Inriktningsval år 2 på gymnasiet

Permalänk
Medlem

Inriktningsval år 2 på gymnasiet

Hej!

Jag går för närvarande år 1 på teknikprogrammet på Tullängsskolan i Örebro. Senast nu på fredag ska jag ha valt en inriktning att läsa i årskurs 2 och 3. Detta är min skolas hemsida, och scrollar man ner till underrubriken inriktningar så finns de olika inriktningarna jag kan välja på.

Jag har absolut planer på att studera vidare. Jag är passionerad för datorer, så jag har spanat in datateknik på KTH. Något jag lagt märke till är att till samtliga civilingenjörsprogram krävs betyg i kurserna Matematik 4 och Fysik 2, och därför måste jag alltså läsa de två, vilken inriktning jag än väljer.

Jag lutar mot två alternativ; tekniska projekt (som ger Ma4 och Fy2 natively) eller webbutveckling med Ma4 och Fy2 som individuella val. Jag tänker att kurser i webbutveckling kan underlätta dels om jag väljer att byta bana och söka en karriär inom webb, och om jag som sagt ska studera datateknik.

Tänker jag rätt? Se gärna över de inriktningar jag har att välja på och kom med ditt förslag. Tack på förhand!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Ta vad du tror är roligast men se till att få med matten och fysiken då de spelar roll för din framtid.
Gymnasiekurser är väl ungefär lika meriterande som simborgarmärket så du behöver nog inte bekymra dig så^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Som @bardbard säger så spelar det inte jättestor roll vad du väljer. Se till att få behörighet till att läsa på datateknik på KTH (eller liknande). Jag gick NaturNatur, gick sedan elektroteknik på KTH och nu sitter jag med bla webbutveckling och annan programmering (IT Konsult)
Hade inte läst någon programmering innan jag började på KTH

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casper:

Hej!

Jag går för närvarande år 1 på teknikprogrammet på Tullängsskolan i Örebro. Senast nu på fredag ska jag ha valt en inriktning att läsa i årskurs 2 och 3. Detta är min skolas hemsida, och scrollar man ner till underrubriken inriktningar så finns de olika inriktningarna jag kan välja på.

Jag har absolut planer på att studera vidare. Jag är passionerad för datorer, så jag har spanat in datateknik på KTH. Något jag lagt märke till är att till samtliga civilingenjörsprogram krävs betyg i kurserna Matematik 4 och Fysik 2, och därför måste jag alltså läsa de två, vilken inriktning jag än väljer.

Jag lutar mot två alternativ; tekniska projekt (som ger Ma4 och Fy2 natively) eller webbutveckling med Ma4 och Fy2 som individuella val. Jag tänker att kurser i webbutveckling kan underlätta dels om jag väljer att byta bana och söka en karriär inom webb, och om jag som sagt ska studera datateknik.

Tänker jag rätt? Se gärna över de inriktningar jag har att välja på och kom med ditt förslag. Tack på förhand!

Kan garantera dig att en gymnasiekurs i webutveckling inte är värd fem öre kunskapsmässigt. Har du minsta intresse för ämnet lär du dig på egen hand allt kursen handlar om på en kväll eller två. Dessutom är det färskvara i en bransch som ständigt förändras.

Matte och fysik, däremot. På gymnasienivå är dessa två ämnen så pass grundläggande och konkreta att man har nytta av kunskaperna oavsett vad man tänkt pyssla med. Fokusera på sånt, det kommer underlätta vidare studier.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge du fixar behörighet till högre utbildning skulle jag säga ta det som låter roligast. Gymnasiet kommer du inse lär ut väldigt grundläggande saker, det kommer inte ge dig jobbehörigheter direkt utan mer hjälper dig om det råkar vara din hobby också.

Det du lär dig om webb motsvarar ofta en vecka eller två av motsvarande kurs på universitetet.

Jag läste nätverk på gymnasiet. Fastän vi gjorde en hel del konfiguration av nätverk osv så hade det inte räckt för något arbete. Det är så mycket mer invecklat än vad man hinner ta upp där.

EDIT: Kul att se att andra hade liknande åsikter

Permalänk
Medlem

Läste en webbprogrammeringskurs på gymnasiet, det var i dreamweaver dvs drag and drop inte så givande eller förberedande för civilingenjör i datateknik. Men det behöver inte betyda att din gymnasie inriktning är på samma nivå

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar!

@hoski, är det då värt för mig att välja tekniska projekt, där jag får med Matematik 5, eller är det overkill? För att bli behörig till civilingenjörsprogrammen behöver jag alltså ha läst matte 4. Räcker det?

@Lanse, jag vet att de jobbar i JavaScript och HTML5 med mera. Dreamweaver tror jag inte används, utifrån den introduktion jag fått.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

@Casper: Ma4, fysik2 och kemi1 behövs. Jag har läst drygt ett halvår på högskola Civilingenjör och jag tycker att MA5 är nice att ha (det förenklar några grundläggande mattekurser). Det ger merit också (nästan alltid) och gör att det blir lättare att komma in på den utbildning du vill komma in på. Kolla även engelska 7, ger också oftast 1 i merit. Jag läste båda de samtidigt på gymnasiet.

Välj inriktning på vad du tycker är kul så länge du har med Ma4 fys2 och kem1. Jag har läst utökad kurs inom automation och mekatronik (teknik i grunden) på gymnasiet och de jag umgås med nu har flera läst natur med inriktning biologi. Så vad du väljer spelar ingen större roll

Edit: Läser civilingenjör i Robotik

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casper:

@hoski, är det då värt för mig att välja tekniska projekt, där jag får med Matematik 5, eller är det overkill? För att bli behörig till civilingenjörsprogrammen behöver jag alltså ha läst matte 4. Räcker det?

Ju mer matte du kan (med betoning på kan, att bara klara kursen utan att ha stenkoll är inte så mycket värt) underlättar givetvis åtminstone den första mattekursen du kommer läsa sen.
Men lite grovt sagt kan man säga att all extra matte du läser på gymnaset kommer man ändå bara rassla igenom tidigt på högskolan/universitetet. Det ligger inte på samma nivå alls, och det allra mesta är sånt man förväntas redan kunna.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hoski:

Ju mer matte du kan (med betoning på kan, att bara klara kursen utan att ha stenkoll är inte så mycket värt) underlättar givetvis åtminstone den första mattekursen du kommer läsa sen.
Men lite grovt sagt kan man säga att all extra matte du läser på gymnaset kommer man ändå bara rassla igenom tidigt på högskolan/universitetet. Det ligger inte på samma nivå alls, och det allra mesta är sånt man förväntas redan kunna.

Jag skulle dock säga att ha sett vissa begrepp tidigare hjälper när man kommer upp i universitetet. Jag kände absolut att haft koll på t ex imaginära tal med saker som absolutbelopp av imaginära tal eller räkna ut argumentet på ett imaginärt tal hjälpte då det kan vara relativt vanligt. Det blir inte lika mycket av att kolla igenom föreläsningsanteckningar eller sitta och minnas hur det nu var med det här.

Jag tycker alltså inte det är värdelöst att ha haft högre matte i gymnasiet, så länge det inte sänker resten av ens inlärning för att man lägger för mycket tid på det eller så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Jag skulle dock säga att ha sett vissa begrepp tidigare hjälper när man kommer upp i universitetet. Jag kände absolut att haft koll på t ex imaginära tal med saker som absolutbelopp av imaginära tal eller räkna ut argumentet på ett imaginärt tal hjälpte då det kan vara relativt vanligt. Det blir inte lika mycket av att kolla igenom föreläsningsanteckningar eller sitta och minnas hur det nu var med det här.

Jag tycker alltså inte det är värdelöst att ha haft högre matte i gymnasiet, så länge det inte sänker resten av ens inlärning för att man lägger för mycket tid på det eller så.

På vilket sätt har jag sagt motsatsen, menar du?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

@Casper Jag hade mer eller mindre samma val för 3 år sedan fast på Alléskolan i Hallsberg. Jag valde då inriktningen med Matte 5, bl.a för att Matte 5 gav, bara den kursen i sig, 1.0 i meritpoäng.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hoski:

På vilket sätt har jag sagt motsatsen, menar du?

Lite dåligt formulerat av mig, det har du inte. Jag ville nog mest hålla med och dela erfarenheten att det fanns mer nytta av den kunskapen än i den första kursen. Jag jämför med en kamrat som inte hade läst det och hade lite svårt med just imaginära tal och tillhörande beräkningar.

Det var inte alls menat att antyda att du skulle tycka annorlunda.

Permalänk
Medlem

Tänk på att välja kurser som ger dig meritpoäng för programmen du tänkt söka. Det är i princip ett krav om du vill komma in på KTH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Det var inte alls menat att antyda att du skulle tycka annorlunda.

Det är dessvärre det din inledande mening med "dock" antyder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Tänk på att välja kurser som ger dig meritpoäng för programmen du tänkt söka. Det är i princip ett krav om du vill komma in på KTH

1.55 i HP kan jag nog allt slänga ihop.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

1.55 i HP kan jag nog allt slänga ihop.

Även om >1.55 är ganska lätt att få på HP så är det fortfarande inte en dålig idé att välja kurser som både ger dig meritpoäng och en bra inledning till kurserna du kommer läsa första året på universitet. Jag fick själv ett mycket bra resultat på högskoleprovet under mitt andra år på gymnasiet och jag kan definitivt säga att jag kanske slappade lite väl mycket efter det, eftersom jag då visste att jag var säker på att komma in på det jag ville. Det var lite av en chock att gå från ett mycket lugnt tredje år på gymnasiet där jag knappt jobbade någonting utanför planerad lektionstid till en civilingenjörsutbildning! Tänk på att den främsta skillnaden från gymnasiet är studietempot och högre grad av personligt ansvar. Då skadar det inte att ge sig själv en så bra utgångspunkt som möjligt.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Även om >1.55 är ganska lätt att få på HP så är det fortfarande inte en dålig idé att välja kurser som både ger dig meritpoäng och en bra inledning till kurserna du kommer läsa första året på universitet. Jag fick själv ett mycket bra resultat på högskoleprovet under mitt andra år på gymnasiet och jag kan definitivt säga att jag kanske slappade lite väl mycket efter det, eftersom jag då visste att jag var säker på att komma in på det jag ville. Det var lite av en chock att gå från ett mycket lugnt tredje år på gymnasiet där jag knappt jobbade någonting utanför planerad lektionstid till en civilingenjörsutbildning! Tänk på att den främsta skillnaden från gymnasiet är studietempot och högre grad av personligt ansvar. Då skadar det inte att ge sig själv en så bra utgångspunkt som möjligt.

Bra poäng, jag har nog inte tänkt på kursplaneringen på det viset. Nu blir det ännu mer funderande, jag hade i princip bestämt mig för webb....

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Pra poäng, jag har nog inte tänkt på kursplaneringen på det viset. Nu blir det ännu mer funderande, jag hade i princip bestämt mig för webb....

Inte menat att göra valet svårare för dig än vad det behöver vara. Självklart ska du också ta i åtanke hur intressanta du tycker kurserna verkar

Vill bara klargöra att jag själv läste teknik med inriktning mot webb och multimedia på gymnasiet och då läste till matte 4 och fysik 2 som individuellt val, och läser nu civ.ing. i datateknik sedan ett par år tillbaka, så jag kan mycket väl sätta mig in i din situation. Med det sagt skulle nog säga att jag till viss del ångrade att jag inte läste åtminstone matte 5 på gymnasiet, i alla fall tänkte jag så det första året. Efter det första läsåret ligger alla på samma nivå oavsett vad man läste på gymnasiet, så det hela handlar väl egentligen om hur lätt du vill göra det för dig första året (+ ev. meritpoäng).

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i