Microsoft stöder endast Windows 10 för Skylake och kommande processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underklockaren:

JAG VILL INTE HA SPYWAREAPPLIKATIONEN W10 på min burk !
Fördjävligt att den inte släpper Directx12 till W7.

Tycker NVIDIA ska utveckla ett eget mellanlägg som Mantle så man slipper vara beroende av pyttemjuks DirectX.
Det går väll inte ens att få de snygga transparenta glasramarna i W10 ? Och finns det något liknande Aero att bläddra mellan program ?

Ändrar inlägget av insikt i att jag kanske smygtrollat

Däremot undrar jag varför du vill att NVIDIA ska utveckla eget och inte använda sig av Mantle så att vi kan få en standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Struntprat. ''Du hänvisar till din "undersökning" som 0,11% av Sweclockers medlemmar svarat på? Den som endast finns under forumdelen "Operativsystem" och därmed bara setts av en viss kategori medlemmar, tillika?

"Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik."

.

Här har vi dig igen som inte förstår undersökningar. För det första är det en artikel från SweClockers och inte en tråd skapad av någon användare i forumet. För det andra så är 0,11% av användarna en betydligt större andel än de 0,01% som undersökningar normalt har. Sedan vet vi att undersökningar oftast speglar verkligheten, när dom är utförda korrekt. Statistik är knappast en lögn, det är det närmsta sanningen du kan komma i såna här frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

istället för att göra ett OS som folk vill ha.

Menar du på allvar att folk inte installerar Windows 10 av fri vilja?

Skrivet av Fire_Ice:

Det har fungerat bra i åtminstone 15 år så vitt jag vet. Menar du att Microsoft är fattigare eller girigare än i prncip någonsin tidigare?

Jag har alltid undrat vad motivet är bakom att ändra saker som har fungerat bra i flera år. Mer vinst är det enda jag kan tänka mig, kanske någon kan hjälpa mig att förstå.

Vad sägs om "utveckling"? Kul att du ger eko åt alla tiders bakåtsträvare.

Skrivet av Aleshi:

Ett enhetligt gränssnitt är en stor anledning imho. Och att man får bestämma över sin egen dator. Folk ser inte vad Microsoft håller på med, de tvingar in alla i ett operativsystem som autouppdaterar sig själv samtidigt som de börjar låsa ner möjligheter att köra valfria program.

Jag kan ta en officiell källa på detta påstående, tack.

Skrivet av Aleshi:

I framtiden kommer man bara kunna köra program godkända av microsoft från deras market, och det enda sättet att slippa det är att bygga egna datorer med Linux.

Här är det lätt att tro att du skämtar. Gör du det? Annars lät det ungefär likadant när det "hemska" Windows 95 kom och förstörde "det gamla goda" Windows 3.1 (för att inte tala om DOS!).

JAG VILL INTE HA SPYWAREAPPLIKATIONEN W10 på min burk !

Ok? Ha inte det då? Är det någon som tvingar dig så bör du polisanmäla dem snarast.

Fördjävligt att den inte släpper Directx12 till W7.

Ja, minst lika "fördjävligt" som att livsmedelsaffärer inte ger bort sina varor gratis till folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det blir nog svårt för Valve att "fixa" då många spel måste skrivas om ordentligt och testas, det är inte snabbt, enkelt och billigt i regel.
Dessutom är väl Linux-drivers för de flesta grafikkort ännu lite sådär bra.

Jag kan gott förstå att MS förr eller senare vill släppa en äldre produkt, eller lägga mycket mindre fokus på det.
Trots allt är det 4-5 år kvar till 2020.

Självklart är det svårt, dock har de redan tagit på sig att få så mycket av Steam som möjligt att fungera i Linux för ganska längesen.

Självklart kan jag förstå att man vill släppa en äldre produkt, om man tittar på bara det. Men tittar man på den större bilden, specifikt på hur mycket mer W10 "spionerar" på en (läs samlar in data och säljer vidare) så växer en väldigt otrevlig bild fram. Att NSA/CIA/FRA vill ta del av all info som W10 faktiskt sparar på en är varken främmande eller långt bort. Därför kommer jag att snegla på SteamOS/Ubuntu. Spelar ändå bara CS:GO och DOTA, finns alltså ingen anledning för mig att ha kvar Windows övh.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är inget som hindrar dem. Linux har varit gratis för alltid och lik förbaskat innehar det 1% marknadsandel på skrivbordet. Det är lustigt/tragiskt hur många gånger man har läst "nej nu räcker det, jag byter till Linux!!!". Men det är det ingen som gör. Mycket snack och liten verkstad kallas det för.

Skickades från m.sweclockers.com

Du saknar perspektiv, 1% av marknadsandelen är bra många fler personer än de förhållandevis få forum postar du någonsin läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag kan ta en officiell källa på detta påstående, tack.
Här är det lätt att tro att du skämtar. Gör du det? Annars lät det ungefär likadant när det "hemska" Windows 95 kom och förstörde "det gamla goda" Windows 3.1 (för att inte tala om DOS!).

De har redan börjat med plattor. Från att ha haft Windows-plattor där du kan installera vad du vill så kan du med dagens mindre plattor bara installera programvara från deras usla telefonutbud. Sedan slänger du in panikartade metoder för att få alla att hoppa in i detta Windows låst med tvångsuppdateringar till nya windowsversioner. Vad tror du de inför i de framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Men tittar man på den större bilden, specifikt på hur mycket mer W10 "spionerar" på en (läs samlar in data och säljer vidare) så växer en väldigt otrevlig bild fram.

Du menar "om man antar att W10 spionerar". Att lättvindigt kalla informationsinsamling för spionage är inte bara felaktigt utan också en rejäl urvattning av begreppet spionage.

Skrivet av Mithras:

Att NSA/CIA/FRA vill ta del av all info som W10 faktiskt sparar på en är varken främmande eller långt bort. Därför kommer jag att snegla på SteamOS/Ubuntu. Spelar ändå bara CS:GO och DOTA, finns alltså ingen anledning för mig att ha kvar Windows övh.

Och, vad är det värsta som kan hända? Att de upptäcker att du fuskar i dataspel, tittar på porr och läser på skumma internetforum, och sedemera skickar en SÄPO-handläggare att huta åt dig?

Permalänk
Medlem

Antar att vi är bortskämda med Microsoft då konkurrenterna inte stödjer ny hårdvara med gamla operativsystem. OSX stödjer inte hårdvara som släpptes efter OSX versionen, samma sak med linux. Man för likväl uppdatera distributionen om man vill ha nya festures, till och med om man vill ha uppdaterade tredjepartsutvecklade program(!). Såvida man inte kör en rullande distr förstås,, men det gör inte majoriteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad tror du de inför i de framöver?

Det var inte frågan om vad man kan spekulera i, utan någon form av officiella uppgifter på ditt påstående. Jag antar att du tycker att det är hemskt att man bara kan köra i förväg godkänd mjukvara på Apple-produkter?

Permalänk
Medlem

Tack Microsoft!

Nu behöver jag inte hitta på någon anledning för frugan när jag ska köpa ny hårdvara!

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du menar "om man antar att W10 spionerar". Att lättvindigt kalla informationsinsamling för spionage är inte bara felaktigt utan också en rejäl urvattning av begreppet spionage.

Och, vad är det värsta som kan hända? Att de upptäcker att du fuskar i dataspel, tittar på porr och läser på skumma internetforum, och sedemera skickar en SÄPO-handläggare att huta åt dig?

Det fanns en anledning varför jag lade citationstecken runt ordet och dessutom la in en hel parentes med en förklaring hur du skulle läsa ordet. Du får gärna läsa om.

Vad som konkret kommer hända mig "som värst" kvittar helt. Det handlar om principen, om idén och ideologin bakom. Integriteten som privatperson måste skyddas. Inte svårare än så. Att fortsätta kartlägga varenda människas liv in i minsta detalj är en utveckling vi helt enkelt inte vill se eller borde tillåta.

Dessutom är det värsta som kan hända mig att jag får en räkning på ca 50 miljoner kronor för fildelning av 25 000 olika program och filmer, eller fängelse. Det kan också dyka upp att jag handlar droger online (Adderall, Efedrin etc) och får via det sättet böter eller fängelse. Detta är dock irrelevant till diskussionen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

ang dx 12 på W10

@Sveklockarn: problemet är inte att microsoft vill ha betalt, problemet är att ms vill låsa dig till ett operativ system med en ny form av avtal där saker skall betalas igenom reklam och uppdateringar. alla är inte glada på ms nya betal sett och när de försöker låsa dig med hårdvara och mjukvara så känns det lite av ett påhopp för de flesta. de flesta skulle nog betala för att få dx12 på w7 så de slipper vara oroliga att få betala små avgifter eller få massor av extra program och reklam. själv så är jag nöjd med w10 idag. men vi får la se hur ms vill utveckla w10 och ta betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

@Sveklockarn: problemet är inte att microsoft vill ha betalt, problemet är att ms vill låsa dig till ett operativ system med en ny form av avtal där saker skall betalas igenom reklam och uppdateringar. alla är inte glada på ms nya betal sett och när de försöker låsa dig med hårdvara och mjukvara så känns det lite av ett påhopp för de flesta. de flesta skulle nog betala för att få dx12 på w7 så de slipper vara oroliga att få betala små avgifter eller få massor av extra program och reklam. själv så är jag nöjd med w10 idag. men vi får la se hur ms vill utveckla w10 och ta betalt.

