Khronos Group lanserar Vulkan 1.0

Permalänk
Skrivet av strejf:

I inlägget som jag citerade i mitt inlägg.

Konkurrens är jättebra! Det är jag absolut för. Men i och med att OpenGL har en större marknadsandel än DirectX idag globalt så ökar konkurrensen om DirectX tar fler marknadsandelar.

Så du tog det som fakta alltså?

När man ser över alla användningsområden är det säkert så men de flesta tänker nog mest på spel och där är väl ändå DirectX störst? Jag ser gärna att Linux kan bli ett seriöst alternativ till Windows för spelande.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Hoppas på att få se bindings och bibliotek till Python (och kanske Ruby).

Nu när det finns WebGL, undrar om det kommer WebVulkan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Såvitt jag vet lanserades inte Mantle som en öppen API, utan som något exklusivt för AMD kort.

Inte riktigt sant. nVidia kunde stödja Mantle, då det är ett öppet API/protokoll... men såklart gjorde de inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Det var ett fint sätt att säga 5%.

Bullshit, har du källa på det? Bara så du vet så använder ALLA Android telefoner sig utav opengl.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Så du tog det som fakta alltså?

Det är ganska känt att Mantle var buggigt, tror att Sweclockers nämnde det i några recensioner av det också.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av celoz:

Det var ett fint sätt att säga 5%.

Nog för att Windows har runt 90% av systemen på skrivbordet, men du vet att det såldes ungefär lika många enheter som kör Android under 2015 som Windows totala install base?

Skrivet av Cocosoft:

Inte riktigt sant. nVidia kunde stödja Mantle, då det är ett öppet API/protokoll... men såklart gjorde de inte det.

Man sa att målet med Mantle var att göra det till en öppen standard, det hände aldrig innan det hela lämnades över till Vulkan-projektet. Så Nvidia (eller Intel) skulle inte kunna gjort en Mantle-implementation om de så velat.

Frågan är om det i praktiken spelade någon roll, mycket av det jobb som gjorts för Vulkan var att ändra Mantle så det faktiskt blev användbart på något annat än GCN. Känns det bättre kan man alltid säga till sig själv att Vulkan är det öppna Mantle.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Det är ganska känt att Mantle var buggigt, tror att Sweclockers nämnde det i några recensioner av det också.

Semantik, men viktig sådan för den här diskussionen: går det verkligen att avgöra om det var Mantle som var buggig eller om det var applikationerna som använde Mantle som var buggigt?

Ett uppenbart problem med DX12, Vulkan och även Metal är att mycket av barnpassningen som DX11/OpenGL automatiskt utför är totalt väck i dessa "low overhead" APIer så finns långt fler sätt för utvecklare att skjuta sig i foten. Det kommer ta ett tag för spelutvecklarna att lära sig undvika groparna, så initialt får man nog räkna med lite buggar oavsett API alt. det vi också sett antydningar till, man tar i lite för mycket med skyddsräckena så DX11 i slutändan blir snabbare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Fast... PC Gaming innefattar även Linux och Mac?

om du ska gå på teknikaliteter fast du fattar vad jag menar ja.
men kan inte säga windows gaming heller för då innefattas xbox one, då det kör på windows

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Bullshit, har du källa på det? Bara så du vet så använder ALLA Android telefoner sig utav opengl.

... Det finns något som kallar kontext. När folk snackar om DX12/Vulkan tänker inte folk på "ÅHH FAN MOBILTELEFONER!", de tänker "Får mina GTX 980/Fury en prestandaökning?" att det sedan också kan användas för att göra den miljonte Bejeweled klonen något snabbare, vem fan bryr sig?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Semantik, men viktig sådan för den här diskussionen: går det verkligen att avgöra om det var Mantle som var buggig eller om det var applikationerna som använde Mantle som var buggigt?

Ett uppenbart problem med DX12, Vulkan och även Metal är att mycket av barnpassningen som DX11/OpenGL automatiskt utför är totalt väck i dessa "low overhead" APIer så finns långt fler sätt för utvecklare att skjuta sig i foten. Det kommer ta ett tag för spelutvecklarna att lära sig undvika groparna, så initialt får man nog räkna med lite buggar oavsett API alt. det vi också sett antydningar till, man tar i lite för mycket med skyddsräckena så DX11 i slutändan blir snabbare.

