Raspberry Pi 3 får inbyggt Wifi och Bluetooth

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

När vi ändå håller på borde vi lägga till stödet för ett externt grafikkort som följer med vid köp. Slutar väl med att hela kalaset kostar några tusenlappar.

Hela syftet med Raspberry Pi är att det ska vara en enkel billig enhet som ändå går att använda i utvecklingssyfte bland annat. Ska vi lägga till allt du vill ha så blir den nog inte särskilt billig längre.

Finns ju redan, ska de släppa samma version av rbpi model A igen då eller?

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk

Aldrig använt eller läst på om RP så kanske är helt borta!?

Men skulle 3:an kunna fungera som en mediaspelare till tv och kanske skriva lite dokument och surfa på

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

eBay... Verkar finnas från 60kr med både Wifi och Bluetooth eller Wifi för 15kr och Bluetooth för 8kr. Kanske inte höjdarkvalite, men fungerar det så.

testade en för 50kr från ebay.. fungerade halvbra, tappade signal väldigt ofta, nu kör jag en från TPlink för 200 kr istället, stabilt sen inköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Aldrig använt eller läst på om RP så kanske är helt borta!?

Men skulle 3:an kunna fungera som en mediaspelare till tv och kanske skriva lite dokument och surfa på

Allt det där kan du göra med en första generationens Rpi

Permalänk
Skrivet av RoflCopter:

Aldrig använt eller läst på om RP så kanske är helt borta!?

Men skulle 3:an kunna fungera som en mediaspelare till tv och kanske skriva lite dokument och surfa på

När man köper en RPi och startar den första gången presenteras en skärm där du kan ladda ner en väldans massa operativsystem (om du vill ha flera samtidigt så är det bra med ett stort microsdhc kort), tex ett dedikerat media OS som heter OSMC. Du måste dock förbereda minneskortet i datorn först, vilket är busenkelt.

Ta en titt på denna recension (framspolad till strax innan "mediaspelare" delen). Dom går endast igenom lite ytligt några av användningsområdena, men du kan självklart kolla youtube, streamad tv, bilder, musik och massa annat också... Om din TV stödjer HDMI-CEC så använder du TV'ns fjärrkontroll för att styra detta media OS:
https://youtu.be/ya9WSphlCF4?t=2m31s

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av downup:

testade en för 50kr från ebay.. fungerade halvbra, tappade signal väldigt ofta, nu kör jag en från TPlink för 200 kr istället, stabilt sen inköp

Kör D-Link DWA-121 för ~130 kr. Fungerar också bra. Men har hellre inbyggt.

Permalänk
Medlem

Vad kul med ny rpi. Har slarvat bort 2 wifi donglar så detta blir fina grejjor.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hade nog hellre sett mer minne

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

vill att NIC phy ska vara vettigt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Då vet jag var du jobbar

Skickades från m.sweclockers.com

Och med ditt namn vet jag exakt var du jobbar

Permalänk
Datavetare

WiFi och BT känns ju som vettiga saker att ha redan från start. Är man däremot ute efter en snabbare variant, t.ex. som liten server, finns ju redan Banana Pi som har Gbit LAN & SATA-port. Tittar man på prestandajämförelser mellan BPi-M1 (ursprungliga modellen) och RPi2 står sig BPi riktigt bra, är i praktiken snabbare på allt utom rent CPU-bundna saker som skalar linjärt till 4-kärnor.

BPi finns även med integrerad WiFi, BPi Pro.

Finns och en ny modell BPi M3 med 2 GB RAM, Octa Core, integrerad 8 GB flash (går att utöka mer via SD-kort), integrerad Wifi och Bluetooth. Men då börjar priset ticka iväg lite också...

Vad jag läst, bl.a. i forumet här, är att BPi inte alls fungerar lika bra som RPi om målet är att köra en enkelt HTPC. Nämndes bl.a. att Allwinner SoC saknar vissa former av HW-acceleration av video. Som server har jag dock förshandsinformation på att BPi-M1 fungerar riktigt bra, helt överlägsen RPi 1 och skulle gissa (baserat på testet jag länkade ovan) att den även är bättre än RPi 2.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vad jag läst, bl.a. i forumet här, är att BPi inte alls fungerar lika bra som RPi om målet är att köra en enkelt HTPC. Nämndes bl.a. att Allwinner SoC saknar vissa former av HW-acceleration av video. Som server har jag dock förshandsinformation på att BPi-M1 fungerar riktigt bra, helt överlägsen RPi 1 och skulle gissa (baserat på testet jag länkade ovan) att den även är bättre än RPi 2.

Skulle inte förvåna mig. Jag tror tom att gamla Beagleboard med sin Cortex A8 från 2008 kan slå RPi1 i vissa avseenden. Beagleboard var ju inte först iofs.
Redan mellan år 2006 och 2008 började jag se att festen var nära (olika developer-boards mest med TI SoCar som blev enkelt tillgängliga för allmänheten), och RPi1 kom många år senare. RPi1 kostade dock 1/3 av priset och hajpades på ett helt nytt sätt för en större massa (även om Beagleboard egentligen var helt ämnad för exakt samma sak som RPi1). Forumen som hanterade programmeringsfrågor för Beagleboard ändamål präglades ofta av extremt hög kompetens i jämförelse med dagens RPi forum.
Texas Instruments bjöd på grymma dokument där man kunde lära sig allt från assembler programmering för huvudkärnan men även för resterande logik inkl DSP'n. Skillcappen var dock helt extrem, och krävde att man var på extremt hög level för att änns kunna förstå dessa gigantiska informationstäta dokument. DSP programmeringen försökte jag mig på någon vecka, men mängderna av flaggor och register, samt den sjuka mängden skumma undantagsregler att hålla reda på, gjorde mig bara snurrig. DSP'ns instruktionsuppsättning verkade mest vara ämnad för avkodning av video ändå - att alltid ha någon dedikerad logik tillgänglig för att skapa nya codecs.

Det skulle vara kul om även RPi får den här typen av extrem dokumentering och 1337-nivå på communities. ARM programmering går det ju att lära sig en del om, men det finns så mycket mer logik i en RPi att sätta klorna i egentligen.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Ok, big fail. Det blir en Odroid C2 dårå..

Permalänk
Medlem

Så, några svenska butiker som kommer att ha en här i lager på måndag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Skillnaden är typ flera tusen kronor...

Men mobil har ju skärm, kamera, batteri, högtalare, mikrofon, GSM-modem, och sensorer (gyroskop, närhet, etc).

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett mer ram, gigabit NIC, intern lagring eller USB 3.0 istället för BT/WiFi on board. Jag använder ingen av delarna själv, kör mina som webbservrar, då vill man inte sitta och betala för trådlöst, utan något som skulle kunna gynna alla mer.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

När vi ändå håller på borde vi lägga till stödet för ett externt grafikkort som följer med vid köp. Slutar väl med att hela kalaset kostar några tusenlappar.

Hela syftet med Raspberry Pi är att det ska vara en enkel billig enhet som ändå går att använda i utvecklingssyfte bland annat. Ska vi lägga till allt du vill ha så blir den nog inte särskilt billig längre.

En Snapdragon 212 eller MediaTek lär väl kosta ungefär lika mycket men vara väsentligt kraftfullare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Blir väldigt besviken om de extra kronorna den kostar endast har slösats på Wifi och BT. Båda dessa funktioner kan man ju enkelt lösa med USB dongel. Av vilken anledning skulle man skaffa en Pi 3 istället för Pi 2 om den inte får Gigabit LAN och USB 3.0.

Jag tror att det många som blir glada om de slipper donglar för wifi och bt. Jag använder bara lan, men jag tycker att det ser för jävligt ut att ha en massa dongar i den.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Jag tror att det många som blir glada om de slipper donglar för wifi och bt. Jag använder bara lan, men jag tycker att det ser för jävligt ut att ha en massa dongar i den.

Fast att satsa pengar på att få det inbyggt bara för att det ska se finare ut känns inte rätt. USB 3.0 hade ju öppnat upp för användningsområden så som en bra NAS, filserver etc. Inbyggd BT/Wifi lägger ju inte direkt till funktioner.
Självklart så vore det fint om detta ingick på alla men när man pressar priset så mycket som möjligt så borde de mest efterfrågade funktionerna prioriteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Fast att satsa pengar på att få det inbyggt bara för att det ska se finare ut känns inte rätt. USB 3.0 hade ju öppnat upp för användningsområden så som en bra NAS, filserver etc. Inbyggd BT/Wifi lägger ju inte direkt till funktioner.
Självklart så vore det fint om detta ingick på alla men när man pressar priset så mycket som möjligt så borde de mest efterfrågade funktionerna prioriteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Så har du nån lista på de mest efterfrågade funktionerna?

Permalänk
Datavetare

@lastninja: BeagleBoard, eller mer specifikt Cortex A8, är väsentligt mycket snabbare vid samma klockfrekvens än den ARM11 som man hittar i RPi1 så helt klart är BB långt snabbare då den är klockad @ 1,0 GHz. Cortex A7 som används i RPi2 (och även i Banana Pi) har ungefär samma IPC som Cortex A8, men Cortex A7 drar betydligt mindre ström och är en klart enklare CPU-design.

Tycker ändå inte man kan klaga så mycket på RPi, tanken med den produkten var ju något väldigt billigt som ändå gör det möjligt för en bred publik att lära sig grunderna i programmering. Det måste man ändå säga att man absolut lyckats med.

Det lite trista med RPi är att även om Python APIerna räcker för att göra en rad illustrativa experiment så är det för stor overhead om man faktiskt vill göra något lite mer krävande (t.ex. serieprotokoll över I/O-pinnar där timing måste vara hyfsat tight). När man ger sig på C/C++ programmering på RPi så är det inte längre alls lika enkelt att hitta information om hur man programmerar den HW som finns på kortet, det går att hitta men blir en hel del googlande, gissande/testade.

Enklaste metoden för att få saker man hänger på I/O-pinnarna att snurra brukar vara att ladda hem biblioteken för Arduino och sedan översätta dem till motsvarande hos RPi. Problemet är att serieprotokoll ibland kräver att man skriver kernelmoduler (enda sättet att få tillräckligt noggrann timing), vilket kanske inte är något för nybörjare. Så första frågan man ska ställa sig här är: behöver man verkligen RPi eller fungerar det med Arduino som är både billigare och enklare att jobba med, om man vill leka med I/O-pinnar, blir inte så mycket HTPC av Arduino Dock går det att sätta ihop ett fungerande Arduino-kort med Wifi för 200-250 kr!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Wifi och bt är helt klart välkommet, men undrar fortfarande om det är AC eller N standard?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Wifi och bt är helt klart välkommet, men undrar fortfarande om det är AC eller N standard?

BCM43143 är ett 802.11 B/G/N-chip.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kunzite:

Fast att satsa pengar på att få det inbyggt bara för att det ska se finare ut känns inte rätt. USB 3.0 hade ju öppnat upp för användningsområden så som en bra NAS, filserver etc. Inbyggd BT/Wifi lägger ju inte direkt till funktioner.
Självklart så vore det fint om detta ingick på alla men när man pressar priset så mycket som möjligt så borde de mest efterfrågade funktionerna prioriteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att det inte är lika enkelt att bara lägga tills stöd för USB 3.0 då det kräver en helt ny SoC vilket snabbt ställer till med trassel för mjukvarukompatibiliteten. Det ställer också högre krav på strömförsörjningen. Frågan är om det är rimligt att fortsätta driva den över USB om den ska ha USB 3.0. Sen är folk som vill bygga en enkel NAS inte deras målgrupp. Där finns ju Banana Pi som har en SATA-kontakt. Sen finns ju m-ITX-brädor med Atom för runt 700 kr. Du får lägga till lite en sticka RAM i priset dock men då får du två SATA och en USB 3.0 plus en PCIe 2.0 som ger möjlighet till ännu fler SATA-portar om man vill.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

BCM43143 är ett 802.11 B/G/N-chip.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah på så vis ska bli intressant och se hur denna krets presterar jämfört med en usb dongle då, för jag antar det inte är nån dual band krets de handlar om?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ah på så vis ska bli intressant och se hur denna krets presterar jämfört med en usb dongle då, för jag antar det inte är nån dual band krets de handlar om?

Nej, single band 2.4 GHz. Det är tydligen ett ganska vanligt chip i billiga donglar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Fast att satsa pengar på att få det inbyggt bara för att det ska se finare ut känns inte rätt. USB 3.0 hade ju öppnat upp för användningsområden så som en bra NAS, filserver etc. Inbyggd BT/Wifi lägger ju inte direkt till funktioner.
Självklart så vore det fint om detta ingick på alla men när man pressar priset så mycket som möjligt så borde de mest efterfrågade funktionerna prioriteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du vill ha ett NAS så föreslår jag Banana PI ist som har SATA. Det du!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av lastninja:

När man köper en RPi och startar den första gången presenteras en skärm där du kan ladda ner en väldans massa operativsystem (om du vill ha flera samtidigt så är det bra med ett stort microsdhc kort), tex ett dedikerat media OS som heter OSMC. Du måste dock förbereda minneskortet i datorn först, vilket är busenkelt.

Ta en titt på denna recension (framspolad till strax innan "mediaspelare" delen). Dom går endast igenom lite ytligt några av användningsområdena, men du kan självklart kolla youtube, streamad tv, bilder, musik och massa annat också... Om din TV stödjer HDMI-CEC så använder du TV'ns fjärrkontroll för att styra detta media OS:
https://youtu.be/ya9WSphlCF4?t=2m31s

Tack för bra svar på en ´´noob´´ fråga!:)

Permalänk
Medlem

Hoppas openelec/osmc är på hugget med nya OS till rpi3.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc