Nintendo NX kan bli stationär och bärbar – kan skippa optisk media

Permalänk
Melding Plague

Nintendo NX kan bli stationär och bärbar – kan skippa optisk media

Ryktesmaskinen runt Nintendos kommande spelkonsol NX fortsätter att gå het. Den senaste rundan talar fortsatt om att den blir både mobil och stationär, och kanske överger optisk media.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta låter bra! Jag har alltid kännt stark avsky för optisk media till spelkonsoler. Det ska liksom inte vara så. Hoppas också att det blir som på den gamla goda tiden att de kan bygga in tillägsfunktioner till hårvaran i kassetterna. Sen kan ju Sony och Microsoft sitta där med sina "loading screens" XD

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skippa medior över huvud taget och kör på enhetslagring endast, som Steam/Origin/UPlay/you name it. Vinnande koncept.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Avstängd

Roligt med nytänk, det ser man sällan numera.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Kul med nytänk och något som särskiljer dem från PS4 och XBOX One som egentligen är ganska lika varandra (shots fired!).

Gillar dock inte tanken på en handkontroll utan fysiska spakar/knappar. Framförallt känslan i spakarna framhålls ofta som fördelaktig gentemot mus och tangentbord av de konsollvurmare jag har i min bekantskapskrets. Denna konsoll kanske inte riktar sig riktigt till dem å andra sidan.

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Skippa medior över huvud taget och kör på enhetslagring endast, som Steam/Origin/UPlay/you name it. Vinnande koncept.

Frågan är ju egentligen hur konsolspelare i så fall skulle reagera på att media inte kan säljas vidare, gick ju inte så bra för Microsoft när de försökte med liknande och tror Nintendo säkert sneglat en hel del på utvecklingen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Frågan är ju egentligen hur konsolspelare i så fall skulle reagera på att media inte kan säljas vidare, gick ju inte så bra för Microsoft när de försökte med liknande och tror Nintendo säkert sneglat en hel del på utvecklingen där.

man får väl göra att man kan handla "begagnade" spel via programmet

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javanface:

Kul med nytänk och något som särskiljer dem från PS4 och XBOX One som egentligen är ganska lika varandra (shots fired!).

Gillar dock inte tanken på en handkontroll utan fysiska spakar/knappar. Framförallt känslan i spakarna framhålls ofta som fördelaktig gentemot mus och tangentbord av de konsollvurmare jag har i min bekantskapskrets. Denna konsoll kanske inte riktar sig riktigt till dem å andra sidan.

Denna sägs ju ha spakar? Håller annars med din åsikt även om jag inte testat steamkontrollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av xealo:

Frågan är ju egentligen hur konsolspelare i så fall skulle reagera på att media inte kan säljas vidare, gick ju inte så bra för Microsoft när de försökte med liknande och tror Nintendo säkert sneglat en hel del på utvecklingen där.

Finns ju inget som hindrar att man tillåter vidareförsäljning av elektroniska licenser; förslgavis med en tidsgräns mellan försäljningarna på några veckor eller så.

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

man får väl göra att man kan handla "begagnade" spel via programmet

Spel som endast existerar som programkod kan aldrig bli begagnade dock så är samlarvärdet på dom nästintill obefintligt.

Eller samlar folk på PS Vita spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javanface:

Kul med nytänk och något som särskiljer dem från PS4 och XBOX One som egentligen är ganska lika varandra (shots fired!).

Gillar dock inte tanken på en handkontroll utan fysiska spakar/knappar. Framförallt känslan i spakarna framhålls ofta som fördelaktig gentemot mus och tangentbord av de konsollvurmare jag har i min bekantskapskrets. Denna konsoll kanske inte riktar sig riktigt till dem å andra sidan.

avsaknaden av känsla borde det väl snarare vara isåfall. Man kommer ju inte i närheten av samma precision med en kontroll som du gör med mus och tangentbord

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd

ta tillbaka kasseter, att blåsa på grejerna när de inte fungerar för att få dem att funka var ett vinnande koncept tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Granter:

ta tillbaka kasseter, att blåsa på grejerna när de inte fungerar för att få dem att funka var ett vinnande koncept tycker jag.

Kretskort i plasthölje spelen var väldigt dyra att tillverka och vem förutom Nintendo fans vill betala 899kr för ett spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

ta tillbaka kasseter, att blåsa på grejerna när de inte fungerar för att få dem att funka var ett vinnande koncept tycker jag.

Att blåsa på kassetter har ingen positiv effekt överhuvudtaget. Det har antingen ingen effekt alls eller negativ effekt i form av fukt.
Gammal myt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Kretskort i plasthölje spelen var väldigt dyra att tillverka och vem förutom Nintendo fans vill betala 899kr för ett spel?

Dock om de inte klämmer in massa hårdvara i själva spelen så lär det vara ganska billigt, sen om slutpriset blir dyrt beror på som sagt vad Nitendo vill konkurrera mot. Dock har de bara nostalgi spel kvar så lär väl släppa ännu en gång hela sin spelkatalog från 90 talet istället för att komma med något nytt för en gångs skull.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Taktil respons är så sjukt viktigt i spelkontroller för att man ska känna att man har någon inverkan ens på spelandet. Den taktila responsen blir som orsak -> verkan på riktigt.

Skippa virtuellla knappar/touch så slipper ni riskera att floppa denna enhet oxå Nintendo!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Frågan är ju egentligen hur konsolspelare i så fall skulle reagera på att media inte kan säljas vidare, gick ju inte så bra för Microsoft när de försökte med liknande och tror Nintendo säkert sneglat en hel del på utvecklingen där.

Microsoft skötte det inte speciellt snyggt, varför skulle en fysisk skiva vara bunden till en enstaka konsol?

Jag har aldrig stött på en PC-spelare som gnäller på att hens kopia av Battlefront inte kan säljas vidare. Öppet köp har ju slagit igenom på allvar på PC-marknaden nu, även på digitala plattformar, som är riktigt kul att se.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Taktil respons är så sjukt viktigt i spelkontroller för att man ska känna att man har någon inverkan ens på spelandet. Den taktila responsen blir som orsak -> verkan på riktigt.

Skippa virtuellla knappar/touch så slipper ni riskera att floppa denna enhet oxå Nintendo!

De skulle köra både vilket kan funka.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

900p år 2016? Va?

Permalänk
Medlem

Låter som det jag misstänkte blir sant

Men Nintendo borde satsa på att ha en snabbare konsol än PS4 och Xbox one. Det kan ge dem många AAA-titlar och återställa Nintendo som en seriös konkurrent till MS och Sony.

@LAMeduck: PS4 och Xbox kör ju 720p - 900p och de få gångerna det är 1080p är det låst till 30FPS.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Commander:

Dock om de inte klämmer in massa hårdvara i själva spelen så lär det vara ganska billigt, sen om slutpriset blir dyrt beror på som sagt vad Nitendo vill konkurrera mot. Dock har de bara nostalgi spel kvar så lär väl släppa ännu en gång hela sin spelkatalog från 90 talet istället för att komma med något nytt för en gångs skull.

Det är ju minneskretsarna som är dyra och att pressa en väldig massa DVD / Blu-ray skivor är billigt i jämnförelse.

Permalänk
Medlem

Skippa optiska media låter bra. Helt klart något som sparar pengar i produktion. Nintendo vet hur man får mycket spelfunktionalitet för pengarna. Deras konsoler är traditionellt billiga att bygga.

900p känns som en bra avvägning för sådant som avnjuts en bit bort på en TV. Bättre att lägga grafikkraften på det övriga. Får bara hoppas att det blir bra och att de inte dummar till något med att försöka vara överdrivet nyskapande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Det är ju minneskretsarna som är dyra och att pressa en väldig massa DVD / Blu-Ray skivor är billigt i jämnförelse.

Kommer nog mest vara fokus på nerladdningar. Att skippa optiska enheter sparar pengar.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Kommer nog mest vara fokus på nerladdningar. Att skippa optiska enheter sparar pengar.

Inte för konsumenten.

Och jag tror att alla spelkonsoller där folk inte kan ha en fysisk spelsamling kommer att sälja väldigt dåligt.

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Och jag tror att alla spelkonsoller där folk inte kan ha en fysisk spelsamling kommer att sälja väldigt dåligt.

Det känns som ett väldigt Ines Uusmann:igt citat
Fast det kan säkert mycket väl stämma, folk gillar ju att samla på fysiska ting...

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Verkar konstigt när de säger att det absolut inte kommer vara en uppföljare till Wii U, men samtidigt känns det ju som de utvecklat Wii U 2. Men de är väl övertygade att Wii U floppade på grund av att namnet var för likt Wii att folk trodde det var ett tillbehör. Så om de släpper Wii U 2 och kollar den för något nytt blir det en succé?

Mina förväntningar är extremt låga, men förhoppningsvis överraskar de. Men har den inte bättre prestanda än PS4/Xbox One och ett bra pris tror jag det blir flopp igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Patentet visar en spelkontroll där en stor tryckkänslig skärm täcker framsidan, med två fysiska analoga axelknappar på kontrollens övre del. Resten av knapparna ska vara virtuella knappar som aktiveras på den tryckkänsliga skärmen. Det skulle alltså innebära både virtuella knappar och spakar.

Fördelen med fysiska knappar är att man känner vart knapparna är utan att behöva titta på handkontrollen.
Det är detta som gör att spelandet är så kul med just handkontroll/tangentbord/mus mm.

Spelen som är på alla mobiltelefoner är väldigt jobbigt när man måste trycka på knappar som inte finns.
Känslan är lika med noll.
Visserligen finns det en uppsjö spel där det ÄR bra med touchskärm istället för knappar, så jag menar inte att det enbart är av ondo.

Men ska man koppla in den här kontrollen till sin TV och spela så kommer det vara skit.
Man får ju gissa sig till om man trycker rätt. Man har inte känslan och noggrannheten alls.
Det blir att man behöver titta ner på kontrollen för att veta om jag trycker rätt.

Nä, detta tror jag inte kommer bli något bra. Släng i riktiga knappar och sätt skärmen i mitten i så fall.
Den kan självklart vara tryckkänslig.
Men vad är vitsen med större skärm när man ändå täcker ytan med fingrarna.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Kretskort i plasthölje spelen var väldigt dyra att tillverka och vem förutom Nintendo fans vill betala 899kr för ett spel?

Fast prisbilden där i slutet av SNES-eran handlade nog mest om att Nintendo i princip hade monopol på spelmarknaden i Sverige då. De tog 899 kr för ett spel för att de kunde, inte för att det hade något samband med tillverkningskostnaden.

Skrivet av Aleshi:

Skippa optiska media låter bra. Helt klart något som sparar pengar i produktion. Nintendo vet hur man får mycket spelfunktionalitet för pengarna. Deras konsoler är traditionellt billiga att bygga.

900p känns som en bra avvägning för sådant som avnjuts en bit bort på en TV. Bättre att lägga grafikkraften på det övriga. Får bara hoppas att det blir bra och att de inte dummar till något med att försöka vara överdrivet nyskapande.

Framför allt sparar man pengar i distributionsledet. Det har gång på gång bevisats att man kan ta lika bra betalt för samma spel nedladdat som på fysiskt media, frågan är om inte de missade säljen till den lilla skara som fortfarande rabiat vill ha spelen på fysisk media - jag tillhör den - kompenseras mer än väl av den ökade avansen från speldistribution utan tillverkning, transporter och mellanhänder. Frågan är bara vem som vill sälja konsolerna? De lär ju reta upp nuvarande återförsäljare ganska duktigt genom att sköta spelförsäljningen själva.

Åja, det var väl egentligen Wii som var den första av deras konsoler att vara ordentligt mycket lägre specad än konkurrenterna. Inte mycket till tradition

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Gamecube 2 vore härligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

man får väl göra att man kan handla "begagnade" spel via programmet

Öh va? Vem skulle köpa en obegagnat spel via programmet då?

Centralisering och DRM är inte en bra sak för friheten.