Svaret vet vi inom två månader när de första stora spelen släpps med stöd för DX12. Jag kan sätta pengar på att det inte kommer vara samma buggfest som Mantle var.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nog för att Windows har runt 90% av systemen på skrivbordet, men du vet att det såldes ungefär lika många enheter som kör Android under 2015 som Windows totala install base?

Hade vi varit på swedroid hade jag förstått att man tänker på mobiltelefoner, men du likställer alltså Urban som sitter och kör <valfri fruit slicer> mot någon som vill köra senaste AAA-spelet i 4K. Urban klarar sig bra med OpenGL, det gör inte AAA-spel som faktiskt behöver DX12/Vulkan för att köras i 4K @ min 60 fps.

Är väl lika bra att jag lägger till det innan folk börjar gnälla på, nej jag säger inte att DX12/Vulkan är det enda som krävs för att köra 4K @ 60fps (samtidigt som det ser jävligt bra ut) men det hjälper till enormt att nå det målet.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Hade vi varit på swedroid hade jag förstått att man tänker på mobiltelefoner, men du likställer alltså Urban som sitter och kör <valfri fruit slicer> mot någon som vill köra senaste AAA-spelet i 4K. Urban klarar sig bra med OpenGL, det gör inte AAA-spel som faktiskt behöver DX12/Vulkan för att köras i 4K @ min 60 fps.

Är väl lika bra att jag lägger till det innan folk börjar gnälla på, nej jag säger inte att DX12/Vulkan är det enda som krävs för att köra 4K @ 60fps (samtidigt som det ser jävligt bra ut) men det hjälper till enormt att nå det målet.

Det finns mobilspel som pressar mobilhårdvaran till sitt yttersta liksom det finns datorspel som pressar datorhårdvaran till sitt yttersta, lika stort behov på båda, att påstå något annat är bara ignorant och fördomsfullt.

Permalänk
Medlem

Något som tål att upprepas är att det finns stöd för Vulkan även på Windows. Många verkar se det hela som ett Windows vs Linux/Android API krig. Genom att utveckla spel för Vulkan kan man relativt enkelt släppa spelet för flera plattformar. På den punkten ser jag inte att DX skulle vara att föredra på något sätt överhuvudaget, då man bara låser in sig. Enda anledningen som jag ser det att man inte bara kastar DX ut genom fönstret direkt, är att mycket av existerande kod och engines redan är skrivna för DX och det är en stor kostnad att porta, samt att lära sig ett nytt API.
Man kan ju hoppas att åtminstone nya aktörer och motorer hoppar på Vulkan ist för DX.

Sen är Vulkan inte en ersättare för OpenGL. Det fortfarande enklare att använda OpenGL, och för applikationer som inte är prestandakritiska är det fortfarande ett bra val.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Det var i någon mening sant för ett par år sedan och hade det varit fallet än idag skulle jag sagt att en succé för Vulkan var mer eller mindre garanterad. Tyvärr har Apple i praktiken lämnat OpenGL (och de har inget för Vulkan) för sitt Metal först för iOS men nu också för OSX.

Jag trodde Metal var tänkt som ett komplement till OpenGL likt Vulkan samt förhållandet mellan DX11 och 12? Att de ska existera parallellt.

Skrivet av strejf:

Svaret vet vi inom två månader när de första stora spelen släpps med stöd för DX12. Jag kan sätta pengar på att det inte kommer vara samma buggfest som Mantle var.

Skickades från m.sweclockers.com

Din källa är Microsoft som vanligt eller?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Hur är det med Playstation? Kör den OpenGL, eller har Sony något eget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hur är det med Playstation? Kör den OpenGL, eller har Sony något eget?

GNM (lågnivå) och GNMX (högnivå)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

En sak som kommer att driva på utvecklingen är att stora spelmotorer får stöd för Vulkan, så som Unreal Engine 4, Source (2?), Unity och så vidare. Det betyder att spelutvecklarna själva inte behöver lägga så mycket jobb på att skapa sina spel för flera APIer, utan det blir exempelvis Epic Games jobb, och dom är intresserade av att göra en så konkurrenskraftig motor som dom kan.

