång att köpa en ny dator i ungefär samma prisklass, men behöver ett komplett paket så drog med hårddiskar + ram. Tänkte även köpa ett lite dyrare headset så slänger in ett ljudkort också. Hur ser det ut?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9016855/2016-01-12

Permalänk
Medlem

@Oddmund: Vad jag förstått så behövs inget ljudkort om du ändå bara ska köra headset. Så det kan du nog hoppa över. Kan ha fel.

Snyggt att "kapa" tråden också

Permalänk
Medlem

@burton66:

Haha ursäkta, tänkte att man kunde spara lite forumplats och du verkade färdig med ämnet.

Lite osäker på det där med ljudkort om jag ska vara ärlig, men tror det ska hjälpa. Har även högtalare så minst en av dom får säkert lite hjälp av ett ljudkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton66:

@Oddmund: Vad jag förstått så behövs inget ljudkort om du ändå bara ska köra headset. Så det kan du nog hoppa över. Kan ha fel.

Snyggt att "kapa" tråden också

Stämmer utmärkt.

Och vill du ha bättre ljud är det som kommer på moderkortet (som oftast är ganska bra) så bör du inte köra på ett internt ljudkort för då förlorar du poängen med att köpa ett ljudkort för att bli av med elektronikljud.

Och om du vill lägga pengar på ett ljudkort så bör det köras via usb och vara externt för att eliminera potentiella oljud

Har dock inte märkt något oljud på mitt 4 ish år gamla sabertooth så det bör inte vara något problem för dig heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vissa dyra Asus kort har isolerat ljud delen av kortet från rösten av moderkortet för att bli av med lite av oljudet men dom korten är dyrare än vad man bekvämt skulle betala för ett moderkort

Skickades från m.sweclockers.com