Varför så många oöppnade telefoner på blocket?

Permalänk
Avstängd

Varför så många oöppnade telefoner på blocket?

Hej!

En fråga som grävt länge i mitt huvud.
Min sambo söker efter en ny telefon och lite då och då så går jag in på blocket och kollar.
Många av de man hittar är nya, inplastade med kvitto och garanti.

Till frågan
Varför i helvete köper man en telefon och när man sen kommer hem ångrar sig. Istället då för att gå tillbaka med telefonen då den fortfarande är inplastad och lämnar tillbaka den så sänker man priset med 2000 kr och lägger ut den på blocket.
Ibland kommer det även upp annonser där det är fler telefoner än en som är inplastade och orörda.
Väldigt få av dessa skriver ut sitt riktiga namn i annonsen utan oftast heter personen "Iphone 6 64GB" eller liknande.
Varför denna idioti?

En annan fråga är hur många telefoner en person tycks kunna ha. Många som säljer på blocket kan ibland ha mellan 4-10 telefoner av nyare modeller. Vad har man dessa till? Måste man ha en ny telefon varje vecka och sen lägga den gamla i byrån för att sen veckan efter igen köpa en ny och lägga den andra i lådan?

Någon som är telefonoman som kan svara på detta eller är det folk som har för mycket pengar och bara vill sälja telefonerna lite billigare. En annan gissning är att det är nyanlända som kommit hit och får en telefon gratis men då de redan har en telefon med sig så säljer de av den nya.

Jag förstår inte riktigt och hoppas någon kan hjälpa mig att förstå.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag hade en f.d. bekant som gjorde så när han hade taskigt med pengar. Kostar inget att ta ut en telefon med abonnemang, för att sedan sälja telefonen och få x antal tusen i handen.

Självklart kommer påbackningen i form av räkningar månadsvis, vilka sätter abonnemangstagaren i skiten. Värdelöst system, speciellt när det ofta går att ta flera såna abonnemang.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Antagligen folk som vill ha cash, få en iPhone på avbetalning och abonnemang, sälj på blocket för några tusen, få massa skulder.

Permalänk
Medlem

Dssa personer tror jag är personer som vill tjäna hacka, men de jag verkligen jag sliter håret av mig pga hur folk ta hutlösa priser på sina trasiga telefoner med trasiga skärmar å dylik..framför allt iphones.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

1. Man förlänger sitt nuvarande abb och behåller gamla telefonen.
2. Man plockar ut via företaget.
3. Folk som säljer flera telefoner har antingen bytt ut samtliga inom familjen/företaget alternativt nedlagt företag/avdelning.

Mina tre gissningar. Finns säkert fler anledningar

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem

Finns det inte en risk att somligt är stöldgods?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Man läser ju för jämnan om folk som tar en massa abonnemang på falsk identitet. Antar att även dessa telefonerna hamnar på blocket. Ofta blir dessa lurarna stöldspärrade när det uppdagas.

Permalänk
Avstängd

Kanske inte värt att köpa någon av dessa telefoner då.
Men många gånger så är de olåsta och är de uttagna på abonnemang så brukar de ofta vara låsta mot detta.
Tycker det borde finnas bättre och enklare sätt att få tag på lite cash i så fall.

Jävligt mysko iallafall men det tar emot att köpa en telefon i affär för 8000 kr som man vet håller ett par år tills den är uppdaterad ett par gånger och börjar bli seg.
Gillar inte iden att telefoner för det priset blivit någon form av slit och släng pryl om man nu inte säljer den begagnad på blocket som @bärplockaren skrev. Då kan man sälja den trasig också och ändå få bra betalt för den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

men de jag verkligen jag sliter håret av mig pga hur folk ta hutlösa priser på sina trasiga telefoner med trasiga skärmar å dylik..framför allt iphones.

Tillgång och efterfrågan. Folk tycker att allt apple gör är det bästa sedan skivat bröd och gör allt i sin makt att få bli ägare av en trasig iphone. *rycker på axlarna*

Permalänk

En bekant till brorsan hade satt i system att ta ut just iphones på abonnemang bara för att få cash rätt i hand när han sålde luren, tror han satt med runt 7-8 abb i slutändan. Han själv tyckte att han blåste operatörerna som tillandanhöll lurarna och att det hela var en skitbra idé då han inte hade för avsikt att nånsin betala av detta. Så var iallafall tankegången, inte följt upp hur livet ser ut för honom nu dock, men kan inte vara kul start på vuxenlivet.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

Kanske inte är så svårt att tvinga folk ta ut mobiler på deras abbonemang? Eller lura någon att göra det? Eller kanske till och med göra det på någon annans utan att de vet om det?

Om det finns mycket så kan det ju vara organiserat. Finns många sätt att tjäna pengar på, både vitt och svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kanske inte värt att köpa någon av dessa telefoner då.
Men många gånger så är de olåsta och är de uttagna på abonnemang så brukar de ofta vara låsta mot detta.
Tycker det borde finnas bättre och enklare sätt att få tag på lite cash i så fall.

Nu för tiden så är det bara 3 som låser telefoner. Telia, Tele2 och Telenor har slutat att låsa telefoner för något år sedan, även när man köper telefonen med abonnemang

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Jag är skeptisk till såna personer och tror att en stor del av dessa har fuffens för sig, som att de inte ens har en ny mobile och vill ha förskottsbetalning. Detsamma gäller personer som t.ex. säljer spritt nya 980Ti grafikkort men säljer dem p.g.a. felköp. Det får mig att ana ugglor även om det skulle kunna ha varit ett felköp..

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort telefoner som är utplockade i olika försäkringsärenden vid stöld, förlust eller trasig telefon.

Permalänk

@anon159643:
Du skall ALDRIG betala något i förskott, om detta är säljarens krav så finns det andra säljare och det ligger även på köparen att kolla kvitto eller dylik information. Att hävda att man köpt telefonen eller vad det nu kan vara i sk God Tro fungerar inte längre då detta är avskaffat, det åligger köparen att kolla upp detta. Man kan generalisera och säga att om det låter för bra så är det förmodligen så också. Väljer du att köpa ändå så kan du i förlängningen bli åtalad för häleri.
Det är upp till dig som köpare att väga ifall priset om det låter för bra är värt dom eventuella följderna som kan uppstå ifall det tex uppdagas en stor bedrägerihärva, där även du kommer ingå till slut.

Permalänk
Medlem

När jag fixade mitt nuvarande abonnemang och valde 2 år bindningstid så fick jag välja en telefon utan extra kostnad och den sålde jag helt oanvänd då eftersom jag inte behövde den egentligen. Jag hade även kunnat välja dyrare modeller om jag även accepterat höjd månadsavgift, men jag tog en av de modeller som erbjöds utan merkostnad.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Det var ju snack på nyheterna för ett tag sedan om gäng som hotade och tvingade folk att gå in i butiker och teckna abonnemang för att sedan lämna över telefonen till dem. Så den som säljer och inte vågar skriva ut sitt namn är säkert inte samma person som står på kvittot. Telefonerna kommer garanterat bli stöldspärrade med om offeren vågar gå till polisen.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Men varför så ofta: Jag har blivit av med kvittot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Men varför så ofta: Jag har blivit av med kvittot?

För att folk är för lata att leta fram de, man för hör ofta "det försvann vid flytt", även denna gamla valsen "jag fått den i present".
Den personen som köpt mobilen eller va de nu kan vara måste ju ha kvittot kvar oavsett.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matadoren:

En bekant till brorsan hade satt i system att ta ut just iphones på abonnemang bara för att få cash rätt i hand när han sålde luren, tror han satt med runt 7-8 abb i slutändan. Han själv tyckte att han blåste operatörerna som tillandanhöll lurarna och att det hela var en skitbra idé då han inte hade för avsikt att nånsin betala av detta. Så var iallafall tankegången, inte följt upp hur livet ser ut för honom nu dock, men kan inte vara kul start på vuxenlivet.

Låter som en riktigt smart bekant.

Visa signatur

///M4

Permalänk

så länge som folk köper en mobiltelefon på avbetalning mot lång bindningstid så kommer detta att fortgå. I övrigt är det mig förbryllande att så många människor inte verkar ha summor under 5-8 tkr på sitt sparkonto. Det är också märkligt att folk köper mobiler för sådana pengar men i praktiken kan ha en mobil för under 2 tkr som gör det den ska för merparten av dessa människor. Minst 90% förköper sig och många tillhör gruppen låna till mobil.
Det behövs en lagstiftning om att förbjuda dessa lån av dessa struntsummor då det faktiskt skapar och försätter många människor i skuld, och åter skuld. Det ärt ett samhällsproblem. Menar det uppriktigt men kommer inte debattera de strukturella fel det innebär. Många människor behöver denna hjälp! Många ...

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Men varför så ofta: Jag har blivit av med kvittot?

Ja och eftersom dom flesta större butiker mailar kvitto till köparen..Så har iallafall jag med Elgiganten

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Vanligt förekommande anledningar,

1. Snabba pengar (man plockar ut telefoner i sitt eget namn med abonnemang och säljer direkt).
2. Någon har tvingat till sig telefoner som är uttagna i någon annans namn.
4. Identitetsstöld. Bedragare har plockat ut telefoner på abonnemang i någon annans namn.
4. Samma som ovan men man har plockat ut telefoner med abonnemang på ett företag som man egentligen inte har rätt att teckna i, alternativt har som plan att driva i konkurs.
5. Man ska flytta från landet och planerar aldrig att återvända. Man tömmer sitt namn på allt som kan köpas på avbetalning. Telefoner, billån, blancolån.
3. Rent stöldgods (stulna från butik eller leverantörsled innan aktivering utförts).

Så i de flesta fall bör man avstå från att köpa från dessa personer för att inte direkt stödja kriminalitet samt ökade kostnader för samhället. Något du själv i slutänden för betala notan för.

Sen finns det förstås de ärliga,

1. Man har förlängt sitt abonnemang och "fått" en ny telefon utan kostnad (upplevd kostnad) men man har redan en fungerande telefon som man är nöjd med.

2. Man har plockat ut telefoner på abonnemang för mindre totalkostnad än vad de är prissatta i den allmänna handeln för att producera vinst till sig själv (detta är inte så vanligt men det förekommer ibland kampanjer där detta är möjligt).

3. Man har helt enkelt ångrat sig. Få butiker erbjuder "öppet köp" på produkter knutna till abonnemang.

Jobbar i butik med att sälja telefoner, och har stött på alla nämnda fall.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EssEssWaffe:

Det behövs en lagstiftning om att förbjuda dessa lån av dessa struntsummor då det faktiskt skapar och försätter många människor i skuld, och åter skuld. Det ärt ett samhällsproblem. Menar det uppriktigt men kommer inte debattera de strukturella fel det innebär. Många människor behöver denna hjälp! Många ...

Underbart att det är ett samhällsproblem att folk är dumma i huvudet.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Underbart att det är ett samhällsproblem att folk är dumma i huvudet.

Det är väl ett av de största samhällsproblemen?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

En bekant till brorsan hade satt i system att ta ut just iphones på abonnemang bara för att få cash rätt i hand när han sålde luren, tror han satt med runt 7-8 abb i slutändan. Han själv tyckte att han blåste operatörerna som tillandanhöll lurarna och att det hela var en skitbra idé då han inte hade för avsikt att nånsin betala av detta. Så var iallafall tankegången, inte följt upp hur livet ser ut för honom nu dock, men kan inte vara kul start på vuxenlivet.

Snacka om att leva i nuet Stackars människa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Finns det inte en risk att somligt är stöldgods?

Tänkte också på det. Eller att någon använt någon annans uppgifter för att teckna ett abbonemang och sedan få en ny mobil i butiken utan att behöva betala något just då.

Skrivet av bärplockaren:

För att folk är för lata att leta fram de, man för hör ofta "det försvann vid flytt", även denna gamla valsen "jag fått den i present".
Den personen som köpt mobilen eller va de nu kan vara måste ju ha kvittot kvar oavsett.

Brukar i regel spara kvitton ett år iallafall... garantitiden, som ibland kan vara längre.

Men det händer ofta att jag slänger kartonger och kvitto dagen efter eller samma dag som man köpt en ny pryl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyne:

Det är väl ett av de största samhällsproblemen?

Jo, faktiskt det största.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hej!

En fråga som grävt länge i mitt huvud.
Min sambo söker efter en ny telefon och lite då och då så går jag in på blocket och kollar.
Många av de man hittar är nya, inplastade med kvitto och garanti.

Till frågan
Varför i helvete köper man en telefon och när man sen kommer hem ångrar sig. Istället då för att gå tillbaka med telefonen då den fortfarande är inplastad och lämnar tillbaka den så sänker man priset med 2000 kr och lägger ut den på blocket.
Ibland kommer det även upp annonser där det är fler telefoner än en som är inplastade och orörda.
Väldigt få av dessa skriver ut sitt riktiga namn i annonsen utan oftast heter personen "Iphone 6 64GB" eller liknande.
Varför denna idioti?

En annan fråga är hur många telefoner en person tycks kunna ha. Många som säljer på blocket kan ibland ha mellan 4-10 telefoner av nyare modeller. Vad har man dessa till? Måste man ha en ny telefon varje vecka och sen lägga den gamla i byrån för att sen veckan efter igen köpa en ny och lägga den andra i lådan?

Någon som är telefonoman som kan svara på detta eller är det folk som har för mycket pengar och bara vill sälja telefonerna lite billigare. En annan gissning är att det är nyanlända som kommit hit och får en telefon gratis men då de redan har en telefon med sig så säljer de av den nya.

Jag förstår inte riktigt och hoppas någon kan hjälpa mig att förstå.

Du verkar totalt missa möjligheten till rena blåsningar. Tyvärr är det gott om blåsningar på blocket.

Stöldgods och dylikt, vissa har inte ens en telefon till salu. Men det finns alltid någon där ute som är dum nog att sätta in pengar på en okänd människas konto utan att använda Blocket-paketet eller dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket stulet med andra ord från säljare som påstår att kvittot råkat försvinna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X