Jo, frågan är ju om det kommer användas bara. Men ökar det chansen att fler spel går att spela på andra plattformar så är det ju bara bra förstås.

Skrivet av Paddanx:

Fördelen (om jag förstått det rätt) är väl att Vulkan och DX12 är mer lika än DX och GL/CL någonsin varit. Samtidigt så har du massor med plattformar och alternativ så om de utvecklar en spelmotor så är det en fördel om den stöder Vulkan direkt. Sen kan det mycket väl vara så att de får både DX12 och Vulkan stöd, vilket inte är negativt det heller. Dock har vulkan också stöd i Windows 10, så det hänger väl på hur mycket Windows 10 sprider sig. (Troligen därför MS snart är villiga att sätta ett vapen mot ditt huvud för att du ska uppgradera till OSet)

Det enda som troligen förlorar på att Vulkan blir stort och används är Microsoft, alla andra vinner på det. Där är väldigt liten fördel för DX12 som inte också finns i Vulkan på iaf liknande sätt. Visst identiska är de inte, men både gör liknande sätt närmare hårdvaran.

Vi får väl se vad som sker, men om nu Mantle redan är inbyggt i en del motorer så borde det inte vara så svårt att lägga in Vulkan. Sen är det upp till individuella spelutvecklarna så klart, att använda det.

Jo, möjligheterna Vulkan ger är ju riktigt fina. Nog för att Microsoft dominerar på skrivbordet men de är inte den enda plattformen. Frågan är bara hur villiga utvecklare och utgivare är på att supporta andra plattformar bara. Tittar man på SteamOS så får jag nog allt anse att intresset hitills varit riktigt svalt även om något enstaka undantag såklart finns. Dying Light, Metro exempelvis.

Sedan får man ju anta att DirectX 12 fortsatt kommer ge främst utvecklare mervärde i form av dokumentation, support och säkert en del pengar för att fortsätta använda Microsofts API. Jag har en känsla av att Vulkan, iallafall inledningsvis, kommer sakna mycket av det stöd som DirectX har och OpenGL varit dålig på. Sedan får man också anta att Microsoft inte kommer låta konkurrenter ta tillbaks marknadsandelar obestraffat utan kommer gå hårt på, både att locka kunder, såväl privatpersoner som företag att stanna kvar men också hårdare konkurrera med nya aktörer.

Jag ser det ändå som något bra det vi ser nu. Men jag tror man bör vara försiktig med att räkna bort Microsoft i första laget.

Skrivet av loevet:

@anders190: Mantle är nedlagt som API mot den öppna marknaden, men AMD har byggt vidare på sin teknik i andra sammanhang (som del i exempelvis arbetet med LiquidVR som du påpekar).

Det kan jag nog hålla med om. I dagläget så ska det mest användas internt inom företaget men vi har inte sett det sista av API'et troligen. Jag gissar på att vi får se något mer i och med Polaris/400-serien men nu spår jag samtidigt mest i min lilla spåkula.

Även om Mantle inte blev något dominerande API i sin ursprungliga form så lever den vidare i och med Vulkan. LiquidVR såklart samt att AMD fick fart på Microsofts som tillslut, äntligen, började prata om DirectX 12. Nu kanske Microsoft hade börjat snigla sig framåt ändå, i en mycket långsammare takt då AMD började ge konkurrens, något vi nu verkligen fått i och med just Vulkan. Mycket av det Microsoft nu gör har nog med just Vulkan att göra. Även om Phil Specter, Xbox One, Windows 10 rent allmänt och kanske också Denuvo styr vad som händer framöver.

Spännande tider i mitt tycke, hoppas bara allt leder till något bättre bara.

Skrivet av strejf:

Svaret vet vi inom två månader när de första stora spelen släpps med stöd för DX12. Jag kan sätta pengar på att det inte kommer vara samma buggfest som Mantle var.

Skickades från m.sweclockers.com

Även om jag tror att MS lär ha större chanser för att få ut bra och välfungerande DX12-titlar än vad andra utvecklare lär få med främst Vulkan så säger erfarenheten med Windows 10 och dess buggar och problem att övergången inte lär bli smärtfri direkt. Men med Vulkan som konkurrerande API så kanske vi får se ett Microsoft som satsar mer på att få fram en bra produkt.

Hade varit fint om det funnits en riktig konkurrent till Windows också bara. Det behövs verkligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zelements:

Din källa är Microsoft som vanligt eller?

Min källa var mig själv i det här fallet. Det var en personlig åsikt/gissning om hur det kommer att bli. Därav ett vad. Någon som sätter emot?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@strejf:

Du har en märklig syn på hur saker fungerar. Har du själv haft ett GCN kort och spelat mantel spel typ BF4. Kan säga att jag hade inte fler buggar än den som lirade rent dx11. Sen att få ett API att funka så smärtfritt på så kort tid, beundransvärt. Att det inte funka fullt ut beror också på OSet hur den hanterar multithread tex, OS-->API.

Permalänk
Medlem

@strejf Windows och monopol har framtiden emot sig, går mot samma öde som Internet explorer ;p

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det enda som troligen förlorar på att Vulkan blir stort och används är Microsoft, alla andra vinner på det.

Nja, även Apple förlorar på det om Vulcan tar över Metal på iOS och OS X.

Å andra sidan så tror jag inte att Vulcan gör det (och inte heller att de tar över DX på Windows-plattformarna).

Oavsett detta; trevligt med en modern uppgradering/komplement/ersättare av OpenGL!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skulle mer se det som att Windows 10 behöver DX12 exklusivitet och monopol för att ens vara konkurrenskraftig.

Hur vet du det? Vad har du för belägg för att DX12 skulle vare sämre än Vulcan?

Tycker det är lovande med bägge tekniker, men att ute se en både teknisk och/eller marknadsmässig vinnare redan är nog (minst sagt) lite tidigt.

Mest fanboyizm och snack i dagsläget (ifrån bägge lägrena)...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Croteam är snabba här, har redan släppt en beta implementation som en wrapper. Lite info som de har på sin steamsida. Nästa släpp är väl Dota 2 som skall komma med Vulkan stöd samt om vi ser är Feral Interactive samt VP och andra portare till Linux intresserade av detta så uppdaterar de sina wrappers så lär det komma till spel som Witcher 2, Bioshock Infinite, Mad Max spelet mm.

Croteam har sagt att Serious Sam kommer ha ground up support för Vulkan, frågan är om Talos kommer ha det också.

Skrivet av Croteam Talos Vulkan Q/A:

Q: What is this Vulkan, anyway?

A: Vulkan is a great new graphics programming interface that has much less overhead compared to previous APIs like Direct3D 9, 11 or OpenGL.

Q: Oh, so it's like Direct3D 12?

A: Quite like it, but portable, and not restricted to Windows 10 OS.

Q: I see. Like Apple Metal?

A: That too. But again, portable, and not restricted to iOS and OS X.

Q: So, it's like Mantle then?

A: Right again. But portable, not restricted to just one GPU vendor. And Mantle is pretty much gone. It served its purpose to get things started and I think that a lot of Mantle is now incorporated into Vulkan.

Q: Uh! Let's try this one more time. What's Vulkan again?

A: A PORTABLE low-level graphics API, that works across many GPU vendors (NVIDIA, AMD, Intel, Qualcomm, PowerVR...) and OSes (Windows, Linux, Android).

Q: That's better. Now, why was Vulkan support added to Talos?

A: Good question! We (Croteam) firmly believe that Vulkan is really the best low(est)-level API there can be. Fast and portable!
Yes, it has downside(s). For one, it's quite hard to program for. You have to do a lot of things manually, instead of relying on drivers to do the work for you. This is both good and bad at the same time. Good for performance reasons, because driver doesn't assume what game wants to render (I won't go into any more details here, sorry). Bad because there's a lot more coding and in general, it's a more complex approach. You better know what you're doing, because you won't get any help from the driver. You're on your own.
It's really great to have that much control. IF you know what you're doing!

Q: So, we can expect new super-duper graphics effects and more explosions?

A: No, this is graphics _programming_ interface, not effects designer. The Talos Principle will look exactly the same as on other gfx APIs (Direct3D 9 and 11, and OpenGL). At least it should. Otherwise it's a bug! Except if it looks better û then we'll just call it a feature.

Q: Why should I try it, or buy it?

A: First, because The Talos Principle is a great game! Believe me - I've played it!
On a more serious note, we (Croteam) are kinda expecting your assistance to find bugs and performance issues with different GPUs. We were only able to test the game with a few cards and we would like to know û how does it run on your end?

Q: I'm a beta tester? Again? For free?

A: Well, yes. But only if you want to be. We (Croteam) really need some more assistance from our great community because, well, programming Vulkan is very complex! I'm still not sure if I did everything right. Our entire GPU department was hard at work for three whole months. It's that hard!
Or maybe there's something in the fact that our GPU department is comprised of just one guy. It's me! Hi!

Q: So, OpenGL is dead?

A: No, not at all. For simple games, OpenGL (or Direct3D for that matter) is here to stay; learning curve is not that steep as with Vulkan. However, Vulkan really shines when it comes to reducing application and driver CPU overhead. It is (or will be) much faster than Direct3D 9, 11 and OpenGL!

Q: Then I can expect some great benchmark results?

A: Not so fast! Sorry. This is a beta phase, and there's still work to be done from our (Croteam) side and IHVs from driver side. But please be patient: in time, after optimizations are done, Vulkan will be faster, I'm sure.

Q: Really?

A: Let me put it this way: When The Talos Principle came out, it had a very similar frame rate in DirectX 9 vs DX 11. But then we optimized the game, and the drivers were optimized in the meantime, and now D3D11 is 20-30% faster than D3D9! I have a firm belief that this will also happen to Vulkan vs D3D11, over time However, for now you can actually expect lower frame-rate compared to D3D11. C'mon, it's brand new API, give it some time.

Q: Cut to the chase, please!

A: Ok, first, in GPU-bound scenarios (ultra settings, resolution higher than full HD), you'll see lower performance, 20 to 30% lower. This is work in progress, and we (both Croteam and IHVs) are analyzing and optimizing the performance. We'll get to the bottom of this!

Q: And CPU-bound scenarios?

A: Same or a bit faster. But for now, those scenarios really have to be super-CPU-bound. Like, rendering whole levels, without any help from visibility system, frustum, distance or occlusion culling.

Q: That bad, a?

A: Well, not that much. At least, this is how I tested when wanted to see what Vulkan can do.

Q: I think I've been patient enough - can I go and benchmark now?

A: Yes, you can. But I repeat - don't have high hopes. At least not for now.

Q: Good, finally. Ok, what do I need?

A: Well, drivers. They should be available from nVidia and AMD. Download, install, run, duck'n'cover.

Q: Should I reboot the system after installing drivers?

A: I'm not sure, but better reboot. With Windows, if you're in doubt - reboot!

Q: nVidia, AMD, AMD, nVidia... wait! What about Intel?!

A: Driver should be available soon. We're still trying to test it and make it run well. Or just make it run, for that matter.

Q: That's all?

A: No, you also need to run 64-bit version of The Talos Principle.

Q: Wait, what? No support for 32-bit?

A: No. 64-bit is the future. And present!

Q: Will there be Vulkan support for 32-bit version of the game?

A: Probably not.

Q: How should I...?

A: If you installed driver correctly, there should be "Vulkan (beta)" in graphics API menu under Options->Graphics options. When you select it you'll get a warning message that you'll loose your warranty. Well, not exactly that, but it's kinda message to expect, well, anything!

Q: Anything, ok, anything. Anything...else?

A: Well... the game could crash or lock up here and there. But that's why we have you, folks - to report it, here in forum, attaching log files and info and everything... You know the drill, don't you?

Q: Wait! There's no Vulkan support in my version of The Talos Principle?

A: You should opt-in for public beta.
To install the beta, do this:
- locate the game in the Steam's "Library" panel
- right click and invoke "Properties"
- select the "Betas" tab
- choose "publicbeta"

Q: Almost forgot - what about minimum and recommended specs to run Talos under Vulkan?

A: Oh, yes, you're right - that's important! Here:

OS: Windows 7, 8.1 or 10 (Linux later)
RAM: 8 GB (16 GB just in case)
GPU: latest generation (or one previous gen)
(NV: 770 or better, 960 or better, could work on 600 but haven't tested;
AMD: 7970, 280 or better, 370 or better, Fury)
VRAM: 1 GB (not so sure about this, better have 2 GB at least)
SOUND: doesn't matter, Vulkan is for graphics!

Q: Windows XP?

A: Probably not, sorry.

Q: Vista?

A: HAHAHAHAHHAAAAA!!! No! (Well, I wouldn't be surprise if it actually runs OK under Vista x64, but I'll be definately surprised that you have Vista in the first place!)

Q: Will Vulkan or The Talos Principle break my system?

A: No. I don't think so. Hopefully not. If/when something goes wrong, either the game will crash, or the driver itself. But no BSOD. It shouldn't happen. But don't take my word for it; go ahead - try it for yourselves, try it, go, go...

Q: It BSOD my system, you lying little person! What now?

A: Soooory. My bad. No, not mine. Driver's!
For real, if it really BSODs couple of times, don't test anymore. No point.

Q: Oy! Talos freezes after some minutes in game.

A: Let me guess... you have Windows 10 and nVidia graphic card?

Q: Yes.

A: Well, it kinda does that from time to time. We're still investigatin the issue... Sorry again.

Q: Sorry, ok, but what should I do?

A: This could be releated to occlusion culling.

Q: Occlusion what...?

A: Culling. Nevermind, just write these console variables and it should help.
ren_bOcclusionCulling=0
shb_bOcclusionCulling=0
crm_bOcclusionCulling=0
efx_iLensFlareQuality=0
(Game will run a bit slower, though.)

Q: Console? Variables?

A: You're not power user, I'm guessing...?

Q: Well, no.

A: Console can be invoked with F1 or ~ key. And then you can write to set some settings for the game.

Q: Oooo, I see...

A: Good!

Q: I just benchmarked it. FPS is lower than D3D, why?

A: I told you so. In time... good things come to those who wait.

Q: Oh, almost forgot - how about Linux version?

A: Soon! It's still in a bit development and more testing needs to be done.

Q: Thank you.

A: No, thank you! In advance! For testing!

Q: Anyone else?

A: Of course! Thanks goes to all great folks at nVidia, AMD, Khronos, LunarG, Valve and RenderDoc!
Without them, I would have one triangle rendered on screen by now. Small triangle. Maybe. With errors. And wrong color.

Yours truly,

Dean

Skrivet av martinot:

Hur vet du det? Vad har du för belägg för att DX12 skulle vare sämre än Vulcan?

Tycker det är lovande med bägge tekniker, men att ute se en både teknisk och/eller marknadsmässig vinnare redan är nog (minst sagt) lite tidigt.

Mest fanboyizm och snack i dagsläget (ifrån bägge lägrena)...

D3D12 är redan sämre än Vulkan då det är stängt till bara Microsoft platform, redan där förlorar den mot Vulkan. Värt att nämna är att Vulkan INTE ersätter OpenGL. På Nvidia kan du köra både Vulkan och OpenGL i samma applikation så du kan ha kritiska saker i Vulkan medans resten kör i OpenGL för att slippa koda allt för mycket.

OpenGL kommer användas för applikationer som inte behöver prestanda för att kräma ut sista FPSen.

Skrivet av CasualGamer:

"Vulkan is designed for portability across multiple platforms with desktop and mobile GPU architectures. Vulkan is available on multiple versions of Microsoft Windows from Windows 7 to Windows 10, and has been adopted as a native rendering and compute API by platforms including Linux, SteamOS, Tizen and Android."

Vad betyder detta? Att Vulkan kommer till SteamOS/Linux? När? Utan DX12 behöver alternativa platformar Vulkan för att vara konkurrenskraftiga.

Vulkan kommer med drivrutinerna så nu.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför tror du det? Mantle var, realitiskt sett, bara AMD direkt intresserade av. Jag hoppas du inser att Vulkan ersätter OpenGL mera än det ersätter Mantle, och OpenGL dominerar redan marknaden överallt utom på Windows.

<AOL M2>
Precis så som jag ser det.
</AOL M2>

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I.o.f.s. verkar det som om SPIR-V (Standard Portable Intermediate Representation, tänk Vulkans motsvarighet till Javas bytekod och .NETs CIL) kan göra det möjligt att skapa verktyg som i stort sätt automatiskt gör det möjligt att använda det som är skrivet i HLSL i Vulkan, vilket i så fall säker kostnader att stödja Vulkan och därmed minska tröskeln för utvecklare att ta steget över dit.

Väldigt intressant teknik för att underhålla portabel kod!

Tror att Vulkan har alla förutsättningar att bli framgångsrikt och ta vid där OpenGL används idag (dvs nästan 100% utanför spel för Windows och iOS/OS X).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Undrar om detta är något som kommer kunna läggas till i HTML5 som alternativ eller uppgradering till WebGL?

För övrigt uppskattar jag reklamen på artikeln:
Bästa pris på Playmobil Dinos 5230 T-Rex med vulkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nja, även Apple förlorar på det om Vulcan tar över Metal på iOS och OS X.

Å andra sidan så tror jag inte att Vulcan gör det (och inte heller att de tar över DX på Windows-plattformarna).

Oavsett detta; trevligt med en modern uppgradering/komplement/ersättare av OpenGL!

Apple har ju gjort detta för de vill låsa in sig där med, dock sitter metal mer i skiten en någon av de andra, då spelmarknaden för OSX redan är rätt låg jämfört om du inte bara tittar på spel-appar (i iOS då).

Stora skillnaden med Windows DX/Vulkan och OSX/Vulkan är ju att Vulkan fungerar även på Windows. Detta gör att du som väljer Vulkan, i teorin iaf, inte får någon nackdel mot DX12, snarare fördel då du tom stöder Windows versioner som DX12 inte gör, samt alla andra plattformar (förutom Apples då). Dock kan du bootcampa en Mac och köra Vulkan om du vill

Om nu Vulkan blir stort nog, så lär Apple få öppna för det också, om de ska få några spel, annars blir de i samma sits som Linux är idag. Dock har de kontroll över hårdvaran, så lite fördel har de, men om inga spelmotorer har stöd för det så hjälper inte det.

Skrivet av martinot:

Hur vet du det? Vad har du för belägg för att DX12 skulle vare sämre än Vulcan?

Tycker det är lovande med bägge tekniker, men att ute se en både teknisk och/eller marknadsmässig vinnare redan är nog (minst sagt) lite tidigt.

Mest fanboyizm och snack i dagsläget (ifrån bägge lägrena)...

Därför att det är låst till ett enda OS. Vulkan både stöder många andra alternativ och detta "låsta" Windows 10. Det är en stor nackdel i sig för DX12, när inte alla vill lämna Windows 7/8 än, samt Vulkan kan då användas i många andra enheter också. Varför tror du MS är så ivriga på att alla ska uppgradera? De behöver ha dominansen för att DX12 ska fortsätta användas.

Sen tekniskt sett är det inte sämre vad jag vet. Båda har fördelar och nackdelar. Så här håller jag med dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Apple har ju gjort detta för de vill låsa in sig där med, dock sitter metal mer i skiten en någon av de andra, då spelmarknaden för OSX redan är rätt låg jämfört om du inte bara tittar på spel-appar (i iOS då).

Stora skillnaden med Windows DX/Vulkan och OSX/Vulkan är ju att Vulkan fungerar även på Windows. Detta gör att du som väljer Vulkan, i teorin iaf, inte får någon nackdel mot DX12, snarare fördel då du tom stöder Windows versioner som DX12 inte gör, samt alla andra plattformar (förutom Apples då). Dock kan du bootcampa en Mac och köra Vulkan om du vill

Om nu Vulkan blir stort nog, så lär Apple få öppna för det också, om de ska få några spel, annars blir de i samma sits som Linux är idag. Dock har de kontroll över hårdvaran, så lite fördel har de, men om inga spelmotorer har stöd för det så hjälper inte det.

Därför att det är låst till ett enda OS. Vulkan både stöder många andra alternativ och detta "låsta" Windows 10. Det är en stor nackdel i sig för DX12, när inte alla vill lämna Windows 7/8 än, samt Vulkan kan då användas i många andra enheter också. Varför tror du MS är så ivriga på att alla ska uppgradera? De behöver ha dominansen för att DX12 ska fortsätta användas.

Sen tekniskt sett är det inte sämre vad jag vet. Båda har fördelar och nackdelar. Så här håller jag med dig.

Frågan är ju hur ett spel med Vulkan presterar på samma hårdvara där skillnaden endast är med vilket OS som är installerat. Går Windows 10-utgåvan snabbare än 8/8.1 och 7 exempelvis?

Antar att det där spelet som nämns i artikeln borde gå att testas med, och att tester är dyka upp på en del ställen under dagen iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frågan är ju hur ett spel med Vulkan presterar på samma hårdvara där skillnaden endast är med vilket OS som är installerat. Går Windows 10-utgåvan snabbare än 8/8.1 och 7 exempelvis?

Antar att det där spelet som nämns i artikeln borde gå att testas med, och att tester är dyka upp på en del ställen under dagen iofs.

Självklart beror det på prestandan. Dock med tanke på hur lika Vulkan och DX12 är så lär prestandan inte bli så skiljt. Även Windows 7 DX11 går utmärkt att spela på idag, även om folk verkar tro att det är stengammalt, och tom så att Windows 7/8 är snabbast i en del scenarion över Windows 10.
http://www.maximumpc.com/windows-10-but-what-about-performanc...
http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1...
http://www.techspot.com/review/1042-windows-10-vs-windows-8-v...

Skillnaden varierar på spel och är typ inom felmarginalerna de flesta gånger, så jag säger "hugget som stucket". Så var folk har fått för sig att Windows 10 är det enda som går att spela bra på idag förstår jag verkligen inte. Folk som tror det borde läsa den andra länken ovan, och dens slutsats: "...maybe, at some point in the future Windows 10 could be the fastest operating system from Microsoft for gaming, but just now the crown belongs to Windows 8.1."
Och detta med en hel del spel testade i en hel del upplösningar. Vi har inte direkt någon nyare data som skulle visa något annat idag, så jag vågar påstå att det är typ lika jämnt mellan alla 3 OSen än, även om detta var tidigt test.

Lägg till då att all optimering beror mer på spelutvecklaren för individuella spel än drivare i DX12/Vulkan, samt att det finns OS med bättre minnes- och prestandan optimering än Windows så tror jag det kan bli en rätt jämn fight.

Det som hämnar tex Linux idag är ju just drivarna inte är optimerade, men om detta görs på en nivå av utvecklarna själva så görs ju detta mot APIn, oavsett OS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Självklart beror det på prestandan. Dock med tanke på hur lika Vulkan och DX12 är så lär prestandan inte bli så skiljt. Även Windows 7 DX11 går utmärkt att spela på idag, även om folk verkar tro att det är stengammalt, och tom så att Windows 7/8 är snabbast i en del scenarion över Windows 10.
http://www.maximumpc.com/windows-10-but-what-about-performanc...
http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1...
http://www.techspot.com/review/1042-windows-10-vs-windows-8-v...

Skillnaden varierar på spel och är typ inom felmarginalerna de flesta gånger, så jag säger "hugget som stucket". Så var folk har fått för sig att Windows 10 är det enda som går att spela bra på idag förstår jag verkligen inte.

Lägg till då att all optimering beror mer på spelutvecklaren för individuella spel än drivare i DX12/Vulkan, samt att det finns OS med bättre minnes och prestandan optimering än Windows så tror jag det kan bli en rätt jämn fight.

Det som hämnar tex Linux idag är ju just drivarna inte är optimerade, men om detta görs på en nivå av utvecklarna själva så görs ju detta mot APIn, oavsett OS.

Nu har det nog ändå hänt lite mer än att en ny versionssiffra lagts till de nya Windowsutgåvorna. Dock ska Windows 8.1 och 10 vara ganska lika, om jag nu inte minns helt fel. Frågan är om gamla operativsystem verkligen klarar av att prestera lika bra som nyare. Jag tvivlar starkt på detta.

De flesta som är intresserade av spel vill nog samtidigt ha ett operativsystem som faktiskt stödjer DirectX 12. DirectX kommer inte försvinna i första laget, om det någonsin gör det. Samtidigt kan man inte direkt påstå att vi vadar i DX12-titlar sådär ett halvår efter Windows 10-lanseringen förstås.

EDIT: Jag ser det lite som att det är upp till bevis både för Microsoft och Khronos Group. Krävs Windows 10 för att få bästa prestandan med bägge dessa API'er eller klarar Khronos av att få ut mer eller mindre lika bra prestanda även ur gamla operativssytem som Windows 7 med Vulkan.