Befintlig Windows 7-installation startar inte på ny skylake (Z170)

Permalänk
Medlem

Befintlig Windows 7-installation startar inte på ny skylake (Z170)

Beskrivning av problemet:
Jag har byggt en ny dator på ett Asus Z170 Pro Gamer moderkort, det enda jag behållt är hårddiskar (1st SSD med Win 7, 4st HDD) och nätagg. Vid första BOOT kom jag till UEFI Bios och det stod något i still med "unexpected hardware changes, setup needed", jag vet inte vad som kan behöva ändras men jag satte BOOT priority till min SSD med OS på. Därefter sparade jag och bootade om, men får bara en svart skärm som säger "Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause." och jag får två val, "Start windows normally" (skickar mig tillbaks till samma skärm efter ett snabbt försök) och "Launch Startup Repair".
Startup repair jobbar en liten stund och säger att den inte kan lösa problemet. Av loggen kunde jag se att den fann en orsak till felet, "Corruption of ACL".

Vad jag har gjort:
Jag googlade lite och hittade trådar som beskrev hur man kan försöka laga detta fån Command Prompt under System Recovery Optio
ns men verkar inte ha lyckats då problemet kvarstår.
Jag försökte mig även på en System Restore, men samtliga föreslagna tidpunkter misslyckas, felmeddelande 0x8000ffff.
Jag har ingen System Image Recovery.

Jag tänkte att jag skulle försöka installera om Windows 7 eller "uppgradera" till Windows 10, men hur jag än gör registrerar datorn inte mina USB-stickor. Jag kan inte ens lägga till USB i BOOT Priority. Har även problem med mus och tangentbord som fungerar till och från, ibland får man dra ut och in kontakten, ibland starta om helt. Under startup påstår den även att den finner "3 keyboards and 1 mouse". jag har bara en av varje inkopplad.

(Jag har ingen optisk läsare så jag kan inte installera från skiva.)
(Jag har ingen stationär dator tillgänlig i övrigt.)

Helst vill jag behålla allt på min SSD, har enbart en partition på den.
Jag skulle vilja rulla vidare på Win7 men är villig att gå över till Win10 om så krävs.

Min fråga är, vad och hur gör jag?
Hur får jag moderkortet att upptäcka mina USB stickor med Win7 och Win10?
Kan jag göra en ersättningsinstallation av Win7 eller måste jag göra en färsk sådan och blåsa SSDn?

Tacksam för all hjälp då jag håller på att bryta ihop..

Datorn
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate 64bit SP1
Processor: Intel Core i7 6700K
Moderkort: ASUS Z170 Pro Gamer
Minne: 2 x 8 GB Corsair Vengence LPX 1600 MHz DDR4
Grafikkort: Asus Radeon 390X Strix
Hårddisk: Samsung EVO 840 SSD 250GB
Nätaggregat: Antec Quattro 1000W

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

Det här är inte oväntat när man byter hårdvara. Enda sättet att säkra god funktionalitet är att installera om OS helt (dvs formatera om din SSD och installera Win7 med t.ex USB sticka) du kan ju alltid flytta den data som finns idag på din SSD till en av de andra hårddiskarna i valfri linux boot miljö. (t.ex. Hirens) Andledningen till att du inte ser USB i boot menyn är antagligen pga att du någonstans i BIOS har ett val "Enable USB Boot" eller något sådant som måste vara aktiverat.

Visa signatur

Core i9 12900K | ASUS ROG Maximus Z790 Hero | 32Gb 6000Mhz Kingston | EVGA 3080TI FTW3

Permalänk
Medlem

Har du provat i USB 2.0 anslutningarna?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@Lithen2
Kolla i bios efter ahci eller ide ställ nån av dessa se om de bootar då, kan även vara de det beror på gammal installation med nya komponenter som inte vill vara kompisar.
Med så nya grejer tycker jag absolut att du ska köra med win10 och blåsa rent ssdn.

Angående USB kopplar du dessa på baksidan eller i fronten?
Skulle även kunna vara så att bios måste uppdateras.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det har inte någonting med detta att göra? http://www.sweclockers.com/forum/trad/1412770-befintlig-windo...

Tror det har nånting med Skylake att göra, och att man inte ska gå tillbaka till Windows 7.

Visa signatur

5700X3D, 7900XT @ 1440p

Permalänk
Medlem

Här är info ifall du ska installera om windows 7 även om jag rekommenderar win 10
Windows 7 installer inkluderar inga drivrutiner för USB3.0, efter letande hittade jag programmet som hjälpte mig.
Har du USB 2.0 så fungerar det att installera direkt.
Nu är det avsett för Intel NUC som var det jag höll på med.
Finns guider på nätet för hur man själv implementerar drivrutiner i windows installationen.
Intel.com
Jag tippar på att man kan lägga sina egna drivrutiner i samma mapp så installeras dom med.

Annars är det så här man går tillväga själv (vilket programmet gör automatiskt)
Windows 7 patcher

obs, vilket alternativ du väljer så tar det minst 20min.
Intels program upplevde jag frös på min Win 10 maskin men funkade bättre på min Win 7 maskin.

Lycka till

Skrivfel
Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

Hur får jag moderkortet att upptäcka mina USB stickor med Win7 och Win10?

Stäng av Secure Boot.

Manual: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-PRO-GAMING/E...

Skrivet av KLIONE:

Det har inte någonting med detta att göra? http://www.sweclockers.com/forum/trad/1412770-befintlig-windo...

Tror det har nånting med Skylake att göra, och att man inte ska gå tillbaka till Windows 7.

Öh... du länkar till samma tråd?!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Inte ens tänkt på att USB 3.0 och 2.0 gör skillnad under Skylake och Win7...pinsamt.

Med min USB-sticka med Win7 kom jag åt en explorer i något recovery diagnostic mode och kan kopiera över filer till andra hårddiskar, får nog bli att blåsa hela hårddisken och kanske ta steget till Windows 10 (med tanke på att M$ droppar support för 7an relativt snart).

Min USB-sticka med Win 10 är nedladdad från Microsofts egen "upgrade to Win10"-klient, vet någon om den bara fungerar för uppgraderingar eller om den även fungerar för rena installationer?

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

Inte ens tänkt på att USB 3.0 och 2.0 gör skillnad under Skylake och Win7...pinsamt.

Med min USB-sticka med Win7 kom jag åt en explorer i något recovery diagnostic mode och kan kopiera över filer till andra hårddiskar, får nog bli att blåsa hela hårddisken och kanske ta steget till Windows 10 (med tanke på att M$ droppar support för 7an relativt snart).

Min USB-sticka med Win 10 är nedladdad från Microsofts egen "upgrade to Win10"-klient, vet någon om den bara fungerar för uppgraderingar eller om den även fungerar för rena installationer?

Ja, den fungerar för rena installationer!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lithen2:

Supporten försvinner 2020 så direkt bråttom är det inte, och dessutom slutar ju inte operativsystemet att fungera bara för att Microsoft inte släpper uppdateringar längre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro