Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

@Fractal Design: Hej!

Köpte ett Node 605 som jag tänkte matcha med någon lite större "low-profile" kylare till CPU. Är maxhöjden 120 mm räknat med tanke på att det ska vara ca. 30 mm kvar upp till taket på chassit eller tror ni det kan fungera bra med lite högre kylare?

Mvh
FireFox

Kolla min signatur för exempel på cpukylare

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Layerdballoon:

hej fractal design, har ni tänkt på att sälja större fönster paneler separat eller att en större fönster panelen säljs med chassit. låter de som en bra produkt utveckling?.

I chassin med hårddiskburar så föredrar majoriteten mindre fönster som inte visar den delen av lådan (enligt våra undersökningar), men på chassin utan traditionella hårddiskburar såsom Define S så tror vi på stora fönster.

Att sälja separat är tyvärr klurigt, vi har i nuläget inget bra sätt att till vettigt pris distribuera en produkt som såpass få kunder kommer köpa.

Skrivet av nienithaur:

Hej Fractal Design! För ett par år sedan köpte jag ett Fractal Design Array R2 till ett filserver/HTPC-bygge. Pga anledningar så fick jag aldrig ihop den där burken, och nu när jag äntligen har fått lite tid och delar över så verkar det som att jag supigt bort en stor del av de tillhörande skruvarna, i synnerhet de små som man skruvar ihop chassit på utsidan med. Har kollat www.fractal-design-shop.de men verkar som att ej finns något till Array R2 över huvud taget. Är det något av de befintliga kiten som fungerar är för Array R2, eller finns det något annat sätt att få tag på ett skruvkit? (Som sagt i synnerhet de små skruvarna på utsidan).

Skapa en ticket på http://support.fractal-design.com/support/tickets/new så kan förhoppningsvis supportkillarna hitta en uppsättning skruv

Permalänk
Medlem

Nu har jag en ny fråga här..

i Sweclockers recension av Define R5 (http://www.sweclockers.com/test/19649-fractal-design-define-r...) så skriver dom "Denna gång är det även möjligt att lyfta ur 5,25-tumsburen för att flytta upp en lagringsbur i taket eller helt enkelt öppna upp för riktigt stora radiatorer."

Går detta göra med den nedre buren bara och hur?
Förstått att man kan flytta upp den övre hdd buren, men jag vill ha den andra där uppe..
Jag har försökt googla lite, men hittar inga bilder som detta är gjort på..

Tack för svar!

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av MadeByMe:

Nu har jag en ny fråga här..

i Sweclockers recension av Define R5 (http://www.sweclockers.com/test/19649-fractal-design-define-r...) så skriver dom "Denna gång är det även möjligt att lyfta ur 5,25-tumsburen för att flytta upp en lagringsbur i taket eller helt enkelt öppna upp för riktigt stora radiatorer."

Går detta göra med den nedre buren bara och hur?
Förstått att man kan flytta upp den övre hdd buren, men jag vill ha den andra där uppe..
Jag har försökt googla lite, men hittar inga bilder som detta är gjort på..

Tack för svar!

Den nedre buren går inte att sätta fast direkt i taket.

Jag tror det blir lättast om du tittar i manualen, du kan ladda ner den här: http://support.fractal-design.com/support/solutions/articles/...

Sidorna 12-16 visar de olika konfigurationerna för hårddisk- och ODD-burarna.

Permalänk
Avstängd

Hej!
Har försökt att få tag i usb 3,0 kit till mitt Define R3, utan framgång , inte ens eran reservdels avdelning kunde lösa detta .
Är det helt kört då?

Permalänk
Medlem

En fråga gällande Fractal design Newton r3 1000w +80 platinum.

Jag inhandlade nätaggregatet på inet den 25e dec 2015. Efter att jag installerat det med komponenterna som finns i signaturen så fungerade det utmärkt i ungefär 1 timma. Problemet är att fläkten snurrar upp till max och att det låter otroligt högt (vilket är tråkigt då jag delvis köpte nätaggregatet för den semipassiva kylningen). Det sker minst en gång varje timma och fläkten går ner i passivt läge efter 5 minuter.

Min fråga är ifall det är fel på nätaggregatet eller om jag helt enkelt får leva med det?

Mvh

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av DWDW:

Hej!
Har försökt att få tag i usb 3,0 kit till mitt Define R3, utan framgång , inte ens eran reservdels avdelning kunde lösa detta .
Är det helt kört då?

Har du redan kollat med supporten så är de nog helt slut då. Tyvärr passar inte IO:n från senare produktion, vi tog bort eSATA-porten på R3 USB3, utan det var bara den batchen med uppgraderingskits som fanns.

Skrivet av vaoen:

En fråga gällande Fractal design Newton r3 1000w +80 platinum.

Jag inhandlade nätaggregatet på inet den 25e dec 2015. Efter att jag installerat det med komponenterna som finns i signaturen så fungerade det utmärkt i ungefär 1 timma. Problemet är att fläkten snurrar upp till max och att det låter otroligt högt (vilket är tråkigt då jag delvis köpte nätaggregatet för den semipassiva kylningen). Det sker minst en gång varje timma och fläkten går ner i passivt läge efter 5 minuter.

Min fråga är ifall det är fel på nätaggregatet eller om jag helt enkelt får leva med det?

Mvh

Tyvärr är det i allmänhet så med semipassiva nätaggregat. Det blir ett temperaturspann där den kan slå på och av sig, vilket du av allt att döma befinner dig i.

Du kan prova placera nätagget så det fungerar bättre passivt, så det inte behöver bli varmt nog för att starta fläkten. Med ett chassi som har nätagget i botten innebär det att vända på agget, så fläkten pekar upp mot moderkortet. Det är sämre när fläkten väl snurrar men bättre när den står still, och kan leda till att den klarar av att stå still hela tiden med din användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Den nedre buren går inte att sätta fast direkt i taket.

Jag tror det blir lättast om du tittar i manualen, du kan ladda ner den här: http://support.fractal-design.com/support/solutions/articles/...

Sidorna 12-16 visar de olika konfigurationerna för hårddisk- och ODD-burarna.

Jag var där och kikade, därav min fråga om de gick med den nedre, men de går alltså inte då.. =/

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av MadeByMe:

Jag var där och kikade, därav min fråga om de gick med den nedre, men de går alltså inte då.. =/

Nej, i alla fall inte med den ordinarie fastsättningen.

Det finns dock inget platsmässigt problem att få in den, det är bara att glidskenorna för att göra mittenburen smidig och vridbar inte fungerar med den kombinationen. Den inre toppdelen är dock löstagbar, så det finns goda möjligheter om du vill spänna ihop den med nedre buren på egen hand med tex buntband.

Permalänk
Medlem

@Fractal Design: Tackar för snabbt och informativt svar

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Medlem

*** Angående datorchassi Fractal Design Define R5 (Svart) ***

Hej! Jag planerade att byta ut den medföljande frontfläkten till en bättre modell från välkända Noctua, en Redux 140 mm (PWM). Skruvarna är för korta!

http://noctua.at/en/nf-p14s-redux-1200-pwm.html

När jag skulle installera den nya Noctua Redux 140 mm i fronten (nedersta platsen) så gick det inte då de medföljande skruvarna är några mm för korta. Jag ser att FD:s egna fläktar är lite kortare i djupet. Detta var inte alls bra! Vad kan jag göra för att använda Noctua-fläkten i fronten? Valfrihet!!

Mvh. Stefan

- - - - -

Redigerat: det går förvisso troligtvis att använda dubbelhäftande tejp men jag hade föredragit längre skurvar. Ändå intresserad av ett svar från FD.

Permalänk
Medlem

Hej Fractal!
Ville bara komma med ett litet förslag till er!
De senaste nätaggen jag och mina vänner köpt har på min inrådan varit Fractal, då jag anser att det är bra kvalitet till ett bra pris.

Något som dock har stört oss alla är att 8/10 gånger så är startströmmen alldeles för hög och slår lätt över våra automatsäkringar. Finns det någon möjlighet att bygga in en mjukstartskrets på primärsidan, så vi slipper detta i framtiden. Vi överbelastar ofta en 16A säkring med B karaktär (snabb), som rekommenderade av de flesta elekriker. Dessa sitter ofta i hushåll i Sverige.

