Permalänk
Medlem

Svar

Skrivet av lanbonden:

Var allt det i en ny EK-radiator?! Måste säga att det känns rätt nonchalant att levererar dom fulla med skit...

Mjo, kan känna lite så också :/

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk

Det här är kul, nu börjar det synas hur trångt allt blir!

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Det här är kul, nu börjar det synas hur trångt allt blir!

Haha ja verkligen.. nästan alla slangar sitter på plats nu efter många svettdroppar hehe

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk

@lanbonden:

Blir det i dom flesta radiatorerna vid tillverkning, finns dock vissa märken på radiatorer som rengör dom innan leverans, vilket inte EK och liknande "billiga" företag gör

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder

Jag var tvungen att byta plats på 120mm radiatorn då det inte riktigt blev som jag hade tänkt och resorvar-pump-combon var större än vad jag planerat. Flyttade radiatorn till vänster i botten brevid nätagget men den gick över "mounten" för nätagget och hamnade på två stycken "bumps" som gjorde att den blev sen.

http://i.imgur.com/XABrgoX.jpg
Det var dessa som stack upp.

Jag tog fram borren och vips så var problemet löst

Här börjar det likna något

pumpen

Här borrar jag hålen för fästet av radiator-pump-combon.

Var tvungen att borra ur en "böld" som var för 120mm fläktmontering.

här ligger den lite löst bara. Resorvaren sitter över.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk

Damn, har ändrat uppfattningen om slang nu. Med fet slang så kan det faktiskt se riktigt bra ut, gillar inte slang annars Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscargrundstrom:

Damn, har ändrat uppfattningen om slang nu. Med fet slang så kan det faktiskt se riktigt bra ut, gillar inte slang annars Bra jobbat!

Tack😃 väldigt svårt eftersom det är tight men det gick tilslut

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Du kommer köra utan färg på vattnet hoppas jag?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

:c

Skrivet av Nizr:

Du kommer köra utan färg på vattnet hoppas jag?

Ledsen att göra dig besviken haha. Kommer vara pastel vit

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Details

Förra veckan när jag satte dit alla slangar så upptäckte jag att en fitting var sönder, gängan var paj tyvärr. Beställt nytt nu så jag kan börja fylla snart. Under tiden så har jag sleevat lite kablar samt lackat den ena sidan på psu svart. Sidan som det står styrka OSV på.

Tanken är sen att jag ska gravera NIX på plexi i cnc som kommer lysa upp. Planerar även att göra en sidopanel i full plexi istället. Men detta prioriterar jag när jag fått datorn och fungera och när jag har lite mer tid.

Jag har även lackat luftfiltret på toppen. Den är ett hexagonmönstrat plastskydd som filtret ligger över och sen är det galler över det. Tänkte att det skulle vara snyggt om hexagonmönstret var vitt under gallret så jag lackade det men det skymdes lite mycket av gallret och blev bara som jag tänkt i starkt ljus. Tror jag skippar gallret och låter hexagonmönstret vara längst upp och filtret under. Tyckte det blev riktigt snyggt faktiskt.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizzk:

Förra veckan när jag satte dit alla slangar så upptäckte jag att en fitting var sönder, gängan var paj tyvärr. Beställt nytt nu så jag kan börja fylla snart. Under tiden så har jag sleevat lite kablar samt lackat den ena sidan på psu svart. Sidan som det står styrka OSV på.

Tanken är sen att jag ska gravera NIX på plexi i cnc som kommer lysa upp. Planerar även att göra en sidopanel i full plexi istället. Men detta prioriterar jag när jag fått datorn och fungera och när jag har lite mer tid.

Jag har även lackat luftfiltret på toppen. Den är ett hexagonmönstrat plastskydd som filtret ligger över och sen är det galler över det. Tänkte att det skulle vara snyggt om hexagonmönstret var vitt under gallret så jag lackade det men det skymdes lite mycket av gallret och blev bara som jag tänkt i starkt ljus. Tror jag skippar gallret och låter hexagonmönstret vara längst upp och filtret under. Tyckte det blev riktigt snyggt faktiskt.
http://i.imgur.com/hmxIXybh.jpg
http://i.imgur.com/Ip6Clbfh.jpg
http://i.imgur.com/z4V9Fxyh.jpg

Om filtret i toppen är där du blåser ut luften kan du antagligen plocka bort filtret vilket ökar luftgenomströmningen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

filter

Skrivet av FlashTec:

Om filtret i toppen är där du blåser ut luften kan du antagligen plocka bort filtret vilket ökar luftgenomströmningen

Det hade jag inte tänkt på haha, tack

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

modGuru

Då börjar det närma sig!

Allt är löst med fittings! Det enda jag inväntar att få hem är strömbrytaren och custom extensions från modGuru. Stort tack till Martin på modGuru som gav mig lite rabatt!

Den enda som är kvar nu är att montera strömbrytare, fylla loopen som jag ska göra efter detta inlägg och koppla in alla extensions.
Under tiden får ni lite vackra bilder.

Här är de sleevade kablarna.

Och här lite bilder på NIX. Det kommer en lackad fläkt på 120mm-radiatorn, den är bara inte ditsatt än.

Blev lite konstigt ljus på denna bild men blev lite cool

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Jäklar va tjusigt det blev med den svart/vita sleevingen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Jäklar va tjusigt det blev med den svart/vita sleevingen!!

Kul att du tycker det typ det som jag har sleevat själv haha.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizzk:

Kul att du tycker det typ det som jag har sleevat själv haha.

Ja riktigt vackert, jag har läst tråden från början till slut
Blev sugen på att göra det själv nu, synd bara att jag inte har en modulär nätdel. Känns lite dumt att sleeva den jag har om jag ändå snart ska byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Ja riktigt vackert, jag har läst tråden från början till slut
Blev sugen på att göra det själv nu, synd bara att jag inte har en modulär nätdel. Känns lite dumt att sleeva den jag har om jag ändå snart ska byta.

Haha ja kanske är lite onödigt arbete men du kan se det såhär: gör du det nu så kommer det nästa gång bli ännu bättre;) jag orkade inte sleeva kabel för kabel så tog bara sleeve till satakabel, hur smidigt som helst haha.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk

Jag måste säga att jag verkligen tycker att du ska använda klart vatten istället för vitfärgat. Det skulle enligt mig se riktigt bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag måste säga att jag verkligen tycker att du ska använda klart vatten istället för vitfärgat. Det skulle enligt mig se riktigt bra ut.

Aa jag förstår hur ni tänker, tror också det skulle bli väldigt bra men vill upfylla min "vision" sen kan man ju alltid byta vätska i efterhand:)
Strax kommer lite bilder

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Loop

Har nu fyllt loopen och allt gick felfritt. Tog dock bort filtret och ersatte med en såndär EK bricka.

Det som är kvar nu är
Sätta in extensions och ledslinga
Montera switch
Full plexiglassida istället för den med vit ram
Kanske kommer något mer jag kommer på i efterhand eller har glömt.

(OBS, video kommer sen på fylling av loop och lite annat)

Tycker att vita ramen ser lite fjantit ut. Blir full plexi istället.

Som ni ser i bilden nedan så sitter det en svart Bitfenixlogga. Eftersom detta projekt ska återspegla "snö" så utvidgar jag lite med fractal design flingan. Ska ha en svart snöflinga istället för bitfenix, blir lite mer unikt känner jag.

Här så gjorde jag 3dmodellen av flingan och skrev sen ut i 3dskrivaren. Ska göra en större svart också för att se hur det blir.

Den ska alltså vara svart.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Nästan klar

Halloj! Nu är det inte jättelångt ifrån ett "slut". Allting är i princip klart, datorn går att starta och köra. Har lyckas gömma alla kablar bakom nätagget, tro mig det var inte lätt haha. Måste tyvärr göra om det lite sen för jag har kvar att montera två strömbrytare i fronten, en till ledljusen i vattenblocken och en för att slå på datorn. Men jag vet i alla fall att det är möjligt att stänga panelen på baksidan haha.

Det går åt lite tid nu för att städa på mitt rum då jag ska byta bord. Har köpt ett bord i ek istället för mitt vita ikeabord då jag ville ha ett längre djup. Har lite fina bilder i alla fall på datorn med RGB-belysningen. Lyser upp fint på sleevingen.

24pins-kabeln gick inte att få runt som en vanlig båge bakom nätagget då det var för trångt så det fick bli en liten twist utan cablecomb. Det var den enda lösningen men jag tyckte det blev bra, den går upp lite över nätagget och gömmer lite kablar samtidigt ;).

Här är en liten jämförelse i storlek med min gamla dator.

Alla hemska kablar som blev tvugna att tryckas ihop så kompakt som möjligt för att få plats.

Belysning efter att fått in alla kablar.

Det är svårt att se men jag har suttit plexi på sidan som är väldigt transparant.
Ska fixa svarta kanter runtom, kanske blir någon form av toning på fönstret.

Här är lite bilder med olika färger på belysningen. Blev precis som jag ville ha det. Allt vitt tar åt sig färgen, på så sätt blir det inte bara ett svart och vitt bygge.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Uppdate

Som jag har skrivit tidigare i loggen så har jag köpt köpt en strömbrytare för att ha i fronten där 5,25-brickan sitter. Jag tog med brickan till verkstaden i skolan och skulle borra två hål, en för strömbrytaren och en för dioderna i plexiglaset. Slutade med att skiten sprack så satte mig och gjorde en ritning av den och skrev ut en likadan i 3Dskrivaren. Eftersom jag inte skulle kunna få samma vita så fick jag idén att klä den i kolfiber istället för att låta den vara svart och det blev bättre än anat.

Ska fixa flingan bättre men blir något såhär fast vit switch istället för silver.

Mindre bilder
Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Riktigt fint bygge! Gillade verkligen din egna lösning på frontpanelen men knapparna!

Permalänk
Medlem

Riktigt nice bygge, blir lite sugen själv bygga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chalaaa:

Riktigt fint bygge! Gillade verkligen din egna lösning på frontpanelen men knapparna!

Kul att höra! Blev riktigt nöjd med det också förutom den mindre switchen som jag hade velat ha i samma modell, kanske fixar det en annan gång.

Skrivet av walste:

Riktigt nice bygge, blir lite sugen själv bygga

Tack så mycket! Kör hårt! förbered dig på lite svordomar och ilska på vägen bara haha

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Update

Har inte uppdaterat på ett tag nu så här kommer lite bilder över hur nuläget ser ut. Har gjort en tillfällig lösning på ramen med dubbelhäftande tejp. Ska dock skära ut en metallram som jag ska använda.

Spenderade så mycket tid på datorn så tog liten paus för att ta det lugnt tills jag får orken tillbaka.

Observera att bilden blev lite stretched.

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF