XFX Radeon HD 6870 samt XFX Radeon BLACK EDITION HD 6870 - Ingen CrossfireX

Permalänk
Medlem

XFX Radeon HD 6870 samt XFX Radeon BLACK EDITION HD 6870 - Ingen CrossfireX

Halli hallå SC eller den användare dom snubblade in hit!

Vänder mig nu till proffsens forum då jag efter längre felsökning inte blir klokare och tycker att det nästan bara blir värre..
Efter felsökning av datorn så är PSU utbytt till ett som klarar av med råge att driva!

Det problem som uppstår är att datorn hittar båda korten, kan köra dem enskilt och tillsammans.
Och tillsammans så går dem som individuella kort, kan ej slå på CrossfireX då den är "grå markerad"
Gjorde som sådant att jag fick tips om GPU-Z för att kika vilka drivers som dem kör med, där jag uppmärksammade att dem skiljer sig..

Okej tänkte jag.. weird

Reboot>Safe mode>DDU.exe (Display driver uninstall) > Reboot > Windows > Installerar drivrutiner > Blackscreen med lätt grön nyans
när man kommer till steget för AMD Drivers.
Om jag installerar korten UTAN CF bryggan så går installern igenom, tar jag korten enskilt och installerar så går det också igenom.
Tänkte att CF kanske sitter på för hårt? (Läste på en tråd om ett tidigare ärende att det kunde vara en sådan liten grejj, men nej.)
Nu så sitter båda korten i MOBO, CF bryggan är på men dem kan fortfarande inte via CCC enable CrossfireX.

MOBO - MSI 970 Gaming - Nytt
PSU - CX750 Corsair - Nytt
RAM - 32gb 1600mhz DDR3 - Nytt
GPU - XFX Radeon HD 6870 samt XFX Radeon BLACK EDITION HD 6870 (några år gamla)
CPU - AMD FX 8350 @ 4.0Ghz (ingen OC)
SSD's samt HDD's

Varje ominstallation av drivers är gjort med DDU och därefter CCCleaner.
Bifogar länk för GPU-Z
http://prntscr.com/a7bei7
http://prntscr.com/a7be8y

Om du tagit dig hela vägen ner hit, så är jag otroligt tacksam.
Har säkert glömt någonting i denna uppsats, så skrik till så fixar jag det!
För snart kommer den små smaka vreden och då är det över för gott.

Tack på förhand!
A-paj

Permalänk
Medlem

Har du testat att byta plats på korten?

Permalänk
Medlem

@thomson: Har bytt plats på dem, kört dem enskilt - Ja, även vänt på CF bryggan

Permalänk
Medlem

@asiatpaj: Har du testat att installera moderkorts drivare samt även testat äldre versioner utav Catalyst

Permalänk
Medlem

Har du testat att ha bara ett kort i och installera drivrutiner->Reebot därefter inne i windows stänga ner datorn och sedan installera det andra kortet med crossfire kabel.

Permalänk
Medlem

@thomson: Hmm ska ta och gräva djupare in på MOBO-Drivisarna, lät intressant! Will get back to u

Jo, har installerat dem ensamma och därefter applicerat bryggan med andra kortet. Kommer fortf inte förbi CrossfireX enable..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@asiatpaj: Tänkte på en grej, om jag inte minns helt fel så har AMD lagt HD6000 serien till Legacy.
Kolla här http://support.amd.com/en-us/download/desktop/legacy?product=...

Permalänk
Medlem

@thomson: Kollade in på MSI's COmptabiltiy sektion, och hittade denna.

https://www.msi.com/file/test_report/TR1_3193.pdf

Står att dem e "Single" antar att detta gör att dem ej kan köra i CF?

Permalänk
Medlem

Borde mer vara att dom är testade "single" för en del har "singel och CFx2" vilket jag fattar det som att dom har testat med bara 1kort samt 2kort. Dock borde du få CF att funka ändå, det enda jag såg skilde sig på dina kort vid en snabb överblick var at den ena är högre klockad än den andra, båda hade ju även samma BIOS-version.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag genomgick samma procedur och problem som du när jag skulle aktivera crossfire i mitt före detta system. I mitt fall spekulerade en del om att mitt moderkort ej stödde crossfire vilket visade sig att stämma när jag kollade på specifikationerna. Det jag gjorde var att ta sista utvägen, d.v.s. göra en ren installation av Windows (som i mitt fall blev W10) och efter det fungerade det prima.

TL;DR: Gör en ren installation av Windows om möjligheten finns och återkom

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsen:

Jag genomgick samma procedur och problem som du när jag skulle aktivera crossfire i mitt före detta system. I mitt fall spekulerade en del om att mitt moderkort ej stödde crossfire vilket visade sig att stämma när jag kollade på specifikationerna. Det jag gjorde var att ta sista utvägen, d.v.s. göra en ren installation av Windows (som i mitt fall blev W10) och efter det fungerade det prima.

TL;DR: Gör en ren installation av Windows om möjligheten finns och återkom

Låter som en bra ide, moderkortet skall ha stöd för CF, men bråkar det mkt så är det ju aldrig fel å blåsa om allt och börja om på nytt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag lyckades få Xfire på ett moderkort utan brygga, autodetekt på mitt Z77.

Windows 7/8/10?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Låter som en bra ide, moderkortet skall ha stöd för CF, men bråkar det mkt så är det ju aldrig fel å blåsa om allt och börja om på nytt

Ja du har alldeles korrekt, TS moderkort stödjer CF utan några som helst bekymmer. Glömde understryka det!

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem

Lessnade totalt på kriget verkligen så införskaffade ett GTX960 4GB DCII Strix istället.

har nu stött på ett annat problem och detta är processorn som inte vill gå över 1400mhz hur jag än ställer in o gör..
Detta har varit en enormt lång och smärtsam resa...

Nu har den tagit nytt liv!
BIOS visar tydligt 4.0, dock med temp på 22-24C
Vid 100% load 50C men bara 1.4 fortfarande..
Kommer inte förbi det i CPU-Z

Provat med AMD OverDrive för att komma över problemet, och reset / default i bios settings men ingenting löser detta.

AMD FX-8370

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av asiatpaj:

Lessnade totalt på kriget verkligen så införskaffade ett GTX960 4GB DCII Strix istället.

har nu stött på ett annat problem och detta är processorn som inte vill gå över 1400mhz hur jag än ställer in o gör..
Detta har varit en enormt lång och smärtsam resa...

Nu har den tagit nytt liv!
BIOS visar tydligt 4.0, dock med temp på 22-24C
Vid 100% load 50C men bara 1.4 fortfarande..
Kommer inte förbi det i CPU-Z

Provat med AMD OverDrive för att komma över problemet, och reset / default i bios settings men ingenting löser detta.

AMD FX-8370

Vilken bios/UEFI-version har du? Du bör ha minst D0 enligt MSI om du ska klara din CPU.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Väntar nu på att få tillbaka datorn, NetOnNet felsöker för närvarande..

1w har gått, 2w kvar - Förhoppningsvis mindre!