Snabbtest: Grafikprestanda i Rise of the Tomb Raider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Verkar vara något som blockerar för toppkorten hos AMD, stortsett identiska resultat mellan 390 och Fury X. Lite slarv med drivisarna där.

Har AMD överhuvudtaget fått drivrutiner? Även om dom kanske inte är officiellt släppta så kanske redaktionen i så fall har tillgång till dom? Annars kan nog AMDs kort ta ett ganska ok skutt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men om redaktionen får ett exemplar utav något av korten som klockar väldigt bra medan den andra sidan har ett kort som klockar sämre så blir väl det lika missvisande?

Jo visst kan det vara svårt att jämföra det med men som det är nu så är det nästan det bästa 970 som jämförs med det bland dom sämre 390 fabriks OC korten.

Folk har alltid använt sig utav nitro vs referens 970 när dom rekommenderar kort t.ex, men det kanske är en annan sak? Då verkar inte överklockning spela någon roll eftersom "de flesta inte gör det ändå".

Men faktum kvarstår, att köra det tyngsta 970 emot ett billigare 390 blir ju missvisande.
EVGA har det hösta stock OC kortet jag har sett på 970 iaf, 100hz över MSI

Har AMD överhuvudtaget fått drivrutiner? Även om dom kanske inte är officiellt släppta så kanske redaktionen i så fall har tillgång till dom? Annars kan nog AMDs kort ta ett ganska ok skutt.

Nej AMD har inte släppt det ännu

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kärlekstrollet:

Verkar vara något som blockerar för toppkorten hos AMD, stortsett identiska resultat mellan 390 och Fury X. Lite slarv med drivisarna där.

Finns vissa saker där 390, 390X, Fury och Fury X har exakt samma kapacitet per MHz, ett sådant exempel är geometrikapacitet. Skulle ju kunna vara någon av de saker som inte handlar om shader kapacitet (där Fury/Fury X är klart starkare) som är flaskhals. 390 står ju sig långt bättre mot 970 än vad t.ex. Fury står sig mot 980, dessa kort brukar ju ligga rätt nära varandra.

Kliver man ner ett steg ser det ju rätt "normalt" ut mellan 960 och 380, är först när man kör med HBAO+ som det verkar tilta över mot Maxwell där.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jo visst kan det vara svårt att jämföra det med men som det är nu så är det nästan det bästa 970 som jämförs med det bland dom sämre 390 fabriks OC korten.

Men faktum kvarstår, att köra det tyngsta 970 emot ett billigare 390 blir ju missvisande.

Nej AMD har inte släppt det ännu

Vilket 390 skulle dom kört på som kostar 200:- mer då?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2963341 970 3 490:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3400452 390 3 290:-

Tråkigt med drivrutinerna och hoppas att Sweclockers fått tillgång till dom, lite fult annars om det bara var för att vara snabba ut med en recension. Spelet är trots allt inte släppt än.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hakd:

Sanning med modifikation, MSI kortet har en MSI-specifik kontrollpanel där man får välja mellan "silent", "gaming" och "OC" läge. MSI garanterar alltså att kortet fungerar korrekt i alla dessa lägen så kan inte kallas "overclocking" då det inte är att köra kortet utanför specifikation.

Väljer man "OC" läget skiljer det 50 MHz i basklocka och 63 MHz i turboklocka mot EGA SSC ACX 2.0+.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Alltid tveksam till såna här dag 1-tester, iaf när spelet sponsras av en part, och ska testas på en massa kort.

Då blir det mest en del av marknadsföringen. Testet görs ju med drivrutinen 361.75 från Nvidia, som släppts just idag, optimerad för bl a just Tomb Raider. Och eftersom det är ett TWIMTBP-spel, blir det därför en del av marknadsföringen i och med att konkurrenterna inte kan kontra med egna optimerade drivrutiner innan. Eller så kan man ju bara testa med Nvidakort i det här fallet?

Framförallt ger sådan bias psykologiska effekter som är svåra att korrigera i efterhand. Jämför t ex med förra Tomb Raider, då var det samma scenario fast tvärtom. Nvidia låg efter med TressFX-optimeringen då det gick under AMD-flagga, vilket ledde till den svårutrotade missuppfattningen att TressFX gick dåligt på Nvidias kort. Bl a fortsatte ju Sweclockers testa Tomb Raider utan TressFX, men Nvidia fixade det efter nya drivrutiner.

Dock är jag mest besviken på att Rise of the Tomb Raider inte verkar ha fått stereoskopisk 3d. Då blir det inget akut köp, det prioriteras ner för min del, eftersom jag har en annan bunt spel liggande. Blir dock inköp längre fram. Troligtvis när det kommit nya, mer relevanta jämförande tester...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Japp, Tomb raider spelen (1 och 2) var riktiga höjdarspel med mycket utforskande och "tänk själv" upplägg. Dom nyare spelen är gjorda för otåliga barn... Tyvärr är de flesta nyare spel stöpta i samma form...

Jag skulle vilja påstå att Tomb Raiders storhetstid tog slut vid Angel Of Darkness, som trots bra story och challenges helt förstördes av Core med dess urursla kontoller. Helt plötsligt hade man glömt bort totalt hur man var tänkt att styra huvudpersonen, finns extremt många grova missar.
Bästa spelet i serien måste fortfarande vara 3:an för min del då det skiljde sig så pass mycket från dom 2 första. Först vid 4:an kom ju det att bli enormt mycket svårare och mycket mer nya element introducerades. Gillar 4:an skarpt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@tEan: Det är ingen gaming evolved titel om det inte bundlas med i gaming evolved. Det bundlas med nVidia kort däremot, TressFx är den enda AMD teknologi som spelet använder. I det förra spelet patchade nVidia stöd för tressFX i efterhand.

HBAO+, FLEX och VXAO är nVidia tekniker som är en del av gameworks.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Vilket 390 skulle dom kört på som kostar 200:- mer då?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2963341 970 3 490:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3400452 390 3 290:-

Tråkigt med drivrutinerna och hoppas att Sweclockers fått tillgång till dom, lite fult annars om det bara var för att vara snabba ut med en recension. Spelet är trots allt inte släppt än.

Priserna går upp och ner, EVGA är ju inte kända för att vara billiga precis.

Det jag försöker få fram är att EVGA 970 är just nu ett av dom absolut snabbaste 970, 8% Snabbare core än Asus 970.

Skrivet av Yoshman:

Sanning med modifikation, MSI kortet har en MSI-specifik kontrollpanel där man får välja mellan "silent", "gaming" och "OC" läge. MSI garanterar alltså att kortet fungerar korrekt i alla dessa lägen så kan inte kallas "overclocking" då det inte är att köra kortet utanför specifikation.

Väljer man "OC" läget skiljer det 50 MHz i basklocka och 63 MHz i turboklocka mot EGA SSC ACX 2.0+.

1253Mhz Lyder deras egna hemsida, sen är det ju inte fabriksöverklockning om det byts av användaren.
ATT MSI skickar med olika profiler är ju att börja tumma på reglerna

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Datavetare

@hakd: http://www.sweclockers.com/test/19516-msi-geforce-gtx-970-gam...

Kolla sektionen "MSI Gaming App och frekvensnivåer", det som är förvalt är "gaming" läget vilket matchar det du länkar men de tre lägen som man kan välja i "MSI Gaming App" är garanterade att fungera och således inte överklockning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wow.. Crimson Edition 16.1 kördes det med, alltså gamla drivrutiner medans Nvidia fick nya idag. Inte lika lågt som Glocalnet men fan inte långt ifrån. Hade förstått om spelet faktiskt var släppt och AMD säckade efter med drivrutiner men detta är ju riktigt tråkigt gjort utav er.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hade inte räknat med att behöva spela på lägsta grafikinställningarna för att hålla 60 FPS (1920x1200).

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Rig: Intel i7-4790k 4GHz 4-core processor, 16GB of RAM (2x Corsair Vengeance 8GB DDR3), GTX 980. Windows 10 Pro 64-bit. Framerate measured with Steam. Game played at the “Very high” preset, with anti-aliasing and ambient occlusion slightly lowered.

Overall, Rise of the Tomb Raider’s port is a strange one. It has all the hallmarks of a good job: lots of graphics options and it supports both a higher framerate and resolution than its console counterpart. It’s such a shame that those positives are then dragged down by numerous, unacceptable performance issues, even for PCs much higher than the minimum spec.

If my brand new, high-end PC is having trouble running this game smoothly, I dread to think how it affects those who are closer to the minimum requirements.

http://www.destructoid.com/pc-port-report-rise-of-the-tomb-ra...

Permalänk
Medlem

Konstigt att NVIDIA inte har gått ut med en drivrutin just för Rise of the Tomb Radier?

Samma gällande AMD?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Konstigt att NVIDIA inte har gått ut med en drivrutin just för Rise of the Tomb Radier?

Samma gällande AMD?

Nvidia släppte drivrutiner idag medans AMD inte gjort det. Väldigt väldigt tråkigt gjort utav Sweclockers.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

SÅÅÅ taggad! har spelat igenom tomb raider 3gånger nu denna månad! å jag älskar det!. kan inte vänta tills imorn kommer va så jävla grymt! såå sjukt höga förväntningar.
sitter på 3770k @4,8ghz och ett gtx 580. blir att köpa ett 980 ti!

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SCORPIUS:

Vad har det med något att göra? Dom "få" som har det är väl med relevanta?
Samt (och detta är viktigt) kan ett sådant test få fler att köra CF/SLI vilket är lysande för marknaden här.

Det är klart, men i ett snabbtest så hör man ju på namnet att det inte finns tid för att ägna någon tid åt en så liten grupp.
Angående SLI/CF över lag så tror jag nog de flesta hört om det någon gång och vet både för och nackdelar med det, dessutom så hindras nog många av sitt nätagg/moderkort ändå.

Jag körde det själv SLI förut i år med 2st GTX 780'n och det var ju.... mindre trevligt.
Visst, jag ångrar inte att jag gjorde det för jag ville prova på SLI och jag hade ju hårdvaran för det men det blev alldeles för mycket microstutter i många spel för min smak och ett par buggar här och där (Bland annat i GTA V som jag absolut inte kunde få bort på något sätt efter timtals felsökande).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Wow.. Crimson Edition 16.1 kördes det med, alltså gamla drivrutiner medans Nvidia fick nya idag. Inte lika lågt som Glocalnet men fan inte långt ifrån. Hade förstått om spelet faktiskt var släppt och AMD säckade efter med drivrutiner men detta är ju riktigt tråkigt gjort utav er.

Vi kontaktade både AMD och Nvidia inför detta test med förfrågan om en färsk drivrutin för Rise of the Tomb Raider. AMD gav oss ett "vi återkommer", Nvidia skickade över en drivrutin. Det går inte att uppehålla ett snabbtest av denna typ (som tar flera dagar att genomföra) för att ett företag inte kan ge raka besked om när en drivrutin ska släppas. Detta gäller oavsett om det är Nvidia eller AMD som segar.

Permalänk
Medlem

Kommer bli svettigt för mitt GTX780 i 2560x1440 upplösning
Men det får duga tills nästa generation kommer.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

@JonasT: Crossfire och sli då?

Ta vilka kort som ni har två av.
Bara så vi får se något.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi kontaktade både AMD och Nvidia inför detta test med förfrågan om en färsk drivrutin för Rise of the Tomb Raider. AMD gav oss ett "vi återkommer", Nvidia skickade över en drivrutin. Det går inte att uppehålla ett snabbtest av denna typ (som tar flera dagar att genomföra) för att ett företag inte kan ge raka besked om när en drivrutin ska släppas. Detta gäller oavsett om det är Nvidia eller AMD som segar.

Tycker ni kan skriva det i artikeln någonstans att så är fallet. Nu vet vi inte hur mycket bättre (om något) AMD kommer bli med nyare drivrutiner men läsarna borde ändå få reda på det.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Detta om något visar vilket företag som levererar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Nvidia släppte drivrutiner idag medans AMD inte gjort det. Väldigt väldigt tråkigt gjort utav Sweclockers.

NVIDIA's programvara har inte meddelat mig om en drivrutin?

edit* Jo nu fick jag meddelandet.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Tycker ni kan skriva det i artikeln någonstans att så är fallet. Nu vet vi inte hur mycket bättre (om något) AMD kommer bli med nyare drivrutiner men läsarna borde ändå få reda på det.

La till en fotnot på "Testsystem, mjukvara och metod"-sidan för att förtydliga drivrutinssituationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

La till en fotnot på "Testsystem, mjukvara och metod"-sidan för att förtydliga drivrutinssituationen.

Härligt!

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@hakd: Men det där är inte Rise of the Tomb Raider.

Permalänk
Medlem

Vad händer när man sänker tesselering? Det är inte så att de använt sig av tesselering tricket och gimpar GCN och Kepler igen med mening?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Vi får väl se imorgon om det är ungefär dubbelt så "snyggt" som gamla spelet. Eftersom det verkar helt klart halvera fpsen jämfört med gamla.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

TotalBiscuit, The Cynical Brit verkar inte ha några problem iaf.

Ser ut att flyta på bra som fan för honom.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200