Startströmmen som uppmättes av t.ex. 1000W newton låg upp mot 46.5A i 21ms!

Nätaggen fungerar dock jättebra sålänge man har lyckats få upp spänningen i Kondingarna!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Hej @Fractal Design

Jag har ett Define R5 Titanium utan fönster.
Har två mekaniska 3.5" lagringsdiskar monterade i vars en vagga med medföljande anti-vibrationsgummi mellan disk och vagga.
Ändå vibrerar det något fruktansvärt i hela chassit när någon av de två är igång och används. Trycker jag till chassit lite lätt med handen så avtar vibrationsljudet, vilket är lite märkligt.

Några tips på hur jag får det att sluta vibrera?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av ElvisPissley:

*** Angående datorchassi Fractal Design Define R5 (Svart) ***

Hej! Jag planerade att byta ut den medföljande frontfläkten till en bättre modell från välkända Noctua, en Redux 140 mm (PWM). Skruvarna är för korta!

http://noctua.at/en/nf-p14s-redux-1200-pwm.html

När jag skulle installera den nya Noctua Redux 140 mm i fronten (nedersta platsen) så gick det inte då de medföljande skruvarna är några mm för korta. Jag ser att FD:s egna fläktar är lite kortare i djupet. Detta var inte alls bra! Vad kan jag göra för att använda Noctua-fläkten i fronten? Valfrihet!!

Mvh. Stefan

- - - - -

Redigerat: det går förvisso troligtvis att använda dubbelhäftande tejp men jag hade föredragit längre skurvar. Ändå intresserad av ett svar från FD.

Det här låter mycket underligt, den Noctua-fläkten ska ju också vara 25mm tjock, det vill säga precis samma som vår fläkt. Självklart skall det gå att montera andra fläktar med de medföljande skruvarna.

Är problemet möjligen att deras skruvhål är lite mindre avrundade i kanterna, så skruven inte kan försänkas lika mycket? Vi har tyvärr i nuläget inte just den fläktmodellen här på kontoret för att kontrollera själva.

Skrivet av OskarW90:

Hej Fractal!
Ville bara komma med ett litet förslag till er!
De senaste nätaggen jag och mina vänner köpt har på min inrådan varit Fractal, då jag anser att det är bra kvalitet till ett bra pris.

Något som dock har stört oss alla är att 8/10 gånger så är startströmmen alldeles för hög och slår lätt över våra automatsäkringar. Finns det någon möjlighet att bygga in en mjukstartskrets på primärsidan, så vi slipper detta i framtiden. Vi överbelastar ofta en 16A säkring med B karaktär (snabb), som rekommenderade av de flesta elekriker. Dessa sitter ofta i hushåll i Sverige.

Startströmmen som uppmättes av t.ex. 1000W newton låg upp mot 46.5A i 21ms!

Nätaggen fungerar dock jättebra sålänge man har lyckats få upp spänningen i Kondingarna!

Tack för din feedback!

Vi är medvetna om att problemet finns, och kommer ta med det som krav i utvecklingen av framtida nätaggregat.

Problemet är att den teknik som finns för att begränsa startströmmen (förutom då att minska primärkondensatorernas kapacitet) reducerar effektiviteten något, så vi kunde tyvärr inte lägga till det på den plattform vi använde till Newton R3 utan att falla under Platinum-gränsen.

Skrivet av PointMan:

Hej @Fractal Design

Jag har ett Define R5 Titanium utan fönster.
Har två mekaniska 3.5" lagringsdiskar monterade i vars en vagga med medföljande anti-vibrationsgummi mellan disk och vagga.
Ändå vibrerar det något fruktansvärt i hela chassit när någon av de två är igång och används. Trycker jag till chassit lite lätt med handen så avtar vibrationsljudet, vilket är lite märkligt.

Några tips på hur jag får det att sluta vibrera?

Du kan prova att skruva upp hårddiskskruvarna något, kanske sitter de lite för hårt. De är egentligen främst där för att hålla disken på plats vid transport, vid normal användning ska hårddisken bara vila ovanpå gummina, inte vara spänd mot dem.

Vissa hårddiskar, främst äldre modeller men det finns även modernare undantag, vibrerar dock så mycket att vibrationerna kan ta sig genom även icke-komprimerade gummin. I de fallen har vi tyvärr ingen lösning som är tillräckligt bra och som samtidigt fortfarande möjliggör frakt, vilket ju självklart är ett krav på en lösning från vår sida.

Om du däremot vet att datorn skall stå still så kan du använda resår- eller gummiband för att hänga upp hårddiskarna, det dämpar avsevärt bättre men klarar inte av transport något vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Hej @Fractal Design

Jag har ett Define R5 Titanium utan fönster.
Har två mekaniska 3.5" lagringsdiskar monterade i vars en vagga med medföljande anti-vibrationsgummi mellan disk och vagga.
Ändå vibrerar det något fruktansvärt i hela chassit när någon av de två är igång och används. Trycker jag till chassit lite lätt med handen så avtar vibrationsljudet, vilket är lite märkligt.

Några tips på hur jag får det att sluta vibrera?

Är du säker på att det är en heller båda hårdisk/ar som fortplantar vibrationerna?
Dvs slutar det om du kopplar ur/spinner ner dom?

Om du inte är säker så kan det vara fläktar som ställer till det har varit med om fläktar som ger vibrationer ut i chassit på ett par fractal chassin.
Har löst detta på lite olika sätt som kan vara allt ifrån att släppa lite på skruvarna (men inte så mycket att det glappar) heller lägga imellan pappar/tejp/etc ett heller fler skruvhål och sen dra åt lite så det du lade imellan sitter kvar.
Fixade det även en gång genom att byta plats på två fläktar.

Är det hd som gör detta (vilka jag haft/sett en del i fractal chassin) så kan det hjälpa med det fractal redan sagt MEN det finns en sak till.
Detta är vaggorna i sig som kan vara mer heller mindre lösa i hårdiskburarna dvs dom kan ligga och vibrera lite heller dom kan i vissa fall glappa rejält 2-3mm har jag sett.
Du löser detta genom att vinkla/bryta ut sidorna lite så att vaggan blir bredare så att säga (går rätt lätt att göra med händerna) ta det bara lungt och lite i taget och prova tills det blir lite lagom motstånd när du för in vaggorna.
Och detta "fel" kan ge oljud ifrån sig även om man tyvker att vaggorna inte glappar då jag fåttbort vibrationer fårn ett par vaggor som kändes ok men bröt ut dom lite till och vips var vibrationerna borta.

Och se till att både fram och bak på vaggorna är "utbrytna" lika mycket.

Jag gissar på att detta är en kombination av att bockningen av vaggorna inte har en 100% precision samt att hårddiskburarna kanske inte är 100% lika och det kan skilja nån mm (bockningen av vaggorna är nog det stora problemet dock).

Sen till fractal detta är ett problem som ni har haft under många år, R2 var det första fractal chassi som jag byggde i och en heller två vaggor i det var lite små glappa.
Efter det så ar det blivit två arc chassin 3 define mini, 1 R4, 1 XL som jag har ägt/byggt i och inte ett enda har varit skonat från detta värst var ett mini och xl där 4-5 vaggor var så glappa att dom skramlade när man tippade chassit/hdburen (men fixades med en utbrytning).
Några vaggor (2-3st) var glappa i fram heller bak kant men inte i andra änden dvs bockningen var inte likadan mellan fram o bak hur fabriken nu lyckades med det.

Det är ju ett ganska litet problem och inget jag tagit upp förrens nu tack vare det och kanske inte det enklaste att göra kontroller på heller men ni borde nog ta er en titt på detta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hello again! Tack för en snabb FD-feedback. Skruvarna är dessvärre typ 2 mm för korta för Noctua Redux 140 mm. Jag löste problemet med dubbelhäftande tejp i de fyra hörnen. Fläkten sitter bra.

Mvh. Stefan

- - - - -

Det här låter mycket underligt, den Noctua-fläkten ska ju också vara 25mm tjock, det vill säga precis samma som vår fläkt. Självklart skall det gå att montera andra fläktar med de medföljande skruvarna.

Är problemet möjligen att deras skruvhål är lite mindre avrundade i kanterna, så skruven inte kan försänkas lika mycket? Vi har tyvärr i nuläget inte just den fläktmodellen här på kontoret för att kontrollera själva.

- - - - -

*** Angående datorchassi Fractal Design Define R5 (Svart) ***

Hej! Jag planerade att byta ut den medföljande frontfläkten till en bättre modell från välkända Noctua, en Redux 140 mm (PWM). Skruvarna är för korta!

http://noctua.at/en/nf-p14s-redux-1200-pwm.html

När jag skulle installera den nya Noctua Redux 140 mm i fronten (nedersta platsen) så gick det inte då de medföljande skruvarna är några mm för korta. Jag ser att FD:s egna fläktar är lite kortare i djupet. Detta var inte alls bra! Vad kan jag göra för att använda Noctua-fläkten i fronten? Valfrihet!!

Mvh. Stefan

Redigerat: det går förvisso troligtvis att använda dubbelhäftande tejp men jag hade föredragit längre skruvar. Ändå intresserad av ett svar från FD.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Är du säker på att det är en heller båda hårdisk/ar som fortplantar vibrationerna?
Dvs slutar det om du kopplar ur/spinner ner dom?

Om du inte är säker så kan det vara fläktar som ställer till det har varit med om fläktar som ger vibrationer ut i chassit på ett par fractal chassin.
Har löst detta på lite olika sätt som kan vara allt ifrån att släppa lite på skruvarna (men inte så mycket att det glappar) heller lägga imellan pappar/tejp/etc ett heller fler skruvhål och sen dra åt lite så det du lade imellan sitter kvar.
Fixade det även en gång genom att byta plats på två fläktar.

Är det hd som gör detta (vilka jag haft/sett en del i fractal chassin) så kan det hjälpa med det fractal redan sagt MEN det finns en sak till.
Detta är vaggorna i sig som kan vara mer heller mindre lösa i hårdiskburarna dvs dom kan ligga och vibrera lite heller dom kan i vissa fall glappa rejält 2-3mm har jag sett.
Du löser detta genom att vinkla/bryta ut sidorna lite så att vaggan blir bredare så att säga (går rätt lätt att göra med händerna) ta det bara lungt och lite i taget och prova tills det blir lite lagom motstånd när du för in vaggorna.
Och detta "fel" kan ge oljud ifrån sig även om man tyvker att vaggorna inte glappar då jag fåttbort vibrationer fårn ett par vaggor som kändes ok men bröt ut dom lite till och vips var vibrationerna borta.

Och se till att både fram och bak på vaggorna är "utbrytna" lika mycket.

Jag gissar på att detta är en kombination av att bockningen av vaggorna inte har en 100% precision samt att hårddiskburarna kanske inte är 100% lika och det kan skilja nån mm (bockningen av vaggorna är nog det stora problemet dock).

Sen till fractal detta är ett problem som ni har haft under många år, R2 var det första fractal chassi som jag byggde i och en heller två vaggor i det var lite små glappa.
Efter det så ar det blivit två arc chassin 3 define mini, 1 R4, 1 XL som jag har ägt/byggt i och inte ett enda har varit skonat från detta värst var ett mini och xl där 4-5 vaggor var så glappa att dom skramlade när man tippade chassit/hdburen (men fixades med en utbrytning).
Några vaggor (2-3st) var glappa i fram heller bak kant men inte i andra änden dvs bockningen var inte likadan mellan fram o bak hur fabriken nu lyckades med det.

Det är ju ett ganska litet problem och inget jag tagit upp förrens nu tack vare det och kanske inte det enklaste att göra kontroller på heller men ni borde nog ta er en titt på detta.

Inte svårt att göra, hamnar plåten lite fel eller klipp lite snett.

Kan hända dels om saxen som kliper plåten är lite slö eller har en skada. Sen att bockingsverktyget är helt och jämnt hela vägen.

Sen är det svårt att få precision i plåt och är ju inte så dyra chassin så dom måste ju spara in på något

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hej!
Jag försöker att skruva ihop min dator nu och då har jag lite problem med nätaggregatet, det är en be quiet Dark Power 10, den har ju ett gummilager för att dämpa vibrationer men det verkar som att de skruvar som följer med chassit är för korta? Jag försöker använda skruvarna som i erat accessory kit är benämnda "Power Supply Screws", det måste ju vara rätt (Första gången jag bygger dator)?. Har ni flera olika storlekar eller måste jag hitta skruvar i någon random affär?

Edit: Hittade några andra skruvar här hemma som passade, men ändå. Ett sådant gummilager som min psu har är väl inte jätteovanligt, känns som att det borde funka med original?

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av grizzly666:

Är du säker på att det är en heller båda hårdisk/ar som fortplantar vibrationerna?
Dvs slutar det om du kopplar ur/spinner ner dom?

Om du inte är säker så kan det vara fläktar som ställer till det har varit med om fläktar som ger vibrationer ut i chassit på ett par fractal chassin.
Har löst detta på lite olika sätt som kan vara allt ifrån att släppa lite på skruvarna (men inte så mycket att det glappar) heller lägga imellan pappar/tejp/etc ett heller fler skruvhål och sen dra åt lite så det du lade imellan sitter kvar.
Fixade det även en gång genom att byta plats på två fläktar.

Är det hd som gör detta (vilka jag haft/sett en del i fractal chassin) så kan det hjälpa med det fractal redan sagt MEN det finns en sak till.
Detta är vaggorna i sig som kan vara mer heller mindre lösa i hårdiskburarna dvs dom kan ligga och vibrera lite heller dom kan i vissa fall glappa rejält 2-3mm har jag sett.
Du löser detta genom att vinkla/bryta ut sidorna lite så att vaggan blir bredare så att säga (går rätt lätt att göra med händerna) ta det bara lungt och lite i taget och prova tills det blir lite lagom motstånd när du för in vaggorna.
Och detta "fel" kan ge oljud ifrån sig även om man tyvker att vaggorna inte glappar då jag fåttbort vibrationer fårn ett par vaggor som kändes ok men bröt ut dom lite till och vips var vibrationerna borta.

Och se till att både fram och bak på vaggorna är "utbrytna" lika mycket.

Jag gissar på att detta är en kombination av att bockningen av vaggorna inte har en 100% precision samt att hårddiskburarna kanske inte är 100% lika och det kan skilja nån mm (bockningen av vaggorna är nog det stora problemet dock).

Sen till fractal detta är ett problem som ni har haft under många år, R2 var det första fractal chassi som jag byggde i och en heller två vaggor i det var lite små glappa.
Efter det så ar det blivit två arc chassin 3 define mini, 1 R4, 1 XL som jag har ägt/byggt i och inte ett enda har varit skonat från detta värst var ett mini och xl där 4-5 vaggor var så glappa att dom skramlade när man tippade chassit/hdburen (men fixades med en utbrytning).
Några vaggor (2-3st) var glappa i fram heller bak kant men inte i andra änden dvs bockningen var inte likadan mellan fram o bak hur fabriken nu lyckades med det.

Det är ju ett ganska litet problem och inget jag tagit upp förrens nu tack vare det och kanske inte det enklaste att göra kontroller på heller men ni borde nog ta er en titt på detta.

Vi arbetar på det, men det är en ganska stor utmaning att få två plåtdelar passa ihop perfekt i massproduktion. Om vi gjorde alla vaggor aningen bredare skulle de istället börja kärva ibland, vilket vi bedömt är värre.

Skrivet av Falukorvig:

Hej!
Jag försöker att skruva ihop min dator nu och då har jag lite problem med nätaggregatet, det är en be quiet Dark Power 10, den har ju ett gummilager för att dämpa vibrationer men det verkar som att de skruvar som följer med chassit är för korta? Jag försöker använda skruvarna som i erat accessory kit är benämnda "Power Supply Screws", det måste ju vara rätt (Första gången jag bygger dator)?. Har ni flera olika storlekar eller måste jag hitta skruvar i någon random affär?

Edit: Hittade några andra skruvar här hemma som passade, men ändå. Ett sådant gummilager som min psu har är väl inte jätteovanligt, känns som att det borde funka med original?

Det är såvitt vi vet enbart några av BeQuiets nätagg som har behov av extra långa nätaggsskruv, och med de nätaggen medföljer det också extra långa skruv i nätaggets förpackning.

Vi har inte möjlighet att införa så långa standardskruvar, de skulle riskera att komma i kontakt med kretskortet i andra nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Hej FD. Går det att köpa Fläktfilter till toppen på era Define S? Kör med en radiator i toppen nu och det hade varit fint med ett filter där. Typ magnetiskt som finns i fronten.
mvh Macke

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Defender:

Hej FD. Går det att köpa Fläktfilter till toppen på era Define S? Kör med en radiator i toppen nu och det hade varit fint med ett filter där. Typ magnetiskt som finns i fronten.
mvh Macke

Hej,

Vi har tyvärr i nuläget inget färdigt alternativ för dig.

Mvh,
Fractal design

Permalänk
Medlem

Jag är rätt nöjd med min R5, speciellt med tanke på de låga pris jag kom över den under BlackFriday (699).
Men måste tyvärr säga att medföljande fläktar är rent Skit, båda fläktarna har tickande ljud. Köpte även en 140mm fläkt från tradera, från eran Thor edition, samma skit där. Enormt besviken, en 2 år gammal Scythee slips stream som jag fått av brorsan är tystare än eran helt nya Gp-14. "...fan to help keep your system cool, yet quiet". quiet, yeah right!

felstavning
Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Jag är rätt nöjd med min R5, speciellt med tanke på de låga pris jag kom över den under BlackFriday (699).
Men måste tyvärr säga att medföljande fläktar är rent Skit, båda fläktarna har tickande ljud. Köpte även en 140mm fläkt från tradera, från eran Thor edition, samma skit där. Enormt besviken, en 2 år gammal Scythee slips stream som jag fått av brorsan är tystare än eran helt nya Gp-14. "...fan to help keep your system cool, yet quiet". quiet, yeah right!

Trist =( Har ägt uhm... tror det blir 10 Fractal design R2 Silent (de fläktar du syftar på) och alla är sjukt tysta och flyttar okej luft.

Permalänk
Medlem

Hej har HTPC:n i ett Node 605 chassi i TV-bänken.
Mitt problem är att SD kort läsarna inte fungerar.
Moderkortet är ett AsRock meden AMD A-10-5700 proc./grafik

Vare sig microSD eller SD platsen kan läsa SD, SDHC eller SDXC kort, får bara upp att en USB-enhet inte känns igen.

Kan Fractal Design hjälpa?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Skrivet av Oneirogen:

Jag är rätt nöjd med min R5, speciellt med tanke på de låga pris jag kom över den under BlackFriday (699).
Men måste tyvärr säga att medföljande fläktar är rent Skit, båda fläktarna har tickande ljud. Köpte även en 140mm fläkt från tradera, från eran Thor edition, samma skit där. Enormt besviken, en 2 år gammal Scythee slips stream som jag fått av brorsan är tystare än eran helt nya Gp-14. "...fan to help keep your system cool, yet quiet". quiet, yeah right!

Har inte deras nya fläktar men dom äldre fungerar riktigt bra. Vist inte lika bra luftflöde som typoon (som flyttar mycket luft till förvånansvärt låg ljudnivå).

Vad kör du för fläktkontroller? Vet att dom nyare som inte kör med kondensator, har vissa fläktar problem med när det inte kommer konstant ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Trist =( Har ägt uhm... tror det blir 10 Fractal design R2 Silent (de fläktar du syftar på) och alla är sjukt tysta och flyttar okej luft.

Jadu, konstigt. Jag kanske bara haft riktigt otur. Eller så är mina från en dålig batch, och dina från en bättre batch, eller så kanske du har tinitus och inte hör, säger mig inte mycket att du upplevt dom som "sjukt tysta". Bara häromdagen på jobbet så gick jag med en kollega bredvid en elbil som stod och laddades och det kom ljud från laddaren, spänningen antar jag, jag kunde höra det från 20 meter, men han kunde inte fast han satte örat bredvid den, så alla öron är inte likadana heller. Vad ska du med 10 fläktar till föresten?

Skrivet av Broken-arrow:

Har inte deras nya fläktar men dom äldre fungerar riktigt bra. Vist inte lika bra luftflöde som typoon (som flyttar mycket luft till förvånansvärt låg ljudnivå).

Vad kör du för fläktkontroller? Vet att dom nyare som inte kör med kondensator, har vissa fläktar problem med när det inte kommer konstant ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Luftflödet klagar jag inte på, den är väl ok. Men just detta tickande ljud ska man inte förvänta sig utav nya fläktar som dessutom ska ha fokus på att vara tysta. Jag konrollerar fläktarna genom moderkortets mjukvara, Fan Expert lll. Har testat med fläkt kurva så att hastigheten stiger med temperaturen. Men även testat att låsa fast hastigheten till vissa RPM från 500-900. Visst låter de lite mindre när den är på 500-600 RPM, men fortfarande tillräckligt att det är ljudet som sticker ut när man sitter och slösurfar eller gör annat en spelar med headset.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Jadu, konstigt. Jag kanske bara haft riktigt otur. Eller så är mina från en dålig batch, och dina från en bättre batch, eller så kanske du har tinitus och inte hör, säger mig inte mycket att du upplevt dom som "sjukt tysta". Bara häromdagen på jobbet så gick jag med en kollega bredvid en elbil som stod och laddades och det kom ljud från laddaren, spänningen antar jag, jag kunde höra det från 20 meter, men han kunde inte fast han satte örat bredvid den, så alla öron är inte likadana heller. Vad ska du med 10 fläktar till förresten?

Min erfarenhet är att jag brukar höra det här höga ljuden när andra inte gör det, precis som dig. Köpte ett Logitech Z-5500 ljudsystem för ett år sedan (begagnat) och det hade ett svagt svagt pys som ingen förutom jag hörde. Efter en vecka sålde jag det igen och köpte ett annat system. Men precis som du säger så oavsett hur det ligger till så har du ju ett problem som kan vara väldigt störande. Vänta och se se så löser nog fractal det åt dig.

Jag har ägt 10 fläktar som kommit utspridda över 3 olika chassin(2 i varje) samt köpt 4 vid sidan av för ett annat projekt där jag ville ha billiga men tysta fläktar.

Permalänk
Medlem

Lagt en support-ticket hos er men inget svar efter snart 7 dagar. Funderar på om jag la den på någon gammal sajt eller varför är det helt stendött på supp sidan? Ha det gött.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hej jag har ett Fractal Design Define S med en Corsair Hydro H110i GTX. Jag har problem med stänga luckan där uppe och få in USB i frontpanel känns inte som det klickar. För övrigt är jag riktigt nöjd. Skönt att slippa CD-läsare.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Min erfarenhet är att jag brukar höra det här höga ljuden när andra inte gör det, precis som dig. Köpte ett Logitech Z-5500 ljudsystem för ett år sedan (begagnat) och det hade ett svagt svagt pys som ingen förutom jag hörde. Efter en vecka sålde jag det igen och köpte ett annat system. Men precis som du säger så oavsett hur det ligger till så har du ju ett problem som kan vara väldigt störande. Vänta och se se så löser nog fractal det åt dig.

Jag har ägt 10 fläktar som kommit utspridda över 3 olika chassin(2 i varje) samt köpt 4 vid sidan av för ett annat projekt där jag ville ha billiga men tysta fläktar.

Skrivet av Valonen:

Lagt en support-ticket hos er men inget svar efter snart 7 dagar. Funderar på om jag la den på någon gammal sajt eller varför är det helt stendött på supp sidan? Ha det gött.

som sagt beror också på ålder, är ingen tröst (eller ja beror på) men ni kommer tyvärr sluta höra det på äldre dagar.

Har ännu hörseln kvar (men kommer troligen tappa 16.000Mhz senare i livet), speciellt när vissa på jobbet har som hobby att dra på max med tryckluften (får köra med antingen plugg eller kåpor men inte alltid det händer).

Låter inte bra att du inte fått svar, borde skicka en ny ticket då. Detta ska vara deras officiella hemsida http://www.fractal-design.com/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar