Befintlig Windows 7-installation startar inte på ny skylake (Z170)
Beskrivning av problemet:
Jag har byggt en ny dator på ett Asus Z170 Pro Gamer moderkort, det enda jag behållt är hårddiskar (1st SSD med Win 7, 4st HDD) och nätagg. Vid första BOOT kom jag till UEFI Bios och det stod något i still med "unexpected hardware changes, setup needed", jag vet inte vad som kan behöva ändras men jag satte BOOT priority till min SSD med OS på. Därefter sparade jag och bootade om, men får bara en svart skärm som säger "Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause." och jag får två val, "Start windows normally" (skickar mig tillbaks till samma skärm efter ett snabbt försök) och "Launch Startup Repair".
Startup repair jobbar en liten stund och säger att den inte kan lösa problemet. Av loggen kunde jag se att den fann en orsak till felet, "Corruption of ACL".
Vad jag har gjort:
Jag googlade lite och hittade trådar som beskrev hur man kan försöka laga detta fån Command Prompt under System Recovery Optio
ns men verkar inte ha lyckats då problemet kvarstår.
Jag försökte mig även på en System Restore, men samtliga föreslagna tidpunkter misslyckas, felmeddelande 0x8000ffff.
Jag har ingen System Image Recovery.
Jag tänkte att jag skulle försöka installera om Windows 7 eller "uppgradera" till Windows 10, men hur jag än gör registrerar datorn inte mina USB-stickor. Jag kan inte ens lägga till USB i BOOT Priority. Har även problem med mus och tangentbord som fungerar till och från, ibland får man dra ut och in kontakten, ibland starta om helt. Under startup påstår den även att den finner "3 keyboards and 1 mouse". jag har bara en av varje inkopplad.
(Jag har ingen optisk läsare så jag kan inte installera från skiva.)
(Jag har ingen stationär dator tillgänlig i övrigt.)
Helst vill jag behålla allt på min SSD, har enbart en partition på den.
Jag skulle vilja rulla vidare på Win7 men är villig att gå över till Win10 om så krävs.
Min fråga är, vad och hur gör jag?
Hur får jag moderkortet att upptäcka mina USB stickor med Win7 och Win10?
Kan jag göra en ersättningsinstallation av Win7 eller måste jag göra en färsk sådan och blåsa SSDn?
Tacksam för all hjälp då jag håller på att bryta ihop..
Datorn
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate 64bit SP1
Processor: Intel Core i7 6700K
Moderkort: ASUS Z170 Pro Gamer
Minne: 2 x 8 GB Corsair Vengence LPX 1600 MHz DDR4
Grafikkort: Asus Radeon 390X Strix
Hårddisk: Samsung EVO 840 SSD 250GB
Nätaggregat: Antec Quattro 1000W
mehp