Khronos Group lanserar Vulkan 1.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Vulkan har nog lika liten chans mot DirectX som Mantle hade. Hoppas att det inte blir lika buggigt som Mantle var bara.

Varför förväntas det buggar i Vulkan 1.0 vid release men inte i DirectX 12 vid release kan man fråga sig...

inte en aning, jag förväntar mig att de finns i allt som släpps.

Extremt onödigt att köpa saker på release oftast, de suger som mest då. Saker är alltid bättre efter några månader då de kommit 2-3buggfixar till skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu har det nog ändå hänt lite mer än att en ny versionssiffra lagts till de nya Windowsutgåvorna. Dock ska Windows 8.1 och 10 vara ganska lika, om jag nu inte minns helt fel. Frågan är om gamla operativsystem verkligen klarar av att prestera lika bra som nyare. Jag tvivlar starkt på detta.

Du missade länkarna eller vill inte se dem?
Win 10 / 8 / 7 är i spel, inom felmarginalerna på varandra.
Det som skiljer är tex uppstartstider, hiberneringstider och upplevd prestanda, något jag förväntar mig att ett mer optimerat OS bör ge. Men spelen är till 99,9% beroende i DX11 på drivarna, och så länge det är samma drivare i alla OSen, lär prestandan också vara mer eller mindre samma.

Tittar man på den senare av de testerna (sista länken ovan) så ser man också att inte är så självklart som man kan tro. Denna gjordes trots allt aug 2015, så den är inte så gammal.

Grundläggande saker tex: Boot vinner Win 8.1, Hybrid sleep vinner Win 10, Hibernate vinner Win 10 men allt är sekunder... dvs det är så kort tid att det är som att sätta dit en snabbare SSD vs en långsammare. Inte alltid värt det mao.
I de flesta syntetiska tester vinner Windows 10, men i de praktiska Applicationerna vinner Win 8.1. I tex WinRAR så vinner 8.1 följt av Win 7 och Win 10 är sist.

Tittar vi på storage så vinner Windows 7 i 4k, Win 10 i seq. i en del tester.. allt är väldigt jämt dock.
Koda film... Win 8.1 över hela brädat.

Poängen dock är ju att det är så pass jämt att allt är inom felmarginaler, då det inte går att tyda någon vinnare. Så tom stengamla Windows 7 fungerar utmärkt att både spel, koda film och allt annat på, men det kanske är 1% skillnad ibland. Frågan är dock, märker man verkligen 1%?

Skrivet av anon5930:

De flesta som är intresserade av spel vill nog samtidigt ha ett operativsystem som faktiskt stödjer DirectX 12. DirectX kommer inte försvinna i första laget, om det någonsin gör det. Samtidigt kan man inte direkt påstå att vi vadar i DX12-titlar sådär ett halvår efter Windows 10-lanseringen förstås.

Att Windows 10 DX12 är en fördel är väl en sak, men det är just det som är poängen med Vulkan Fördelen kanske kommer att försvinna...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av celoz:

Hade vi varit på swedroid hade jag förstått att man tänker på mobiltelefoner, men du likställer alltså Urban som sitter och kör <valfri fruit slicer> mot någon som vill köra senaste AAA-spelet i 4K. Urban klarar sig bra med OpenGL, det gör inte AAA-spel som faktiskt behöver DX12/Vulkan för att köras i 4K @ min 60 fps.

Är väl lika bra att jag lägger till det innan folk börjar gnälla på, nej jag säger inte att DX12/Vulkan är det enda som krävs för att köra 4K @ 60fps (samtidigt som det ser jävligt bra ut) men det hjälper till enormt att nå det målet.

Allt fler spelmotorer går att skala från mobiler till konsoler och PC, vidare ökar omsättning för mobilspel väldigt snabbt även om det fortfarande verkar vara mindre än PC och framförallt mindre än konsoler.

Så skulle säga att det är högst relevant att titta på Android och iOS än i ett kontext av PC-spel. Är också därför det är en rejäl plump i protokollet för Vulkan att iOS av allt att döma inte får Vulkan stöd, annars skulle dessa skalbara spelmotorer kunna klara sig med ett enda API över hela floran av målsystem.

Man får heller inte glömma att Vulkan är det enda "low overhead" API som finns för Windows 8 och tidigare, just nu är det en majoritet av alla Windows-installationer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Du missade länkarna eller vill inte se dem?
Win 10 / 8 / 7 är i spel, inom felmarginalerna på varandra.
Det som skiljer är tex uppstartstider, hiberneringstider och upplevd prestanda, något jag förväntar mig att ett mer optimerat OS bör ge. Men spelen är till 99,9% beroende i DX11 på drivarna, och så länge det är samma drivare i alla OSen, lär prestandan också vara mer eller mindre samma.

Tittar man på den senare av de testerna (sista länken ovan) så ser man också att inte är så självklart som man kan tro. Denna gjordes trots allt aug 2015, så den är inte så gammal.

Grundläggande saker tex: Boot vinner Win 8.1, Hybrid sleep vinner Win 10, Hibernate vinner Win 10 men allt är sekunder... dvs det är så kort tid att det är som att sätta dit en snabbare SSD vs en långsammare. Inte alltid värt det mao.
I de flesta syntetiska tester vinner Windows 10, men i de praktiska Applicationerna vinner Win 8.1. I tex WinRAR så vinner 8.1 följt av Win 7 och Win 10 är sist.

Tittar vi på storage så vinner Windows 7 i 4k, Win 10 i seq. i en del tester.. allt är väldigt jämt dock.
Koda film... Win 8.1 över hela brädat.

Poängen dock är ju att det är så pass jämt att allt är inom felmarginaler, då det inte går att tyda någon vinnare. Så tom stengamla Windows 7 fungerar utmärkt att både spel, koda film och allt annat på, men det kanske är 1% skillnad ibland. Frågan är dock, märker man verkligen 1%?

Att Windows 10 DX12 är en fördel är väl en sak, men det är just det som är poängen med Vulkan Fördelen kanske kommer att försvinna...

Testerna var tyvärr rätt meningslösa då min frågeställning gällde hur Vulkan presterar på de olika operativsystemen. Hur DirectX 12 hade fungerat på de olika Windows-utgåvorna hade också varit intressant men det lär vi nog aldrig få reda på. :/
Jag tycker också jag var ganska tydlig med att jag inväntade tester för Talos Principles Vulkan-läge i de olika utgåvorna: #15998355

Se min edit i förra inlägget, insåg att jag nog var lite otydlig med vad jag syftade på.

"EDIT: Jag ser det lite som att det är upp till bevis både för Microsoft och Khronos Group. Krävs Windows 10 för att få bästa prestandan med bägge dessa API'er eller klarar Khronos av att få ut mer eller mindre lika bra prestanda även ur gamla operativssytem som Windows 7 med Vulkan."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Testerna var tyvärr rätt meningslösa då min frågeställning gällde hur Vulkan presterar på de olika operativsystemen. Hur DirectX 12 hade fungerat på de olika Windows-utgåvorna hade också varit intressant men det lär vi nog aldrig få reda på. :/
Jag tycker också jag var ganska tydlig med att jag inväntade tester för Talos Principles Vulkan-läge i de olika utgåvorna: #15998355

Detta har jag också försökt svara på, då DX12 och Vulkan inte är drivrutinsberoende. Mao, optimeringen kommer ske på API nivå, oavsett OS. Microsoft kan inte optimera DX12 mer på ett OS än ett annat, som det är uppbyggt, vilket troligen också är anledningen till att de inte vill släppa det för äldre

Det hela hänger helt mellan DX12 och Vulkan oavsett OS, och det är som sagt inte mycket som skiljer dessa åt heller, så jag tvivlar på att det blir stora skillnader, förutsatt att tex spelet optimerar lika bra för båda APIerna.

Skrivet av anon5930:

Se min edit i förra inlägget, insåg att jag nog var lite otydlig med vad jag syftade på.

"EDIT: Jag ser det lite som att det är upp till bevis både för Microsoft och Khronos Group. Krävs Windows 10 för att få bästa prestandan med bägge dessa API'er eller klarar Khronos av att få ut mer eller mindre lika bra prestanda även ur gamla operativssytem som Windows 7 med Vulkan."

Lite så är det ja. Och jag tror om något så är det DX12 som måste visa sitt. För Vulkan kommer inte dö, då det används på så många andra plattformar och OS. Det enda som kan "dö" är DirectX, om Vulkan hänger med lika bra.

Dock tror jag MS kommer göra allt de kan för att förhindra detta, oavsett vilka lik de måste gå över.

typo
Permalänk
Medlem

Får säga att skillnaden är massiv på ARM https://youtu.be/P_I8an8jXuM

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Får säga att skillnaden är massiv på ARM https://youtu.be/P_I8an8jXuM

Den skillnaden är lika stor på alla mer eller mindre. OpenGL har sina problem när det kommer till overhead, design och prestanda, något Vulkan är till för att fixa

Vad jag vet har Apple inte yttrat sig så de kan fortfarande lägga till stöd för Vulkan, vilket vore dumt att inte göra med tanke på vad deras användare kan vinna.

Med frameworks som SDL, Qt och Vulkan så lär det bli bra mycket lättare att porta spel mellan olika platformar. Allt från mobiler till desktop där användare själva kan välja vilken platform de vill ha istället för att vara tvungna till det pga artificiella gränser som sätts av företag för att missbruka sin dominans.

Tänk vad mycket vi skulle vinna på om ALLA platformar (inklusive konsoler) hade samma APIer. Slippa ports i stil av Batman Arkham Knight mm.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Tyvärr har Apple i praktiken lämnat OpenGL (och de har inget för Vulkan) för sitt Metal först för iOS men nu också för OSX.

Skrivet av Feeku:

…Mac/iOS får inte Vulkan…

Var inte så säkra på det!

“Vulkan takes cross-platform performance and control to the next level,” said Bill Hollings of The Brenwill Workshop. “We are excited to be working through Khronos, the forum for open industry standards, to bring Vulkan to iOS and OS X.”

En bit ned på sidan (som det även länkas till i artikeln här på SweC):
https://www.khronos.org/news/press/khronos-releases-vulkan-1-...

Även om Apple kanske lämnat, så verkar det inte behöva vara något hinder för Vulkan på deras operativ. På OS X kan man bara installera en separat drivare, men i iOS är jag mer osäker på hur de löser det. Men det finns säkert något sätt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det finns mobilspel som pressar mobilhårdvaran till sitt yttersta liksom det finns datorspel som pressar datorhårdvaran till sitt yttersta, lika stort behov på båda, att påstå något annat är bara ignorant och fördomsfullt.

Det finns ju knappt några appar som ens kör OpenGL ES 3.1 för Android...

Permalänk
Datavetare

@star-affinity: visst, man ska aldrig säga aldrig men med tanke på att OSX 10.11 stödjer en OpenGL version from 2010 (samma stöd som 10.9 och 10.10 har) så känns det som Apple lagt ner OpenGL.

Samma sak verkar gälla iOS (citat från länken ovan)

"Apple still supports OpenGL on OS X, insofar as it’s not removing OpenGL capabilities that are already there. But it’s clearly moving forward with Metal on its platforms as a replacement for both OpenGL and OpenCL going forward. It’s worth noting that iOS also stopped keeping up with new OpenGL ES extensions in iOS 8 when Metal debuted, though Metal performance improved a bit in the move to iOS 9."

Utan stöd från Apple blir Vulkan en omöjlighet på iOS (om vi inte räknar jail-breakade enheter). Utan stöd från Apple så är det fortfarande möjligt med Vulkanstöd i OSX, men varför skulle någon bry sig om att fixa det utan officiellt uppbackning?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Det finns ju knappt några appar som ens kör OpenGL ES 3.1 för Android...

Din poäng är? Så för att det knappt finns några spel som ens kör DX12 för Windows behövs inte Vulkan på PC? Eller vad försöker du säga? OpenGL ES 3.1 är rätt så ungt fortfarande, släpptes med Lollipop som fortfarande bara finns på dryga 30% av Androidenheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Din poäng är? Så för att det knappt finns några spel som ens kör DX12 för Windows behövs inte Vulkan på PC? Eller vad försöker du säga? OpenGL ES 3.1 är rätt så ungt fortfarande, släpptes med Lollipop som fortfarande bara finns på dryga 30% av Androidenheterna.

Du påstod att det finns Android-spel/appar som pressar hårdvaran fullt ut - jag menar att ifall de skulle göra det bör de använda det senaste OpenGL ES-API:et, vilket majoritet inte gör. Varken 3.0 ES eller 3.1 ES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Du påstod att det finns Android-spel/appar som pressar hårdvaran fullt ut - jag menar att ifall de skulle göra det bör de använda det senaste OpenGL ES-API:et, vilket majoritet inte gör. Varken 3.0 ES eller 3.1 ES.

Valet av API går inte han i hand med hur hårt man vill pressa hårdvaran. Vilket API man kör med är ett beslut som tas i början av utvecklingen vilket kan vara flera år innan lansering. Därför kör oftast inte apparna det senaste då man vill nå ut till så många som möjligt. Sedan försöker klämma ut så mycket prestanda man kan ur dessa API:er. Hade Vulkan fått 100% penetration på Android idag är jag övertygad om att appar skulle utnyttja potentialen så småningom, men som sagt det är en avvägning vilket inte betyder att utvecklarna inte pressar hårdvaran.

PS Såvida du inte menar att pressa hårdvaran=använda de senaste API:er, jag menar pressa hårdvaran = 100% usage

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vulkan har nog lika liten chans mot DirectX som Mantle hade. Hoppas att det inte blir lika buggigt som Mantle var bara.

Varför förväntas det buggar i Vulkan 1.0 vid release men inte i DirectX 12 vid release kan man fråga sig...

Eh om AMD inte hade gjort mantle så hade inte DX12 funnits (i nuvarande form), bör ju vara ett bra betyg för Mantle som i slutändan har gynnat konsumenten.
DX12 är ju inte heller bra för slutkonsumenten då det är låst till Windows, förhoppningsvis så slår Vulkan eller någon efterträdare stort så spelsidan på Linux/andra får sig ett lyft

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

@star-affinity: visst, man ska aldrig säga aldrig men med tanke på att OSX 10.11 stödjer en OpenGL version from 2010 (samma stöd som 10.9 och 10.10 har) så känns det som Apple lagt ner OpenGL.

Samma sak verkar gälla iOS (citat från länken ovan)

"Apple still supports OpenGL on OS X, insofar as it’s not removing OpenGL capabilities that are already there. But it’s clearly moving forward with Metal on its platforms as a replacement for both OpenGL and OpenCL going forward. It’s worth noting that iOS also stopped keeping up with new OpenGL ES extensions in iOS 8 when Metal debuted, though Metal performance improved a bit in the move to iOS 9."

Utan stöd från Apple blir Vulkan en omöjlighet på iOS (om vi inte räknar jail-breakade enheter). Utan stöd från Apple så är det fortfarande möjligt med Vulkanstöd i OSX, men varför skulle någon bry sig om att fixa det utan officiellt uppbackning?

Jo tack, jag vet. OpenGL har de inte gjort något med för OS X på ett bra tag. Trodde att det var för att det fokuserades på Vulkan (tidigare "OpenGL NG" som i Next Generation), men sen dök Metal upp och Apple verkade ha lämnat Khronos-gruppen. Därför blev jag förvånad när det stod att just OS X och iOS fanns med i leken där i citatet från att Vulkan släpps som 1.0. Det är väl sannolikt att det stämmer om det står med i en artikel om skarpt Vulkan?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

Detta låter ju bra, hoppas att det funkar bra så man får lite fler spel som funkar på flera plattformar.
Hoppas man kan gå över till Linux inom några år

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det var i någon mening sant för ett par år sedan och hade det varit fallet än idag skulle jag sagt att en succé för Vulkan var mer eller mindre garanterad. Tyvärr har Apple i praktiken lämnat OpenGL (och de har inget för Vulkan) för sitt Metal först för iOS men nu också för OSX.

Enda plattform där Vulkan nu blir ett självklart val är Android, ingen dålig draghjälp med tanke på vilka enorma framgångar detta OS har i form av marknadspenetration men inte självklart att det smittar av sig på PC-sidan + iOS är en viktigare spelplattform än Android för tillfället.

Som jag förstått det är mängden arbete för att hoppa mellan DX och OpenGL väldigt liten när det kommer till API-delen, än enklare blir det med Vulkan och DX12 då de är mer lika. Det som ställer till det är att dessa två tekniker använder olika shader-ramverk. Att man hyfsat enkelt fick in Mantle stöd i ett par spel beror väldigt mycket på att Mantle använde sig av HLSL (High Level Shading Language), d.v.s DX-tekniken för shaders så den delen gick att använda rakt av.

I.o.f.s. verkar det som om SPIR-V (Standard Portable Intermediate Representation, tänk Vulkans motsvarighet till Javas bytekod och .NETs CIL) kan göra det möjligt att skapa verktyg som i stort sätt automatiskt gör det möjligt att använda det som är skrivet i HLSL i Vulkan, vilket i så fall säker kostnader att stödja Vulkan och därmed minska tröskeln för utvecklare att ta steget över dit.

En klar uppsida med Vulkan, i alla fall på pappret, är att man designat det från start att så att utvecklare enkelt kan få feedback i form av information om prestandaflaskhalsar och liknande.

Alltid svårt att sia om framtiden
Vulkans succé är allt annat än självklar, men själv hoppas jag det blir en kioskvältare!

Är inte metal likt nog DX och Vulkan för att gå att porta smidigt? Apple har ju tidigare kovänt sina åsikter (få se vad som händer med det).

Apple är ju inte så stora på PC, utan är mobiler och surfplattor som dom har bättre grepp om. Så i det fallet står inte Vulkan och faller.

Styrkan för spelutvecklare är att dom når stor spelarbas med vulkan, betydligt större än med DX (går ju åt mindre resurser att använda ett API), det viktigaste för program/spel är att kunna nå så stor kundbas som möjligt.

Idag tyvärr för PC, så behöver inte tillverkarna tänka på detta (når ju 95% genom DX 11), men hoppas på sikt dom väljer vulkan framför Windows.

Linux är betydligt bättre för spel (av den enkla orsaken att det drar mindre resurser), men varken drivers eller spel är mogna nog för att visa skillnaden (om det någonsin händer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Eh om AMD inte hade gjort mantle så hade inte DX12 funnits (i nuvarande form), bör ju vara ett bra betyg för Mantle som i slutändan har gynnat konsumenten.
DX12 är ju inte heller bra för slutkonsumenten då det är låst till Windows, förhoppningsvis så slår Vulkan eller någon efterträdare stort så spelsidan på Linux/andra får sig ett lyft

Det finns dock mycket som talar för att DX12 började utvecklas före Mantle. Så där faller din poäng platt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Detta kommer vara en av de stora snackisarna på årets GDC och Nvidia kommer att hålla en presentation om Vulkan.

Källa: http://www.nvidia.com/object/gdc2016.html

Permalänk
Medlem

@strejf:

Självklart utvecklades det före Mantel. Frågan är hur det skulle utvecklas. Del av koden AMD skrev är mer eller mindre samma kod i dx12 annan beteckning. Som Mantel till Vulkan, inte mycket som skiljjer mer än annan beteckning. Mantel skapades för att en del av spelindustrin DICE-EA (världens största spelföretag) ville ha mer synlig API och se om det funka. Skulle sen MS och Khronos skita i grunderna för vad dessa företag utvecklat. Nästan hälften av konsollers AAA titlar och försäljningsnetto kommer just från EA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns dock mycket som talar för att DX12 började utvecklas före Mantle. Så där faller din poäng platt.

platt? Alternativet att MS har suttit och ruvat på DX12 sen 2012 eller tidigare? ehhh ja kanske men troligtvis inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Croteam är snabba här, har redan släppt en beta implementation som en wrapper. Lite info som de har på sin steamsida. Nästa släpp är väl Dota 2 som skall komma med Vulkan stöd samt om vi ser är Feral Interactive samt VP och andra portare till Linux intresserade av detta så uppdaterar de sina wrappers så lär det komma till spel som Witcher 2, Bioshock Infinite, Mad Max spelet mm.

Croteam har sagt att Serious Sam kommer ha ground up support för Vulkan, frågan är om Talos kommer ha det också.

D3D12 är redan sämre än Vulkan då det är stängt till bara Microsoft platform, redan där förlorar den mot Vulkan. Värt att nämna är att Vulkan INTE ersätter OpenGL. På Nvidia kan du köra både Vulkan och OpenGL i samma applikation så du kan ha kritiska saker i Vulkan medans resten kör i OpenGL för att slippa koda allt för mycket.

OpenGL kommer användas för applikationer som inte behöver prestanda för att kräma ut sista FPSen.

Vulkan kommer med drivrutinerna så nu.

Skilj på äpplen och päron.

Nu så pratade vi prestanda och teknisk implementering.

Huruvida en sak är sämre eller bättre i plattformsstöd är en helt annan sak, och även där finns två sidor av samma mynt. Tex är det en fördel i vissa aspekter, tycker jag, att Apple både gör sin hårdvara och mjukvara som är låst till den (dvs tvärt om vad du anser). Kan tänka mig att DX12, rent teoretiskt (för har som sagt inte sätt några omfattade tester och resultat änn åt ena eller andra hållet) skulle kunna vara mer optimerat för just Windows. Då är det inte enbart positivt att vara generellt och brett - ibland kan specialiserat och smalt bra (ur vissa aspekter).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Apple har ju gjort detta för de vill låsa in sig där med, dock sitter metal mer i skiten en någon av de andra, då spelmarknaden för OSX redan är rätt låg jämfört om du inte bara tittar på spel-appar (i iOS då).

Stora skillnaden med Windows DX/Vulkan och OSX/Vulkan är ju att Vulkan fungerar även på Windows. Detta gör att du som väljer Vulkan, i teorin iaf, inte får någon nackdel mot DX12, snarare fördel då du tom stöder Windows versioner som DX12 inte gör, samt alla andra plattformar (förutom Apples då). Dock kan du bootcampa en Mac och köra Vulkan om du vill

Om nu Vulkan blir stort nog, så lär Apple få öppna för det också, om de ska få några spel, annars blir de i samma sits som Linux är idag. Dock har de kontroll över hårdvaran, så lite fördel har de, men om inga spelmotorer har stöd för det så hjälper inte det.

Därför att det är låst till ett enda OS. Vulkan både stöder många andra alternativ och detta "låsta" Windows 10. Det är en stor nackdel i sig för DX12, när inte alla vill lämna Windows 7/8 än, samt Vulkan kan då användas i många andra enheter också. Varför tror du MS är så ivriga på att alla ska uppgradera? De behöver ha dominansen för att DX12 ska fortsätta användas.

Sen tekniskt sett är det inte sämre vad jag vet. Båda har fördelar och nackdelar. Så här håller jag med dig.

Se inlägg till Commander ovan. Skilj på äpplen och päron. Nu pratade vi teknisk implementation och prestanda - som i stort i skrivande stund är okänt.

Det andra du skrivet ovan är sådant som vi känner till idag och är välkänt - och därmed rätt meningslös att repetera som en hackig LP.

Dessutom så stödjer int Vulcan allt på Windows, och alla Windowsversionet, som DX gör (Xbox, WP, etc).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Bra nyheter för steamboxen. Bara jag som blev besviken över recensionerna av den? Den visade rent av SÄMRE prestanda än en PC med samma hårdvara.

http://arstechnica.com/gaming/2015/11/ars-benchmarks-show-sig...

Det är priset man får betala för att slippa övervakning och reklam. Och det är ingen snack om saken att det är värt.

Disk-kläjm-ör: ja, det finns väl också i Steam OS, men då är det begränsat till spel, och tämligen svårt att bygga upp en profil över dig som person på.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Det är priset man får betala för att slippa övervakning och reklam. Och det är ingen snack om saken att det är värt.

Disk-kläjm-ör: ja, det finns väl också i Steam OS, men då är det begränsat till spel, och tämligen svårt att bygga upp en profil över dig som person på.

Det flesta jag känner som gnäller om Microsofts spioneri använder sig av Google tjänster, Facebook samt Apple produkter. Alla vet ju att det är Microsoft som är onda!

Jag spelar spel på min PC och kollar Youtube/Twitch, jag orkar inte bry mig!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Om vulkan blir dominerande i x86 världen så ser jag en framtid för spel utanför Windows. Och en dyster framtid för Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

http://www.computerbase.de/2016-02/vulkan-erste-benchmarks-de...

En liten målstock för vilket stadie Vulkan är i nuläget. Fortfarande ganska alpha, för de som funderar på att köra på det direkt. Men handlar väl också om spel samt hårdvaru optimering.

Kanske. Det beror på om "The Talos Principle" utnyttjar flertrådning tillsammans för att maxa användningen av Vulkan. Deras DX12 spår hade varit något som hade varit närmare. DX11 och OpenGL är fortfarande mer seriella.

Dock så ser man mot OpenGL hur pass mycket bättre det går.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns dock mycket som talar för att DX12 började utvecklas före Mantle. Så där faller din poäng platt.

Nyfiken: Vad är det för saker? Har inte hört det förr faktiskt/hängt med.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...Text...

Utan stöd från Apple blir Vulkan en omöjlighet på iOS (om vi inte räknar jail-breakade enheter). Utan stöd från Apple så är det fortfarande möjligt med Vulkanstöd i OSX, men varför skulle någon bry sig om att fixa det utan officiellt uppbackning?

Håller med dig i allt utom en sak. (Den fetstilta delen)

Med tanke på hur många som faktiskt bootcampar sina maskiner, bara för att köra Windows och bara för att spela... är det inte lättare för dem då att bara lägga in en drivare och köra det direkt i OSX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Se inlägg till Commander ovan. Skilj på äpplen och päron. Nu pratade vi teknisk implementation och prestanda - som i stort i skrivande stund är okänt.

Det andra du skrivet ovan är sådant som vi känner till idag och är välkänt - och därmed rätt meningslös att repetera som en hackig LP.

Skrivet av martinot:

Dessutom så stödjer int Vulcan allt på Windows, och alla Windowsversionet, som DX gör (Xbox, WP, etc).

Helt okänt är inte prestandan, då det finns DX12 tester (teoretiska) och Vulkan tester (teoretiska), men jag förstår vad du säger. Men vilket OS ska spela mindre roll för samma API.

Eftersom jag misstolkade anders190s svar så blev det väldigt upprepande, ja, eftersom det inte verkade som han förstod det (vilket jag vet att han gör nu).

Skrivet av martinot:

Dessutom så stödjer int Vulcan allt på Windows, och alla Windowsversionet, som DX gör (Xbox, WP, etc).

Och DX stöder inte PS4 eller Andoid, iOS eller ens Windows RT fullt ut heller, var är din poäng? Att börja dra in udda Windows produkter för att jämföra? (Förstår inte poängen med denna kommentar)

Ingen förutom MS styr över XBox, men å andra sidan så kodas spelen redan med låg level API där, så det behövs inte.
WP är minoritet och om den skulle bli större så görs nog Vulkan till det också, då idag är WP i grunden Windows 10. Inte direkt så att det är något tekniskt problem idag, utan det är om MS gör som Apple och medvetet låser ute det. (Ändå så verkar stöd till iOS göras...)?