Nej, de utvecklar inte en produkt för åtskilliga miljoner för att ge bort till användare av obsoleta operativsystem. Detta bekräftar bara hur illa ställt det är med "generation gratis", som inte ens förstår grundläggande ekonomiska aspekter av Micrsofts agerande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaZman:

Snacka om att pressa ned en produkt i halsen på konsumenterna och samtidig skrika "gilla det". Mikromjuk måste få redigt med pengar för all den där datan de säljer vidare..

Men det är väl onödigt att släppa drivrutiner för helt nya processorer till ett operativsystem som inte ens finns till försäljning. Jag skulle inte kalla det att trycka ner produkten i halsen. Linux finns alltid som alternativ. Alternativt, köp en äldre processor om du tycker att Windows 7 är så mycket bättre.

Ungefär som att släppa drivrutiner till Windows 95 för Pentium 4.

Permalänk
Medlem

kul för oss med sandy och ivy bridge eller liknande då.
du är antingen tvingad att dagligen få adware om att uppgradera till windows 10 eller så uppgraderar du till windows 10 och inser att du inte får support för din hårdvara.
alltid lika kul att se denna logik från microsoft

och jag har inte problem för windows 10. har problem med hur dom utför allt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Visst kan du ogilla den, precis som jag kan gilla den. Först tog dom bort menyn, sen blir alla tokiga, nu är den tillbaka och har fler funktioner än den förra, stilren osv. Om något är den ju bättre än den förra eftersom denna faktiskt går att ändra ganska mycket på utan något tredjeparts program.
Spionerad på blir du även på W7, det blir du på din mobil osv. Sedan förstår jag inte problemet med förinstallerade Maps m.m. Alla telefoner kommer med det förinstallerat, alla OS har förinstallerade program, det har W7 också.

Tagit bort citat /moderator
Permalänk
Medlem

Här sitter man med Win7 i godan tro. Hade faktiskt planer på behålla Win7 i min nya Skylake burk.
Jätte trött på OSX nu och såg fram emot att helt sluta med Apples produkter inför 2016.
Men detta beteende är helt galet MS, först WIN10 informationen i Win7 och nu denna nyhet.
Nä nu blir jag förbannad.
Det här kräver ta mig tusan ett upprop!

Permalänk
Medlem

Bra att alla tvingas byta till w10 så man slipper alla dessa trådar om folk som grinar. Byt till w10 och var glada att det var gratis! Det är dessutom bättre än w7 på alla vis. Ju fortare ni byter till w10 desto fortare kan Microsoft koncentrera sig på att förbättra och optimera det redan bästa OSet, w10.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv

Pelle 14 år gör sin prao på kontrollrummet i Barsebäck kärnkraftverk och kollar in windowsuppdateringar och inser oj har har de glömt att installera windows 10, vad är det värsta som kan hända om jag installerar denna?

Nå det är inte konstigt att Microsoft drar in på utvecklingen av gamla windows och lägger det på annat. De har så otroligt många produkter att underhålla.

Däremot kommer windows 7 att användas seriöst på många ställen i minst 10år till, det kostar nämnligen skjortan att uppgradera överallt. Dessa ställen är dock ofta bra skyddade och har ingen kontakt ens emot internet eller ens det administrativa nätverket.

Så det jag tror kommer hända med detta i princip inte ett skit, mer än att det kommer bli mindre desktops och laptops som säljs med windows 7 färdiginstallerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

eller så uppgraderar du till windows 10 och inser att du inte får support för din hårdvara.

Det är ju det du får med Windows 10, men inte med gamla end-of-life-operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

kul för oss med sandy och ivy bridge eller liknande då.
du är antingen tvingad att dagligen få adware om att uppgradera till windows 10 eller så uppgraderar du till windows 10 och inser att du inte får support för din hårdvara.
alltid lika kul att se denna logik från microsoft

och jag har inte problem för windows 10. har problem med hur dom utför allt

Du har förstått nyheten fel. Windows 10 har support för äldre processorer. Det är äldre operativsystem som inte får support för nyare processorer. Med det sagt så kommer antagligen Skylake att fungera bra på äldre Windows det är bara det att nya funktioner inte kommer att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Pelle 14 år gör sin prao på kontrollrummet i Barsebäck kärnkraftverk och kollar in windowsuppdateringar och inser oj har har de glömt att installera windows 10, vad är det värsta som kan hända om jag installerar denna?

Jag kan garantera dig att detta scenario är helt ofarligt, oavsett om Pelle installerar Windows 10 eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

F U microsoft, win 7 forever <3

Du vet väl att Windows 7 är även det en produkt från Microsoft hahaha

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Jag kan garantera dig att detta scenario är helt ofarligt, oavsett om Pelle installerar Windows 10 eller ej.

Ja då kärnkraftverk har så många lager av skydd, nu har jag ej sysslat med just kärnkraftverk, men ofta har man ej både övervakning utan att man även kan ändra parametrar och ställdon. Det finns även softPlcs som man från kontrollrummet skulle kunna komma åt, men kärnkraftverk kör nog med fysiska plc. Min poäng är dock att windows 10 inte bara är något som man installerar överallt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Eftersom dom säkerligen kör Enterprise så är det där scenariot helt omöjligt, så det behöver du inte bry dig om.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hmm. Jag kan bara argumentera utifrån mitt perspektiv och där handlar det väl snarare om frågeställningen "när är det motiverat med massiv profilering av alla i samhället". För syften som marknadsföring och försäljning har jag svårt med motivationen där. Värsta möjliga scenario är mindre relevant även det inte är så svårt att måla upp dystopiska scenarier.
Jag föredrar att kameran i TVn/laptopen samt mikrofonerna i hemmet inte lyssnar av och spelar in allt jag gör i hemmet alltid. På samma sätt vill jag inte bli profilerad i allt annat jag gör. Rätt eller fel finns väl inte här utan det har väl snarare att göra med vad man är bekväm med. Ungefär som att en del gärna sysslar med att skapa porr eller lägger ut sina dagböcker som bloggar online medan andra inte alls är bekväma med sådant. Var folk drar sin integritetsgräns är personligt och där tror jag debatten mår bra av ett ödmjukt förhållningssätt till andras inställning till integritet.

Skrivet av Sveklockarn:

Nej, de utvecklar inte en produkt för åtskilliga miljoner för att ge bort till användare av obsoleta operativsystem. Detta bekräftar bara hur illa ställt det är med "generation gratis", som inte ens förstår grundläggande ekonomiska aspekter av Micrsofts agerande.

Du har ju rätt i att är det gratis så får man köpa att man får betala på ett annat sätt. För egen del hade jag hellre betalt en slant för mitt OS och haft högre integritetskrav istället. I nuläget erbjuder inte microsoft riktigt det alternativet utan utvecklingen går åt ett annat håll. Rätt eller fel vet jag inte, men jag hade föredragit en utveckling i lite annan riktning ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Du har förstått nyheten fel. Windows 10 har support för äldre processorer. Det är äldre operativsystem som inte får support för nyare processorer. Med det sagt så kommer antagligen Skylake att fungera bra på äldre Windows det är bara det att nya funktioner inte kommer att fungera.

då drar jag tillbaka min irritation. då tycker jag det är logiskt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@anon159643: Min poäng är att Barsebäck är nedlagt sedan mer än tio år.

Permalänk
Inaktiv

Strejf: Håller inte med dig angående just W10, men måste säga att du har en stark poäng här. Blev själv jävligt trött på att vara produkt och sälja mig själv till Google och Microsoft. Så därför gick jag i somras över helt till Linux på huvuddatorn och Cyanogenmod utan Googlekonto på mobilen.

Efter att ha testat olika Ubuntu och Debian-derivat så insåg jag att det är tråkigare att lösa problem och buggar än det var värt.

Problem 1 i samtliga distributioner jag testade var att tangentbordet ändrade sig själv till engelska helt utan anledning och helt utan respekt för mina inställningar. Har du satt ett lösen för inlogg med svenska tecken så good luck... Jag och en kompis som är Java programmerare försökte lösa detta i flera dagar då även han hade samma problem. Utan lycka. Finns massor av trådar som tar upp detta. De äldsta jag fann gick 10 ÅR BAKÅT I TIDEN! I 10 år har detta problem funnits utan att någon vill/kan hitta en lösning....Alla bor inte i engelsktalande del av världen!

Problem 2: Hårdvaruacceleration av grafik och video var horribelt dålig eller obefintlig oavsett open source eller proprietär drivrutin.

Problem 3: Dåligt optimerat för låg strömförbrukning där speciellt laptopen surrade som aldrig förr.

Problem 4: När man skickar bild till tv:n via hdmi så hänger inte ljudet med automatiskt som i Windows, utan man måste manuellt gå in och växla. Fanns script och workarounds i diverse trådar på nätet, men eftersom jag vill kolla film och inte hacka i kommandotolken en fredagkväll så orkade jag inte bry mig helt enkelt. För varje sådan sak som löses fuckas något annat upp i andra änden dessutom.

Problem 5 - 38?: Har förträngt dessa eftersom jag sedan någon månad tillbaka bet i det sura och gick tillbaks till Windows.@strejf:

Permalänk

Allmänt svinigt utav MS tycker jag. Men vad mer kan man förvänta sig? Börjar bli van. Tur man inte sitter med Skylake utan fortfarande kör med gamla vanliga Haswell mikroarkitektur. Inte alls intresserad utav Win 10 ändå.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU