Körde av vägen med bilen, obesiktigad men försäkrad/på ställd, vad gäller?

Permalänk

Körde av vägen med bilen, obesiktigad men försäkrad/på ställd, vad gäller?

Som topic lyder.
Va påväg ner till min polares verkstad (ej auktoriserad) för att fixa det sista med bilen inför besiktning. Det snöade som satan och jag fick kast på bilen och kastades ut på en åker i 80 km/h och landade med chassit på ett 60x60cm brunslock, hela fronten är kass på bilen och är ganska säker på att den är oräddbar.
Bilen i fråga är en bmw 320d e90 2006 som är både besiktigad och helförsäkrad. Har inte åkt något med bilen under tiden den varit obes utan fått lånat min fars bil då istället.
Så nu till min fråga, vad gäller angående HELFÖRSÄKRINGEN?! kommer jag få ut något för bilen? eller sitter jag i klistret med tanke på att den va obes (men fortfarande helförsäkrad och på ställd)

snälla, svara bara ni som VET, vill inte ha massa spekulationer.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det väger nog tyngre att du själv är "vållande" till olyckan än att den är obesiktad, så länge det inte finns något fel på bilen som kan ha orsakat olyckan som du hade kunnat få reda på vid en besiktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

snälla, svara bara ni som VET, vill inte ha massa spekulationer.

Varför kontaktar du inte ditt försäkringsbolag då? Det är deras bedömning som gäller och det enda vi kan göra är just att spekulera...Även om man har en kompis kompis som råkat ut för samma sak så gör försäkringsbolagen alltid en individuell bedömning av fallen och att någon har fått ersättning utbetald innebär inte per automatik att även du får det.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Körförbud, fordonet får inte köra på vägarna

Om du inte besiktar ditt fordon
får du körförbud.
Det betyder att du bara får köra
kortaste vägen till en verkstad
för att laga fordonet
eller till ett företag som ska besikta ditt fordon.

Du kan också få körförbud
om ditt fordon är trasigt eller väldigt slitet
när du är på besiktning.
Då får du inte köra ditt fordon från besiktningen.
Då måste du ta ditt fordon därifrån
med släpvagn eller bärgningsbil.

Om polisen stannar dig vid en poliskontroll
kan du få körförbud
om ditt fordon är trasigt eller väldigt slitet.
Ditt fordon måste då hämtas från platsen
med en bärgningsbil eller släpvagn
Sedan får du bara köra fordonet
kortaste väg till en besiktningsstation.

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ring till försäkringsbolaget och säg som det var att du skulle åka till verkstaden för att fixa det sista innan bes.
Man får ju åka till verkstad i vissa undantagsfall och du har ju betalat vägskatt eftersom bilen är påställd.
Det värsta som kan hända är ju att du får ett nej men det bästa är ju att du kan få ett ja
Lycka till

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 32" Alienware QD-OLED AW3225QF

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att försäkringen gäller som vanligt fast med förhöjd självrisk. Du får läsa i dina försäkringsvillkor för att få fram exakt vad som gäller. Försäkringsbolag är inte poliser så de bryr sig inte direkt om du kör olagligt, däremot gör de allt de kan för att betala ut så lite pengar som möjligt. I detta fallet är det nog bäst att säga som det är då det ändå kommer fram oavsett.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Du körde kortaste vägen till verkstaden, och fick under resan till verkstaden kast vilket resulterade i en singelolycka. Bilens försäkring gäller precis som vanligt. Du har inte gjort något fel.
Säger försäkringsbolaget något annat så bestrid, bestrid, bestrid!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD