Microsoft stöder endast Windows 10 för Skylake och kommande processorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft stöder endast Windows 10 för Skylake och kommande processorer

Den som gillar att uppgradera hårdvara men ändå vill hålla sig kvar vid en gammal version av Windows kan snart få problem. Med start nästa år kommer äldre versioner av operativsystemet inte längre stödas fullt ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snacka om att pressa ned en produkt i halsen på konsumenterna och samtidig skrika "gilla det". Mikromjuk måste få redigt med pengar för all den där datan de säljer vidare..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Master of Overkill

Tycker det är helt rätt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vadå, kommer de "ta bort" stöd ur gammal mjukvara då?
Eller hur menar de...

Säkerhetsuppdateringar för processorer i Windows är inte något jag hört om.
Vad är se inte de skall stödja mer menar jag..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Ännu en anledning att köpa amd. Ajöss intel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam

Jag får en märklig känsla av att MS vill att vi skall uppgradera till W10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Spännande också att man får upp till 30x bättre grafikprestanda och 3x bättre batteritid på Skylake med Windows 10 än med Windows 7. Tack vare stöd för Speedshift i Windows 10.

"The coolest new feature in Skylake, though, is a technology Intel calls Speed Shift. Before the sixth-gen Core CPUs, the operating system would be responsible for giving cues when more or less performance is needed and the processor would adjust its speed accordingly. That reaction would usually take 30ms, but now Intel has shifted the intelligence over to the processor and is allowing it to make the determination itself. The latency is reduced to just 1ms and the end result is a more responsive and power-efficient system: a win for Intel, Microsoft, and the end user. "

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ännu en anledning att köpa amd. Ajöss intel.

Har du läst artikeln?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _Merc_:

Ännu en anledning att köpa amd. Ajöss intel.

Du bör nog läsa artikeln och inte bara rubriken. Det här gäller alla nya processorer, inklusive AMD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Ännu en anledning att köpa amd. Ajöss intel.

Vaddå Intel?

Microsoft har precis gjort så att AMD inte har en enda "fullt stödd" processorarkitektur.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Kallar detta Bullshit pga en och endast en anledning:
"Varför Windows 8, som ändå bygger på liknande struktur som Windows 10, inte stöds går företaget inte in i detalj på."

Om det är tekniska skillnader som de hävdar så bör Win 8.1 fungera hur bra som helst. Detta är inget mer än skitsnack för att "tvinga" folk att inte stanna, utan att de måste uppgradera till 10-skiten. Tur att man inte har någon nytta med ny hårdvara då... då prestandan på en OC haswell är mer än nog för att driva vad jag behöver iaf fram till 2020.

Tycker mer synd om Skylake användare som nu jobbat på att få in Win 7 eller Win 8 och nu blir blåsta så det stänker om det...

Permalänk
Snusfri

Fullt förståeligt att de vill att folk skall gå över till deras nyaste plattform.

Det kostar massvis med pengar att supporta gammal hård och mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Oh, hai Zen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du bör nog läsa artikeln och inte bara rubriken. Det här gäller alla nya processorer, inklusive AMD.

Nej, bara deras APU:er.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra. Windows 10 är mycket bättre, och än sålänge gratis. Finns ingen anledning att hänga kvar vid gammal skit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

En väldigt förvirrande artikel. Jag har en Intel i7 920 och jag har redan Windows 10, kommer min dator att sluta fungera om 18 månader? Jag fattar inte...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Jag får en märklig känsla av att MS vill att vi skall uppgradera till W10.

Vilket de flesta på Sweclockers redan har gjort så

Skrivet av furuliden:

En väldigt förvirrande artikel. Jag har en Intel i7 920 och jag har redan Windows 10, kommer min dator att sluta fungera om 18 månader? Jag fattar inte...

Om du har Windows 10 så är det lugnt! Allt kommer fortsätta att fungera för dig. De som sitter på Windows 7 och 8/8.1 får dock inget officiellt stöd från Microsoft efter 18 månader om du har Skylake eller annan ny modern processor.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Umbrellas:

Nej, bara deras APU:er.

Vad fick du det ifrån? Var det för att det enbart är Bristol Ridge som de nämner explicit? I så fall bör du nog läsa igenom texten och källan igen.

"Going forward, as new silicon generations are introduced, they will require the latest Windows platform at that time for support. This enables us to focus on deep integration between Windows and the silicon, while maintaining maximum reliability and compatibility with previous generations of platform and silicon. For example, Windows 10 will be the only supported Windows platform on Intel’s upcoming “Kaby Lake” silicon, Qualcomm’s upcoming “8996” silicon, and AMD’s upcoming “Bristol Ridge” silicon."

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tänk hur man kan uppföra sig om man har monopol....

Kanske dags att ta en ny titt på Linux, SteamOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

En väldigt förvirrande artikel. Jag har en Intel i7 920 och jag har redan Windows 10, kommer min dator att sluta fungera om 18 månader? Jag fattar inte...

Det var det första som slog mig med. Tryck ner w10 i halsen på dem men 99% av alla vi har tryckt ner Det i kommer det sluta fungera ordentligt. Så låt det i mina öron iallafall

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Snacka om att pressa ned en produkt i halsen på konsumenterna och samtidig skrika "gilla det". Mikromjuk måste få redigt med pengar för all den där datan de säljer vidare..

Vi ska kartläggas in i minsta detalj oavsett om vi vill eller inte.

Kommer själv köra på W7 fram till nästa sommar, om Valve fixar så att samtliga, eller majoriteten av spelen, på Steam har linux-stöd så kommer jag övergå till Ubuntu/SteamOS. Finns ingen anledning att hålla sig kvar vid Windows.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

En väldigt förvirrande artikel. Jag har en Intel i7 920 och jag har redan Windows 10, kommer min dator att sluta fungera om 18 månader? Jag fattar inte...

Jag tolkade det också på detta sätt först, artikelns titel är lätt att tolka fel. I själva verket så handlar det om att endast W10 kommer ha fullt stöd för Skylake och nyare, så om du uppgraderar processorn i framtiden så kanske du måste använda W10 (om vi bara pratar om Windows d.v.s.).

Permalänk
Medlem

Linux blir mer och mer lockande för varje MS-nyhet man läser. Känns som att det var rätt beslut att behålla gamla burken som Linux/gäst-dator.

Skrivet av furuliden:

En väldigt förvirrande artikel. Jag har en Intel i7 920 och jag har redan Windows 10, kommer min dator att sluta fungera om 18 månader? Jag fattar inte...

Nej, du sitter tryggt i knät på Intel
De som drabbas av detta är folk som låter bli att uppgradera till W10.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

F U microsoft, win 7 forever <3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Kan alla som gnäller inte bara testa Windows 10 eller gå över till ett annat OS?

W10 är jävligt bra, mycket bättre än de gamla versionerna. Det är bara bra om de kan frigöra resurser från att hålla på med deras förlegade versionerna av deras OS och lägga dem på något vettigare!

Sluta vara bakåtsträvare!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vi ska kartläggas in i minsta detalj oavsett om vi vill eller inte.

Kommer själv köra på W7 fram till nästa sommar, om Valve fixar så att samtliga, eller majoriteten av spelen, på Steam har linux-stöd så kommer jag övergå till Ubuntu/SteamOS. Finns ingen anledning att hålla sig kvar vid Windows.

Det blir nog svårt för Valve att "fixa" då många spel måste skrivas om ordentligt och testas, det är inte snabbt, enkelt och billigt i regel.
Dessutom är väl Linux-drivers för de flesta grafikkort ännu lite sådär bra.

Jag kan gott förstå att MS förr eller senare vill släppa en äldre produkt, eller lägga mycket mindre fokus på det.
Trots allt är det 4-5 år kvar till 2020.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ändå är bra, då kan dom fokusera på att optimera W10 istället för att hålla på med massa olika versioner.

Dessutom har jag W10 på alla mina burkar och det funkar prima, så det är ju ett plus!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är bra. Windows 10 är mycket bättre, och än sålänge gratis. Finns ingen anledning att hänga kvar vid gammal skit.

Finns inget i Windows 10 som är bättre än Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Har kört W10 ett tag nu, och tycker det funkar riktigt bra, med undantag för konceptet undermåligt dokumenterade och ofrivilliga uppdateringar. Den här sortens nyheter får en dock att nästan vilja falla tillbaka på W7 i ren jävla protest, tramsig som man är.

Aja, skulle det gå för långt får man väl börja köra W10 LTSB.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Spännande också att man får upp till 30x bättre grafikprestanda och 3x bättre batteritid på Skylake med Windows 10 än med Windows 7. Tack vare stöd för Speedshift i Windows 10.

"The coolest new feature in Skylake, though, is a technology Intel calls Speed Shift. Before the sixth-gen Core CPUs, the operating system would be responsible for giving cues when more or less performance is needed and the processor would adjust its speed accordingly. That reaction would usually take 30ms, but now Intel has shifted the intelligence over to the processor and is allowing it to make the determination itself. The latency is reduced to just 1ms and the end result is a more responsive and power-efficient system: a win for Intel, Microsoft, and the end user. "

Nej det är inte spännande det är en larvig ordlek från en standard-nisse på PR avdelningen och jag förstår inte varför mänskor i herrens år 2016 fortfarande köper dessa diskmedelsformuleringar. Förändringen kommer inte att ge 30x bättre grafikprestanda, eller 30 gånger lägre latens. Förändringen i texten ovan handlar bara om att begäran om mer arbete av GPU kommer att ske snabbare.

Krass sett så är det inte mer än en hästhandlares patetiska försök att framstå som viktig.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)