kan inte boota / hittar inte min hdd i bios.

Permalänk
Medlem

kan inte boota / hittar inte min hdd i bios.

Hej! Jag skulle in i bios lite hastigt. Har dock ett tangentbord där jag skiftar funktion på min numpad. DELETE, END, INS, PGUP jaa ni fattar, alla de knapparna går att skifta till siffrorna.

Tog mig inte in i bios för att tbordet inte kunde ta DELETE-knappen så jag tryckte på massa F-knappar. (gammal vana)..
Det som då hände var att min systemdisk försvann helt, kan inte boota nu och jag hittar den heller inte i bios.
Troligtvis gav jag ett kommando för detta när jag febrilt tryckte alla knappar.

Någon som har tips på hur jag kan få tillbaks den? MVH

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wimon:

Hej! Jag skulle in i bios lite hastigt. Har dock ett tangentbord där jag skiftar funktion på min numpad. DELETE, END, INS, PGUP jaa ni fattar, alla de knapparna går att skifta till siffrorna.

Tog mig inte in i bios för att tbordet inte kunde ta DELETE-knappen så jag tryckte på massa F-knappar. (gammal vana)..
Det som då hände var att min systemdisk försvann helt, kan inte boota nu och jag hittar den heller inte i bios.
Troligtvis gav jag ett kommando för detta när jag febrilt tryckte alla knappar.

Någon som har tips på hur jag kan få tillbaks den? MVH

Återställ bios-inställningarna till default?
Brukar heta något i stil med "Load Default Settings".

Edit: Alternativt att du letar på boot-options i ditt bios och sätter hddn manuellt som nummer #1 i bootprio'n.

Permalänk
Medlem

Försvann disken från enhetslistan eller bootbar listan, samt vilket OS dvs MBR eller GPT och UEFI?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Återställ bios-inställningarna till default?
Brukar heta något i stil med "Load Default Settings".

Edit: Alternativt att du letar på boot-options i ditt bios och sätter hddn manuellt som nummer #1 i bootprio'n.

Jag hittar inte min hårddisk varken i boot-options eller listan över sata-enheter.

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Försvann disken från enhetslistan eller bootbar listan, samt vilket OS dvs MBR eller GPT och UEFI?

Jag hittar den inte någonstans i bios, brb ska kolla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet löst! hittar dock inte hur jag raderar tråden..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wimon:

Tips, om fler råkar ut för detta så vore det bra med att redovisa en lösning.
Du kan inte ta bort tråden. Det är bara att låta den vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wimon:

Snälla berätta hur du bar dig åt.
Brorsan har liknande problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 2500 - CPU: i7-4770k @stock - CPU Kylare: Pure Rock Be Quiet - GPU: Asus Strix GTX 970 - RAM: Kingston HyperX 16GB 1866Mhz - Nätagg: Fractal Design M Integra 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robotkai:

Citera RÄTT person. Är inte jag som hade problemet och löste det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robotkai:

Jag resetade bios. Hade tänkt ha det som sista lösning eftersom jag var så nöjd med inställningarna som var men det fick bli så.
Jag har en resetknapp direkt på moderkortet.

Visa signatur