Vilket byggmaterial till basbygge

Permalänk
Medlem

Vilket byggmaterial till basbygge

Hejsan

Efter en liten titt på youtube

så hittade jag en snubbe som hade byggt en ny låda till z906 subwoofer som tydligen skulle va bättre än originalet. Jag bestämde mig för att maila honom i frågan om hans ritningar och dem fick jag. Så jag tänker bygga den lådan som han gjorde. Här är ritningen http://i.imgur.com/w9SKEse.jpg

Nu till frågan. Vilket byggmaterial tycker ni att jag ska använda, mdf är för dyrt så det är utesluter jag. Så jag tänker mig plywood eller spånskiva, vad tycker ni?

Jag hoppas tråden har hamnat i rätt forumdel annars så får ny flytta den

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeffan97:

Nu till frågan. Vilket byggmaterial tycker ni att jag ska använda, mdf är för dyrt så det är utesluter jag. Så jag tänker mig plywood eller spånskiva, vad tycker ni?

I min byggbutik, som råkar vara Bauhaus så är 12mm Plywood mer än dubbelt så dyrt som 12mm MDF. MDF är i mitt tycke det bästa du kan använda eftersom det är lätt att jobba med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Spån fungerar, plywood är mindre bra.
MDF är "bäst" då du kan gå ner i dimension jämförd med spånskiva.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Spån fungerar, plywood är mindre bra.
MDF är "bäst" då du kan gå ner i dimension jämförd med spånskiva.

Varför menar du att plywood är mindre bra? Anvönds väldigt ofta i pa-byggen.

Är det resonansfrekvensen du tänker på?

@jeffan97: tänker du kapa själv eller låter du t.ex. bauhaus kapa åt dig? Om du låter en firma kapa kanske prisskillnaden mdf vs spån blir lite mindre. Tunn spånskiva är inte så kul att jobba med, tunn mdf är bättre isf.

Beror på om du tänkt använda skruv eller ej. Det räcker dock att limma om du har tillräckligt många tvingar för att få en bra pressning.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Varför menar du att plywood är mindre bra? Anvönds väldigt ofta i pa-byggen.

Är det resonansfrekvensen du tänker på?

japp, det "klingar" rätt duktigt jämförd med spån.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

japp, det "klingar" rätt duktigt jämförd med spån.

Mja, det beror nog på hur man bygger skulle jag tro.

Såhär skriver Gibson, men då ska man ju betänka att dom bygger lådor som ska ha ett "sound". Dock ger dom en del bra förklaringar till fördelen med plywood.
http://www.gibson.com/News-Lifestyle/Features/en-us/Tone-Tips...

Citat:

Wood Types

Broadly speaking, plywood and chipboard offer less cabinet resonance than do solid woods, while pine and cedar (the most common solid woods used in guitar cab construction) contribute more of their own resonance to the brew. This resonance is usually described as contributing to “warmth” or “texture,” but it also produces a slight blurring of notes. Where there’s resonance there’s also absorption of sound, so while a solid pine cab might sound full and round, it also usually won’t project quite as much as a well-built cab made from quality plywood, nor will it sound quite as punchy and loud. The top choice for high-end plywood cabs is 11-ply Baltic birch, which offers a tight, muscular performance while still sounding fairly musical, though less resonant than solid wood. What resonance does occur in a non-solid-wood cab made of lesser materials such as chipboard or MDF—and there’s always some resonance—will sometimes sound dead or atonal.

Villet material som passar bäst beror nog på budget, användningsområde, möjlighet att staga osv. Men jag tror inte man ska avfärda plywood.

Efter att ha kikat på ritningen i det här fallet gissar jag på att stagningen blir utmärkt till vilket material som helst med tanke på den inre konstruktionen. Välj det som känns vettigt. Plyfa t.ex. går ju att lacka och få en ok finish

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Mja, det beror nog på hur man bygger skulle jag tro.

Såhär skriver Gibson, men då ska man ju betänka att dom bygger lådor som ska ha ett "sound". Dock ger dom en del bra förklaringar till fördelen med plywood.
http://www.gibson.com/News-Lifestyle/Features/en-us/Tone-Tips...
Villet material som passar bäst beror nog på budget, användningsområde, möjlighet att staga osv. Men jag tror inte man ska avfärda plywood.

Efter att ha kikat på ritningen i det här fallet gissar jag på att stagningen blir utmärkt till vilket material som helst med tanke på den inre konstruktionen. Välj det som känns vettigt. Plyfa t.ex. går ju att lacka och få en ok finish

Nja, gibson själv säger bara att plywood och spånskiva(chipwood) är bättre än rent trä, och det är nog alla överens om, av dom skivmaterial som har varit nämnda här är plywood "sämst".
(självklart lite beroende av vad det är för kvalitet på dom olika skivorna)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Han i klippet har använt MDF, Spån kommer du inte kunna såga så fint som han har ritat på sina skivor. Plywood skulle definitivt funka, men som skrivet i tråden är det svindyrt med tjocka skivor.
Hur det låter har jag ingen aning...

Permalänk
Medlem

Alltså. I det här bygget spelar det ingen roll.

Det som kommer avgöra hur bra konstruktionen i sig kan låta, är hur noggrann du är när du kapar och monterar ihop delarna, inte vilket material det är.

Permalänk
Skrivet av frankof:

Nja, gibson själv säger bara att plywood och spånskiva(chipwood) är bättre än rent trä, och det är nog alla överens om, av dom skivmaterial som har varit nämnda här är plywood "sämst".
(självklart lite beroende av vad det är för kvalitet på dom olika skivorna)

Jag är inte riktigt med här. Jag försöker hitta bra värden på resonansfrekvenser hos dom olika materialen. Jag vill minnas att man har pratat om att spån har en egenresonans runt 40Hz och mdf runt 400. Plywood är jag osäker på. Men när man tänker lite på det så måste det ju ändå hänga ihop med tjockleken kontra ytan på materialet som avgör. Eller kanske rättare sagt vikten kontra ytan.

Det man brukar lyfta fram som fördelen med t.ex. spån är väl att det är billigt och resonansdött när tjockleken är tillräcklig. Man vräker alltså på med material för att göra en enkel konstruktion. Mdf ger möjlighet att välja hur man gör en konstruktion, tunnt och mycket stag eller lite kraftigare. Samma med plywood men ännu mer slagtåligt.

Jag kanske har fel, men jag tolkar inte plywood som ett dåligt material att bygga högtalare i. Jag ska googla lite i det hela och se om man blir klokare.

Har du något konkret att komma med så förklara gärna mer ingående så är jag med!

Edit: Det är såklart absolut inget fel att köra på mdf i det här fallet oavsett! Lättjobbat och möjlighet till snygg finnish om det ska lackas eller liknande.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

I min byggbutik, som råkar vara Bauhaus så är 12mm Plywood mer än dubbelt så dyrt som 12mm MDF. MDF är i mitt tycke det bästa du kan använda eftersom det är lätt att jobba med.

Plywood är uteslutet eftersom det var nån som sa att att det påverkar resonansfrekvenserna med ett "kling". Så då återstår bara spånskiva och mdf.

http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor...
19 mm hade jag tänkt mig, men det kommer bli svinigt dyrt, 444 kr skiva och 150 kr m2. Iom att jag bara kan ta bussen så får det inte vara för tungt heller ( MDF är tungt som sjutton) eftersom jag har nån kilometer som jag måste gå och bära . För jag måste bära det från butiken till bussen och sen från bussen och hem vilket blir typ 1 km totalt.

http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor...
Spånskiva är ju billigare per skiva än vad mdf är. 254 kr skivan och 85 kr m2. Sen om jag inte minns fel så väger inte spånskiva lika mycket

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Plywood är uteslutet eftersom det var nån som sa att att det påverkar resonansfrekvenserna med ett "kling". Så då återstår bara spånskiva och mdf.

http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor...
19 mm hade jag tänkt mig, men det kommer bli svinigt dyrt, 444 kr skiva och 150 kr m2. Iom att jag bara kan ta bussen så får det inte vara för tungt heller ( MDF är tungt som sjutton) eftersom jag har nån kilometer som jag måste gå och bära . För jag måste bära det från butiken till bussen och sen från bussen och hem vilket blir typ 1 km totalt.

http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor...
Spånskiva är ju billigare per skiva än vad mdf är. 254 kr skivan och 85 kr m2. Sen om jag inte minns fel så väger inte spånskiva lika mycket

Men spånskiva är svårare att jobba med. Det smular lite och är hopplöst att ge en snygg finish om du har tänkt måla det hela sedan. Inte dom stora ytorna kanske, men kanterna som blir synliga.

Ta med i beräkningarna om du ska såga själv eller få det sågat åt dig. Om varje snitt kostar en tia eller liknande och du ska ha ganska många bitar, då kanske skillnaden i kostnad för själva skivorna inte blir så stor!

En till edit: Här är ett exempel på en tillverkare som kör på 15mm björkplywood till sina 3200w 18" 'are. http://www.music-group.com/Categories/Turbosound/Loudspeaker-...

Men då ska man ju ha klart för sig att dom givetvis har stagat upp det nogrant inuti.

Finns hur många exempel som helst.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

MDF! Lätt att få bra finish. Lättarbetat och stumt och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@jeffan97: tänker du kapa själv eller låter du t.ex. bauhaus kapa åt dig? Om du låter en firma kapa kanske prisskillnaden mdf vs spån blir lite mindre. Tunn spånskiva är inte så kul att jobba med, tunn mdf är bättre isf.

Beror på om du tänkt använda skruv eller ej. Det räcker dock att limma om du har tillräckligt många tvingar för att få en bra pressning.

Det är beijer jag har som byggvaruhus. Men självklart så hade jag tänkt att dem skulle kapa det åt mig. Själv hade jag inte kunnat göra det eftersom att jag sågar så dåligt och att jag inte har någon såg

Jag hade faktiskt tänkt att använda både lim och skruv för jag vill ha det så gediget och stabilt som möjligt. Tvingar har jag inga heller men jag kan nog fråga nån kompis ifall jag får låna

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Det är beijer jag har som byggvaruhus. Men självklart så hade jag tänkt att dem skulle kapa det åt mig. Själv hade jag inte kunnat göra det eftersom att jag sågar så dåligt och att jag inte har någon såg

Jag hade faktiskt tänkt att använda både lim och skruv för jag vill ha det så gediget och stabilt som möjligt. Tvingar har jag inga heller men jag kan nog fråga nån kompis ifall jag får låna

Om du skruvar ihop det behöver du inga tvingar. Skruven har du för att dra ihop det medan limmet härdar. Sedan kan du i princip ta bort skruven. Givetvis gör man inte det, men det är alltså det huvudsakliga syftet med skruven.

Har man många och tillräckligt långa tvingar kan man skippa skruven helt och bara limma istället. Sparar ju en del pengar om det är ett större bygge.

Tänk bara på att förborra innan du skruvar så du slipper sprickor. Här kan det såklart vara bra med någon slags fasthållning eller hjälp av fler händer.
Behöver du hjälp med att borra rakt finns det något som heter borrstöd: http://www.handymanstore.se/tillbehor-till-elverktyg/tillbehr...

Ett alternativ till är att "kexa". Kan inte det själv, men det går ut på att man fräser spår i materialet där man sedan fäster träkex. Då hålls bitarna på rätt plats medan man limmar, dvs dom kan inte glida i sidled vilket annars är lätt hänt.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Men spånskiva är svårare att jobba med. Det smular lite och är hopplöst att ge en snygg finish om du har tänkt måla det hela sedan. Inte dom stora ytorna kanske, men kanterna som blir synliga.

Ta med i beräkningarna om du ska såga själv eller få det sågat åt dig. Om varje snitt kostar en tia eller liknande och du ska ha ganska många bitar, då kanske skillnaden i kostnad för själva skivorna inte blir så stor!

En till edit: Här är ett exempel på en tillverkare som kör på 15mm björkplywood till sina 3200w 18" 'are. http://www.music-group.com/Categories/Turbosound/Loudspeaker-...

Men då ska man ju ha klart för sig att dom givetvis har stagat upp det nogrant inuti.

Finns hur många exempel som helst.

jag hade inte tänkt att måla det. Istället så hade jag tänkt att limma på ett fint högtalartyg, typiskt sånt som man har i bilbaslådor

Jag hade tänkt att låta dem såga åt mig för det blir nog lite jobbigt att ta med en skiva som är 2,5 meter lång och 1,2 meter bred på en buss

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

jag hade inte tänkt att måla det. Istället så hade jag tänkt att limma på ett fint högtalartyg, typiskt sånt som man har i bilbaslådor

Jag hade tänkt att låta dem såga åt mig för det blir nog lite jobbigt att ta med en skiva som är 2,5 meter lång och 1,2 meter bred på en buss

I egenskap av bussförare kan jag garantera att jag inte hade släppt på dig med en sån skiva, nej

Förstår precis vad du menar för tyg. Helt ok idé. Snåla inte på limmet dock!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Om du skruvar ihop det behöver du inga tvingar. Skruven har du för att dra ihop det medan limmet härdar. Sedan kan du i princip ta bort skruven. Givetvis gör man inte det, men det är alltså det huvudsakliga syftet med skruven.

Har man många och tillräckligt långa tvingar kan man skippa skruven helt och bara limma istället. Sparar ju en del pengar om det är ett större bygge.

Tänk bara på att förborra innan du skruvar så du slipper sprickor. Här kan det såklart vara bra med någon slags fasthållning eller hjälp av fler händer.
Behöver du hjälp med att borra rakt finns det något som heter borrstöd: http://www.handymanstore.se/tillbehor-till-elverktyg/tillbehr...

Ett alternativ till är att "kexa". Kan inte det själv, men det går ut på att man fräser spår i materialet där man sedan fäster träkex. Då hålls bitarna på rätt plats medan man limmar, dvs dom kan inte glida i sidled vilket annars är lätt hänt.

Jaha va bra då slipper jag fråga någon kompis ifall jag hade fått låna några.

Förborra tänker jag absolut göra för det är ju som du säger att de blir sprickor, har själv erfarenhet av detta.

Okej hade nog vart bra och göra så men nu har man tyvärr ingen fräs och inte heller vet jag hur man gör det. Sen så hade vart bra med fräs för jag hade mer en gärna viljat fräsa ut så att elementet ligger i plan med skivan.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk

Jag har alltid kört med spånskiva, dels för det är så mycket mer stumt än MDF.

Du behöver mycket mer stagning om du använder MDF sen så ska tydligen spånskivans resonans ligga på ca 14 hz (Enligt olika ljudforum) och som sagts tidigare har MDF runt 400 hz.

Samt så krymper MDF med tiden, så t.ex skruvar kan komma att sticka upp efter kanske några år.

Det blir ju väldigt mycket stagning med såpass mycket väggar inuti lådan så tror inte det spelar någon roll med materialet faktiskt samt när lådan är så liten.

Visst är det där en s.k labyrint-låda? Ej T-line?

Och som sagt, limmet är det som är det som håller fast, behöver inte överdriva med skruv heller som vissa gör.

Vill du få fram det bästa ljudet borde du skippa att limma en sida så du kan pröva med och utan 'fyllning' bomull etc. Du kan även dra en gummilist och skruva så blir det tätt fast du ändå kan öppna om du vill i framtiden.

Kör på den skiva som är billigast skulle jag säga Utav MDF eller spånskiva. Har aldrig haft något problem med att såga till bitar av spånskiva.

Edit: Kom på att du ska inte heller borra för djupt heller, endast genom första skivan, annars är det stor chans att det blir gängpaj.

Du ska väl köra på 18 mm va? Gjorde en låda förut med 15mm spån, ett under att inte baffeln gått sönder haha

Citat:

Okej hade nog vart bra och göra så men nu har man tyvärr ingen fräs och inte heller vet jag hur man gör det. Sen så hade vart bra med fräs för jag hade mer en gärna viljat fräsa ut så att elementet ligger i plan med skivan.

Överhandsfräs är väldigt smidiga att använda för att dels göra hål för elementet samt "sänka in elementet i baffeln", dock så kan man även göra detta genom att använda två skivor som baffel, den undre skivan gör du det mindre hålet för skruvarna till högtalaren och den andra (yttre) baffeln så tar du yttermåttet på elementet (bara att vända på elementet och rita av runt) så har du så du kan sänka ner den.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

I egenskap av bussförare kan jag garantera att jag inte hade släppt på dig med en sån skiva, nej

Förstår precis vad du menar för tyg. Helt ok idé. Snåla inte på limmet dock!

Haha det tror jag det

Jag hade faktiskt tänkt att skaffa sånt spraylim som finns på hifikit. Hade även tänkt höpa tyget därifrån

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Haha det tror jag det

Jag hade faktiskt tänkt att skaffa sånt spraylim som finns på hifikit. Hade även tänkt höpa tyget därifrån

Hjälpte en förut att täcka in sin låda i tyg som på bilden: (syns väldigt dåligt)

Fungerade väldigt bra med häftpistol

, stiften syndes inte alls

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Jag har alltid kört med spånskiva, dels för det är så mycket mer stumt än MDF.

Du behöver mycket mer stagning om du använder MDF sen så ska tydligen spånskivans resonans ligga på ca 14 hz (Enligt olika ljudforum) och som sagts tidigare har MDF runt 400 hz.

Samt så krymper MDF med tiden, så t.ex skruvar kan komma att sticka upp efter kanske några år.

Det blir ju väldigt mycket stagning med såpass mycket väggar inuti lådan så tror inte det spelar någon roll med materialet faktiskt samt när lådan är så liten.

Visst är det där en s.k labyrint-låda? Ej T-line?

Och som sagt, limmet är det som är det som håller fast, behöver inte överdriva med skruv heller som vissa gör.

Vill du få fram det bästa ljudet borde du skippa att limma en sida så du kan pröva med och utan 'fyllning' bomull etc. Du kan även dra en gummilist och skruva så blir det tätt fast du ändå kan öppna om du vill i framtiden.

Kör på den skiva som är billigast skulle jag säga Utav MDF eller spånskiva. Har aldrig haft något problem med att såga till bitar av spånskiva.

Edit: Kom på att du ska inte heller borra för djupt heller, endast genom första skivan, annars är det stor chans att det blir gängpaj.

Vad menas med dessa resonansfrekvenser 14 hz för spån och 400 hz för mdf? Vad gör det för skillnad och vilken har bäst resonans?

Jaha, visste inte att mdf krymper.

Med stagning så räcker det väl att sätta några klossar på varje sida i lådan?

Hade såklart inte tänkt att använda mer skruv än vad som faktiskt är nödvändigt

Det där med list verkar va en toppen ide, hade aldrig kommit på det själv så tack för tipset

Okej då blir det väl spån då

Okej inte borra för djupt, noterar detta

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk

MDF är på alla sätt och vis bättre än spånskiva utöver att det är tyngre (om det nu är en nackdel). Det känns som att du vill få ett bra resultat och resonerar på ett bra sätt. Varför inte göra rätt och använda rätt material?

Man bygger dyra högtalare av MDF inte spånskiva för det har man till billiga IKEA möbler.....

Skrivet av juniorjesper:

Jag har alltid kört med spånskiva, dels för det är så mycket mer stumt än MDF.

Du behöver mycket mer stagning om du använder MDF sen så ska tydligen spånskivans resonans ligga på ca 14 hz (Enligt olika ljudforum) och som sagts tidigare har MDF runt 400 hz.

Samt så krymper MDF med tiden, så t.ex skruvar kan komma att sticka upp efter kanske några år.

Det blir ju väldigt mycket stagning med såpass mycket väggar inuti lådan så tror inte det spelar någon roll med materialet faktiskt samt när lådan är så liten.

Visst är det där en s.k labyrint-låda? Ej T-line?

Och som sagt, limmet är det som är det som håller fast, behöver inte överdriva med skruv heller som vissa gör.

Vill du få fram det bästa ljudet borde du skippa att limma en sida så du kan pröva med och utan 'fyllning' bomull etc. Du kan även dra en gummilist och skruva så blir det tätt fast du ändå kan öppna om du vill i framtiden.

Kör på den skiva som är billigast skulle jag säga Utav MDF eller spånskiva. Har aldrig haft något problem med att såga till bitar av spånskiva.

Edit: Kom på att du ska inte heller borra för djupt heller, endast genom första skivan, annars är det stor chans att det blir gängpaj.

MDF är på alla sätt och vis mer stumt än vad spånskiva är. En MDF skapas genom att man tar sågspån och pressar ihop det med flera tons tryck och låter trädets eget lim (kallat Lignin) sammanfoga spånet till en skiva. En energikrävande och dyr process som ger hög formstabilitet. En spånskiva där emot skapas genom att spån blandas med trälim och pressas under lätt tryck ihop till porösa skivor. En process som är mindre energikrävande och billig. Det gör att spånskivan lämpar sig väl i möbler då de blir lättare och billigare än exempelvis massiva möbler.

På grund av att MDF är lika kompakt som massivt oförädlat virke och fibrerna är sammanfogade så skulle jag säga att det är väldigt stumt och stabilt. Både MDF och spånskiva har nackdelen att de absorberar fukt och sväkller därför om fuktigheten är extremt hög. Håller man materialet under kritiska gränser och bygger med det i fuktigheten det ska vara i så är det inte ett problem. Det är dock ett problem som finns med både spånskivor och MDF. Med din beskrivning skulle jag tro att de syftar på en traditionell träfiberskiva (i folkmunn kallat Masonit) som är en tunnare variant av MDF.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

MDF är på alla sätt och vis bättre än spånskiva utöver att det är tyngre (om det nu är en nackdel). Det känns som att du vill få ett bra resultat och resonerar på ett bra sätt. Varför inte göra rätt och använda rätt material?

Man bygger dyra högtalare av MDF inte spånskiva för det har man till billiga IKEA möbler.....

MDF är på alla sätt och vis mer stumt än vad spånskiva är. En MDF skapas genom att man tar sågspån och pressar ihop det med flera tons tryck och låter trädets eget lim (kallat Lignin) sammanfoga spånet till en skiva. En energikrävande och dyr process som ger hög formstabilitet. En spånskiva där emot skapas genom att spån blandas med trälim och pressas under lätt tryck ihop till porösa skivor. En process som är mindre energikrävande och billig. Det gör att spånskivan lämpar sig väl i möbler då de blir lättare och billigare än exempelvis massiva möbler.

På grund av att MDF är lika kompakt som massivt oförädlat virke och fibrerna är sammanfogade så skulle jag säga att det är väldigt stumt och stabilt. Både MDF och spånskiva har nackdelen att de absorberar fukt och sväkller därför om fuktigheten är extremt hög. Håller man materialet under kritiska gränser och bygger med det i fuktigheten det ska vara i så är det inte ett problem. Det är dock ett problem som finns med både spånskivor och MDF. Med din beskrivning skulle jag tro att de syftar på en traditionell träfiberskiva (i folkmunn kallat Masonit) som är en tunnare variant av MDF.

För min del så är MDF för dyrt och tungt. Hade jag haft råd och en bil så hade jag valt MDF

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Vad menas med dessa resonansfrekvenser 14 hz för spån och 400 hz för mdf? Vad gör det för skillnad och vilken har bäst resonans?

Jaha, visste inte att mdf krymper.

Med stagning så räcker det väl att sätta några klossar på varje sida i lådan?

Hade såklart inte tänkt att använda mer skruv än vad som faktiskt är nödvändigt

Det där med list verkar va en toppen ide, hade aldrig kommit på det själv så tack för tipset

Okej då blir det väl spån då

Okej inte borra för djupt, noterar detta

14 Hz är det visst man har hört ja. Men det jag inte blivit riktigt klok på är när detta inträffar. Rimligtvis måste det finnas någon kritisk gräns. Ett samband mellan tjocklek och längd på materialet mellan stag eller väggar. Dock ger 14 Hz en våglängd på 24m, så det ska vara ganska stora projekt innan det blir ett problem. Å andra sidan kan ju hela sidan svikta av trycket som blir om skivmaterialet blir för tunnt. Det är såklart inte heller bra. Alltså måste man kanske ändå upp i en viss tjocklek.

MDF som nu då ska ha 400 hz som resonansfrekvens har i teorin ett visst krav på stag med visst mellanrum, men även här för det gå att kompensera genom att man ökar på tjockleken, gärna med dubbla limmade skivor.

Måste googla mer på det här som sagt.

Vidare då. När du skruvar så måste du ha en drös med skruv. Sätt dom med max 15 cm mellanrum, och det är under förutsättning att du har fått väldigt jämna snitt. Minsta ojämnhet så kör du på 10 cm mellanrum istället. Så det går åt lite skruv helt enkelt.

Du ska ha träskruv som har översta delen på skruven fri från gängor. Gärna med en skalle som är självförsänkande. Du ska inte belasta spånet eller mdf'en för hårt då du drar ner skruvskallarna, så antingen måste du ha dom som har små kander runt skallen eller så måste du ha ett extra verktyg eller en större borr för det.

Dimensionen på borren ska vara samma eller marginellt mindre än dimensionen på skruven exklusive gängorna. Om du håller skruven framför borren ska du bara se gängorna sticka fram på var sin sida om borren. Gör du så får du inget gängpaj. Har du en skruvdragare med momentjustering så låt den ha ett ganska svagt moment och efterdra för hand istället. Det är väldigt lätt att dra sönder spånet annars.

Och som sagt, snåla inte på limmet!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

14 Hz är det visst man har hört ja. Men det jag inte blivit riktigt klok på är när detta inträffar. Rimligtvis måste det finnas någon kritisk gräns. Ett samband mellan tjocklek och längd på materialet mellan stag eller väggar. Dock ger 14 Hz en våglängd på 24m, så det ska vara ganska stora projekt innan det blir ett problem. Å andra sidan kan ju hela sidan svikta av trycket som blir om skivmaterialet blir för tunnt. Det är såklart inte heller bra. Alltså måste man kanske ändå upp i en viss tjocklek.

MDF som nu då ska ha 400 hz som resonansfrekvens har i teorin ett visst krav på stag med visst mellanrum, men även här för det gå att kompensera genom att man ökar på tjockleken, gärna med dubbla limmade skivor.

Måste googla mer på det här som sagt.

Vidare då. När du skruvar så måste du ha en drös med skruv. Sätt dom med max 15 cm mellanrum, och det är under förutsättning att du har fått väldigt jämna snitt. Minsta ojämnhet så kör du på 10 cm mellanrum istället. Så det går åt lite skruv helt enkelt.

Du ska ha träskruv som har översta delen på skruven fri från gängor. Gärna med en skalle som är självförsänkande. Du ska inte belasta spånet eller mdf'en för hårt då du drar ner skruvskallarna, så antingen måste du ha dom som har små kander runt skallen eller så måste du ha ett extra verktyg eller en större borr för det.

Dimensionen på borren ska vara samma eller marginellt mindre än dimensionen på skruven exklusive gängorna. Om du håller skruven framför borren ska du bara se gängorna sticka fram på var sin sida om borren. Gör du så får du inget gängpaj. Har du en skruvdragare med momentjustering så låt den ha ett ganska svagt moment och efterdra för hand istället. Det är väldigt lätt att dra sönder spånet annars.

Och som sagt, snåla inte på limmet!

Tack för tipset med skruvarna.

Nädå ska inte snåla med limmet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Jag har alltid kört med spånskiva, dels för det är så mycket mer stumt än MDF.

Du behöver mycket mer stagning om du använder MDF sen så ska tydligen spånskivans resonans ligga på ca 14 hz (Enligt olika ljudforum) och som sagts tidigare har MDF runt 400 hz.

Det här är nog svammel & vandringssägen. Material har inte fasta resonansfrekvenser - tjocklek, storlek på den vibrerande ytan, dämpning i infästningar mot andra delar etc påverkar resonansfrekvensen långt mer än vilken typ av trämaterial lådan består av.

Bägge materialen duger bra till att konstruera baslådor av. Spånskiva är billigare, MDF är lättare att få en snygg yta på.

Permalänk
Rekordmedlem

Spännande tråd Materialet ska vara stabilt nog, helst använder man olika lager av skivmaterial och limmar ihop dem med viskoelastiskt lim. Även formen på lådan är viktig, alla material har resonanser och beroende på måtten på de ytor som kan svänga så uppstår de vid olika frekvenser, det finns alltså inget ensamt material som är "bäst" utan det är hela konstruktionens som räknas, mått och stagning gör ofta mer skillnad för slutresultatet än skillnaderna i materialegenskaperna.

Jag tror dessutom inte att det spelar någon jätteroll när det handlar om att modda en billig "datorbas" eftersom den konstruktionen förutom lådan lär begränsas av elementet och elektroniken, det går säkert att få det bättre oavsett materialvalet men att "optimera" ett bygge med de komponenterna är inte motiverat såvida man inte ser det som nått man gör för att experimentera och lära sig saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror dessutom inte att det spelar någon jätteroll när det handlar om att modda en billig "datorbas" eftersom den konstruktionen förutom lådan lär begränsas av elementet och elektroniken, det går säkert att få det bättre oavsett materialvalet men att "optimera" ett bygge med de komponenterna är inte motiverat såvida man inte ser det som nått man gör för att experimentera och lära sig saker.

Jag gör de för att se om de verkligen blir bättre och för att det är så förbannat kul att bygga högtalarlådor Sen så vill man ju lära sig lite åxå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Jag gör de för att se om de verkligen blir bättre och för att det är så förbannat kul att bygga högtalarlådor Sen så vill man ju lära sig lite åxå

Skickades från m.sweclockers.com

Bygg en "kraftig" låda då, tjocka väggar eller ännu hellre ska du använda olika material som du limmar ihop med viskoelastiskt lim http://www.swedac-acoustic.se/produkter/stomljudsdampande/dam...
Handlar det om att lära sig så kanske du ska mäta, räkna och designa en helt egen låda i stället för att kopiera originallådan rakt av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.