Permalänk
Melding Plague

Corsair Carbide 400C

Amerikanska Corsair fortsätter uppfräschningen av sin Carbide-serie med det kompakta chassit 400C, vars 5,25-tumslösa anlete tar plats i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött ! Vad efterlängtat

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

väldigt imponerad av det här chassit! dammfiltret tycker jag inte är så farligt då man behöver göra rent dem så sällan men handtaget på fönstret tyckte jag var ganska fult, hade hellre sett en traditionell sidopanel med tumskruvar.

Permalänk
Medlem

Fy fan vad ful den där öppnaren på sidopanelen är! Varför så stor? Varför inte bara två små tumskruvar istället? Hur många gånger per dag ska man öppna upp datorn? Sjukt onödigt tycker jag

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Ännu en kantig svart plåtlåda. Det ska väl för bövelen gå att ha lite fantasi? Inte så att jag vill att det ska se ut som gamla Thermaltake-kreationer men ni väl ta ut svängarna en smula i alla fall?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Varför är inte dyr en nackdel? kostar 300kr mer än ett Define S men du får nästan inget mer för det. Bara Corsair som säger att produkten är bra för att deras logga står skrivet på chassit.

Permalänk
Medlem

Väntar på en ytterligare krympning för mATX, hade varit nice!

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag blev lite förvånad över ditt betyg! Med tanke på din "ton" i klippet, så trodde jag att du (Jonas) max skulle ge chassit "Bra produkt"

Permalänk
Medlem

Meh. Ser mest trist och billigt ut. Har ett carbide 330r blackout. Köpte bara för 280mm plats uppe och gott utrymme. Innan dess hade jag fractial define. Det var ljusår bättre känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Bara jag som saknar 5,25-tums och fler 3,5-tums platser?

Permalänk
Medlem

Klart intressant låda - ska bli trevlig att kolla genom videorecensionen lite senare

Skrivet av Ruzikx:

Varför är inte dyr en nackdel? kostar 300kr mer än ett Define S men du får nästan inget mer för det. Bara Corsair som säger att produkten är bra för att deras logga står skrivet på chassit.

Man får mindre onödigt död-utrymme i Corsairen
(men jo, Define S är prisvärd!)

Skrivet av versions:

väldigt imponerad av det här chassit! dammfiltret tycker jag inte är så farligt då man behöver göra rent dem så sällan men handtaget på fönstret tyckte jag var ganska fult, hade hellre sett en traditionell sidopanel med tumskruvar.

Skrivet av Vinolik:

Fy fan vad ful den där öppnaren på sidopanelen är! Varför så stor? Varför inte bara två små tumskruvar istället? Hur många gånger per dag ska man öppna upp datorn? Sjukt onödigt tycker jag

Kolla upp den fönsterlösa och ljuddämpade 400Q istället

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Klart intressant låda - ska bli trevlig att kolla genom videorecensionen lite senare

Man får mindre onödigt död-utrymme i Corsairen
(men jo, Define S är prisvärd!)

Kolla upp den fönsterlösa och ljuddämpade 400Q istället

då får man ju inte fönstret. ska inte köpa något chassi just nu ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kolla upp den fönsterlösa och ljuddämpade 400Q istället

Ja men jag vill ju ha med fönster...
Annars skulle jag väl inte klaga...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Synd att Corsair bara producerar rent skräp vad gäller chassi. Dålig genomtänk, att stora grafikkort inte passar i lådorna och kvaliteten är ett rent skämt. Ångrar mig djupt att jag ersatte min 10-13 år gammal låda

Förstår mig inte på hur denna låda kan få ett + vid bra byggkvalitet och passform. Den ser väldigt vimsig ut med, lär knappast vara ordentlig byggd att den håller 10+ år utan att förlora sin strukturella hållning

Permalänk
Medlem

Hoppas dom gör en uppföljare som har samma koncept men är antingen mit-x eller m-atx, då skulle de nog bli ett köp av Q modellen

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension som vanligt

Men jösses vilken gigantisk dörröppnare, förstörde ju hela intrycket. Varför inte sätta en trycköppnare eller någon typ av magnetlås, nä inget som föll mig i smaken.

Permalänk
Medlem

Dörröppnare? Menar ni gångjärn(en)? Rejält ska det vara tycker jag

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Tyvärr är avsaknaden av lättåtkomligt fläktfilter en dealbreaker för mig. Verkar vara ett trevligt chassi i övrigt dock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bara jag som saknar 5,25-tums och fler 3,5-tums platser?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Dörröppnare? Menar ni gångjärn(en)? Rejält ska det vara tycker jag

De menar själva dörrhandtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Men var sätter man alla hårddiskarna och DVD-brännaren?
Trist med alla de här tomma lådorna som inte har plats för någonting inuti tycker jag.

Permalänk

Tycker det ser riktigt bra ut faktist, min smak av chassi. Tycker dock det ser lite smalt ut för radiator i toppen?

Och att de slopar plats för cd spelare känns ju bara så sjukt skönt! Och handtaget tycker jag ger chassit en fin charm ^-^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk

@ronnylov: Håller med. Ett chassi utan plats för Aquaero'n är inget chassit för mig.

Permalänk
Medlem

Så nära att vara perfekt, men väntar nog på nästa iteration för att få 5mm extra för kabeldragningen, bättre frontfilter lösning samt inte ha utskuret ljuddämpat material för ssd hållaren på q versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men var sätter man alla hårddiskarna och DVD-brännaren?
Trist med alla de här tomma lådorna som inte har plats för någonting inuti tycker jag.

DVD-brännaren kan man placera tillsammans med sin diskett-enhet.
Personligen har jag inget behov av 30 TB lagring i min dator. Plats för två SSDer räcker gott och väl för mig.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr är avsaknaden av lättåtkomligt fläktfilter en dealbreaker för mig. Verkar vara ett trevligt chassi i övrigt dock.

Håller med i fullo. Har man som jag datorn placerad i ett rum som lätt blir dammigt är det inget att ha.

Annars ser det som sagt bra ut.

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

då får man ju inte fönstret. ska inte köpa något chassi just nu ändå.

Ah jo vill man ha fönster och utan handtag är man ju stekt..
Själv har jag inget emot handtaget direkt: det ser rätt praktiskt ut och passar hyfsat till stuket tyckte jag...
Men fönstret var alldeles för stort för min smak. Alla är vi olika

Skrivet av Ozzed:

Tyvärr är avsaknaden av lättåtkomligt fläktfilter en dealbreaker för mig.

Jo, det är verkligen gränsfall..
Undrar om man inte skulle kunna såga/kapa ut en liten glipa/skåra i botten av frontpanelen, som man skulle kunna lirka ut fläktfiltret igenom?
Visst, man skulle behöva lyfta lådan för att få ut filtret om man har den på golvet, men blir nog enklare än att skruva loss alla paneler och slita loss hela fronten som man måste göra annars.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett fyra 3.5 platser, hade också varit trevligt om de tre SSD fästena på baksidan var löstagbara en och en, känner ingen som använder 3 SSD:r och det hade nog hjälpt med kabeldragningen. Personligen inget fan av fönster så Q versionen är mer interessant. Blir nog ett köp om priset faller ner till ca tusenlappen.

Permalänk
Medlem

Kommer beställa ett 400Q så fort dom finns i lager

Permalänk
Medlem

Bara jag som stör mig enormt på att 3,5's vaggan kikar ut framför höljet?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.