Inet vägrar ersätta mitt defekta R9 Fury kort, påstår att det är helt - vad ska jag göra?

Permalänk

Hej! Förlåt för att det tog så lång tid, min kompis har vart bortrest i Sydamerika och träffat släkt.

För 2 dagar sedan var han hemma hos mig och testade kortet igen. Han ominstallerade grafikkort, drivrutiner, allting. Efter några benchmarks uteslöt han att det kunde vara något fel på något annat än grafikkortet, bilden frös sig och hackade, det var massa "lagspikes", så han kollade hur varmt kortet var, han tog av sidan av chassit och kände lite snabbt på kortet och brände sig direkt.
Fläktarna gick inte.

Han körde några fler benchmarks, och fläktarna gick ibland och ibland bara slutade de.
Vi tog nu bild på benchmark resultat (Unigine Valley med 1920x1080, 0 antialiasing, 'ultra quality'), resultaten var alla mellan 2100-2200, och vi hade sedan innan kollat precis de inställningar vi skulle ha innan vi gjorde benchmarken. (http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2015/07/10/sapphire...). Vi körde exakt samma inställningar som dem på denna benchmarken och de fick dubbelt så mycket poäng.

Jag har nu kontaktat inet igen, via telefon och tydligen arbetar inte han som har testat kortet och sa att det inte var något fel på det på helgerna. Men ja, nu har jag iallafall bevis på att kortet har mindre än hälften de poäng som den ska ha, och jag kan även filma med mobilen igen, medans vi kör benchmarks, att fläktarna slutar snörra.

Jag tror att han som testade kortet bara satte in det i hans dator, körde en snabb benchmark för att kolla att kortet fungerade och sedan tyckte att det inte var något fel på det.
På måndag ska jag iallafall åka in med kortet, videofilm och kort på resultat och jag ska även skicka in en reklamation om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Din firestrikekörning från andra tråden:
http://www.3dmark.com/fs/6148314
Grafikpoäng 14638

Sweclockers tester:
http://www.sweclockers.com/test/20792-amd-radeon-r9-fury-fran...
Grafikpoäng 14678

Samtidigt ser det ut som att du får något lägre snittpoäng än jämnfört med andra system.
Känns som att det är något annat än grafiken som sätter käppar i hjulen?

>Ja enligt 3D mark verkar graffet funka som det skall.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/Games/comments/3urg1b/amds_new_crims...

AMD's drivrutin låser fast fläkten då den ibland snurrar och ibland inte snurrar.

Eftersom din fläkt inte snurrade vid belastning kanske det har tagit skada pga denna drivrutin?

Permalänk
Medlem

Har du de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort? Som ovanstående skrev så var det problem med en äldre drivrutin då fläktarna på enstaka kort inte gick upp över 20%.
Använder du något program som MSI Afterburner eller liknande för att kolla hur mycket load och vilka temperaturer grafikkortet kommer upp i? Det kan ju vara så att du behöva ställa in en egen fläktkurva för kortet om det kanske blir så pass varmt efter en del spelande och syntetiska tester att det underklockar sig självt.

Permalänk
Medlem

Alltså, ni har väl kollat temps/fläkthastighet under load, eller? En längre stunds load. Det är ju bland det första man gör.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hej! Förlåt för att det tog så lång tid, min kompis har vart bortrest i Sydamerika och träffat släkt.

För 2 dagar sedan var han hemma hos mig och testade kortet igen. Han ominstallerade grafikkort, drivrutiner, allting. Efter några benchmarks uteslöt han att det kunde vara något fel på något annat än grafikkortet, bilden frös sig och hackade, det var massa "lagspikes", så han kollade hur varmt kortet var, han tog av sidan av chassit och kände lite snabbt på kortet och brände sig direkt.
Fläktarna gick inte.

Detta är ett känt drivrutinsfel. Testa de nyaste drivrutinerna.. annars får du rulla tillbaka till de drivrutiner som fanns precis innan crimson släpptes.

det kan iof vara fel på fläktarna, men som du beskriver det så låter det som drivrutinsfel

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Senaste drivrutinerna, ja, och han visste om att det var en tidigare bug med crimson drivrutinen som förstörde grafikkortet, men han installerade de SENASTE, där de hade åtgärdat problemet.

Permalänk
Medlem

@balditron
Lägg gärna upp videoklippet så kan vi få en klarare bild av hur kortet beter sig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Bara massa konstiga underflykter jämt i denna tråd ju.

Tanka hem OpenHardwareMonitor och slå igång det.. starta ett spel och kolla sen vad din load blir, tempen och sen vad fläkten drar upp i för varv samt % på det.
Sen kan du gärna dunka upp ett screenshot på det!

Kan man ens bränna sig på ett Fury kort med tanke på att allt sitter inkapslat och det inte finns några kylflänsar på kortet som i regel borde bli varma då värmen drar iväg genom pumpen till radiatorn?

Permalänk

@slusk:

"Kan man ens bränna sig på ett Fury kort med tanke på att allt sitter inkapslat och det inte finns några kylflänsar på kortet som i regel borde bli varma då värmen drar iväg genom pumpen till radiatorn?"

Detta är inte en Fury X, utan en Fury Tri-X, och den har kylflänsar på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Senaste drivrutinerna, ja, och han visste om att det var en tidigare bug med crimson drivrutinen som förstörde grafikkortet, men han installerade de SENASTE, där de hade åtgärdat problemet.

Då är det väl bara att logga vad som händer. Ladda ned furmark och ställ in så du får 100% gpu load. Sen filmar du datorn och skärmen (helst så man ser att det är din dator som driver skärmen), filma när fläktarna stannar.

Om det är problem med fläktarna så bör det inte spela någon roll om det är fel på din dator i övrigt, fläktarna skall alltid gå.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd

Kan vara vad som helst egentligen men första tanken är drivrutin men när det är CS så tänker jag även det kan vara värme då man släpper vsync och verkligen släpper lös fps´n så kan korten gå varmt på kärna / strömmatningen så mosfets blir varm men för att kunna hjälpa på vettigt vis så behövs info

kör furmark som sagts ovan för att se temp och om kortet kan hålla sig stabilt under maximal load
och rapportera max temp och filma/dela existerande film kör sen 3dmark vantage och se om den går igenom "den är gammal men den bästa att sänka ostabila kort" sen exakt vilken drivrutin kör du med ...finns olika senaste som whql eller beta t.e.x så version nummer är bättre

Är det att fläkten inte går i gång och värme finns det flera alternativ som manuell fläktkurva drivrutiner eller uppdaterad bios till grafikkortet som e.v kan lösa problemet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Blev kontaktad utav inet's huvudkontor i Göteborg igår, och de kunde konfirmera att det var defekt.
Tydligen har grafikkortet slutat tillverkas eller så säljer de inte kortet längre, så ett nytt R9 fury är inte ett alternativ. Får nu välja mellan ett grafikkort i samma prisklass, ett dyrare (får betala mellanskillnad) eller ett billigare (då betalar de mellanskillnad).

Någon som har några tips på bra grafikkort som man ska välja?

Permalänk
Medlem

Du har haft problem sedan 2015-11-16? Då tycker jag du skall ha det dyrare kortet och inte lägga någon mellan skillnad. Denna får inet stå för i form av kompensation för att de missade att identifiera felet första gången när det var defekt.

Det är inte okej att som kund få tillbaka en vara som är defekt men testad OK för att sedan få bekräftat två månader senare att det var defekt iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av balditron:

Blev kontaktad utav inet's huvudkontor i Göteborg igår, och de kunde konfirmera att det var defekt.
Tydligen har grafikkortet slutat tillverkas eller så säljer de inte kortet längre, så ett nytt R9 fury är inte ett alternativ. Får nu välja mellan ett grafikkort i samma prisklass, ett dyrare (får betala mellanskillnad) eller ett billigare (då betalar de mellanskillnad).

Någon som har några tips på bra grafikkort som man ska välja?

Enligt Konsumenköplagen ska Inet ersätta funktionen om de vill leverera en ny vara. Dvs du ska få ett minst lika bra grafikkort i utbyte. Om priserna ändrats eller om du köpt ett kort till ett väldigt bra pris ska inte du behöva lida för. Så ett R9 Fury ska ersättas med R9 Fury eftersom de fortfarande finns att köpa.

Vill Inet inte göra detta så skulle jag säga till dem att du vill häva köpet samt ha ersättning för täckningsköp från annan leverantör. Dvs Inet ska ersätta dig med så mycket pengar att du kan köpa ett R9 Fury från en annan leverantör inkl. frakt. Prisjakt är en bra källa för att hitta en lämplig ersättningsprodukt. Tänk på att du kan vilja ha motsvarande kylning som ditt gamla kort osv. också.

Min erfarenhet är att de flesta bolag brukar vika sig när man kommer dragande med KKL och täckningsköp. Det blir dyrare för dem än att helt enkelt ersätta dig med det du har rätt till. Vid min senaste diskussion med CDON ang. detta så hävdade CDON att tillverkaren ersatte dem med köpeskillingen för produkten och de ville slussa den vidare till mig. Men om de istället använder de pengarna för att täcka inköpspriset på ett ny produkt så blir det billigare för dem även om utpriset på den nya produkten är högre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!