Pålitlig källa för höjden av RAM-minnen?

Permalänk
Medlem

Pålitlig källa för höjden av RAM-minnen?

Jag är i fart att köpa nya delar, men jag är orolig över om minnena får plats under CPU-kylarn.
Vad jag lyckats läsa mig till kan man under en NH-D15 ha minnen som är upp till 32mm höga om man använder båda fläktarna. Problemet är att jag inte hittar någon enhetlig information kring minnenas höjd, hittar allt från 30-33mm.

Någon som har en liknande maskin eller bra källa?

Lista med relevanta delar:
Asus Z170
6700K
NH-D15
Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz

Tack på förhand!

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

Jag är i fart att köpa nya delar, men jag är orolig över om minnena får plats under CPU-kylarn.
Vad jag lyckats läsa mig till kan man under en NH-D15 ha minnen som är upp till 32mm höga om man använder båda fläktarna. Problemet är att jag inte hittar någon enhetlig information kring minnenas höjd, hittar allt från 30-33mm.

Asus Z170
6700K
NH-D15

Tack på förhand!

Jag kan inte se att det säljs några "low profile" DDR4-RAM, så det som du valt ut är i princip så låga du kan få dem, om du nu inte köper RAM helt utan kylfläns. Jag minns dock ett datorbygge där de fick slipa bort lite av RAMets kylflänsen eftersom CPU-kylaren var så låg. Det var samma RAM som du valt. Dock ser din CPU-kylare betydligt högre ut.

Dessutom kan du säker knäppa fast fläkten lite högre upp på kylflänsen om den skulle vara i vägen.

Permalänk
Skrivet av Lithen2:

Asus Z170
6700K
NH-D15

Tack på förhand!

Det är ju busenkelt att bara flytta upp främre fläkten ett par hack / millimeter så är problemet borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Jag kan inte se att det säljs några "low profile" DDR4-RAM, så det som du valt ut är i princip så låga du kan få dem, om du nu inte köper RAM helt utan kylfläns. Jag minns dock ett datorbygge där de fick slipa bort lite av RAMets kylflänsen eftersom CPU-kylaren var så låg. Det var samma RAM som du valt. Dock ser din CPU-kylare betydligt högre ut.

Dessutom kan du säker knäppa fast fläkten lite högre upp på kylflänsen om den skulle vara i vägen.

Vill helst inte "modifiera" stickorna men hoppas på att kylarn är högre då, annars får jag fixa med fläkten

Skrivet av Franzenmannen:

Det är ju busenkelt att bara flytta upp främre fläkten ett par hack / millimeter så är problemet borta.

Okej, jag har aldrig haft ett kylartorn likt detta tidigare så jag visste inte att man kunde göra så, tack för den infon

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

Okej, jag har aldrig haft ett kylartorn likt detta tidigare så jag visste inte att man kunde göra så, tack för den infon

Om du kollar på en bild av kylaren så kan du se att fläktarna sitter fast med trådclips, så du kan flytta fläktarna rätt mycket i höjdled. Så det bör inte vara något problem med att få plats med minnena så länge som det bara är fläkten som är i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du kollar på en bild av kylaren så kan du se att fläktarna sitter fast med trådclips, så du kan flytta fläktarna rätt mycket i höjdled. Så det bör inte vara något problem med att få plats med minnena så länge som det bara är fläkten som är i vägen.

Sweet!

Visa signatur

mehp

Permalänk
Kontot avslutas

Jag har Asus Z170i pro gaming mitx med "låga" minnen på.

Minne: Kingston Hyper X Fury Black 2x8GB - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3275241

Jag gick in på Kingstons hemsida och kollade http://www.kingston.com/dataSheets/HX424C15FBK2_16.pdf

Sen har jag för mig att jag fick fram hur mycket plats Noctuafläkten hade från plattan som fästs mot processorn och upp till där kylrören är i vägen. Tror jag hittade infon på Noctuas hemsida.

Vet inte om det är till någon hjälp men det funkade för mig för att få koll på att minnen och fläkt fick plats i mitt bygge. Lycka till!